Den ständiga väntan för de som beställt R5 bilar från Peugeot och Citroen får nu kunder att avboka och lägga nya beställningar hos Ford.
En som tvingats ta den vägen är tidigare VM åkaren Xavier Pons, han har istället för att vänta säsongen ut på en Citroen Ds3 R5 rivit kontraktet och beställt en bil hos Malcolm Wilson i England.
När leveranstiderna skjutits framåt i tiden flera gånger har spanjoren valt att hoppa av, i slutet av september var det senaste datumet teamet fick. Det gör att stora delar av hans program som skulle inletts i Midsommarhelgen med Ypres Rally och fortsatt med VM tävlingar i Tyskland, Frankrike, Spanien och England inte skulle gå att genomföra.
Med en beställning hos Fordbyggaren kan du få din bil i augusti, för Pons team som tog beslutet för någon vecka sedan innebär det ett bättre läge för resten av säsongen, en hyrbil i Belgien men egen bil redan till VM tävlingarna - lika så till resten av det Spanska asfaltmästerskapet.
Totalt meddelar M-Sport att de nu levererat 63 färdiga R5 bilar, 15 mer ligger på beställning i dagsläget och fler är på gång.
De få bilar som kommit ut från Peugeot och Citroen körs till största delen av de egna fabrikernas anlitade team, Italienska Peugeotimportören drivs i tät regi med Peugeot Sport - lika så fabriksteamet i EM serien. Ungerska Tagai Racing Technology är ett av få team utan större koppling till Peugeot som kommit över en bil, det är den Karl Kruuda kör i helgens Estniska tävling och till stundande Italienska VM Rally och är en av de första bilarna som byggdes och som tidigare agerat testbil.
För Citroen blir det VM debut i Italien, då med fabriksbil, för Sebastien Chardonet. En bil för privata marknaden går i Italien, också den med tät kontakt med Citroens sattellitteam.
Hur det går för de Svenskar som beställt bilar från de Franska tillverkarna återstår att se, förhoppningarna har funnits om start i Kolsvarundan, SM deltävlingen i mitten av juni.
Publicerad: 2014-05-22 21:01