|
|
|
|
|
|
|
|
Intervju
|
5 frågor till Per-Arne Sääv. |
SM guld eller lyfthjälp för Sääv.
På fredag och lördag körs årets 2 sista deltävlingar i rally SM. Vi har passat på att ställa 5 frågor till en förare i respektive SM klass för att se vad förarna har för åsikter om årets säsong, vad de tror om helgens tävling, framtidsplaner och vad som tycks om SM serien. Sist ut i reportageserien inför SM avslutningen är Per-Arne Sääv. Per-Arne bjuder alltid på sig själv och kör alltid för fullt med sin välljudande VW Golf.
Inför de två sista deltävlingarna i Kolsvarundan ligger du 2:a i din SM klass med 3 poäng upp till ledaren. Vad blir det för valör på SM medaljen?
- Vi laddar för ett SM-guld, finns inget annat som gäller, annars får ni hämta mig i skogen!
Vad tycker du om er SM säsong så här inför finalen? Nått era mål?
- Jag är jättenöjd... En plunp i protokollet när vi åkte av lite onödigt i Östersund. Med en bra chans i Supercupen på en andra plats ser säsongen Kanon ut!
Största framgången och motgången under årets säsong?
- Framgången??? Att vi kunna åkt så jämt en hel säsong. Motgången är avåkning i Österund samt generator-fel i Hässleholm.
Vad vi erfar så är du på jakt efter något nytt inför nästa säsong? Vet du vad det blir? Något klart?
- Det klart att det vore spännande att byta bil efter ett antal år i Golfen, men så länge reglementet för nästa år inte är klart vill man inte göra något. Sedan är det ju så att jag är beroende av mina "super-kanon" kamrater som ställer upp otroligt i verkstan och på tävlingar. Utan dom kommer jag inte till start, så det är ju vad dom tycker är klart väsentligt!!! Viktigast är att ha en sådan bil att man har råd att tävla flitigt, man skall ha en bil som man har råd att driva!! Viktigt, Golfen är klart vettig. Sedan är det ju kul att vi kit-car bilar är uppskattade i skogen för t.ex. ljudet!
Vad tycker du om rally SM? I år endast 50 anmälda per tävling, Vad behövs för att höja statusen?
- Inte bra med 50 bilar, borde vara 80-90 det vore bra. Långsiktighet vore bra och vi borde veta 3 år framåt vad som gäller. Så alla kan bygga bilar efter det. Sedan har jag propagerat för att vi skall kunna ta t.ex. 2-literbilar som är klassade i N2 och bygga om till trimmat. Fri växelåda, trimma motorn fritt, Certad bur, reglemente om bromsar exempelvis. Detta är inte så enkelt då bilarna är internationellt klassade, vet att förbundet tittar på det! Tror nog att den 2-hjuls-klassen otrimmat och trimmat är den med högst tillväxt potensial.
2-dagars-tävling blir bra, ev träning bara på fredagen kanske inte i alla tävlingar. Jag föredrar träning men får vi fler startande så avstår ju vi givetvis från detta! Det finns mycket om detta med det viktigaste är ju att förbundet t.ex. säljer RALLY-SM och får in pengar på detta sätt. Vi har ju en marknadschef som är avlönad!
Jag tycker annars att statusen är hög på tävlingarna, bra tävlingar, resultat-service, TV-sändning osv. Att åka SM-tävlingarna är lite extra helt klart fler borde prova om inte annat någon enstaka tävling för att prova på!
Ibland är det "lite" gnäll om SM-et att det är så dåligt, alla som har bilar anmäl er till en tävling och prova på! Det är "jättebra" med oftast kanon vägar!
(Foto: överst, Per-Arne Sääv attackerar under anda dagen i SSR 2005)
(Foto: underst, Per-Arne använde mer än vägen under sista dagen av SSR 2005)
<- Tillbaka
|
| |

|
|
|
|
|
|