|
|
|
|
|
|
|
|
Intervju
|
Rallybil; 3 ton och 4 sittplatser. |
Olof Eljas kör rallybil som väger 3 ton.
Unde årets upplaga av Skilling 500 agerade en 3 tons tung VW Touareg så kallad v.i.p. bil där tävlingens huvudsponsor, Svenstigs Bil lät några av sina kunde få en åkupplevelse utöver det vanliga. Bilen var inte original utan där fanns skyddsbur, rallystolar med 6p bälte, hasplåtar, extraljusramp och ett Ferrita avgassystem. Bilen har en 5.0 liter V10 diesel motor på 325hk och 800Nm vridmoment. Den som körde vad som tycks vara den optimala "antirace" bilen var Olof Eljas, f.d. rallyförare. Vi lät intervjua honom så han fick berätta mer om bilen han körde samt självklart lite om sig själv.
Lite kort om dig, ditt tävlande samt vad du gör du nu för tiden?
- Jag, Olof Eljas är nu 31 år och bor i Björbo med min sambo Lina samt vår dotter Engla på 1 år! Jobbar i familjens företag där vi driver verkstad och bilförsäljning. Jag började åka rally 1995, då i en Toyota Starlet. Årets därpå körde jag en Toyota Corolla i Grupp N utförande för att 1997 gå vidare till en fyrhjulsdriven Toyota Celica. Under 1999 införskaffades en av de fabriksbygda Toyota Corolla Grupp H2wd som jag körde t.o.m. säsongen 2001. Där slutade vi för övrigt 3:a i SM. Åren 2002-2004 tävlades det lite sporadiskt i en Mitsubishi Lancer samt Toyota Corollan.
På frågan om det finns planer på en comeback till rallyspåret svarar Olof, - Planer på comeback finns i bakhuvudet hela tiden och jag hoppas kunna göra det så småning om...
Nu till den minst sagt udda bilen du körde i skogarna norr om Värnamo under Skilling 500. Vad har bilen för historia? Den har bl.a. synts i något reportage i motortidning.
- Olof berättar att bilen byggdes av Joki motorsport för svenska Volkswagens räkning med målsättning att Harry Joki skulle köra bilen som VIP-bil i SM finalen i Kolsva 2003! Allt gick enligt planerana och till tävlingen stod så världens enda 4-sitsiga V-10 Touareg färdig. Därefter kördes bilen i såväl Östersund som i Umeå på vinterns SM tävlingar som förbil av Fredrik Eljas i Östersund och Martin Ericsson under Umeås tävling. Slutligen kördes bilen av mig i Faluns SM-deltävling 2004 och då återigen som förbil med VIP-folk! Mellan dessa SM-rallyframträdanden används bilen i huvudsak av Car Events som showcar för Sv. Volkswagens räkning vid olika aktiviteter med Thomas Engelbrekt, SM-och VM meriterad f.d. rallyförare, eller Johnny Ellènius, SM-och EM meriterad f.d rallycrossförare mellan ratt och ryggstöd! Under förra hösten förvärades bilen av Car Events från tidigare ägaren Sv. Volkswagen och idag används den vid olika jippon, aktiviteter och co-drives såsom rallyt i Skillingaryd! Främst är det väl genom mina kontakter med Johnny & co på Car Events som jag har fått äran att köra bilen vid några tillfällen.
Hur är bilen registrerad? Som rallybil eller personbil?
- Den är i dagsläget personbilsregistrerad men skall registreringsbesiktas som den är, om allt går som det skall med klassningshandlingar etc.
Vad är största skillnade mot att köra en "vanlig" rallybil? Intrycket vid en första anblick är att väghållningen och bromsarna borde vara ett problem?
- Väghållningen är helt fantastik, en av bilens största tillgångar med reglerbar luftfjädring och justerbara stötdämpare! Men med 3 tons tjänstevikt och 4 personer i bilen så blir uppträdandet lite "sävligare" jämfört med en vanlig rallybil samt att man måste använda pedalen i mitten, bromsen, ganska tidigt med tanke på vikt och att den har ABS-bromsar. Bromsarna är trots allt gigantiska runtom men det krävs som sagt för att få stopp på ekipaget.
Känns det som en rallybil/tävlingbil att köra?
- Nja, det kan man väl inte direkt jämföra bilen med, man hör väldigt lite av motorn inne i bilen och så blir det lite svajigt emellanåt. Men det behövs inte speciellt lång raksträcka innan mätarn passerar 150-160 km/h och bromsar man då lite för sent så blir det riktigt spännande när det svänger på! Men det är en oöverträffad upplevelse kan jag garantera!
Med den tyngden och den effekt så blir bränsle-förbrukningen troligen hög i "tävlingstempo"? Hur mycket?
- Tro´t eller ej men du klarar dig på 2,5 liter diesel per mil. Inte dåligt när det alltså inte handlar om "eco driving" utan full fart i skogen.
Hade du co-driver med dig under Skilling 500 så de som åkte med kunde höra hur samarbetet mellan förare / co-driver fungerar?
- Det var Herrljungas Ralf Larsson åkte kartläsare och läste noter!
De som du åkte med, vad hade de för åsikter, imponerade, rädda, vad sa de efter första sträckan?
- Det var bara postitva reaktioner, en del hade svårt att tro att det verkligen går att åka så där fort i skogen, dom var mycket imponerade av det här med notläsning och komunikation mellan karläsare och förare.
Kommer vi få se bilen som förbil i någon mer tävling framöver?
- Nja, jag vet inte. Vill man se mer av bilen kan man boka in bilen för co-drives om man har t.e.x. svensexa eller företagsjippo och vill göra något annorlunda! Det är inte billigt men klart unikt! Vintertid finns bilen i Säfsen, www.safsen.se eller i Kall då vi kör på fartsträcka med fulldubbat, inte mindre unikt.
Lite teknisk fakta för den teknikintresserade:
* 6-vxl automat.
* 17"-bromsar.
* Tjänstevikt 2.620 kg.
* Elektroniskt styrda stötdämpare.
* Luftfjädring med 4 olika manuella höjder.
* 0-100 på under 7 sekunder.
* Toppfart minst 225 km/h.
* Intelligent 4-hjulsdrift med elektroniska diffar.
* Hög- och lågväxel.
Vi vill passa på att tacka Olof Eljas för att han tog sig tid med oss och svara på våra frågor, ett stort tack samt lycka till om/när det blir comeback på rallyscenen.
(Foto: överst, Rallyutrsutad VW Touareg.
(Foto: näst överst, Olof Eljas i Toyota Corolla under SSR 2001.
(Foto: mitten, Olof Eljas in action under Skilling 500.
(Foto: näst underst, VIP bil före start.
(Foto: underst, Avgassytem till VW Touareg.
<- Tillbaka
|
| |

|
|
|
|
|
|