NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Intervju

Harry Joki; 40 år sedan debuten - nu fyra i comebacken.


© Ericsson-Motorsport
Efter 12 års uppehåll blev det comeback i Midnattssolsrallyt med en Mark Solloway - Historic RallySport - byggd Ford Escort MKII.



© Ericsson-Motorsport
Senaste starten i SM var finalen 2000 - då med en VW Golf i Östgötatävlingen Rejme Rallyt.



© Ericsson-Motorsport
Med små asfaltdäck på blött underlag, så gjordes comebacken på Rocklundaområdet, första specialsträckan i Midnattssolsrallyt 2012.



"Vår egen målsättning är helt klart uppfylld!"



© Ericsson-Motorsport
Farten ökade allt mer under helgen, som här på fredagens morgonsträcka där Harry och Timo vid målgång låg sexa totalt med en skönsjungande Ford.



"Även hela arrangemanget är i världsklass!"



© Ericsson-Motorsport
Fyra totalt, trea i klassen - det var resultatet för Midnattssolsrallyt efter fyra dagar och 21 specialsträckor med Harry och Timo.





Harry Joki, för de lite yngre är det VW Golf som Joki förknippas med, för 12 år sedan lade han ned sin karriär efter flera år i SM serien i varierande bilar, sist i en minst sagt häftig VW Golf. Men som vanligt började det långt tidigare...

När och hur började du din karriär?
- Jag började tävla 1972, då med en Saab V4. Sedan har det rullar på med flera olika bilar och bilmärken. Säsongen 1980 började jag tävla med en Opel Kadett, sedan fortsatte det med Toyota säsongen 1983, samma modell, RA40 som Mats Jonsson körde i årets Midnattssolsrally. Ett par år senare, 1985 var det Peugeot 205 som gällde för att där efter skifta till Peugeot 309 säsongen 1988 och det körde jag fram till och med 1992.
Där efter följde två års uppehåll, men från och med 1995 fram till och med 2000 tävlade jag för Volkswagen och då med Golf modeller.

Senaste starten var alltså SM finalen 2000?
- Ja precis, det var Östgötarallyt / Rejmerallyt 2000 som var minst sista tävling, då åkte jag VW Golf, slutade femma i SM det året, F2-klassen.

Från början stod du anmäld med en Toyota till Midnattssolsrallyt, men det blev en Ford, hur kommer det sig?
- Jag var och tittade på den Toyota som var tänkt för mig, men den behöver en stor genomgång och den tiden fanns helt enkelt inte.
Timo Helisten och jag bestämde att om vi ska köra tävlingen så vill vi gärna åka i något som vi tror kommer att hålla hela vägen i mål och som kan vara potent. I detta sammanhang fick vi kontakt med Mark Solloway och han hade byggt en ny bil åt Jari-Matti Latvala som han skulle köra Midnattssolsrallyt med, men han kunde inte ställa upp på grund av andra evenemang. Mark Solloway erbjöd då oss att ta den bilen vilket vi tackade ja till.


Antas kan att det finns gott om godsaker i bilen, Solloway med team brukar leverera potenta maskiner?
- Bilen har en fantastisk motor som drar jämt på alla varvtal och som drar klockrent till ca 10´000 varv/min även på femmans växel. Den femväxlade ZF lådan är lättväxlad. Bakaxel är byggd enligt alla konstens regler som fanns på den tiden och ger ett bra fäste i starten och ut ur vägbyten. Det är en bra bil grunden som man kan åka fort med på alla underlag. Historiskt sett så har ju både Björn Waldegård och Ari Vatanen vunnit förar VM med bilen.

Hur högt låg målsättning med starten i Midnattssolsrallyt?
- När vi startade tävlingen var det första tävlingen som Timo läste noter på och jag hade inte suttit i en rallybil på 12 år. Vi testade bilen på grusunderlag för första gången dagen innan tävlingsstarten, då i cirka 4 mil på en väg som vi fick låna.
Så fjärdeplatsen var inte något ni planerat med?
- Våra förväntningar på resultat hade vi lämnat utanför rallybilen. Vi hade två egna målsättningar med denna tävling. Att ha skoj under tävlingen samt att Timo och jag skulle lära känna varandra eftersom det var första gången vi tävlade tillsammans. Jag kan säga att vi hade en mycket skojig helg och vi har lärt känna varandra bättre nu. Vår egen målsättning är helt klart uppfylld!
Det känns som ni är helnöjda, kan vi då räkna med en fortsättning på rallyåkandet?
- Timo och jag håller på som bäst med en analys om tävlingen för att få ihop våra intryck. När vi är klara med det så ska vi träffas och sammanfatta och därefter fatta beslut om framtiden. Nu är det semester som gäller så det får vi ta senare. Vi har inte bråttom.

Vad säger du om arrangemanget som helhet?
- Efter att ha tävlat i SM mellan 1977 och 2000 så kan jag med god säkerhet säga att jag aldrig har tävlat på så bra vägar som under denna tävling. Jag kan tänka mig att enbart Rally Finland runt Jyväskylä kan mäta sig med denna kvalitet som arrangerande klubbar har fått fram till MSR. Helt fantastiskt! Även hela arrangemanget är i världsklass. Enligt Mark Solloway så finns det ingen tävling i historiska cirkusen som kan mäta sig med Midnattssolsrallyt!
Och publik i mängder som följer er?
- Ja det är mycket länge sedan som jag sett så mycket publik i skogarna, det är väl enbart Svenska Rallyt som kan mäta sig med Midnattssolsrallyt. Det verkar som publiken som kommit är glada över att få se dessa historiska bilar på sladd med en ljudupplevelse som inte dagens moderna bilar åstadkommer. Jag kan tycka att ansvariga på Svenska BilsportFörbundet borde få sig en tankeställare för att hitta en ny form för svenskt rallytävlande för framtiden - tänk om det t.ex. vore sådant drag kring Rally SM som det är i Västerås och där Midnattssolsrally drar fram!





"- Rally Sweden, En enorm opplevelse..."
- Mads Östberg.


"självklart att försöka vinna, det vill väl alla."
- Mats Thorszelius.


Läs; Waldegård, rallymästaren mot nya äventyr.


"Du ser! Man lär sig något varje dag..."
- Magnus Wigren.



Läs; Göransson om rallysatsningen och WRC tävlandet.
- Richard Göransson.



Läs; En seger och säsongen är betald.


Läs; Sandell, "Jag vet vad som krävs".


"han har bytt från Opel till Ford så då vinner han inte."
- Janne Westlund.



Läs; Ring och Lindman kör för det är skoj!


Läs; Succé för Norska SubaruCupen, Jerker förklarar varför!


 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.