För tre år sedan fanns 996 R5-bilar levererade ut till kunder, av de Internationellt homologerade sågs 975 bilar från Citroen, Ford, Hyundai, Peugeot, Proton, Skoda och Volkswagen. Vid sidan om sågs Sydafrikansk Toyota och den Svenska Mitsubishi Mirage byggda för reglementet men utan internationell klassning som gav närmare 1000 bilar.
Corona pandemin slog stopp.
Åren tidigare hade klassen formligen exploderat i nya bilar från tillverkarna, men strax in på 2020 slog produktionerna stopp. Hysterin kring Corona pandemin slog stopp på sporten och världen, det varken tävlades eller levererades några bilar. I spåren när produktionerna kunde återupptas stod tillverkarna med komponentbrist och oroliga köpare.
Komponentbrist skapade halvårs försening.
Plötsligt stoppades produktionerna igen, då med brist på komponenter, kanske inte för att bygga nya bilar, men för att säkra reservdelar för eftermarknaden. Ett långt stopp eller i nerskalad tillverkning som gav förseningar hos bland annat Skoda Motorsport. Ett halvår sent har nu en handfull bilar nått kunder från en överfull orderboken för väntande kunder. De har fått order att behålla sina nuvarande innan nya Fabia RS Rally2 kan levereras.
1401 bilar ute på marknaden.
De tre senaste åren har marknaden trots allt berikats med över 400 nya bilar, totalt ses nu siffran stå på 1401 levererade bilar - då räknat på tillverkarnas siffror med nya rullande bilar ut från fabrikerna.
Skoda fortsatt i topp, och kommer med ny värsting.
Ett rejält övertag har Skoda Motorsport som står på 499 bilar, med facit i hand är man över 500 innan nyår då team hämtat bilar som ännu inte blivit officiella i företagets databas.
M-Sport god tvåa, men tappar mark.
M-Sport Ford ledde försäljningen länge, men till årsslutet 2019 hade Skoda just passerat M-Sport med 20 bilar, nu är man drygt 100 bilar före den brittiske konkurrenten som tappat mark. Frågan är om och när en ny modell kommer för klassen?
Citroen rullar på - Hyundai ökar takten igen.
Citroen Racing är trea på bollen, men en bra bit bakom de andra. Närmast en halvering från Ford när Citroen klockan in på 200 bilar. Med 144 bilar ses Hyundai med sina två släppta modeller av i20.
100-talet för nedlagda VW Polo - populär i norden.
En kort sejour gjorde VW som släppte 108 bilar innan produktionen slutade, men bilen har sista tiden blivit allt populärare, framför allt i norden där vi ser flera nya satsningar i såväl Sverige som Norge med bilen inför 2023.
Minst bilar från Proton.
Peugeot nådde 60 bilar i sin korta satsning med 208 T16 R5, tyngst går det för brittiska MEM, Mellors Elliot Motorsport som bara levererat åtta bilar av sin Internationellt klassade Proton Iriz R5.
Publicerad: 2022-12-28 21:20