FIA och WRC promotorn WRC Promoter GmbH plockar fram de mest udda idéerna för att försöka få VM serien att lyfta igen, men frågetecknen om än mer tillgjorda tävlingar ökar!
Tidigare har diskussionerna om att avgöra varje deltävling med en shoot-out där den avslutande sträckan avgör. Tanken är där att de två första i resultatlistan inför avslutande specialsträcka ska göra upp, snabbast på sista sträckan av dem vinner, trean och fyran gör upp om tredjeplatsen. Det ska enligt promotorn och framför allt VW chefen Jost Capito ger med fart i skogen ändan till mål, skillnaden mot dagens PowerStage i att öka tempot på sista dagen må vara små. Stora marginaler gör att förarna slår av på tempot än mer för att spara däck och material till sista sträckan.
Depåstopp, nästa idé från FIA.
Nya förslaget är att tillåta "depåstopp" på de längsta sträckorna, en fem mila sträcka i Italien tas som exempel, där skulle man kunna tänka sig att teamen får skicka ut fyra mekaniker som med mutterdragare ska stå redo för däckbyte, allt under kontrollerade former, och målet att göra det hela till en publikplats med extra action och lagarbete.
Samtidigt måste man jobba fram en säker lösning, vilket borde vara det svåraste i situationen mitt ute på specialsträckor. Lägg där till de ökade kostnaderna med fler däck, extra servicepersonal, extrabilar för transporter och framför allt mer funktionärer för arrangörerna samt teknisk expertis för att övervaka arbetet!
Bland de som varit med och tagit del i idéerna är Michele Mouton som sägs positiv till de nya idéerna - vi ska prata mer om det säger hon!
Publicerad: 2014-06-18 17:16