NYHETER
PRESSRELEASER
RALLYFOTO
INTERVJUER
INBJUDNINGAR
RESULTAT
TABELLER
WEBTV & VIDEO
E-CUPEN
SVENSKA
RALLYCUPEN
RALLY VM - WRC
RALLY EM - ERC
RALLY SM
KÖP & SÄLJ
KALENDER
|
START
|
OM EMOTORSPORT.SE
|
ARKIV
|
LÄNKAR
|
Intervju
Wigren satsar f�r vinst i Finland.
Magnus Wigren under Midnattssolsrallyt. Nu v�ntar tuffa tag i Lahti.
P
� fredag inleds Lahti Historic Rally 2006 p� allvar med 5 specialstr�ckor p� ca 55km. Men redan p� onsdagen v�ntas ekipagen anl�nda till Lahti f�r rekognosering inf�r t�vlingen som ing�r i Fia�s europeiska klassiker m�sterskap. T�vlingen avslutas p� l�rdagen, d� med 8 specialstr�ckor som m�ter n�rmare 95km. P� startlinjen finns tre Svenskbilar. Tv� Porsche 911 i h�nderna p� Bo Axelsson och Magnus Wigren. Tredje Svensk �r Tony Jansson som kommer till start med en Ford Cortina. Idag �r det dags f�r Magnus Wigren att presentera sina tankar inf�r sitt deltagande i t�vlingen.
F�rst, vad har du f�r tidigare erfarenhet av just denna t�vling?
- Jag tror att det �r 8:e g�ngen jag k�r denna t�vling och alltid tyckt att det �r en "kanont�vling". Alltid bra organisation, h�gt deltagarantal, god st�mning, ja det finns mycket bra att s�ga om t�vlingen. Tidigare startade den i Jyv�skyle men det �r i princip samma t�vling nu i Lahti med likadana v�gar. Jag har k�rt t�vlingen b�de med Saab Sport och Porsche 911 -65.
Hur har det g�tt vid de senaste Lahti t�vlingarna?
- Tv� klassegrar med Saab och fyra andraplatser totalt med Porsche. Senast jag k�rde i Lahti var 2003 och det gick, ja l�t s�ga, "halvbra".
14 str�ckor p� 154km v�ntar er under tv� dagar. Vad kan vi f�rv�nta oss av er i t�vlingen, rent resultatm�ssigt?
- Oj, oj. Den som det visste. Ambitionerna finns, f�rberedelserna �r fullt ut 100 procent.
S� d� �r det seger som g�ller?
- Problemet �r att jag har i princip inte k�rt n�gonting p� tre �r, s� rattrostigheten �r stor.
Men du k�rde Midnattssolsrallyt.
- Ja vi k�rde Midnattsolsrallyt men fick bryta efter dag 2 p.g.a. motorhaveri. Det blev ju tyv�rr inte s� m�nga km SS att vakna till p�. Tyckte trots allt att vi h�ngde med bra, l�g p� 4:e plats totalt n�r vi br�t. Bilen som jag k�rde d�r var en Porsche 911-68. Bj�rn Waldeg�rds fabriksbil 1968, BB4200. Det blir dock inte den bilen jag k�r i Lahti.
Vilka blir de v�rsta konkurrenterna om segern i t�vlingen, klassen?
I klassen �r den Norskt i favoritposition. Porschef�raren Walter Jensen g�ller som favorit.
Magnus Wigren under Midnattssolsrallyt. Nu v�ntar tuffa tag i Lahti, d� med ny bil.
T�vlingsbilen? En Porsche 911, Vad vet vi om den? Ny servad och redo f�r snabba Finlandsv�gar?
Bilen �r en nybyggd Porsche 911 av 1973 �rs modell.
S� det blir nybyggd bil i Lahti?
Ja en 911 RS, 3,0 liters med alla r�tta "grejor" s� vad som g�ller bilen s� finns det inget att skylla p�. Bilen �r byggd f�r asfalt men jag har gjort en del f�r�ndringar p� fj�drar och kr�ngningh�mmare s� jag hoppas det funkar.
Ytterligare tv� Svenskekipage finns anm�lda, Bo Axelsson och Tony Jansson. Vad tror du om deras chanser i t�vlingen?
Tony vet vi vad han kan, s� han �r storfavorit till seger. Bosse �r visserligen min teamchef i Lahti. Men det "skiter jag i" avslutar Magnus.
Det �r allts� upplagt f�r svensk fight i Lahti d� b�de Magnus och Bo Axelsson t�vlar i samma klass. Sp�nnande v�rre!
<- Tillbaka
"
- Rally Sweden, En enorm opplevelse...
"
- Mads Östberg.
"
självklart att försöka vinna, det vill väl alla.
"
- Mats Thorszelius.
Läs; Waldegård, rallymästaren mot nya äventyr.
"
Du ser! Man lär sig något varje dag...
"
- Magnus Wigren.
Läs; Göransson om rallysatsningen och WRC tävlandet.
- Richard Göransson.
Läs; En seger och säsongen är betald.
Läs; Sandell, "Jag vet vad som krävs".
"
han har bytt från Opel till Ford så då vinner han inte.
"
- Janne Westlund.
Läs; Ring och Lindman kör för det är skoj!
Läs; Succé för Norska SubaruCupen, Jerker förklarar varför!
© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.