____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Tufft och händelserikt när VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie gästade Kil.
PRESSRELEASE

Rally Killingen kom för första gången med i VOC Mekonomens SverigeSerie så sent som i fjol. Tävlingens snabba och bitvis väldigt utmanade sträckor gör tävlingen händelserik. I år hade tävlingen flyttat sitt centrum till Grums och de flesta sträckorna var också nya, men tävlingens karaktär var sig lik. Ett ihållande skyfall som tog fart mitt under tävlingen gjorde en redan tuff tävling ännu tuffare. Klassens, och också två av svenskt rallys riktiga framtidsnamn, gjorde ingen besviken. Emil Bergkvist vann Elit A i tämligen överlägsen stil. Patrik Adolfsson var lika imponerande i Elit B och passade också på att bli totaltvåa, bara slagen av nämnda Bergkvist. Cupklassen vanns också tämligen komfortabelt men här av ett nytt namn, Kent-Ola Björklund som bytt CoDriver sysslan hos titelförsvarande SverigeSerie mäster Arne Rådström till att numera köra själv, och det i imponerande tempo.

Att det går fort i VOC är ingen nyhet men att nio VOC Mekonomen Rallybilar är snabbare än snabbaste fyrhjulsdrivna är extremt.
– – Förhållandena på tredjesträckan i Rally Killingen var speciella. Ett skyfall gjorde vägen jättehal. Till saken hör att det skyfallet kom i ett uppehåll i startfältet precis då Alexander Cruse stod redo för start, så både han, Emil Bergkvist och alla bakom dem i startlistan har åkt sträckan våt och hal. Ändå kör Emil bästa tid av alla de 107 som fullföljde sträckan, inklusive alla trimmade klasser, och inklusive fyhjulsdrivna. Vad ska det bli av denna supertalang? Vad stolta vi är att ha Emil Bergkvist i VOC Mekonomen Rally, säger klassansvarig Roger Fransson som själv stod och väntade i line-up till tredjesträckan då det första riktigt kraftiga regnet kom.
Emil vann högsta elitklassen i stor stil. Mellan Peter Elg och Kristoffer Karlsson på andra och tredje plats var det däremot betydligt tätare. Här skilde det till slut bara futtiga 0,4 sekunder efter 4,5 mil rallyåka. Vilken fajt!
– – Men vi har inte bara Emil som kör gudabenådat rally i klassen. Vi måste skicka en tanke även till Alexander Cruse som totalskrotade bilen när han rullade fyra varv efter mål på SS 3, och det efter att ha passerat fotocellen i målet på tiondelen lika med Emil, men efter rullningen blev den tiden aldrig officiell.
Spännande också hur en bortglömd bilstädning innan start ibland kan visa sig vara rena gudagåvan. Patrik Adolfsson fick svåra problem redan på SS3 då bilen slutade ladda. I vanlig VOC-anda så samlades kunniga medtävlare runt Patriks bil i line-up till dagens fjärde och näst sista sträcka, och likadant innan sista sträckan.
– – Medtävlarna får enligt reglerna inte skruva i Patriks bil, men goda råd är förstås inget hinder. Tydligen var det Pär Nordahl som till slut kom med avgörande tips. En kvarglömd ringnyckel, skruvmejsel, tejprulle och en kabelbit i Patriks handskfack var allt som behövdes för att få bilen att ladda igen. Trots hackande motor, dåligt fungerande vindrutetorkare och igenimmade rutor i spöregnet, allt till följd av laddningen som inte fungerade, så vann Patrik ändå elit B ohotad med nästan 50 sekunders marginal. Och passade också på att bli näst snabbaste VOC Mekonomen bil, bara slagen av Emil Bergkvist.
Viktor Karlsson på andra plats och Erik Karlström på tredje hade däremot en gruvlig fight de också, mellan dem skilde det till slut bara en sekund.
Vi kan heller inte undanhålla er läsare en helt fantastisk anekdot. På dagens första sträcka tappade Viktor Karlström sin intercom, det var helt enkelt batteriet i den som gav upp. Men, Viktor har en kvicktänkt CoDriver i Jonas Sandberg, han ringde helt enkelt upp Viktor och gestikulerade åt honom att svara. Med telefonen instucken i hjälmen fick Viktor sina noter, vilken kreativitet!
I Cup-klassen dominerade Kent-Ola Björklund, den gamle CoDriver-fantomen som nu bytt notblock och mikrofon mot ratt och pedaler. Kent-Ola fick veta om sitt favoritskap innan start och han tackade genom att infria alla förväntningar och vinna i stor stil. Johan Vedin på andra plats och Ola Wördin tog tredjeplatsen.
Bland juniorerna var Pontus Lönnström tämligen överlägsen.
– – Hans tid hade placerat honom som tvåa i Cup-klassen, och då måste vi komma ihåg att Pontus inte får köra med noter. Vilken bragd! Är det här nästa supertalang vi ser i vardande? Ingen direkt överraskning att den i så fall kommer i VOC Mekonomen Rally.
Mattias Jacobsson blev tvåa bland juniorerna och på tredje plats kom ännu ett intressant namn, Lina Björklund. Svenskt rally mår bra av att återväxten bland kvinnliga förare bakom Ramona Karlsson ser ut att fungera alldeles utmärkt, även om vi gärna vill se fler tjejer bakom ratten.
Rally Killingen är tufft, snabbt och svårt. Det fick inte minst klassansvarige själv känna på i sin svåra krasch i fjolårets upplaga.
– – I år var inget undantag. Det för SverigeSerien så ovanliga väderförhållandet regn gjorde inte rallyt lättare. VOC Mekonomen Rally brukar ha ett skyddande ”paraply från ovan” över tävlingarna i sin nationella serie. I de svåra förhållandena skedde flera rullningar men lyckligtvis utan allvarliga skador och behov av ambulanser den här gången. Det allmänna beskedet från de inblandade dagen efter incidenterna är ”ömma men vid god vigör och gott mod.” Det är bara att bita ihop och komma igen.
Nästa utmaning i SverigeSerien stavas: Finland, Tammerfors och Castrol Rally. Den 26 och 27 september är det dags.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad:






Ogier före Fourmaux i helgens genrep, Herbst Rally.
© Toyota Gazoo Racing.Som uppvärmning inför kommande veckas Central European Rally körde Sebastien Ogier föråkare i österrikiska Herbst Rallye över tio mil, totalt åtta sträckor där Toyotaföraren var snabbast under lördagen.

På plats även Adrien Fourmaux som likt fransmannen körde föråkare, första halvan av rallyt byt...

Publicerad: 2025-10-12 21:47:47


Drive VXO-Sprinten, Grahn glänste i premiären – mörkerkörning och publikfest på Uråsa.
© Ryrlén.Drive VXO-Sprinten på Uråsa flygfält blev en rallydag och kväll att minnas. Med 65 startande ekipage och både svenska, danska och tyska deltagare bjöds publiken på fart, precision och show – allt på asfalt, där förarna tävlade i två däckklasser: asfaltsdäck och grusdäck.

Grahn dominerade i pre...

Publicerad: 2025-10-12 19:32:28


Kalle bäst i Lilla VM på Högstabanan.
© emotorsport.seHaninge MK´s Lilla VM på Högstabanans område, en sträcka på 1,9km kördes tre gånger under söndagen, 31 startande och fyra klasser.

Arrangörsklubbens Kalle Gustafsson körde Ford Fiesta Rally2 och gjorde det bra, tre raka sträcksegrar och seger totalt 4,2 sekunder före Casper Jansson. Unge rallycro...

Publicerad: 2025-10-12 17:38:21


Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
© emotorsport.seSex raka sträcksegrar för Stig Andervang och Vanessa Dagge i ADAC/PRS Havellandrallye - Svensken i Tyskland med Hyundai i20 N Rally2 för tävlande. Upplägget var att en av sträckorna gick tre gånger, en annan dubbelt och så en som bara kördes en gång - rallyt på grus med inslag av asfalt. För Svenske...

Publicerad: 2025-10-12 11:11:59


Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
© JC Raceteknik.Drive VXO Sprinten avslutade RS-DM för Södras distrikt på Uråsa hos Drive VXO, som arrangör Karlskrona AK och Wäxjö MS. Nog blev det mörkerkörning för samtliga innan rallyt var över, varvlopp med totalt 11,5km per åk gällde sex gånger - om än att sista sträckan kördes på halva tiden men klockan börj...

Publicerad: 2025-10-12 08:50:13


Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
© emotorsport.seSnart är det dags för årets upplaga av Lövdansen, och vi ser fram emot en riktigt fin hösttävling. Årets bana bjuder på stor variation med vägar av olika karaktär – både snabba, rytmiska partier och mer tekniskt utmanande avsnitt som kommer att sätta både förare och kartläsare på prov.

Tävlingsce...

Publicerad: 2025-10-12 06:27:30


Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
© Helins Motorsport.14 sträckor avverkade i Rally Stoholm, final i Danska Mästerskapet med Kenneth Madsen som vinnare totalt efter 56 minuters tävlande. Madsen i Citroen C3 Rally2 vann rallyt 52 sekunder före Jacob Leutenberger Madsen i en Renault Clio Rally3. Vidare 2:40 minut ned till Ib Kragh med Hyundai i20 N Rally...

Publicerad: 2025-10-11 19:59:46


Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Gotlands MFBK körde tvådagars, en sträcka dubbelt igår kväll under mörker och så omstart idag på förmiddagen med en sträcka dubbelt, Höstnatta var namnet och 20-talet åkare till start.

Lars-åke Hägglund var snabbast totalt på tre av sträckorna, på den sista tappade Ford Fiesta R5 åkaren lite tid....

Publicerad: 2025-10-11 19:01:44


Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.
100 åkare där de skulle åka tre gånger över den 1300m långa sträckan på och runt Årjängstravet - upplägget för Årjängs MK och Årjängs Sprinten.

Stenungsunds Mattias Olsson satte bästa tid i samtliga tre omgångar, ingen kunde hota honom från totalsegern i Skoda Fabian, närmast bakom på två av strä...

Publicerad: 2025-10-11 18:14:56


Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
© emotorsport.seEskilstuna MK avslutade egna sprintcupen med Finalsprinten, tre åk på den 2km långa sträckan inne på området dit 80 ekipage kom för förmiddagens start.

Snabbast i samtliga tre åk var Tobias Johansson med Niclas Krigsman i högerstolen på Mitsubishi Mirage, 7,1 sekund bakom var Rasbo Mk´s C-förare ...

Publicerad: 2025-10-11 17:47:31


Tidigare nyheter:
Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.
Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
40 dagar till Motorsportsalongen - Reiersen, Liljegren och en WRC-kändis på plats.
Supercupen 2026 börjar ta form - nya klassindelningar och tre vintertävlingar klara.
Närmare 300 svenska rallyåkare ute - följ bl.a. Årjängssprinten, Finalsprinten och Drive VXO Sprinten.
30 bilar till söndagens Lilla VM i Haninge.
RS final i söder med Drive VXO Sprinten.
102 rallyåkare till lördagens Årjängs Sprint.
Listan, årets pristagare i Svenska RallyCupen - missa inte prisutdelning och fest!
Drive VXO-Sprinten – lördagsrally på Uråsa flygfält.
Finalsprinten avslutar Eskilstuna Sprintcup 2025.
Rovanperä satsar på Japansk racing 2026, lämnar WRC-serien.
Tvådagars på Gotland, Höstnatta inleder fredag kväll.
Pirelli och MRF mästare i ERC - som tillverkare och team.
Nya rutiner för Uppländska rallyn 2026 - anmälan stänger två veckor före.
Andervang till lördagens tyska Havellandrallye.
Två dagars Rally Stoholm, Dansk asfalt med flera Svenska åkare till start.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
- - - - - 01-02/00


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.