NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Intervju


Succé för Norska SubaruCupen, Jerker förklarar varför!



© Ericsson-Motorsport
Jerker Axelsson och Mattias Andersson efter segern i Snapphanerallyts NEZ deltävling. Testet på de Svenska vägarna gav kanske mersmak, möjligen ser vi ekipaget i SM serien 2010?


© Preben Berg, norsk-rally.com
Jerker och Mattias i full fart under Rally Hedemarken - finaltävling för cupen. Tävlingen summerades med en sjundeplats totalt, andraplats i cupdeltävlingen och en tredjeplats totalt i cupen.


© Ericsson-Motorsport
Jerker gjorde en av få Sverigestarter i Snapphanerallyt, seger i NEZ deltävlingen.


© Preben Berg, norsk-rally.com
Premiär för cupen i januari med Sigdalsrallyt. 17 bilar där Jerker var andre man i cupen bakom omöjlige Andreas Mikkelsen.


© Preben Berg, norsk-rally.com
Service för Subarun efter en vända på specialsträckorna, Jerker är en av 19 förare som tagit poäng i årets cup. Nästa år blir det nya poäng i cupen, en fortsättningen är nämligen redan klar!


Ericsson-Motorsport
Det har varit stort intresse för cupbilarna i Sverige vid de starter bilen haft i landet - kanske blir det fler som testar de norska rallyskogarna 2010.


© Preben Berg, norsk-rally.com
Pontus Tidemand är andre Svensk i cupen, här forsar han fram i Rally Hedemarken, slutar tvåa i årets cup!


© Ericsson-Motorsport
Andreas Mikkelsen har gjort flera starter i Sverige med sin cup Subaru. Tiderna har skärmt fler förare med grupp N bilar!


I Norge introducerades Subaru Cupen under hösten 2008 för rallyförarna, cupen där alla kör med identiska Subaru Impreza av "nya" modellen. Bilarna innehåller mycket standard delar, mer än den annars standardbetonade och internationella otrimmade 4wd klassen där vi är vana att se bilmodellen. 20-talet förare nappade snabbt på cupen som har haft succé under året. Inte bara Norska förare har visat intresse och gjort bra ifrån sig, svenskarna har också visat framfötterna, Pontus Tidemand slutade tvåa och Jerker Axelsson tog hand om tredjeplatsen i cupen! Intresset är stort, så stort att vi tog en närmare titt på cupen genom Jerker som nu lagt ett års cuptävlande bakom sig!

Om vi börjar med bilarna, vad skiljer i stora drag mot en "äkta" grupp N bil?
- Vi har en enklare modell av elektronisk styrning för motor och diffrentialer som levereras av STI, Subaru. Samtliga deltagare måste köra med samma mappning för etanol, d.v.s. E85 som enhetsbränsle. Diffrensialer både fram och bak är helt standard, lika så växellådan. Vi har kortare fjädringsväg än grupp N vagnarna då vi kör med samma stötdämpare på samtliga underlag som grus, snö, asfalt och racingbana, men med hårdare fjädrar till asfalten.

Skillnaderna borde också göra att priset skiljer, vad kostar en färdig Cup Subaru mot en grupp N vagn?
- Subaru Norge och Sti subventionerar priset till 390´000 NoK för en ny Impreza N15 modell 2010. Det ger 470´000 svenska kronor plus lite "småplock". Det innebär att man är på startlinjen för en halv miljon och då tävlar man på lika villkor. En fullfjädrad grupp N bil ligger på cirka 800-900´000 sek så det skiljer en del i pris men också i prestanda.

Eftersom mycket är standardkomponenter, har ni då subventionerade priser även på delarna inom cupen?
- Ja, vi har 30% rabatt vilket även det hjälper till att hålla budgeten nere för de tävlande.

Vi har sett cupbilen ihop med våra egna SM åkare under året, vad skiljer på sträckorna?
- Jag uppskattar att det sitter cirka 0,5-0,7 sekunder per kilometer mellan den Mitsubishi Lancer EVO 9:a jag åkte SM med 2007 mot årets cupbil om man slår ut det på alla tävlingar och alla SS under säsongen.

Men hur förklarar man då Mikkelsens gästspel i Sverige där han åkt ifrån merparten av våra grupp N ekipage?
- Jämför tiderna Andreas Mikkelsen åkt på i SM-tävlingar med Cupbilen så är det intressant! Tiderna visar vilken talang han är, han kommer vinna VM, men också att bilen är snabb till en rimlig peng! Tiläggas ska att han hade en fördel att inte behöva åka på "SM-Däck", Andreas åkte på 195 breda däck vilket våra bilar går riktigt bra med. Det är bl.a. ett förslag på förändring till nästa säsong av cupen.

Ni har enhetsbränsle, men också enhetsdäck - en fråga som brukar rör upp känslorna, hur fungerar det i Subaru Cupen?
- Det fungerar bra eftersom vi har stora begränsningar. Vi har max 14st däck till de tre vintertävlingarna i cupen och samma antal till de tre grustävlingar. För asfalten blir det åtta däck. Det diskutteras om än mer begränsning, två däck mindre, d.v.s. 12st till nästa år.

Cupen körs ihop med Norska Mästerskapet, vad skiljer där kontra vårt SM?
- Ja, vi åker alltid ihop med NM. Där har de betydligt fler bilar, vid en deltävling var det bl.a. 52 ekipage i 4WD, något vi inte når upp i med SM serien. Det är rekognosering på fredagen och därefter 10 mil special på lördagen, allt för ca 6000:- sek. Det är över lag bra vägar, enda att klaga på är fyra sträckor som varit riktiga skitsträckor under årets säsong. Vintrarna bjuder också på riktigt bra förhållanden, mycket snö, runt 1 meter. Norskarna är riktigt snabba på snö. En intressant sak är att de inte plogar före första start om det snöar på tävlingsdagen. Vid ett tillfälle var Mads Östberg på 49:e plats efter SS1!

Om vi tar oss tillbaka tll cupen, har ni mycket gemensamt?
- Vi har bra mat, kaffe, "debrifing" o.s.v. Vad det gäller rent tekniskt så har vi en gemensam servicebuss med reservdelar att tillgå. Det har blivit en riktigt bra stämmning inom cupen! Vi lånar delar mellan förare och team om det inte finns i att tillgå i bussen. Det finns lite ändringar till nästa år för att göra det ännu bättre men det är inte 100% spikat och offentligt ännu.

Vem är det som styr i cupen?
- John Haugland är det som driver cupen och han är en mycket bra "cup-general". Man lyssnar på förarnas åsikter från arrangörshåll vilket är mycket viktigt och en bidragande faktor till populariteten, redan efter en säsong.

Märkescuper brukar innebära bra prisbord, hur fungerade det inom SubaruCupen?
- Det är bara rena pengar som priser.

Man profilerade cupen stenhårt när den introducerades, har den levt upp till de högt uppsatta målen?
- Ja, helt klart! Visst finns det vissa grejer som förarna vill ändra på och har synpunkter, arrangören lyssnar på oss och det finns en del man fundera på i dagsläget.

Man blandade snö, grus, asfalt och racing, vad tycker du om blandningen? Många kanske tycker det känns främmande att ha med racing i en rallyserie?
- Ett kul och helt rätt inslag med racing. Det var buskul, jag trodde inte att bilen skulle palla med men det gör den! Man testar mycket inom organisationen och så hjälper de till att ställa in bilarna.

Vad tror du om cupen nästa år? Namn som Mikkelsen har kört i år. Några nya intressanta namn som diskuterats?
- Vad jag vet så kommer Andreas Mikkelsen att fortsätta köra tävlingarna i cupen som inte krockar med IRC serien och andra tävlingar han har i sin kalender. Cupen är här helt klart här för att stanna. STI har planer på att arrangera cupen även i andra länder om det slår väl ut, Norge är nog lite försöksland nu.

Vad händer nästa år?
- Cupen fortsätter, så även vi. Vi planerar för minst 1 år till i cupen, funderar också på att köpa en till bil för att åka lite med i SM serien, eller om det bara blir annan fjädring till cupbilen avslutar Jerker.





"- Rally Sweden, En enorm opplevelse..."
- Mads Östberg.


"självklart att försöka vinna, det vill väl alla."
- Mats Thorszelius.


Läs; Waldegård, rallymästaren mot nya äventyr.


"Du ser! Man lär sig något varje dag..."
- Magnus Wigren.



Läs; Göransson om rallysatsningen och WRC tävlandet.
- Richard Göransson.



Läs; En seger och säsongen är betald.


Läs; Sandell, "Jag vet vad som krävs".


"han har bytt från Opel till Ford så då vinner han inte."
- Janne Westlund.



Läs; Ring och Lindman kör för det är skoj!


Läs; Succé för Norska SubaruCupen, Jerker förklarar varför!


 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.