30mm, det var vad Citroen Racing hängde upp sig på när de till det Finska VM rallyt slog på trumman för att få Toyota Gazoo Racings bakre spoiler underkänd. Bilen och vingen godkändes av FIA inför införandet av nya generationens reglemente - men FIA medgav att det var fel.
Men som så ofta hamnade man i en tolkningsfråga, störst påtryckningar till FIA ska ha kommit från Citroen vilket föranledde ett möte under det Finska VM Rallyt med samtliga fyra teamchefer och tekniskt ansvariga samlade. Till Tyskland kom Toyota med en flyttad bakre vinge, en temporär lösning för att testa samtidigt som den nya vingen anlände lagom till det Turkiska VM Rallyt. Just Turkiet var gränsen man efter mötet satte för att komma med de nya justerade komponenterna.
Om Toyota hade störst brister enligt det förtydligande som gjordes i samband med Finska VM Rallyt så hade även konkurrenterna jobb att göra, ingen kom undan. För Toyota stack den bakre vingen ut 30mm för långt medans konkurrenterna hade mindre justeringar. Toyotas överhäng bak gav ett försprång i aerodynamiken menade konkurrenterna.
För ett par veckor sedan testade teamet på hemmaplan, med flera förare och då nyttjades den nya vingen under största hemlighet. Till Turkiet lastade teamet av sina bilar med modifierade vingar, ett rejält omtag för teamet som säkerligen hade planen klar, de var noga förvarnade om vad som en dag komma skulle när konkurrenterna ville stoppa framfarten.
På nedan bilder syns skillnaden, dels att den bakre spoilern inte hänger utanför stötfångaren, och då gäller det Yaris original stötfångare - inte rallyversionens som Toyota tolkade de slarvigt skrivna reglerna.
Publicerad: 2019-09-11 20:56