NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Nordahl tog greppet och släppte det aldrig i Eskilstuna.
PRESSRELEASE

Pär Nordahl och CoDriver Patrik Barth var bestämda redan på de två första sträckorna i Eskilstuna. Med det kopplade de greppet om tävlingen, ett grepp som de sedan aldrig skulle släppa. Med segern så blir SverigeSerien i Elit A minst sagt dramatisk inför de avslutande tre tävlingarna. Nordahl/Barth och Brorsson/Arhusiander ligger i delad ledning. Mer ”VOC” än så här blir det inte!

Eskilstuna MK stod med EMK Kannan värd för deltävling såväl i SverigeSerien som SommarSerien. En jättefina tävling på rakt igenom riktigt fin byväg som på klassiskt sörmländskt manér bjöd på många utmaningar och svårigheter. Att tävlingen var utmanande visade sig också i ovanligt många brutna ekipage.

Totalt var det hela 28% av de startande som inte kom i mål. Självklart var det inte bara avåkningar utan i huvudsak var det tekniska problem. Men VOC Mekonomen Rally utmärkte sig precis som vanligt i positiv bemärkelse. Hos oss var det bara knappt 18% som bröt att jämföra med de 36% brutna i övriga klasser som är det som skapar den höga snittsiffran totalt, förklarar klassansvarig Roger Fransson.

Pär Nordahl körde fantastiskt i Elit A
Den här dagen var det ingen som rådde på Pär Nordahl och CoDriver Patrik Barth.

Nordahl stortrivdes i Eskilstuna. På första sträckan utmanades han rejält av Victor Karlsson vägledd av Ida Bood. För Victor var det lite ”vinna eller försvinna” vad gäller SverigeSerien. Han tog i för kung och fosterland och det slutade som det oftast gör med en avåkning redan på långa SS2. Victor kom upp igen men med en dryg minut borta så var dagen förstörd.

Anton Brorsson med David Arhusiander i högerstolen tvåa.
Den här dagen var Nordahl omutlig. Ett annan duo som satsade allt var 240-fantomen Patrik Adolfsson och CoDriver Jesper Samuelsson. Men här kom dikesbesöket redan på dagens första sträcka. Då hjälpte det föga att de bättrade på SS2 och sedan faktiskt var snabbast på sträcka tre, fyra och fem. Den förlorade tiden gick inte att ta tillbaka och dagen slutade på en för paret beskedlig sjunde plats. Brorsson/Arhusiander skuggade hela tiden Nordahl men hela tiden några sekunder efter och slutade dagen tvåa drygt 20 sekunder efter Nordahl, en ovanligt stor marginal mellan dessa två. På tredjeplats presenterade sig ett nytt namn, Erik Brodin med Marcus Jansson som ”bisittare”.

I SverigeSerien ligger som nämnts Nordahl och Brorsson i delad ledning, Adolsson 11 poäng bakom på tredje plats. SommarSerien leder Victor Karlsson men med Brorsson bara 10 poäng efter och Nordahl på tredje plats ytterligare 5 poäng bakom, båda dessa med en tävling mindre räknad och i den här serien återstår bara finalen.

Fredrik Eckhardt trivdes på hemmavägar i Elit B

Elit B var den klart största klassen i EMK Kannan med hela 20 startande. I den här klassen har väldigt mycket av diskussionen de senaste tävlingarna handlat om Erik Karlström.

I Eskilstuna var Erik, för dagen med CoDriver Henrik Söderqvist, inte riktigt i sedvanligt slag. Istället var det hemmaföraren Fredrik Eckhardt och CoDriver Charlie Ekström som tog hand om tillställningen. Från början rejält utmanade av duon Fredrik Jansson/Daniel Andersson som faktiskt var klassnabbast på dagens första sträcka. Men från och med SS2 så var det Eckhardt/Ekström som ägde showen. Ingen panik för Karlström som till sist slutade tvåa men med Jansson på tredje plats bara en sekund efter.

I SverigeSerien leder Eckhardt med Jansson på andra plats. Andreas Broberg trea tätt följd av Erik karlström, men då har Karlström en tävling mindre räknad. Det här kommer att bli hur tufft som helst inför avslutningen på säsongen i synnerhet som Fredrik Eckhardt tvingas avstå Finland på grund av en begravning.

Vi tänker på dig på flera sätt, Fredrik!
SommarSerien leder Karlström komfortabelt och är redan klar segrare, med Eckhardt på andra plats och Tommy Larsson på en tredje. Strid om pallplatserna kommer det att bli när nu bara finalen återstår.

Patrik Westerberg ångar på i Cupklassen
I årets upplaga av både SverigeSerien och SommarSerien är det tre ekipage som utmärkt sig: Patrik Westerberg med CoDriver Kent-Ola Björklund, Pontus Jardstedt med Gunnar Flodén vid sin sida och Mikael Bodén med Peter Johansson som ciceron.

De här tre paren har mer eller mindre abonnerat på pallplatser då man fullföljt. Eskilstuna var ett paradexempel. Den här dagen var det Westerberg före Jardstedt i sin tur före Bodén.

Topptid oavsett klass är en topptid även totalt.
Det är egentligen fel att jämföra tiden mellan förarklasser men med den utveckling vi haft i klassen speciellt de senaste två-tre åren så är det svårt att låta bli. Nu är topptider i förarklassen också topptiden totalt bland alla VOC Mekonomen Rallybilar, oavsett om det står A, B eller C på förarlicensen - en fantastiskt trevlig utveckling.

SverigeSerien leder Bodén nu 10 poäng före Weserberg, men då har Westerberg en bruten tävling och alltså en 5 poängare med i sin serie. Jardstedt skuggar ytterligare 15 poäng bakom, men med en tävling mindre räknad, och alltså en nolla i sin serie. Även här kommer det att blir extrem dramatik ända till slutet av finalen i Örebro.

SommarSerien leder Westerberg trots sin brutna tävling, Jardstedt tvåa 16 poäng efter, och Bodén ytterligare 21 poäng bakom men med en tävling mindre räknad. Här är Westerberg redan klar vinnare men striden om de övriga pallplatserna kan bli hur tuff som helst i finalen.

Mattias Jacobsson i juniorsklassen
Mattias Jacobsson är årets dominant i ungdomsrally. Han har redan säkrat SverigeSerien på drömresultatet 150 poäng av 150 möjliga. Med segern i Eskilstuna så tar han också ett rejält grepp om SommarSerien. Faktum är att Mattias med seger i finalen i Örebro faktiskt kan nå drömresultatet 150 poäng av 150 möjliga även här.

Det kan nästan verka som om vi glömmer att uppdatera texten på ungdomsrally mellan tävlingarna, men sanningen är att Mattias Jacobsson ångar på och går från klarhet till klarhet. Klassansvarig har nästan slut på superlativer, för det är ingalunda så att Mattias är utan utmanare. Sebastian Orava kör fantastiskt. Och i Eskilstuna presenterade sig ett helt nytt namn, Elias Lundberg och körde jämnt med Mattias på två sträckor och till och med tog en sträckseger på dagens sista sträcka, och slutade till sist tvåa i ungdomsklassen. Men, Mattias till stabil seger.

Vad ska stoppa Mattias?
Nu kan nog bara ett haveri eller en avåkning hindra honom från att säkra också segern i SommarSerien i finalen. Mattias har 8 poäng till godo på Sebastian. Vinner Sebastian så har Mattias råd att vara på femte plats… nåja, riktigt avgjort är inte det här ändå! Vi får till att börja med se hur många startande det blir i Örebro. Kanske kommer jättesnabba Emelie Axelsson och vänder upp-och-ner på mycket? Är det något som min egen rallykarriär har lärt mig så är det att ”det inte är över förrän det är över”.

Nu laddar klassen för Finland. Och sedan final i Örebro.
När detta skrivs så håller de flesta teamen på att titta över det sista inför årets stora rallyäventyr – Pirelli Rally i Tammerfors, Finland. Böljande bitvis ursnabba finska vägar, och de klassiska finska lyften som ibland inte är något annat än ”take-off”. Och allt detta inför en minst sagt rallytokig finsk publik.

I år även med finska Mekonomen på plats med all sin personal som en extra krydda för oss i VOC Mekonomen Rally. En rallyupplevelse som går utanpå det mesta.

En månad efter det samlas klassen till slutlig och avgörande batalj som i år blir i Odensvängen i Örebro. Rafflande är det nästan alltid i VOC Mekonomen Rally, årsavslutningen 2014 kommer inte att blir något undantag från detta.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2014-09-23 17:10






Seger direkt i R5-debuten för Waskaas.
Seger direkt i R5-debuten för Petter Sæves Waskaas som tidigare setts snabb med Subaru Impreza, bytte inför året till Ford Fiesta R5 och tog tre raka sträcksegrar i Smådølsprinten.

Lördagens rally hos NMK Nore og Uvdal avgjordes med en sträcka på drygt 6km som kördes tre gånger för de 50-talet st...

Publicerad: 2025-01-04 15:02


Fina förhållande med spolad is väntar i Hällerundan på Sångens motorstadium.
© Rasmus Holm.Efter ett lyckat provår 2024 för HMK-sprintserie blir det självklart en fortsättning under 2025 med lika bra tävlingar och självklart prispengar i potten likt 2024. Vi ska försöka dra så olika slingor som möjligt så det blir variation varje tävling.

Nu börjar det bra ihop sig för deltävling 1 den...

Publicerad: 2025-01-04 11:08


Sesks jagar 4-5 Rally1 starter, kan det bli premiär i Rally Sweden?
© emotorsport.seFyra till fem WRC-deltävlingar är vad Martins Sesks jagar för huvudklassen 2025, Letten har fortsatt förhandlingar med M-Sport utifrån vad motorjournalisten Christian Manzino på Italienska Area Corse erfar.

Tanken är att sätta ihop ett program med framför allt de snabbaste deltävlingarna på grus ...

Publicerad: 2025-01-03 18:53


Anmälningslistan för Rallye Monte Carlo släppt, två Svenskar i Rally2 klassen.
© Toyota Gazoo Racing.Idag släpptes anmälningslistan för WRC premiären 2025, Rallye Monte Carlo runt Gap - Monaco som körs 23-26:e januari. Drygt 34 mil special fördelade över 18 sträckor för de maximala 70 startande.

Tio åkare i Rally1.
Arrangören gallrade bort ett 20-tal ekipage, nere på maximala 70 platser ...

Publicerad: 2025-01-03 13:20


Norskt lördagsrally med Smådølsprinten.
© emotorsport.seNorge var sista i norden med tävling 2024 och först ut 2025, Smådølsprinten hos NMK Nore og Uvdal blir ännu en chans att vakna till inför nästa helgs NM premiär. Tre sträckor ger knappt två mil under denna lördag, 50 ekipaget mot startlistan.

Mot slutet av startlistan hittar vi Skodaförare som Ro...

Publicerad: 2025-01-03 12:50


Del 5; Vem kör vad 2025, Hovind med SRC & Back SM, Landin som B-förare & Vincent kollar dämparna inför Colins Crest.
© Andreas Hovind.Femte delen och tre nya tävlande som släpper sina tankar kring framtiden, den här gången är de Volvo som märke och grupp F är klassen, tre framgångsrika åkare som satsar på nytt inför 2025. Vi inleder med SM-vinnaren i Standard, Andreas Hovind.
- Jag kommer att satsa på Svenska RallyCupen och Ba...

Publicerad: 2025-01-03 10:13


Nyårskaramell, finalen i Södras RS-DM körs hos Drive VXO med sju mil special.
© emotorsport.seSom många har sett står det Uråsa i RS kalendern för Södra BF.
- Efter Sprint SM på Uråsa under pandemin har det varit frågor varje år från förare som vill komma tillbaka. Så när Södra BF frågade oss om en deltävling 2025 så kunde vi inte annat än att tacka ja, säger Andreas Sigfridsson, Dr...

Publicerad: 2025-01-02 13:57


Finska rallyfabrikerna kör på, 18-åring upp i Rally2 satsning.
© Antti LahtinenFinske företagaren och motorentusiasten Markku Rautio fortsätter satsa stort på sitt projekt att lotsa ut nya talanger i rallyskogen, genom Rautio Motorsport är senaste stjärnskottet Roope Korhonen mest kända namnet.

Roope fortsätter sitt program ut mot VM serien, körde förra året hem Finska Mäst...

Publicerad: 2025-01-02 10:29


Meeke kör historisk Escort i Otago Rally och RAC-rallyt.
© Otago Rally.Kris Meeke har rallyuppdrag, avverkat 13 rallyn under året varav elva av dem med Hyundai i20 N Rally2 i Portugal för importörens satsning.

I våras var han också i Nya Zeeland och körde Otago Rally med "Black Beauty", Rossendale Wines teamets svarta Ford Escort RS1800. Samma team och bil väntar äv...

Publicerad: 2025-01-01 21:48


Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt.
© emotorsport.seRally i Lima är alltid populärt, klassikern på vintern lockar alltid stora startfält och mycket publik. Trycket väntas hårt redan nu inför Rally Lima som årets andra Rally SM deltävling 2025.

Arrangerande Lima MS berättar lite om sitt kommande arrangemang, inbjudan väntas släppas inom kort och sa...

Publicerad: 2025-01-01 15:59


Tidigare nyheter:
Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt.
Del 4; Vem kör vad 2025, Victor laddar om, mycket rally för Wesslen, oplanerat bilbyte för Fällman.
Maxat startfält i WRC premiären, 10st i Rally1, 30 för WRC2, Solberg bland de anmälda.
180-talet Rally3 bilar i världen, tre i Sverige.
Tobias Johansson tar Audi Quattron för Historisk EM premiär i Spanien.
Zaldivar klar för Toksport i WRC2, inleder säsongen i Rally Sweden.
Annie Seel tog brons i Saudiska mästerskapen, nu redo för Dakarrallyt.
MK Tierp ställer in Tierpsrundan.
Del 3; Vem kör vad 2025, Appendix K special med Berglund, Fransson och Lindh.
18-årig Trentin satsar på WRC2 och Italienska grusmästerskapet.
Larsen körde hem norska rallyfinalen, lördagens Lygnasætersprint.
Del 2; Vem kör vad 2025, Bergman i Mitsubishin, Kristian tar ett mellanår och Noah i nybyggd S40.
Rallyåret avslutas med norska Lygnasætersprinten idag.
Del 1; Vem kör vad 2025, Emil och Elliot två med SM ambitioner, Pahlin och Suvala siktar mot Svenska RallyCupen.
Serderidis gör Rally Sweden i Puma Rally1, en av hans fyra VM-starter 2025.
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.