NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Daniel Röjsel.
© Daniel Röjsel.
Daniel och Nicklas inledde bra, tvingades bryta i ledningen.
Röjsel tvingades bryta med tekniska problem i SM-ledning.
PRESSRELEASE

I helgen gick stapeln av för årets första SM-deltävling i rally. Det var Östersund som stod för värd och nästan 100 ekipage var anmälda till tävlingen där åtta stycken specialsträckor som uppmätte ca 12 mil totalt skulle genomföras.

18-årige Daniel Röjsel, SMK Dala, och co-driver Nicklas Edvardsson, Taxinge MK, hoppades kunna göra en bra start på SM-säsongen där de tävlar i junior-SM.

Tävlingen startade på fredagskvällen med en sträcka på 3.3 mil följt av en kort publiksträcka inne i Östersund. Daniel och Nicklas gick ut som bil 22 med taktiken att försöka få en rytm i körningen och hålla ett tempo utan överladdningar. I mål på första sträckan ledde de junior-SM med 20 sekunder och låg på en 15:e plats totalt i rallyt!

Efter sträckan bar det iväg till Östersund igen för en kort service. Efter servicen kördes publiksträckan på Campus i Östersund som också var den sista för dagen. Det var nästan bara grus och asfalt som underlag och beslut om att kör eller inte övervägdes av tävlingsledningen, men man beslutade att köra för publikens skull. Daniel körde mjuk och följsamt runt husknutarna för att spara på däcken och inte göra dumma misstag.

På lördagen återstod ytterligare 6 sträckor och Daniel och Nicklas gick ut som 19:e bil tidigt på morgonen. Första sträckan för dagen (ss 3) åkte dåvarande tvåan i klassen, Jens Branteström av i början på sträckan och hindrade Daniel en aning som startade minuten bakom. I mål tappade Daniel och Nicklas några sekunder mot nya tvåan i klassen, Pontus Åhman.

SS4 passade Daniel utmärkt med bred och fin väg där han kunde utnyttja sina linjer från racingen, det visade han också genom att sätta tredje snabbaste tid totalt i tävlingen bland de tvåhjulsdrivna bilarna!

SS5 var tävlingens tuffaste sträcka med en längd på 2.7 mil och en väg som mestadels var krokig men också väldigt snabb, här gick det också upp mot 190 km/h. Daniel och Nicklas klarade sträckan utan problem och efteråt väntade ett lunchuppehåll där de kunde ladda om för dom sista tre sträckorna.

SS6 var riktigt svårkörd med mycket lössnö och spårigt underlag. Daniel hade en dålig känsla i bilen men tiden sa något helt annat då han utökade ledningen med ytterligare 8 sekunder. Därefter var planen att fortsätta ett säkert tempo och ta bilen i mål. Tyvärr blev det inte så då det kom en varning för lågt bränsletryck när det återstod några kilometer av den sjunde och näst sista sträckan. Daniel körde i samma tempo in i mål men när de stannade för att lämna över tidkortet och ge en kommentar till radioreportern steg bensinångorna i bilen och de var tvungna att ge sig i väg för att kolla vad som var fel. Bara någon kilometer senare började motor att misstända kraftigt och Daniel vek in till sidan av vägen. Under huven sprutade bensinen och det visade sig att fästet till spridarbryggan gått sönder vilket gjorde att en bränslespridare satt lös. Daniel och Nicklas gjorde så gott de kunde för att hindra läckaget. Med läckande bränslespridare och en mätare som varnade för lågt bränsletryck åkte de iväg i hopp om att hinna till den planerade tankservicen innan bensinen var helt slut och utan att det skulle slå eld i motorrummet. De klarade sig precis till tankzonen men inte ända fram till serviceteamet. Vid en tankservice är det bara tillåtet för serviceteamet att enbart tanka, så det var bara att slänga in handduken då inte Daniel och Nicklas kunde åtgärda felet med de verktyg eller delar de hade i bilen.

Det hade kunnat blivit ett toppresultat över förväntan men istället blev så här. Det visar att allt kan hända i motorsporten och det är inte över innan målgång på sista sträckan. Det som hände var inget varken teamet eller Daniel och Nicklas kunde styra över. Daniel är trots allt nöjd ändå.
-Känns väldigt tråkigt och tungt då vi bara hade en sträcka kvar att köra och dessutom chans att ta segern. Vi får istället ta med det positiva från tävlingen där jag visade min kapacitet som förare. Många höjde på ögonbrynen redan efter första sträckan på hela rallyt och jag trodde inte själv att jag hade den farten. Jag var ju till och med snabbare än flera tidigare svenska mästare på sträckorna.

Vi följde ju trots allt bara planen under hela tävlingen med att få en bra rytm och köra i ett säkert tempo för att lära och skaffa rutin. Jag är trots allt otroligt nöjd och det känns ändå som en seger på ett vis. Det är bara att bryta ihop och komma igen till nästa tävling, säger Daniel.

Nicklas har inte slutat imponeras av Daniel och har njutit under hela tävlingen.
-Jag hade ståpäls under slutet av första sträckan, då var det riktigt fränt att åka med! Det är helt otroligt hur duktig Daniel har varit och han har följt planen till punkt och pricka. Det var naturligtvis surt att bryta med en sträcka kvar. Vi får helt enkelt ta med det positiva och ladda om för nästa tävling, säger Nicklas.

Daniel, Nicklas och resten av teamet vill också tacka alla partners och de som ställt upp och gjort detta möjligt!

Redan på lördag är det dags igen då Daniel och Nicklas kommer att åka LBC-ruschen i Lima som avslutning på vintersäsongen.


» Pressrelease från Daniel Röjsel Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2014-03-02 17:48






Seger direkt i R5-debuten för Waskaas.
Seger direkt i R5-debuten för Petter Sæves Waskaas som tidigare setts snabb med Subaru Impreza, bytte inför året till Ford Fiesta R5 och tog tre raka sträcksegrar i Smådølsprinten.

Lördagens rally hos NMK Nore og Uvdal avgjordes med en sträcka på drygt 6km som kördes tre gånger för de 50-talet st...

Publicerad: 2025-01-04 15:02


Fina förhållande med spolad is väntar i Hällerundan på Sångens motorstadium.
© Rasmus Holm.Efter ett lyckat provår 2024 för HMK-sprintserie blir det självklart en fortsättning under 2025 med lika bra tävlingar och självklart prispengar i potten likt 2024. Vi ska försöka dra så olika slingor som möjligt så det blir variation varje tävling.

Nu börjar det bra ihop sig för deltävling 1 den...

Publicerad: 2025-01-04 11:08


Sesks jagar 4-5 Rally1 starter, kan det bli premiär i Rally Sweden?
© emotorsport.seFyra till fem WRC-deltävlingar är vad Martins Sesks jagar för huvudklassen 2025, Letten har fortsatt förhandlingar med M-Sport utifrån vad motorjournalisten Christian Manzino på Italienska Area Corse erfar.

Tanken är att sätta ihop ett program med framför allt de snabbaste deltävlingarna på grus ...

Publicerad: 2025-01-03 18:53


Anmälningslistan för Rallye Monte Carlo släppt, två Svenskar i Rally2 klassen.
© Toyota Gazoo Racing.Idag släpptes anmälningslistan för WRC premiären 2025, Rallye Monte Carlo runt Gap - Monaco som körs 23-26:e januari. Drygt 34 mil special fördelade över 18 sträckor för de maximala 70 startande.

Tio åkare i Rally1.
Arrangören gallrade bort ett 20-tal ekipage, nere på maximala 70 platser ...

Publicerad: 2025-01-03 13:20


Norskt lördagsrally med Smådølsprinten.
© emotorsport.seNorge var sista i norden med tävling 2024 och först ut 2025, Smådølsprinten hos NMK Nore og Uvdal blir ännu en chans att vakna till inför nästa helgs NM premiär. Tre sträckor ger knappt två mil under denna lördag, 50 ekipaget mot startlistan.

Mot slutet av startlistan hittar vi Skodaförare som Ro...

Publicerad: 2025-01-03 12:50


Del 5; Vem kör vad 2025, Hovind med SRC & Back SM, Landin som B-förare & Vincent kollar dämparna inför Colins Crest.
© Andreas Hovind.Femte delen och tre nya tävlande som släpper sina tankar kring framtiden, den här gången är de Volvo som märke och grupp F är klassen, tre framgångsrika åkare som satsar på nytt inför 2025. Vi inleder med SM-vinnaren i Standard, Andreas Hovind.
- Jag kommer att satsa på Svenska RallyCupen och Ba...

Publicerad: 2025-01-03 10:13


Nyårskaramell, finalen i Södras RS-DM körs hos Drive VXO med sju mil special.
© emotorsport.seSom många har sett står det Uråsa i RS kalendern för Södra BF.
- Efter Sprint SM på Uråsa under pandemin har det varit frågor varje år från förare som vill komma tillbaka. Så när Södra BF frågade oss om en deltävling 2025 så kunde vi inte annat än att tacka ja, säger Andreas Sigfridsson, Dr...

Publicerad: 2025-01-02 13:57


Finska rallyfabrikerna kör på, 18-åring upp i Rally2 satsning.
© Antti LahtinenFinske företagaren och motorentusiasten Markku Rautio fortsätter satsa stort på sitt projekt att lotsa ut nya talanger i rallyskogen, genom Rautio Motorsport är senaste stjärnskottet Roope Korhonen mest kända namnet.

Roope fortsätter sitt program ut mot VM serien, körde förra året hem Finska Mäst...

Publicerad: 2025-01-02 10:29


Meeke kör historisk Escort i Otago Rally och RAC-rallyt.
© Otago Rally.Kris Meeke har rallyuppdrag, avverkat 13 rallyn under året varav elva av dem med Hyundai i20 N Rally2 i Portugal för importörens satsning.

I våras var han också i Nya Zeeland och körde Otago Rally med "Black Beauty", Rossendale Wines teamets svarta Ford Escort RS1800. Samma team och bil väntar äv...

Publicerad: 2025-01-01 21:48


Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt.
© emotorsport.seRally i Lima är alltid populärt, klassikern på vintern lockar alltid stora startfält och mycket publik. Trycket väntas hårt redan nu inför Rally Lima som årets andra Rally SM deltävling 2025.

Arrangerande Lima MS berättar lite om sitt kommande arrangemang, inbjudan väntas släppas inom kort och sa...

Publicerad: 2025-01-01 15:59


Tidigare nyheter:
Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt.
Del 4; Vem kör vad 2025, Victor laddar om, mycket rally för Wesslen, oplanerat bilbyte för Fällman.
Maxat startfält i WRC premiären, 10st i Rally1, 30 för WRC2, Solberg bland de anmälda.
180-talet Rally3 bilar i världen, tre i Sverige.
Tobias Johansson tar Audi Quattron för Historisk EM premiär i Spanien.
Zaldivar klar för Toksport i WRC2, inleder säsongen i Rally Sweden.
Annie Seel tog brons i Saudiska mästerskapen, nu redo för Dakarrallyt.
MK Tierp ställer in Tierpsrundan.
Del 3; Vem kör vad 2025, Appendix K special med Berglund, Fransson och Lindh.
18-årig Trentin satsar på WRC2 och Italienska grusmästerskapet.
Larsen körde hem norska rallyfinalen, lördagens Lygnasætersprint.
Del 2; Vem kör vad 2025, Bergman i Mitsubishin, Kristian tar ett mellanår och Noah i nybyggd S40.
Rallyåret avslutas med norska Lygnasætersprinten idag.
Del 1; Vem kör vad 2025, Emil och Elliot två med SM ambitioner, Pahlin och Suvala siktar mot Svenska RallyCupen.
Serderidis gör Rally Sweden i Puma Rally1, en av hans fyra VM-starter 2025.
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.