Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Trendab AB   

   
MaxSport   

   
Mats Bilar   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Finnkampen Motor 2006.

Solvallas Kung heter Flodin och han är inte ens häst.


© Ericsson-Motorsport
Dags för start av Finnkampen Motor 2006.


© Ericsson-Motorsport
Gardemaister åker på gränsen... på gränsen mellan grus och asfalt.


© Ericsson-Motorsport
Svensk flagga och tröja upp, finska flagga ner, troligen svensk seger i det heatet.


© Ericsson-Motorsport
ajajajajajaj,,,, nu är det nääääääääraa... wooopsieeee....., yes, det gick...


© Ericsson-Motorsport
Vadå Dike? Sandfålla heter det i WTCC, sen är den här faktisk bättre på grus än min Seat.


© Ericsson-Motorsport
Lookie, Lookie, no hands...


© Ericsson-Motorsport
Finskt rådslag: Tror ni man kan smita ut bakom stallet så ingen ser oss?


Ja, då har man varit på den första Finnkampen Motor någonsin, och det är väl lika bra jag säger det med en gång, fy fan va bra!!! Det överträffade mina vildaste fantasier, både när det gäller Sveriges prestation som lag, där det på pappret innan såg ut som en självklar finsk seger, i alla fall på rallyfronten med idel namn som är med i VM cirkusen. Till mitt försvar så tippade jag faktiskt Solvallas Kung, Patrik Flodin till segrare av hela evenemanget innan tävlingen.

Så när jag och Björn äntrade Stallbacken på tisdagens pressvisning, så hade jag inte så stora förhoppning. "Köra rally på Solvalla? Det kan väl inte bli något av det!" Men som sagt, redan då fick jag ge mig på den punkten, vilket ladd det var redan då på dom som testkörde med mediafolk i högerstolen. Den stora frågan inför onsdagen var ju, "Kommer det någon publik tro?" En siffra jag hörde på tisdagen talade om 3000 förköpsbiljetter sålda.

Det kom publik, Solvalla sväljer mycket folk, så det krävs en hel del för det ska se fullt ut, vi var några som gissade på runt 6000 besökare, arrangören talar om 10000 besökare. Folk var det där, och vilket tryck på läktarna det blev, vem som hade störst hejaklack, Flodin eller Rydell är svårt att avgöra, men av illtjuten att dömma så var varenda tjej mellan 13-18 år på läktarna.

Svenska laget gjorde ett utomordentligt 1:a kvalheat där många verkligen visade sina bästa talanger. I andra rundan så hade Finnarna tankat i sig lite sisu så då började det knapra in på poängen, spänningen var ”oooliiiiiiiiiiiidligt” som en känd TV personlighet skulle utryckt det hela. Ett av de största jublen under andra kvalen orsakade 17 åriga Emma Kimiläinen som trots avsaknaden av körkort. Ja hon kör Formel Ford och hade aldrig kört rallybil innan, näst intill höll på att slå ut den svenske racingkillen hon körde mot. Hon var dessutom 0.9 sek snabbare än Sveriges bidrag på den kvinnliga sidan som dessvärre inte presterade något resultat att skriva om i memoarerna.

Elimineringen och finalerna var ett enda stort "Sverige mot Finland", Ja, på läktarna alltså, jublet började redan med 3-400 meter kvar till mål där det jublades över en förväntad heatseger, och ibland så var det på snöret vem som skulle vinna, med marginal på 0.01 sekund så är det målfoto som gäller, otroligt spännande.

Summering av evenemanget då. Vi börjar med det negativa. Speakern, han svamlade mest, mer tider, gärna INNAN nästa heat startar på dom som tävlat, helst innan dom kört av banan, för det tog ju i alla fall en halvminut, och på den tiden borde väl man kunna meddela en tid? Det var ju det första förarna frågade efter när dom kom in i depån och fick en mick under näsan.

Aktuell poängställning är ju något som ibland tappades bort i farten. Tyvärr återspeglades inte TV-programmet den fart och action som var på Solvalla, lite mer ombordkameror, gärna sittande lågt ner på framspoilern osv. borde höja actionvärdet en hel del. Någon form av underhållning/info från speakern medan vattenbilen var ute och man justerade banan vore önskvärt, det blir drygt för publiken annars. Så visst finns det saker att förbättra och konstigt vore det väl annars.

Positivt då undrar säkert någon, ja, det var väl som en väl insatt i sporten sa, "Det ska kanske till någon som inte begriper ett smack om rally att arrangera det för det ska bli riktigt bra".
Jag är böjd att hålla med, det är det bäst arrangerade motorevenemang jag har bevistat så länge jag kan minnas. Visst, det finns saker att förbättra, men en bättre rallysprintbana har jag aldrig sett, allt var snyggt och proffsigt upplagt samt så höll man sitt tidigare uppsatta tidsschema. Så med tanke på att det var första gången, så måste betyget bli 4 hjälmar av 5 möjliga.

Nästa gång så skulle undertecknad vilja se lite variation på fordonen, drömmen vore väl att man fick kvala sig upp under dagen via 500cc crosscarts för att sen åka VOC till någon 2WD Grupp H bil för att fortsätta i en N4:a bil och avsluta med något lite hårigare i finalen. Tja, det finns många förslag, men en sak är säker, näst det är Finnkampen Motor på Solvalla, då är jag där.


Foto från Finnkampen Motor:
*
Tävlingsdagen, klicka här.
*
Pressdag, klicka här.

Publicerad nyheter om Finnkampen Motor:
*
Finnkampsnyheter 2006.



Text: Roger Rooth.
Foto: Björn Nilsson.



<- Tillbaka




Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.