|
|
|
|
|
|
|
|
Intervju
|
Hur gör man ett TV program? |
Från idé till tävlingsdag.
I en reportageserie om 3 delar kommer vi följa produktionsbolaget Frame Production och dess arbete med att göra TV progam. Frame Production har under de senaste åren sänt hela SuperCupen i TV. Men hur gör man ett TV-program? Vi har tagit reda på det. Vi har varit i kontakt med Mikael Lindh som driver Frame Production.
Ni, Frame Production sänder SuperCupen i TV. När kalendern är bokad och ni vet var och när tävlingarna ska köras. Vad gör ni då?
- Det är ju alltid bra att tävlingsdatumen offentligörs tidigt och det som är en del av Super Cupens styrka med deras framförhållning. Ännu är inget bestämt om 2006 års sändningar men den som lever får se.
Är det redan från början av planeringen klart att ni sänder hela Cupen eller är det upp till varje arrangör att bestämma om de vill ha TV produktion?
- Ska vi sända Super Cupen ska vi sända hela så vi tar med tittaren genom hela serien.
Man antar att sponsorbiten är en stor del i planeringen, hur gör ni och vad kostar det?
- Jag har hittils dragit in alla sponsorpengar till programmen. Sen har varje arrangör gått in med en summa pengar mot presentatörs platser eller dylikt. Vi har gjort årets SuperCups säsong för strax under 300´000kr.
Vad mer sker i inledningen av projektet? Bokning av sändningstider, svårt att få tv tider? Varför just ViaSat?
- Vi har en månads framförhållning till Viasat och avtalet med dom är med en huvudsändning och 2 repriser per deltävling. Vi startade med våra sändningar för Super Cupen i Viasat sport 1 och därför har vi blivit kvar där hittills. Dom är nöjda med våra program så vi jobbar på för framtiden.
Läggs en mall upp för hela serien så att upplägget blir det samma i varje program?
- Varje tävling blir ju olika automatiskt. Det händer saker hela tiden och programmet ska följa rallyt som en röd tråd. Sen kan vi bestämma i förväg om repotage som ska in i programmet.
När en tävling så närmar sig och ni vet upplägget, hur planeras och vad görs då?
- Vi har ju kontakt med arrangörerna god tid före tävling där vi pratar om detaljer, mest om sponsring. Vi rekar varje rally på något sätt, till Skillingaryds tävling rekade jag sträckorna 3 veckor före medans vi rekar övriga rallyn dagen före tävling. Så det kan skilja redan där. Vi kollar tidplanering, sträckor, om det finns något extra någonstans eller runt rallyt. Meningen är att tävlingsdagen ska alla i tv teamet veta vad de ska göra.
Väl på tävlingsdag, vad händer då. Inspelning av "intro" och intervjuer?
- Två timmar före start så börjar vi arbetet med intron och intervjuer. Jag har oftast pratat med förare och avtalad tid. Bäst på att hålla dom tiderna är Pelle Sääv säger Mikael.
Hur många filmare är ni på tävlingsdagen?
- Vi är fyra ute och en så en kille, Calle Edwardsson, mer känd som "Ombordcalle" som sköter 4 incar kameror.
Så incarfilmandet sköter inte ni själva utan anlitar Calle.
- Exakt. Vi anlitar Calla på Ombordteknik för incar filmandet?
Ni som planerar och väljer ut vilka som ska ha incar kameror? Bara incar via Calle eller har förarna egna kameror?
Mats Jonsson har en egen kamera som vi har använt både i SM och Supercupen. Vi försöker välja förare som har en fight så det blir bra tempo i bilderna. Vi kan ju också planera ett byte från en bil till en annan under rallyts gång.
Största bevakningen sker av toppförarna i 2 & 4wd? Varför inte mer b-c?
- Svaret är enkelt. Super Cupens startfält gör att vi inte kan följa b-c. Men i varje finalprogram har vi tagit fram vinnaren så att det känns ändå helt ok mot dem förarna.
(Foto, överst: Mikael Lindh, personen bakom produktionsbolaget Frame Production.)
(Foto, underst: Reportern Mikael Lindh med kameraman för intro till Skilling 500.)
<- Tillbaka
|
| |

|
|
|
|
|
|