Ny dag och nya möjligheter för de tävlande i Midnattssolsrallyt. Dagens rutt genom från Trollhättan genom Dalsland till etappvila i Årjäng, sex nya sträckor och det var här rallyt skulle avgöras, felen begås, överladdade förare eller utmattning i materialet. Per-Gunnar "PG" Andersson tappade tid på mekaniska problem under fredagens avslutning, med servad bil och friska krafter drog han upp ett tempo som var allt annat än historiskt korrekt, två raka sträcksegrar och en andraplats totalt efter dagens två första sträckor. Men en bit in på sträcka 10 havererar växellådan i Escorten och en topplacering försvinner. En given besvikelse för PG som aldrig fick nå etappmålet på hemorten. Men ändå en finfin prestation utan noter och första gången med Escort, och ett bra val av teamägare Skoghag som med hälsoskäl hellre lämnade bilen till PG än att låta den stå.
Kenneth Bäcklund avancerade istället uppåt, plockade andraplatsen som han höll till målgången, ointagliga 1.21 minuter till Arne Bäckström som kan defilera mot mål.
Bäcklund och Blomqvist, enda fighten.
Stig Blomqvist har bara 4,8 sekunder till Bäcklund och ende i toppen med chans på avancemang. Dagens uppkörning har Tony Jansson stått för, en blygsam 17 plats resulterade i en fjärdeplats efter dagen, men 1.12 minuter för nästa placering. Gert Blomquist och Gunnar Fredriksson rullar på som femma och sexa med 15-talet sekunder mellan sig. Anders Prick klassleder den "nyare" klassen som sjua totalt med Mats Thorszelius bakom sig, endast 9,6 sekunder skiljer dem. Porscheåkaren Mats Myrsell rattar på bra, nia och klassledning. Sist på topp tio hittar vi Leif Asterhag som rattar fröjdfullt sin Celica runt svängarna.
Finlandsvägar och elfel.
På 15:e platsen återfinns Jukka Westerback som kämpar med de Svenska vägarna och säger, -"Jag vill ha större vägar och noter". Trivdes som bäst på sträcka 10 där han kände sig som hemma. Först som 24:a totalt hittar vi Björn Waldegård som tappade dyrbar tid på ss10 efter ett elfel. Något före i listan, som nummer 18 totalt hittar vi klassledare, det Hans Gustavsson och resterande klassledare är Lasse Jönsson, Leif B Andersson, Thomas Theorin, Ole Ström, Per-Arne Sjöstedt, Sune Westerlund, Ola Stokka, Roland Appelskog, Göran Tyrbjörn.
Många fösvann på tuffa sträckor.
Toppåkare som försvunnit utöver PG är P-O Davidsson som bröt med motor som anledning intill sträcka nio. Lasse Storm försvann men väntas starta om efter växelproblem. Billy Johansson tappade bilen på ss12 och bröt, samma sträcka stoppade även Christer Nilsson - men där med drivaxel och något liknande för Håkan Larsson. Finske Markku Taipale bröt under dagen, troligen med sviter från motorn. Totalt är 92 ekipage tidsangivna efter avslutad Årjängssträcka. Sist är slottsherren David von Schinkel som haft tekniska problem, fäller kommentaren; "Gasen har hoppat av. Vi har lagat det med headsetet" vid målgång på sträckan. Många är nu de som bara åker igen resten för att nå det slutliga målet och inte riskera varken bil eller timmar i verkstaden.
Bertil Trued & Per du Hane orienterar bäst.
En snabb titt hos regularity ger ledning för Bertil Trued före Douglas Kennborn och Gunnar Fändrik i klass1. Nästa klass leds fortsatt av Per du Hane, bakom skuggar Walter Olofsson och Aasmund Kleve.
Rallyt avslutas under söndagen med fem sträckor, tre i skogen och två som kortare "publiksträckor". Först då vet vi vem som plockar hem årets Midnattssolsrally.
* Länkar för Resultat, Radio, Förarkommentarer och tävlingens officiella hemsida, se vår specialsida om tävlingen. Klicka här eller "banner" på startsidan.
Publicerad: 2009-07-18 23:46