Under fredagen har FIA World Motor Sport Council haft möte i Mexico, där var diskussioner om kommande WRC reglemente på agendan.
I veckan presenterades de riktlinjer och idéer som FIAs arbetsgrupp ihop med WRC promotorn och teamen tagit fram och som på fredagens möte klubbades igenom - ikväll presenterades protokollet från mötet med de stora förändringarna som ska ske - ett detaljerat reglemente väntas först runt årsskiftet.
Det nya reglementet ska börja gälla från säsongen 2017 och i första hand gälla under tre säsonger.
Mer kraft under huven.
Bilarna ska baseras på samma bas och storlek som dagens bilar, dock ska de under skalet vässas. Restriktorn för turbon ökas till 36mm och med mer justeringar under huven ska man hamna runt 380 hästkrafter. Samtidigt ska man återinföra elektronisk centerdiff för att ge teamen större möjligheter att justera inställningar - tekniska lösningar som man tidigare valt bort till förmån för att förenkla för privata förare, d.v.s. för att minska avståndet mellan fabriksteam och de privata teamen. Men med fler fabriksteam ser man nu möjligheten att återinföra de mer avancerade systemen.
Lättare och större aerodynamiska kit.
Bilarna ska också lättas med 25kg mot dagens minimivikt, bilarna ska också breddas närmare 100mm mot dagens, den nya minimibredden blir 1875mm och samtidigt ska överhänget fram och bak utökas då minimala längden blir 3,9m. Det ska ge teamen möjlighet att använda större skärmbreddare och aerodynamiska paket i fronten för att ge bilarna ett aggressivare och "vassare" utseende. Bakspoilern ska också göras större och "synligare" men med mindre justeringsmöjligheter.
Mycket talar för att man med detta vill närma sig dåtidens grupp B reglemente i ett försök att rädda ett dalande intresse för WRC serien.
Ökade hastigheter, risk för allvarligare olyckor.
Istället för att plocka ned de redan idag höga hastigheterna på flertalet av VM deltävlingarna med snittfarter en bra bit över 100km/h kommer ändrade motoreffekten och de ökade aerodynamiska paketen ge ökade hastigheter. Redan idag klagar flera av förarna i tysthet kring de höga hastigheterna i Polen men framför allt i Finland där farten i kombination med krön och lyft ger än större risker för allvarliga olyckor.
Publicerad: 2015-07-10 21:58