Hos M-Sport är det ständigt full fart i utvecklingen, när den nya Fiesta RS WRC för 2015 års säsong presenterades så började man snabbt med nästa utveckling, det vidareutveckling av Fiesta R5. Nyheter för R5 bilen sker i motorn men bilen kommer också få tillgång av M-Sports senaste upptäckter på chassit efter jobbet med den nya WRC bilen. När den nya R5 versionen kommer ut är oklart, men klart är att de då måste börja lägga fokus på att utveckla den helt nya Fiesta WRC för säsongen 2017!
En annan som kallar på den Brittiska bilbyggaren M-Sport är Amerikanen Ken Block, han önskar en utvecklad Ford Fiesta för den Amerikanska marknaden. Han jagar nu en bil som kan utmana Subaru som nu är helt dominerande - Amerikanens egna team Hoonigan Racing arbetar tight med britterna och säger att hans nuvarande Fiesta som har 3-4 säsonger på nacken halkat efter.
Just bilar för det Amerikanska marknaden kräver ingen FIA homologering vilket gör det enkelt - vi kan sätta en 2 liters turbomotor i ett R5 chassi och skicka över till USA menar M-Sport i en Amerikansk intervju - teamet var i helgen på besök med en R5 och en R2 bil - men det är inte de FIA klassade bilarna som intresserar.
Men sådana operationer kostar också, det ökar på kostnaderna för att hålla reservdelar menar M-Sport som vill se att alla nationella mästerskap går under FIA´s regler för att kunna massproducera bilar vilket ger mindre antal unika reservdelar på lagerhyllan - samtidigt har man tidigare varit snabb att bygga egna vässade bilar för den Engelska marknaden, såväl R5+ som R200 bilar!
USA, Kina, Nya Zeeland och Australien har alla egna klasser med betydligt friare tyglar och reglemente, det samma börjar allt mer synas också i Spanien, Portugal, Polen och England där man vill låta de inhemska teamen få komma med egna lösningar och bygga bilar efter egna huvuden istället för att köpa färdiga paket från tillverkarna.
Publicerad: 2015-07-21 15:50