|
 Årets första SM tävling på grus för Wilén. PRESSRELEASE
Årets första Rally-SM på grus skulle köras när Kolsvarundan gick av stapeln i helgen. Teamet hade gått igenom Golfen, så den var i toppskick och vi var revanschsugna efter katastrofhelgen i Östersund. Här kommer Pelles ord från tävling:
På Torsdagskvällen besiktades bilen och teamet åkte tillbaka till Eskilstuna för att sova (Skönt med tävling "Hemmaplan"). Fredagsmorgonen började med rekognosering av sträckorna för mig och Miriam. Under tiden vi åkte igenom sträckorna och korrigerade noterna så byggde servicepersonalen upp serviceplatsen. Taktiken var spikad innan start. Vi skulle bara ta oss i mål! Eftersom JSM går ut först skulle det vara mycket lösgrus och därmed halkigt första vändan under både Fredag och Lördagen. Hela 10mil specialsträcka skulle köras innan resultatet kunde fastslås på Lördag eftermiddag.
Fredag, etapp 1: Det blev ingen kanonstart för mig och Miriam när Kolsvas SM-Rally inleddes under fredagskvällen. På första sträckan låste sig växellådan på tredje växeln och mycket dyrbar tid gick förlorad, 10sek efter Branteström som var snabbast i JSM. Vi svarade upp med en sträckseger på andra sträckan när alla växlar fungerade!
Inför Lördagen låg vi på en tredje plats i JSM, 9,6sek upp till ledaren Branteström och 0,2 till tvåan Theorin.
Lördag, etapp 2: Dagen började med en sträcka på 1,6mil som var riktigt halkig. Jag och Miriam körde in på exakt samma tid som Branteström, men tog oss förbi Theorin i totalen. Dagens andra sträcka (SS4) var också grymt halkig, Åhman som startade före oss hade åkt av vägen rejält och Röjsels bil hade brunnit. Men väl i mål var vi 2,8sek snabbare än Branteström.
Inför SS5 var avståndet till Branteström minskat till 6,8 sekunder och nu väntade två korta sträckor innan service, var enda sekund är guld värd att plocka innan serviceuppehållet. SS5 kördes under Rally-SM 2012, så jag kände igen mig. Tempot höjdes och det var bra flyt i körningen, blev en liten aha-upplevelse när jag missade en bromspunkt. Men vi körde in på 3:08,6. En tid som visade stod sig riktigt bra mot "seniorerna" som kommer senare i startfältet, endast Leffe P och Victor Henriksson som var dryga sekunden före.
Tyvärr slutade min och Miriams fight mot Branteström och hans Co-driver Christensen när dom for av vägen inne på SS5, riktigt tråkigt! Theorin hade krökt bakaxeln på sin Corsa i målet på SS4, så han tappade tid men kämpade sig in till servicen.
SS6, ett kort publikprov på asfalt kördes inne på Kolswas Bruk, vi körde lugnt och fint över alla hål och slag så att ingenting skulle gå sönder.
Serviceuppehåll: Teamet gick igenom bilen, inte en enda skruv satt löst = FANTASTISKT! För första gången på väldigt länge kändes allt verkligen kanon. Bilen hade inte ens dragit olja trots den höga värmen och de höga varvtalen! Nya Kumhohjul monterades på driven (En något svårövertalad chaufför bestämde sig tillslut för Mediumdäck på drivhjulen).
Vi ledde JSM med 30sekunder ner till Theorin och låg på en överraskande 3:e i Trimmat 2WD efter Corollafantomerna Henriksson och Leffe P. Skulle vara enormt kul att försöka prestera någon sträcktid mot de stora grabbarna nu när vi skulle ut och köra samma sträckor en gång till. Nu visste vi att det skulle vara fäste när flera bilar kört! Men vi bestämde oss för att köra på i samma stadiga tempo, för att verkligen ta oss i mål!
Lördag, etapp 3: SS7, samma som SS4. Sinnessjukt roligt att åka när det var fäste i backen. Och sträckan är bara för underbar! Vi utökade ledningen med 3 sekunder. Sträckan efter var riktigt snabb och det fanns ett fullfartsparti där man åkte MAX riktigt länge. Nu slog jag av på gasen där för att spara på motorn. Vi körde återigen med stora säkerhetsmarginaler, men så händer det som inte får hända....
200meter från mål så stannar bara bilen...
Såhär någon dag efter händelsen finns det fortfarande inte ord för att kommentera det här. Östersund var sjukt jobbigt och så får man kliva ut ur bilen nu, i ledning och se målskyltarna på sträckan...
Varför stannade bilen bara? Har vi kunnat förebygga felet? Det visade sig att tändspolen gav upp, inget vi har kunnat förebygga... Men vi tar de säkra före det osäkra och skickar upp hela motorn till Ultra Motors för renovering. (Så jäkla trött på att bryta nu).
Hur som helst, TACK till alla sponsorer, mitt underbara team, min bästa Co-driver Miriam, alla hjältar som vevat på oss i skogen i helgen, är verkligen sjukt kul att se så många heja på oss (Jag har försökt göra tummen upp tillbaka så många gånger som möjligt). Servicepersonal och allt folk som vi känner vill tacka Rallyradion för underbar underhållning. Tack Kolsva för en grym tävling som vanligt, det borde vara lagstiftat att alla människor ska köra rally på era vägar!
Vi får helt klart vara nöjda med våran prestation ändå, 3:a totalt i stora 2WD är inte illa pinkat med vårat tidiga startnummer. Nu ska vi klappa oss själva på axeln och behålla självförtroendet till Hässleholm, där MÅSTE vi imål, även om det känns tungt att inte köra för seger!
» Pressrelease från Pelle Wilén.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2014-06-16 12:40
|
|
Ogier pressas av Tänak inför avslutningen i Rally Italia Sardegna - Solberg snabbast för dagen.
Lördagens 12 mil avverkade i Rally Italia Sardegna - två ekipage i täten gör upp om segern. Ott Tänak som enda hopp kvar för Hyundai sätter hårt tryck på ledande Sebastien Ogier - men fransmannen kontrar. Estländaren åker fort och på avslutningen och var tio sekunder före nästa bil - men till sträck...Publicerad: 2025-06-07 17:21
Malm i 2wd Fiesta snabbast totalt i Enerco Rallysprint.
Enerco Rallysprint avverkade tre sträckor dubbelt under lördagen med 75 startande ekipage, 63 tog sig runt dagen och snabbast totalt ses SMK Salas Sebastian Malm i tvåhjulsdriven Ford Fiesta.
16:02 minut krävdes att avverka rallyt för Malm, 5,6 sekunder mer behövde 4wd vinnaren Pontus Florin, en ...Publicerad: 2025-06-07 17:09
Ogier håller greppet, Solberg avancerar i Rally Italia Sardegna.
Halva lördagen avverkad i Rally Italia Sardegna, tre sträckor på sex mil körda och till service går Sebastien Ogier som fortsatt ledare, på dagens andra sträcka fick han en framräknad tid då han kört i dammet bakom Adrien Fourmaux som punkterade, stannade och bytte och låg framför sin landsman.
<...Publicerad: 2025-06-07 14:48
Bilsport Rally Cup laddar för 2026, Svedala, Trelleborg & Tjust klara för deltävlingar.
Bilsport Rally Cup som kör sin 25:e säsong har kommit nära halvtid, med Rally Anderslöv och Badhotelletrallyt avverkade är det nu sommaruppehåll innan Klappjakten, Rally Vetlanda och Novemberskölden avslutar säsongen under hösten.
I uppehållet börjar cupen formas för 2026 års upplaga, redan nu är...Publicerad: 2025-06-06 20:48
Enerco Rallysprint, Staffanstorps FestivalRace & Rally Italia Sardegna att följa under lördagen.
Lördagsrally med Enerco Rallysprint hos Hofors MS, med sträckor som Malmjärn, Östansjö och Kratte Masugn ska det köras rally för de 76 startande under lördagen. På plats tävlas det om poäng i Nedre Norras FM och Finess Onotade Rallyserie.
Arlövs MC och Lunds AC står för Staffanstorps FestivalRace...Publicerad: 2025-06-06 20:34
Ogier ledare efter Nevuilles miss - Solberg snabb i Rally2.
Även eftermiddagen i Rally Italia Sardegna kastade om resultaten, in på andra loopen gick Adrien Fourmaux som ledare 2,9 sekunder före Thierry Neuville, 8,1 sekund före Sebastien Ogier och som fyra Ott Tänak.
Ledande Neuville körde bort ett hjul.
Neuville gick upp som ledare efter att ss4...Publicerad: 2025-06-06 18:47
Forumaux toppar efter ss3 i WRC Rally Italia Sardegna.
Stökig förmiddag i Rally Italia Sardegna, ut efter halva fredagens etapp, tre sträckor och sex mil kommer Adrien Fourmaux först ur dammet. Fransmannen för Hyundai har 2,9 sekunder till teamkollegan Thierry Neuville.
Sebastien Ogier bäst för Toyota som trea, 5,2 sekunder framåt och 0,9 sekunder ba...Publicerad: 2025-06-06 13:40
300 ekipage anmälda för Midnattssolsrallyt och Slottssprinten!
Den 19:e juni, dagen före Midsommar stänger anmälan för sommarens Sörmländska rallyhöjdpunkt - Midnattssolsrallyt i kombination med Slottssprinten helgen 11-12:e juli. Trycket på anmälan från start var högt, men hur ser då läget ut nu?
För Midnattssolsrallyt finns 120 platser för historiskt rally...Publicerad: 2025-06-06 10:35
Följ första dagen i Rally Italia Sardegna, 12 mil på 6 sträckor!
Fredagen blir en dammig historia på Sardinien när Rally Italia Sardegna inleds, sträckan Arzachena på 14km inleder dagen, följs av Berchidda på 18km och avslutar förmiddagens loop med närmare 28km långa Sa Conchedda.
Etappen startar klockan 9 med den första sträckan, tillbaka efter sex mil är man...Publicerad: 2025-06-05 18:39
Hofors MS med Enerco rallysprint under lördagen - 70-talet åkar till start.
Enerco rallysprint hos Hofors MS när Nedre Norras FM och Finess Onotade Rallyserie går ihop, tre sträckor går dubbelt och bildar 27,5km special för dem 70-talet tävlande.
Halva startfältet bildas av Trimmat 2wd, Jonas Sandgren, Antti Johannesson, Stefan Palmér och comeback för Evelina Olofsson ge...Publicerad: 2025-06-05 18:33
|
| |