"; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; if (!empty($nyhets_id)) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl FROM nyheter WHERE id = '$nyhets_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $sofie==$in) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_sofielundmark WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/sofie "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $fredrik==$in) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_fredrikahlin WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/fredrik "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } if (!empty($video_id)) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,titel,url,media,anvandare,thumb FROM video WHERE id = '$video_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['titel']; echo " - se videon via emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else { echo "emotorsport.se - allt om rally!"; echo ""; } ?>
"; echo $row['text_']; echo ""; echo $row['text']; echo ""; echo $row['_text']; echo ""; } if (!empty($row['logo'])) { if (!empty($row['id_1'])) { $result1 = mysqli_query($link, "SELECT id,id_1,namn,url,logo,ej_src FROM reklam WHERE id_1 = '100' ORDER BY RAND() LIMIT 1") OR die (mysqli_error()); while ($row1 = mysqli_fetch_array($result1)) { echo "   "; echo ""; } } else { echo "   "; echo ""; } } if (!empty($row['video'])) { echo "   
"; echo "   
"; echo $row['_text']; echo "

"; } else { echo "   
"; echo $row['flash']; echo "

"; }} ?>
   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Pressrelease

Pressinfo från Ford Team RS, Ford Flexifuel Cup. (http://www.fordteamrs.se )



2006-10-29: Rapport från Gröna Svenska Rallyt i Karlstad.
Det är lördagens den 24:e oktober och vi befinner oss i Karlstad. Finaltävling i Ford Flexifuel Cup har precis avgjorts. Vädret har varit i det närmaste perfekt, plus 8° och strålande sol. Tävlingen som heter Gröna Svenska Rallyt var öppen enbart för bilar med etanoldrift. Det var faktiskt världens första rallytävling där enbart etanoldrivna bilar fick delta. Förutom fjorton Ford Fiestor så fanns ett tiotal övriga etanoldrivna bilar på plats. Tävlingen innehöll sju specialsträckor varav nya superspecialsträckan inne på Färjestads Travbana kördes två gånger.

Första sträckan kördes på Färjestads Travbana. Där var det delad sträckseger mellan Jimmy Holmkvist och Anders Gullstrand. Trea var dagens överraskning Lars Näsholm som äntligen fick sin körning att fungera.

Andra sträckan kördes ute på en Kalvholmens motorbana. Här visade Holmkvist återigen sin styrka. Han var 0,3 sekunder före Nyman och Gullstrand ytterligare 1,1 sekund efter.

Efter dessa två arenasträckor fortsatte karavanen västerut från stan för att avverka tre ”riktiga” sträckor. SS3 vanns av Gullstrand 1,4 sek före Victor Henriksson och Nyman trea. Fjärde sträckan vanns av Henriksson före Nyman och Gullstrand trea. För att upprätthålla spänningen vanns femte sträckan av Nyman före Henriksson och trea var Patrik Johansson. Efter dessa tre skogssträckor samlades nu teamen vid Färjestads travbana för service innan dom avslutande sträckorna.

Nyman som nu var i ledning visade inga nerver trots att pressen på honom var stor.

- Det går bra, det är lite rullgrus på sträckorna men bara man ligger i spåret så är det inga problem kommenterade Jocke vid lunchen.

Sjätte sträckan kördes ute på I2 område strax utanför Karlstad. Detta var nog sista chansen för Gullstrand att vinna. Han åkning var i det närmaste perfekt och det var bara Nyman som kunde matcha värmlänningen. Gullstrand var snabbast men det skiljde bara 0,2 sek till Nyman. Henriksson var trea slagen med 6,1 sek.

Avslutningsträckan på Färjestads Travbanan förändrade inte resultatet, trots att Gullstrand återigen visade sin talang. Tvåa var Henriksson och trea var duon Nyman och Forsberg.

Top tre blev således följande:
1. Joakim Nyman/Sören Anttila 19:59.6
2. Anders Gullstrand/Stina Cebers 20:02.2
3. Victor Henriksson/Patrick Henriksson 20:06.1

Nu återstår summeringen av cuppoängen och detta kommer att offentliggöras vid prisutdelningen ikväll.

Vänliga motorhälsningar från Värmland

Kalle Bäckwall




2006-10-15: Rapport från Rikspokalen i Örebro.
Jag sitter nu i Ford Team RS mediabuss och försöker sammanfatta dagens tävling. Det är få stunder i livet som är så spännande som upplösningen av dagens cuptävling. Tänk att väntan på tidrapporteringen från sträckorna kan fängsla en så totalt.

Platsen är Örebro och tävlingen heter Rikspokalen. Den arrangeras av SMK Örebro och tävlingen ingår som deltävling i T-klubbarserien i rally samt Ford Flexifuel Cup. Rikspokalen består av fyra delsträckor på grus som låg i skogarna nordost om Örebro. Vädret var klart men i kyligaste laget vilket gjorde att underlaget var lite falskt. Många klagade på att det halt.

Innan start spekulerades det högt om vem som skulle vinna. Gullstrand som vann förra tävlingen lyste med självförtroende under presskonferensen. Andreas Sjölander som alltid åkt bra men ännu ej fått till någon delseger var ordentligt laddad efter Östgötarallyts andra plats.

Nu var det återigen överraskningens man Jimmy Holmkvist som öppnade bäst på SS1 före junioren Viktor Henriksson. Gullstrand kom besviken i mål med krokig bakvagn men hade bara tappat 3,6 sekunder.

Andra sträckan vanns av Viktor som därigenom gick upp i ledning. Gullstrand körde in som två slagen med ynka 0,1 sek.

Tredje sträckan, rallyts svåraste sträcka skördade tyvärr flera offer. Där blev ledaren Viktor kvar efter att ha kört av, Jimmy la sig på sidan och Henrik Karlsson rullade. Snabbast var Gullstrand som därmed gick upp i ledning före Nyman.

Inför fjärde sträckan som var drygt 11 km lång skiljde det 2,9 sekunder mellan Top 3. Frågan var bara ”Vem har dom starkaste tävlingsnerverna? Svaret är ”Alla tre”. Vid målet kunde vi konstatera att det skiljde 0,7 sekunder mellan dessa tre kombattanter.

Detta resulterade att Gullstrand återigen fick med sig en delseger hem till Karlstad, Nyman blev tvåa slagen med 1,7 sek och Sjölander trea ytterligare 1,0 sekund efter. Trots vinsten var inte värmlänningen nöjd.

- Det har inte gått bra. Jag trodde aldrig att vi skulle vinna idag. Det började med att jag krökte bakvagnen på ettan och sedan fick jag aldrig till det riktigt bra, klagade Gullstrand vid prisutdelningen.

I och med segern blev Anders Gullstrand ny ledare i cupen med 136 poäng före Joakim Nyman med samma poäng och trea Patrik Johansson med 127 poäng.

Nu är det två veckors vila innan vi träffs igen vid finaltävlingen i Karlstad.


Vänliga motorhälsningar från Närke

Kalle Bäckwall




2006-10-12: Vem blir årets Top Driver!!
Inför denna tävling har fortfarande fem förare möjligheten att erövra årets titeln ”Top Driver”. Det skiljer ”bara” 10 poäng mellan dessa kombattanter. Upplösningen blir naturligtvis i Karlstad den 28 oktober men det kommer att vara laddade rallyteam som rullar upp på startrampen på redan på lördag.

Tävlingen heter Rikspokalen och arrangeras av SMK Örebro. Start och mål är förlagt till Risbergska skolan i Örebro och första start är 12:00. Målgång är beräknad till 15:00.

Top fem i cupen inför helgens deltävling är följande:
1. Joakim Nyman/Sören Anttila 114 poäng.
2. Anders Gullstrand/Stina Ceners 110 poäng.
3. Patrik Johansson/Jörgen Lindahl 108 poäng.
4. Andreas Sjölander/Christer Nygren 105 poäng.
5. Viktor Henriksson/Patrick/Henriksson 104 poäng.


Vänliga motorhälsningar från Östergötland.

Kalle Bäckwall




2006-10-01: Rapport från Östgötarallyt i Linköping.
Två dagars avancerad bilkörning var innehållet i menyn vid SM finalen i rally 2006. Tävlingen som kördes i skogarna söder om Linköping innehöll 10 specialsträckor på sammanlagt 98 km ingick också som deltävling nr 6 i Ford Flexifuel Cup.

Rallyt blev precis vad man drömmer om att en final skall innehålla, stort startfält, fina vägar, fint väder samt mycket publik. Sällan har så mycket folk samlats på torget som under fredagen när samtliga rallybilar presenterades över startrampen.

Tretton Fiestor fanns på plats för att kämpa om cuppoängen, varav en nykomling, Jimmy Holmkvist nybliven svenska mästaren i rallycross som nu sadlat om till rally och köpt en ny Fiesta.

Fredagens etapp innehöll fyra sträckor och något överraskande var faktiskt Holmkvist snabbast i början tillsammans med Peter Lundell och Patrik Forsberg. Sträckorna var svårkörda i mörkret och vid etappmålet ledde Patrik Johansson före Viktor Henriksson och Joakim Nyman.

Inför lördagens tävling hade startordningen omseedats efter fredagens resultat vilket innebar att dom fyra snabbaste Fiestorna fick starta i första grupp men dom för- och nackdelar detta innebar. En nackdel var lösgruset på vägbanan som gjorde att det var halt jämfört med förutsättningarna för bilarna längre bak.

Vägkaraktären i Östergötland är inte att leka med och den förste som fick kvitto på svårigheterna var ledaren Patrik Johansson. På SS5, dagens första sträcka genade han lite grann och hade oturen att en berghäll fanns i slänten och där slutade dagen med en ordentlig rullning. Nykomlingen Holmkvist var nummer två att bryta med ett bortslaget framhjul.

Snabbaste tiderna presterades i andra startgrupp och där fanns Andreas Sjölander, Anders Gullstrand, Peter Lundell m.fl. Detta gjorde att efter några sträckor så var både Henriksson och Nyman passerade av duon Sjölander-Gullstrand.

Dessa två växlade sedan med att vinna varannan sträcka och inför sista avgörande sträckan ledda Sjölander med 0,6 sek. Sjölander som startade före Gullstrand kunde när han väntade in tiden vid målet på SS10 konstatera att han förlorat tävlingen med 2,4 sekunder. Trea blev Viktor Henriksson slagen med ytterligare 31, 4 sekunder.

Ny ledare i cupen är nu Joakim Nyman med 114 poäng, tvåa Anders Gullstrand 110 poäng och Patrik Johansson på tredje plats med 108 poäng.

Inför nästa deltävling som går i Örebro den 14 oktober är ställningen den att cupen att fem förare har möjligheten att vinna. Mer spännande än så kan det inte bli!


Vänliga motorhälsningar från Östergötland.

Kalle Bäckwall




2006-08-26: Rapport från AM-Tryck Snapphanerally i Hässleholm.
Joakim Nyman med Emil Axelsson i kartläsarstolen blev dagens segrare när deltävling nr 5 avgjordes i Hässleholm. Tävlingen som också ingick svenska mästerskapet i rally blev den hittills mest rafflande fight som cupen haft hittills. Att Jämtlänningen Nyman skulle bli tuff det var klart före start. Han hade för första gången Emil Axelsson i högerstolen och det visade sig ge effekt. Emil lärde ut lite av knepen som han lärt sig under året som JVM tävlande och dom kunskaperna förvaltade Joakim på bästa sätt.
Tvåa i tävlingen blev utropstecknet Victor Henriksson lotsad av ”farbror” Patrick Henriksson. Han var efter fredagens körning enbart några sekunder efter segraren och många undrade hur han som ung junior skulle klara trycket bakifrån. Victor visade inte det minsta nervositet utan fortsatte att prestera kanontider och lyckades dessutom vinna två sträckor under lördagen.
Trea ”äntligen” blev Andreas Sjölander med Christer Nygren som codriver. Andreas har under året tvingats bryta flera tävlingar och han ville nu inget hellre än att komma i mål med en hygglig placering. Han öppnade på ett snabbt men säkert sätt och körde mycket klokt och rutinerat genom hela tävlingen och visade dessutom att han har mer kapacitet på SS3 där han var snabbast.
Mycket bra körde även Mats Adielsson med kartläsaren Bosse Holmstrand. Inför avslutande sträckan utanför Hässleholm låg dom på fjärde plats endast fem sekunder efter Sjölander. Nu slutade tävlingen på ett tråkigt sätt. Paret blev kvar inne på sträckan efter en ordentlig rullning. Detta medförde på grund av säkerhetsskäl att sträckan blev struken och resultatet efter åtta genomförda sträckor blev slutresultat. Top fem blev enligt följande.

1. Joakim Nyman/Emil Axelsson 49:59,6
2. Viktor Henrikson/Patrick Henriksson 50:33,4
3. Andreas Sjölander/Christer Nygren 50:44,5
4. Anders Gullstrand/Stina Cebers 51:03,5
5. Peter Lundell/Roger Nilsson 51:43,8

Cupen leds fortfarande av Patrik Johansson 97 poäng före Joakim Nyman 94 poäng och Viktor Henriksson på tredje plats med 83 poäng.
Nu blir det till att ladda om inför nästa deltävling som går i Norrköping den 29-30 september.

Vänliga motorhälsningar från Skåne.

Kalle Bäckwall




2006-06-18: Rapport från Sommarspecialen i Visby.
I strålande sommarväder har nu fjärde deltävlingen i FORD Flexifuel Cup avgjorts. Platsen är Visby på Gotland.och tävlingen heter Sommarspecialen. Banan var förlagd till Tofta skjutfält och bestod av två specialsträckor som kördes två gånger.

I cupledarens Patrik Fredrikssons frånvaro bars nu favoritskapet av cuptvåan Patrik Johansson och Joakim Nyman. Dessutom ryktades det att Mats Adielsson var revanschsugen efter vinterns resultat och han ranklades som tävlingens ”Dark Horse”.

Nu var det överraskningen Henrik Karlsson, Ryds MK som öppnade snabbast före Patrik Johansson och Mats Adielsson på tredje plats. Nyman fick inte till det och han var distanserad med 9,5 sekunder av Karlsson.

Mats Adielsson var piggast på den andra sträckan före Karlsson och Bergetorp. Anders Gullstrand som åkte bra på första sträckan tvingades här bryta med trasig drivaxel. Nyman som startade minuten efter hamnade i dammoln och tappade över 30 sekunder. Fredrik Lindh hade här oturen att rulla runt och slog in förarsidan i ett träd så illa att han bröt benet.
Viktor Henriksson med nye kartläsaren Pecka Svensson visade återigen att han har talang som rallyförare. Efter två sträckor låg han på en hedrande femteplats.

Tredje sträckan var Patrik Johansson snabbast, 1,1 sek före Bergetorp och Viktor ytterligare 0,1 sek efter. Inför sista sträckan var det endast 3,1 sek mellan förarna i Top fyra.

Patrik bättrade här sin tid mot SS2 med hela 12, 8 sekunder och vann sträckan före Bergetorp och Karlsson. Därmed avgjorde han striden och fick äntligen köra i mål som slutsegrare.

Patrik Johansson sprudlade av glädje vid målgången på Gotlands motorbana.

- Äntligen var det min tur, allting har fungerat bra idag.

Top fem blev nu följande: Patrik Johanson 23.51,2, Henrik Karlsson 23.53,6, Jan Bergetorp 23.55,0, Mats Adielsson 23.58,3 och Viktor Henriksson 24.03,1.

Cupen leds nu av Patrik Johansson 87 poäng före Patrik Fredriksson och Jan Bergetorp på tredje plats.

Nu blir det semestervila före nästa deltävling, Snapphanerallyt som går i Hässleholm den 25 augusti.


Vänliga motorhälsningar från Visby

Kalle Bäckwall




2006-06-15: Är Patrik Fredriksson lika snabb på grus?

Efter vintersäsongens tre deltävlingar ligger Patrik Fredriksson, Fagersta i topp före Patrik Johansson från Växjö och Joakim Nyman från Lit i Jämtland. Fredriksson har varit omutlig under vintern men frågan är hur klarar han trycket från konkurrenterna nu när det är grusunderlag. Många av dom övriga Ford förarna har redan hunnit med att köra några tävlingar på grus och dom kommer att vara taggade till tusen för att ge Patrik en match. Själv har Patrik inte hunnit köra bilen på torrt väglag.

Helgens tävling går utanför Visby och det är cupens fjärde deltävling. Samtliga team kommer att vara på plats redan på fredag morgon för att delta i cupens test- och utbildningsdag. Gunnar Barth, Notariet kommer att avslöja sina hemligheter bakom notläsning och Micke från KH Motorsport kommer att hjälpa teamen med att justera in fjädringen för grus. Eftersom det är premiär för Etanol på Gotland så kommer representanter från SEKAB att finnas på plats för att informera om miljöbränslet E85.

Kom och lyssna på Ford Fiesta-teamen inför sommarpremiären på Gotland.


Deltar gör bl.a. följande:
Andreas Eriksson, Ford Team RS
Patrik Fredriksson/Robert Korpelainen
Patrik Johansson/Jörgen Lindahl
Joakim Nyman/Sören Antilla


Övriga Ford Fiesta Team med förare - kartläsare finns på plats.

// Kalle Bäckwall




2006-05-05: Gotland nästa för Ford Flexifuel.

Här kommer lite information inför nästa deltävling som är på Gotland den 17 juni 2006.

Några av er har ställt frågan om att byta bort Gotland mot annat arrangemang. Frågan har diskuterats igen men inget nytt har kommit upp som förändrar situationen. Alla tycker det är olyckligt att behöva ändra ett fastställt tävlingsprogram men när tre av tävlingarna blev inställda/flyttade så är det svårt att hitta en lösning som passar alla. Vi har respekt för att alla har planerat sin verksamhet och kanske också sin semester efter cupprogrammet. Vi hoppas ändå att det inte blir alltför stora besvär för Er.

Som tidigare meddelats så kommer det att finnas möjligheter till testkörning före tävlingen. Detta kommer ske under fredagen den 16:e och detaljer kommer att meddelas senare. Förutom körning så kommer Gunnar Barth att delge oss sina erfarenheter som notskrivare samt codriver. Han kommer att prata om kommunikationerna inne i bilen samt rollspelet utanför tävlingsbilen. Gunnar är alltid rolig att lyssna på med sina egna tolkningar. Det får Ni bara inte missa.

Efter tävlingen bjuder Ford Team RS till fest och där kommer prisutdelning att ske för deltävlingarna 1 – 4. Prisbordet lär vara digert så se till att säkerställa plats i servicebussen så att Ni får med allt hem.

På Gotland bor man lämpligt vis i stugbyn och förhandlingar pågår fortfarande med färjebolaget samt stugbyn och anvisningar för bokning mm kommer att meddelas inom kort.
Det finns två färje alternativ, Nynäshamn alternativt Oskarshamn. Om Ni planerar att åka den 15:e juni så går färjan från Nynäshamn 07:05 alt 16:45. Färjan från Oskarshamn går 10:55 alt 21:15.

Avslutningsvis så bifogar vi några gångbara ord på Gutemålet:
* äiku - flickan, pigan. Används om ogift kvinna
* sårken - pojken
* ti migä - att pissa
* naug di, navva di - kör fortare

// Pål & Kalle




2006-04-13: Förändringar i Ford Flexifuel Cup.

Hoppas allt är bra trots att vädrets makter stoppade gruspremiären. Alla hade vi hoppats på att få stoppa undan långkalsingarna och med t-shirt & shorts åka ner till Skåne för att möta våren. Nu ville tyvärr inte alla detta, Vintern höll sig kvar krampaktigt i södra Sverige och arrangören tvingades mot sin vilja att ställa in tävlingen. Nu med facit i hand så kan vi bara konstatera att Kristianstads MK´s beslut var korrekt. Vägarna är fortfarande dåliga p.g.a. tjällossningen.
Förutom denna störning i tävlingskalendern så har arrangören av Gröna Svenska Rallyt beslutat att flytta tävlingen till den 15 - 16 september. Arrangören Kullings MS hade sedan tidigare också flyttat sin tävling till den 22 Juli.

Allt detta har naturligtvis gjort att vår tajta planering har spruckit och vi har haft ett besvärligt uppdrag att finna lösningar. Nu har vi äntligen lyckats hitta några nya fina tävlingar med tävlingsdatum där mediabussen också är disponibel. Arrangörerna har också lämnat klartecken och hälsar oss med glädje välkommen.

Vi hoppas att ändringarna inte ställer till allt för mycket besvär för Er.

Så här ser nu kalendern ut efter ändringarna:
1 2006-02-17 - Snow Rally, Jämtlands MK
2 2006-02-18 - Snow Rally, Jämtlands MK
3 2006-03-11 - LBC-Ruschen, Lima MS
4 2006-06-17 - Sommarspecialen, Gotlands MF
5 2006-08-25 - Snapphanerallyt, Hässleholms MK
6 2006-09-15--16 - Gröna Svenska Rallyt, Svenska Rallyt
7 2006-09-29--30 - Östgötarallyt, Östgötaklubbarna
8 2006-10-21 - Rikspokalen, SMK Örebro

Det som nu kvarstår är att hitta ett nytt datum för vår egen tävling ”Forddagen”. Vi återkommer med besked senare.

I samband med Gotlandstävlingen kommer en test/utbildningsdag att arrangeras. Där kommer bl.a. Gunnar Barth att hjälpa till att finslipa kommunikationen mellan förare och kartläsare.
Andreas håller också på att förhandla priser med Gotlandsfärjan för att hålla ner kostnaderna så mycket som möjligt. Mer information kommer att ges senare.

// Pål & Kalle






<- Tillbaka





 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.