NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Nordahl vann Odensvängen, final i VOC serierna.
PRESSRELEASE

Den gångna säsongen har det mesta gått Pär Nordahls väg. Rally Odensvängen, finalen i såväl VOC Mekonomen Rallys SverigeSerien och SommarSerie var inget undantag. Men också i andra förarklasser hände spännande saker. Att Dennis Askling följer upp segern i Finland med ytterligare en vinst i Elit B är ingen överraskning. Men desto mer spännande inför framtiden att Andreas Liljeberg tog sitt livs första seger i en rallytävling över huvudtaget, och det i en finaltävling i landets troligen tuffaste rallyklass. Och lika spännande att väldigt unge Elias Lundberg redan nu tog en seger i Juniorklassen och det i tuffast möjliga konkurrens. Landets framtida rallystjärnor formas i VOC Mekonomen Rally, så har det varit i dryga 20 år och så kommer det att vara under många år framöver. Välkomna in i vinnarcirkeln.

Rally Odensvängen var arenan för finalstriden i VOC Mekonomen Rallys båda nationella serier, SverigeSerien och SommarSerien. Ett välarrangerat, kort och intensivt rally på riktigt fina rallyvägar i skogarna söder om Örebro.

Nordahl dominerade högsta elitklassen, Askling vann Elit B

Efter en lite försiktig start så dominerad Nordahl för dagen med CoDriver Björn Nilsson Elit A totalt.

Nordahl körde för seger totalt i båda serierna och det märktes på tempot. Andra tid på sträcka ett, sedan vann han alla de återstående fyra sträckorna och till slut också rallyt tämligen ohotad, berättar klassansvarig Roger Fransson.

Bakom Nordahl hade Patrik Adolfsson och Anton Brorsson en rejäl fajt.

Brorsson och CoDriver David Arhusiander tog ett grepp på dagens första sträcka där det var han som var snabbast av alla. Adolfsson jobbade tillbaka tiondel-för-tiondel, lyckades till slut passera. I mål skiljde bara 1,6 sekunder dem åt till Adolfssons fördel.

I Elit B så var det minst lika tufft.

Dennis Askling med CoDriver Jonas Arvidsson tog ett grepp med en kanontid på första sträckan, utmanades sedan främst av ekipagen Mattias Andersson/Fredrik Adolfsson och Frederik Eckhardt/Charlie Ekström. Men trots jakten kom ingen av dem hela vägen fram. Eckhardt hade också annat fokus den här dagen, för honom handlade det om att köra klokt för att rädda totalsegern i SverigeSerien, detsamma gällde för Erik Karlström/Magnus Lundgren som lurade i vassen, här var fokuset inte finaltävlingen utan totalsegern i SommarSerien. Fokus på totalen hade också Fredrik Jansson, för honom handlade det om att bevaka tredjeplatsen i såväl SverigeSerien som SommarSerien. Alla tre lyckades med sina föresatser, stort grattis till er alla för taktiskt fulländade och mogna insatser. Rally handlar inte bara om att vinna enskilda slag, det är kriget men ska vinna.

Slutresultat i finaltävlingen Elit B klass blev därför Askling före Andersson med Eckhardt på tredje plats.


Liljeberg vann Cupklassen och Lundberg segrade bland juniorerna

Att vinna en tävling i VOC Mekonomen Rallys nationella klasser är verkligen inte det lättaste, alldeles oavsett förarkategori. Här samlas de allra bästa förarna i respektive förarkategori i landets klart största rallyklass till batalj. Någon har hävdat att det är svårare att vinna SverigeSerien än att vinna ett SM, kanske (förmodligen) har hen rätt.

Att som Andreas Liljeberg, för dagen med CoDriver Erik Lindkvist, gjorde i lördags vinna sitt livs första rallytävling överhuvudtaget i den omgivningen är en oerhörd bedrift värd allas vår största respekt. Liljeberg jagades närmast av Joakim Larsson/Kristoffer Ringström och Christoffer Olsson/Philip Ohlsson två mycket kompetenta ekipage som vi sett alldeles för lite av i våra serietävlingar så här långt, måhända det blir ändrig på det 2015? Bakom dem taktikkörde Mikael Bodén/Peter Johansson med fokus på andra platsen i både SverigeSerie och SommarSerie. Och Patrik Westerberg, för dagen med Ida Bood vid sin sida hade tekniska problem men bärgade trots detta komfortabla totalsegrar i båda serierna. Stort grattis!

Elias Lundberg är ett nytt namn att lägga på minnet bland klassens suveräna juniorer

Elias Lundberg, lägg det namnet på minnet och kom ihåg vart ni läste det först! En förstaårsjunior som presenterade sig sent under året i klassens serietävlingar. Efter att ha testat några mindre tävlingar med gott resultat så tyckte Elias med pappa Robert i kartläsarstolen att det var dags att prova VOC Mekonomen Rallys serietävlingar så sent som i Eskilstuna förra månaden. Och redan nu kommer redan första segern. Mottag ovationer från en imponerad klassansvarig, och känn allas stöd: Vad månde bliva! Bakom Elias körde klassens säsongsdominant Mattias Jacobsson in på en andraplats och säkrade därmed en kassaskåpssäker seger i både SverigeSerie och SommarSerie. Duktiga Sebastian Orava som skuggat hela säsongen in på en tredjeplats och säkrade därmed andraplatsen i båda serierna totalt. Dessa unga män klarar dessutom att köra taktiskt, vad ska man säga? Var kommer erfarenheten ifrån på unga killar som omöjligen kan ha samlat på sig den. Vilka supertalanger!

En riktig överraskning väntar.

Hoppas ni (Mattias, Sebastian och Elias) läser detta innan vi talats vid, det blir roligare så. Mattias, du fick din mentorlösning presenterad redan på vår prisceremoni på lördagskvällen. Men! Vi jobbar på mentorlösningar även för dig Elias och för dig Sebastian, besked kommer inom kort. VOC Mekonomen Rally har alltid förädlat talanger i svenskt rally, byggt grunderna för nya rallystjärnor. Senast i raden är Emil Bergkvist som i lördags förresten säkrade segern i Opel Adam Cup nere i Tyskland. Och med detta ett fantastiskt spännande kontrakt med Opel Motorsport, Opels fabriksteam i rally, ett team som sagt att WRC ingår i deras planer redan 2017. Grattis Emil! Och grattis Mattias, Elias och Sebastian… nu formaliserar vi även vårt talangutvecklingsarbete med ett mentorskap, ni tre är först ut.

Fantastisk prisceremoni med stjärnglans där 230 000:- fördelades

På kvällen efter tävlingen samlades klassen traditionsenligt till gemensam middag, prisceremoni och fest. I år var det fashionabla Ritz Restaurang och Nattklubb inne i centrala Örebro som stod för den goda maten och den vackra inramningen.

Tacka alla våra sponsorer för det fantastiska prisbordet. Tack JB Engine och Knutte Motorsport som bidrog med två hela motorer till vårt prisbord. Och inte bara det, som dedikerar den ena motorn till en junior som inte bara får en maxad motor utan med den också ett år av mentorskap både tekniskt, förarmässigt och allmänt kring rally med i paketet. Jag saknar ord! Lycklig vinnare av juniormotorn och mentorpaketet blev inte helt oväntat årets dominant Mattias Jacobsson. Den andra motorn lottades ut bland pallplatspristagarna i SverigeSerien, här föll lotten lite dråpligt på vinnaren av högsta Elitklassen, Pär Nordahl. Grattis Pär!

En komplett burbåge för 740/940 från KBT Safety och en uppsättning fälgar från IMD International Marketing & Distribution, bolaget som står bakom Patrik Flodin, vår fälgleverantör fanns också på prisbordet.

Dagens ”turgubbe” var tredjepristagaren i såväl SverigeSerie som SommarSerie Elit B, Fredrik Jansson. Han blev dragen både på bågen som lottades ut bland plats 1-3 i SommarSerien och på fälgarna som lottades bland plats 1-10 i båda serierna.

Grattis också till…

Sebastian Orava, Victor Karlsson, Mikael Bodén, Mattias Jacobsson, Dennis Askling, Andreas Liljeberg, Andreas Broberg, Elias Lundberg, Erik Karlström och Patrik Adolfsson. Ni har alla vunnit en komplett dekalsats för er rallybil från Thorsells Reklam, alltså inte bara klass- och klassponsordekaler utan även nationsflaggor, utskurna namn, batteridekal och förbandslådedekal. Kort sagt: allt du behöver på din rallybil. Det är bara att ta direktkontakt med Thorsells då ni vill ha era dekaler, du hittar länk på vår hemsida, klicka bara Thorsells Reklam logon ute till höger.

Tack också till Din Rallyboutique som sedan många år hjälper oss med pokaler och medaljer till vårt prisbord, de nya ägarna Kenneth och Daniel bär traditionen vidare, det är stort. Tack Gunnar Barth för ditt engagemang för klassen under året och för dina fria noter som vi kommer att kunna lotta ut under några av det kommande årets tävlingar.

­Att du Gunnar med ditt lilla bolag ställer upp med detta och det efter ett år där inställda tävlingar på försäsongen måste ha ställt till det rejält för dig, det vittnar om ett sant rallyhjärta och ett engagemang även för vår klass. Fantastiskt!

Tack också till Emil Bergkvist som alltså säkrade segern i Opel Adam Cup nere i Tyskland på lördagseftermiddagen och med det ett kontrakt för nästa år i Opels fabriksteam som hårdsatsar mot WRC om bara något år. Emil glömde inte sina rötter utan ringde upp klassansvarig så att det fick göras en improviserad telefonintervju ut i det stora högtalarsystemet så att alla i klassen kunde höra.

Speciellt uppskattat blev det när Emil berättade att han trots sina fantastiska framgångar längtar lite tillbaka till VOC Mekonomen Rally. Att han därför inte är främmande för något gästspel redan under nästa säsong bara det går att passa in tidsmässigt. Pär Nordahl var inte sen att erbjuda sin vinnarbil från i år för detta.

Blir spännande att se om detta går att genomföra. Håll ögonen öppna. Information kommer som vanligt på klassens officiella organ www.vocmekonomenrally.com

Växjö årets arrangör, Brorsson Motorsport årets team

Också av tradition så är det ytterligare två väldigt ärofyllda hederspriser som delas ut vid klassens årliga prisceremoni.

Årets Team utses sedan några år tillbaka av klassens grundare och mentor, Carleric Johansson. Även om Carleric trätt tillbaka från ledarrollen i klassen så följer han klassen på närmast möjligt håll. Från den positionen valde han i år att utse Brorsson Motorsport till Årets Team. Motiveringen löd: Ett väldigt välorganiserat team där allt är ”på plats”, ordning på bil, på körning och på allt runtomkring. Grattis Brorsson Motorsport, det är en mycket hedersam utmärkelse att få i extremt hård konkurrens. Just nu är Carleric plågad av sjukdom och kunde därför inte närvara på årets prisutdelning, vi är många hoppas på snart tillfrisknande. Väl tillbaka i full fart väntar också nya uppdrag i klassen, vad det är får ni läsare vänta på besked om till dess att Carleric är tillbaka i full vigör, krya på dig Carleric.

Grattis Wäxjö MS.

Tradition sedan några år tillbaka är också att den fina utmärkelsen ”Årets Arrangör” utses av förarna själva på prisutdelningen - öppen nominering, och öppen omröstning. I år var det i finalomgången en väldigt tuff match mellan TAMUA, Tammerfors UA och Wäxjö MS där Växjö efter en andra omröstningsomgång gick segrande ur striden. Stort Grattis Wäxjö MS. Ni har blivit en stabil arrangör av alla våra serier, fantastiskt välorganiserad tävling, duktiga och trevliga funktionärer och superfina sträckor. Vad mer kan man önska sig? En extra fjäder i hatten är att ni slog TAMUA på upploppet, en klubb som i fjol blev utsedd till bästa arrangör i hela det fantastiska finska rallymästerskapet.

Ingvar Nilsson, tjugofem (25!) år i VOC, och vinnare i Old Boys

Under kvällen fick också alla vi i klassen möjlighet att hylla en av klassens giganter, nestor Ingvar Nilsson, Hällefors.

VOC tog sina första lite stapplande steg redan 1989, redan det året fanns Ingvar Nilsson med i handlingarna och det gör Ingvar i högsta grad även idag, tjugofem år senare. I år vinner Ingvar Nilsson Old Boys klassen, och blir samtidigt femma i högsta Elitklassen – ett fantastiskt facit. Men, det allra mest fantastiska är ändå att Ingvar inte missat en enda säsong i klassen under dessa tjugofem år. Vilken rallykung! Det är bara att buga djupt och lyfta på hatten för denna enastående bedrift som torde sakna motstycke någonstans i hela rallyvärlden. Och inte nog med det, Ingvar och CoDriver Anders Östlund lämnande kvällen brett leende med orden ”vi ska nog vinna över dig nästa år också”. Twentyfive and counting alltså! Klassen skulle inte vara riktigt detsamma utan dig Ingvar, vi ses i januari. Men det där med att slå mig… njae, det får vi nog bli två om.

En överraskning på pallen i Old Boys.

Att klassansvariga Roger och Lotta skulle teckna in en andraplats i SverigeSeriens Old Boys klass 2014 och med det slå en av våra körtekniksmässiga förebilder Brage Lundmark på tredjeplatsen får väl ses som en riktig kioskvältare. Men det handlar i grunden om att vi tävlat flitigare i serien än Brage. Då Brage är med, då vinner han Old Boys tämligen ohotad, det har han visat med eftertryck. Men rally är rally, och regler är regler, och enligt dessa så är jag och Lotta tvåa… hur det nu gick till?

Till sist några ord om damklassen.

­VOC Mekonomen Rally har en damklass under avveckling, därför har den inte heller förts serieställning offentligt på under säsongen. Kalla oss gärna feminister i ordets rätta bemärkelse (dvs likabehandling) men det är helt enkelt otidsenligt att särbehandla tjejer. Lina Björklund som vann i år, Veronica Blomqvist som blev tvåa, Emma Svensson som slutade trea, Stina Holmberg som blev fyra och Emelie Axelsson som blev femma de ser sig alla som rallyförare - inte som kvinnliga rallyförare. Deras ambition är att konkurrera med killarna i sin klass inte bara med andra tjejer. Det är rätta takter! Och samtliga dessa är också riktigt duktiga och lovande. Därför blir 2014 det sista år som VOC Mekonomen rally delar ut speciella dampris. Vi kommer att hylla dessa tjejer mycket mer men då till följd av de framgångar de har i sina förarkategorier.

Tack Östernärkes RMC för en riktigt fin finaltävling. Tack Ritz för en fin middag och prisceremoni.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2014-10-30 21:18






Seger direkt i R5-debuten för Waskaas.
Seger direkt i R5-debuten för Petter Sæves Waskaas som tidigare setts snabb med Subaru Impreza, bytte inför året till Ford Fiesta R5 och tog tre raka sträcksegrar i Smådølsprinten.

Lördagens rally hos NMK Nore og Uvdal avgjordes med en sträcka på drygt 6km som kördes tre gånger för de 50-talet st...

Publicerad: 2025-01-04 15:02


Fina förhållande med spolad is väntar i Hällerundan på Sångens motorstadium.
© Rasmus Holm.Efter ett lyckat provår 2024 för HMK-sprintserie blir det självklart en fortsättning under 2025 med lika bra tävlingar och självklart prispengar i potten likt 2024. Vi ska försöka dra så olika slingor som möjligt så det blir variation varje tävling.

Nu börjar det bra ihop sig för deltävling 1 den...

Publicerad: 2025-01-04 11:08


Sesks jagar 4-5 Rally1 starter, kan det bli premiär i Rally Sweden?
© emotorsport.seFyra till fem WRC-deltävlingar är vad Martins Sesks jagar för huvudklassen 2025, Letten har fortsatt förhandlingar med M-Sport utifrån vad motorjournalisten Christian Manzino på Italienska Area Corse erfar.

Tanken är att sätta ihop ett program med framför allt de snabbaste deltävlingarna på grus ...

Publicerad: 2025-01-03 18:53


Anmälningslistan för Rallye Monte Carlo släppt, två Svenskar i Rally2 klassen.
© Toyota Gazoo Racing.Idag släpptes anmälningslistan för WRC premiären 2025, Rallye Monte Carlo runt Gap - Monaco som körs 23-26:e januari. Drygt 34 mil special fördelade över 18 sträckor för de maximala 70 startande.

Tio åkare i Rally1.
Arrangören gallrade bort ett 20-tal ekipage, nere på maximala 70 platser ...

Publicerad: 2025-01-03 13:20


Norskt lördagsrally med Smådølsprinten.
© emotorsport.seNorge var sista i norden med tävling 2024 och först ut 2025, Smådølsprinten hos NMK Nore og Uvdal blir ännu en chans att vakna till inför nästa helgs NM premiär. Tre sträckor ger knappt två mil under denna lördag, 50 ekipaget mot startlistan.

Mot slutet av startlistan hittar vi Skodaförare som Ro...

Publicerad: 2025-01-03 12:50


Del 5; Vem kör vad 2025, Hovind med SRC & Back SM, Landin som B-förare & Vincent kollar dämparna inför Colins Crest.
© Andreas Hovind.Femte delen och tre nya tävlande som släpper sina tankar kring framtiden, den här gången är de Volvo som märke och grupp F är klassen, tre framgångsrika åkare som satsar på nytt inför 2025. Vi inleder med SM-vinnaren i Standard, Andreas Hovind.
- Jag kommer att satsa på Svenska RallyCupen och Ba...

Publicerad: 2025-01-03 10:13


Nyårskaramell, finalen i Södras RS-DM körs hos Drive VXO med sju mil special.
© emotorsport.seSom många har sett står det Uråsa i RS kalendern för Södra BF.
- Efter Sprint SM på Uråsa under pandemin har det varit frågor varje år från förare som vill komma tillbaka. Så när Södra BF frågade oss om en deltävling 2025 så kunde vi inte annat än att tacka ja, säger Andreas Sigfridsson, Dr...

Publicerad: 2025-01-02 13:57


Finska rallyfabrikerna kör på, 18-åring upp i Rally2 satsning.
© Antti LahtinenFinske företagaren och motorentusiasten Markku Rautio fortsätter satsa stort på sitt projekt att lotsa ut nya talanger i rallyskogen, genom Rautio Motorsport är senaste stjärnskottet Roope Korhonen mest kända namnet.

Roope fortsätter sitt program ut mot VM serien, körde förra året hem Finska Mäst...

Publicerad: 2025-01-02 10:29


Meeke kör historisk Escort i Otago Rally och RAC-rallyt.
© Otago Rally.Kris Meeke har rallyuppdrag, avverkat 13 rallyn under året varav elva av dem med Hyundai i20 N Rally2 i Portugal för importörens satsning.

I våras var han också i Nya Zeeland och körde Otago Rally med "Black Beauty", Rossendale Wines teamets svarta Ford Escort RS1800. Samma team och bil väntar äv...

Publicerad: 2025-01-01 21:48


Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt.
© emotorsport.seRally i Lima är alltid populärt, klassikern på vintern lockar alltid stora startfält och mycket publik. Trycket väntas hårt redan nu inför Rally Lima som årets andra Rally SM deltävling 2025.

Arrangerande Lima MS berättar lite om sitt kommande arrangemang, inbjudan väntas släppas inom kort och sa...

Publicerad: 2025-01-01 15:59


Tidigare nyheter:
Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt.
Del 4; Vem kör vad 2025, Victor laddar om, mycket rally för Wesslen, oplanerat bilbyte för Fällman.
Maxat startfält i WRC premiären, 10st i Rally1, 30 för WRC2, Solberg bland de anmälda.
180-talet Rally3 bilar i världen, tre i Sverige.
Tobias Johansson tar Audi Quattron för Historisk EM premiär i Spanien.
Zaldivar klar för Toksport i WRC2, inleder säsongen i Rally Sweden.
Annie Seel tog brons i Saudiska mästerskapen, nu redo för Dakarrallyt.
MK Tierp ställer in Tierpsrundan.
Del 3; Vem kör vad 2025, Appendix K special med Berglund, Fransson och Lindh.
18-årig Trentin satsar på WRC2 och Italienska grusmästerskapet.
Larsen körde hem norska rallyfinalen, lördagens Lygnasætersprint.
Del 2; Vem kör vad 2025, Bergman i Mitsubishin, Kristian tar ett mellanår och Noah i nybyggd S40.
Rallyåret avslutas med norska Lygnasætersprinten idag.
Del 1; Vem kör vad 2025, Emil och Elliot två med SM ambitioner, Pahlin och Suvala siktar mot Svenska RallyCupen.
Serderidis gör Rally Sweden i Puma Rally1, en av hans fyra VM-starter 2025.
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.