NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Intervju

Bilhandlare Oscarsson tackar teamet för sin historiska comeback.


© Ericsson-Motorsport
Mikael Oscarsson var extremt nöjd med både sin och teamets insats. En välbygd maskin som gick som en klocka. Även föraren hittade formen fort efter en lång frånvaro från rallyskogen.



"6:e plats totalt! Men hur gick det till?"



© Ericsson-Motorsport
Ibland "släppte jag ner" motorn lite lågt i varv så den hade en tendens till att bluddra innan den kom upp i varv igen, uttryckte Mikael. Det var precis vad som hände här, men när väl motorn tog sig sköt det iväg rejält uppför backen.



© Ericsson-Motorsport
Det var skönsång i rallyskogen från BDA motorn, den gick som en klocka, här bara ett par sträckor från målet i Västerås.



"...och själv har jag inte behövt röra en skruv..."



© Ericsson-Motorsport

En vacker bil i ett vackert landskap, vad kan man mer begära en lördagsförmiddag i rallyskogen?






Mikael Oscarsson, ett känt namn i rallyskogarna, men det var ett tag sedan vi såg honom och då med en klassiskt mintgrön Ford Escort farandes i rallyskogen. När väl Mikael kom med i startlistan för Midnattssolsrallyt blev det fart - både bilbygge och en träningstävling. Med minimala förberedelser blev resultatet en enastående sjätteplats totalt. Hur kunde det komma sig, vi frågade en glad Mikael efter målgång.


Med vad vi förstår minimala förberedelser så slutar Midnattssolsrallyt med en 6:e plats totalt!
- Ja, en sjätteplats totalt och en tredjeplats i klass 18 efter Kenny Bräck och Kenneth Bäcklund, det satt fint!
Men hur gick det till?
- Ja det kan man fråga sig, det är väl så att det sitter lite gamla takter kvar trots allt. Men samtidigt har mina grabbar byggt en tillräckligt bra bil!

Du åkte Gästabudstrofén helgen innan, är det enda förberedelsen?
- Förberedelserna? Vad det gäller åkning så körde vi som du sa en "notad" tävling i rena ökenvärmen i Nyköping med min "gamla gröna" Escort som stått still ett bra tag.
När åkte du senast mer frekvent i Escorten?
- Det är närmare bestämt drygt sju år sedan Escorten gick ett grusrally senast, men även den funkar fint nu!
Och vad jag minns så åkte Fredrik Jensen och jag tillsammans senast i Rikspokalen i Örebro 2001, även då med noter i och för sig - även det samarbetet fungerade fortsatt bra.

Vad jag förstått så var bilen klar in i det sista, då blev det inget testande?
- Nja, alldeles för lite. Det blev faktiskt en timme i folkracegropen under tisdagen i hällande regn.
Det är inget ovanligt när man byggt nya bilar att det blivit begränsat med test, jag minns inför Bergslagsrallyt 1988 när det var samma visa, bilen klar in i det sista, då helt utan test. Vi åkte direkt till start från garaget. En andra gång var till Syd Svenska Rallyt 1995 med ny bil på kärran. Samma sak där... ja, du ser hur det är.

Är bilen byggd i egen verkstad eller är det en "fabriksbil" från någon av de stora bilbyggarna?
- Bilen är byggd av Motorcentralen i Eskilstuna men med en del extern hjälp.
Initiativtagare till projektet är min bror Johan som samordnat det mesta, och ansvarig för bygget har Rickard Hellström varit. En super tekniker tillika rallycross förare och en mycket duktig sådan.
Vad det gäller motor, växellåda och bakaxel så har vi köpt dessa från England och mycket annat från Sellholm Tuning, som t.ex. fjädring och stötdämpare. Men den är hopskruvad och bygd av oss.

Hur var bilen att köra?
- Med tanke på förutsättningarna med begränsade tester, så var bilen fantastisk. Jag hade bara lite svårt att hitta i den synkade femväxlade lådan, och ibland "släppte jag ner" motorn lite lågt i varv så den hade en tendens till att bluddra lite innan den kom upp i varv och sköt iväg igen.
Men hur var det med förardörren?
- Haha, vad gäller dörren så gick den upp i första högersvängen på fredagens sista sträcka. Efter ett antal försök att få den att gå i lås i farten tog jag ett beslut att "glömma dörren" och gasa på som vanligt i stället. Det fungerade bra till mål, var trots allt 9km extremt krokig väg, så det small rejält i dörrhålet.

Många hyllade bansträckningen, vad tyckte du om vägarna?
- De absolut bästa jag kört under min karriär sammantaget!
Och sträckorna kantades av mycket publik?
- Har aldrig sett i närheten så mycket publik på en rallytävling förutom i värmländska VM skogarna med Svenska Rallyt.

Var får vi se dig och bilen här näst?
- Både mig och bilen kan man få se på Motorcentralen i Eskilstuna i princip när man vill, det är bara att kika in och snacka bilar! Vad det gäller "in action" vet jag inte nu. Man måste få landa ett tag efter 130-talet mil med Midnattssolsrallyt.
- Jag måste bara få tillägga, hur otroligt tacksam jag är till min bror Johan och alla andra som gjort Midnattssolsrallyt möjligt för mig. Att få uppleva ett sådant roligt rallyäventyr och det med en äkta BDA-maskin och allting, och själv har jag inte behövt "röra en skruv", ett stort Tack till alla avslutar Mikael!





"- Rally Sweden, En enorm opplevelse..."
- Mads Östberg.


"självklart att försöka vinna, det vill väl alla."
- Mats Thorszelius.


Läs; Waldegård, rallymästaren mot nya äventyr.


"Du ser! Man lär sig något varje dag..."
- Magnus Wigren.



Läs; Göransson om rallysatsningen och WRC tävlandet.
- Richard Göransson.



Läs; En seger och säsongen är betald.


Läs; Sandell, "Jag vet vad som krävs".


"han har bytt från Opel till Ford så då vinner han inte."
- Janne Westlund.



Läs; Ring och Lindman kör för det är skoj!


Läs; Succé för Norska SubaruCupen, Jerker förklarar varför!


 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.