NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Tufft Rally Tyskland för WRC Academy-svenskarna Tidemand och Åhlin.
PRESSRELEASE

I helgen avgjordes det tyska VM-rallyt i trakterna kring den historiska staden Trier. I JVM-klassen, WRC Academy, stod de svenska landslagsförarna Fredrik Åhlin och Pontus Tidemand redo att ge sig ut på de krokiga och utmanande asfaltsvägarna. För Pontus del dog dock hoppet om en bra placering redan på den första sträckan då höger drivaxel gick av, och Fredrik fick kasta in handuken på rallyts andradag då kroppen sa ifrån och han fick tillbringa resten av dagen på sjukhuset i Trier.

Fredrik Åhlin och hans kartläsare Morten Abrahamsen har haft en tung säsong fram till det tyska VM-rallyt. De kom dock ordentligt laddade till Tyskland efter en seger på hemmaplan i Rally Killingen.

”Efter min vådliga vurpa i Finland så kändes segern i Killingen som ett bevis på att vinnarkänslan var på väg tillbaka” berättar Fredrik. ”Vi åkte dock på några incidenter under fredagens inledande sträckor. Motorhuven flög upp på rutan två gånger och vid det andra tillfället så sprack framrutan, och det här sinkade oss en del så klart, därför blev det inga direkta topptider på rallyts första dag” fortsätter Fredrik.

Fredrik skadade sin högerarm i den spektakulära olyckan i det finska VM-rallyt, och han har fortfarande smärtor i armen, vilket gjorde det svårt för honom att använda handbromsen genom hårnålarna i Tyskland. ”Ja tyvärr så var väl det ytterligare en orsak till att topptiderna uteblev” säger Fredrik.

På lördagen slog dock illamåendet och yrseln till och det resulterade i att Fredrik var tvungen att bryta.

”Jag kände redan på morgonen att kroppen inte svarade fullt ut. Jag mådde illa och kände mig matt. Redan efter förstasträckan så spydde jag” berättar Fredrik vidare. ”På den nionde sträckan – Panzerplatte Baumholder så bara svartnade det. Jag tuppade av och spydde om vartannat, så Morten fick köra bilen tillbaka till servicen och jag fick åka direkt till sjukhuset” berättar Fredrik.

”Jag vet inte vad det berodde på, det kan vara sviter av kraschen i Finland, eller en vattenbakterie, eller något annat. Blodtrycket var ordentligt lågt i alla fall och nu ska jag gå till botten med det här” avslutar Fredrik som nu är på väg tillbaka till Sverige för att göra en grundlig kontroll på sjukhuset i Karlstad.

Pontus Tidemand, som i Tyskland hade kartläsaren Emil Axelsson i högerstolen såg fram emot att köra sitt allra första asfaltrally i WRC Academy.

”Det var väldigt lärorikt och intressant på rekognoseringen att se hur krävande och svåra vägarna är. Det kommer nog att bli tufft att vara med i topp i det här rallyt eftersom vi inte har kört tävling eller test på detta underlag tidigare” spådde Pontus innan start. ”Men jag ska ändå göra allt jag kan för att nå en bra placering” berättade Pontus.

Men redan på den första sträckan så försvann hoppet om en framträdande placering för teamet. Fem kilometer från mål gick höger drivaxel av och Pontus och Emil tvingades bryta för dagen.

”Jag tyckte det gick helt okej under första sträckan tills drivaxeln gick av och enligt split-tiderna var vi med i toppen tidsmässigt. Jag bara rullade in i mål de sista kilometerna innan vi parkerade och tävlingen var förstörd” berättar en besviken Pontus.

Drivaxelbrottet innebar fem missade sträckor under fredagen och gav teamet 25 minuters tidsstraff.

”Vi låg ju hopplöst efter när vi startade om på lördagen” berättar Pontus. ”Jag körde mest för att lära mig vägarna och se hur noterna fungerade, och det var nästan omöjligt att vara med och kriga om topptider på sträckorna då de andra redan kört in sig på underlaget och byggt tempo hela dagen innan” berättar Pontus.

Pontus som slutade på en andraplats i Finland fick nu nöja sig med en slutlig sjätteplats i Tyskland.

”Det är som det är, bara att ladda om till nästa deltävling i Frankrike. Det positiva vi kan ta med oss härifrån är att vi var bra med på split-tiderna innan vi bröt, och att vi ändå fått lite erfarenhet av vägarna i Tyskland” avslutar Pontus.

”Ja det blev ingen direkt lyckad helg för grabbarna i Tyskland” säger rallylandslagets förbundskapten Anders Dawidson. ”Jag vet hur mycket tid och kraft som de lägger in i sina rallysatsningar och det är ju frustrerande att de inte får visa sin kapacitet fullt ut” säger han.

”För Fredriks del är det bara att hoppas att det inte är något allvarligt. Han kan ju ha fått i sig något olämpligt med maten i Tyskland, eller så kanske det är sviter efter hans krasch i Finland? Hur som helst så ska han genomgå en ordentlig hälsokontroll nu och efter det så får vi förhoppningsvis klara besked. Nu blev det tyvärr ytterligare ett rally för Fredrik där han tvingades bryta, och även om han blixtrar till under de återstående två VM-rallyna så har han tyvärr små möjligheter att nå en framstående slutplacering i mästerskapet” säger Anders.

”För Pontus del ser det lite ljusare ut. Med lite stolpe in i Frankrike och Spanien så har han kanske möjlighet att klättra upp till en slutlig pallplacering i alla fall” säger Anders.

I JVM-tabellen parkerar Pontus på en sammanlagd femteplats med sina 49 poäng, och Fredrik befinner sig på en nionde plats med sina 11 poäng.

WRC Academy-klassen vanns av den brittiske föraren Elfyn Evans. Nästa VM-rally avgörs i Frankrike den 4-7 oktober.





Poängställning WRC Academy 2012– Junior VM, efter fyra av sex VM-rallyn:


Pos. Driver / Points

1. Elfyn Evans 98
2. Brendan Reeves 63
3. Alastair Fisher 53
4. Jose Suarez 52
5. Pontus Tidemand 49
6. John MacCrone 42
7. Timo van der Marel 31
8. Christopher Duplessis 16
9. Fredrik Ahlin 11
10. Joao Silva 10
11. Ashley Haigh-Smith 4


» Pressrelease från WRC Academy.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2012-08-27 17:32






Seger direkt i R5-debuten för Waskaas.
Seger direkt i R5-debuten för Petter Sæves Waskaas som tidigare setts snabb med Subaru Impreza, bytte inför året till Ford Fiesta R5 och tog tre raka sträcksegrar i Smådølsprinten.

Lördagens rally hos NMK Nore og Uvdal avgjordes med en sträcka på drygt 6km som kördes tre gånger för de 50-talet st...

Publicerad: 2025-01-04 15:02


Fina förhållande med spolad is väntar i Hällerundan på Sångens motorstadium.
© Rasmus Holm.Efter ett lyckat provår 2024 för HMK-sprintserie blir det självklart en fortsättning under 2025 med lika bra tävlingar och självklart prispengar i potten likt 2024. Vi ska försöka dra så olika slingor som möjligt så det blir variation varje tävling.

Nu börjar det bra ihop sig för deltävling 1 den...

Publicerad: 2025-01-04 11:08


Sesks jagar 4-5 Rally1 starter, kan det bli premiär i Rally Sweden?
© emotorsport.seFyra till fem WRC-deltävlingar är vad Martins Sesks jagar för huvudklassen 2025, Letten har fortsatt förhandlingar med M-Sport utifrån vad motorjournalisten Christian Manzino på Italienska Area Corse erfar.

Tanken är att sätta ihop ett program med framför allt de snabbaste deltävlingarna på grus ...

Publicerad: 2025-01-03 18:53


Anmälningslistan för Rallye Monte Carlo släppt, två Svenskar i Rally2 klassen.
© Toyota Gazoo Racing.Idag släpptes anmälningslistan för WRC premiären 2025, Rallye Monte Carlo runt Gap - Monaco som körs 23-26:e januari. Drygt 34 mil special fördelade över 18 sträckor för de maximala 70 startande.

Tio åkare i Rally1.
Arrangören gallrade bort ett 20-tal ekipage, nere på maximala 70 platser ...

Publicerad: 2025-01-03 13:20


Norskt lördagsrally med Smådølsprinten.
© emotorsport.seNorge var sista i norden med tävling 2024 och först ut 2025, Smådølsprinten hos NMK Nore og Uvdal blir ännu en chans att vakna till inför nästa helgs NM premiär. Tre sträckor ger knappt två mil under denna lördag, 50 ekipaget mot startlistan.

Mot slutet av startlistan hittar vi Skodaförare som Ro...

Publicerad: 2025-01-03 12:50


Del 5; Vem kör vad 2025, Hovind med SRC & Back SM, Landin som B-förare & Vincent kollar dämparna inför Colins Crest.
© Andreas Hovind.Femte delen och tre nya tävlande som släpper sina tankar kring framtiden, den här gången är de Volvo som märke och grupp F är klassen, tre framgångsrika åkare som satsar på nytt inför 2025. Vi inleder med SM-vinnaren i Standard, Andreas Hovind.
- Jag kommer att satsa på Svenska RallyCupen och Ba...

Publicerad: 2025-01-03 10:13


Nyårskaramell, finalen i Södras RS-DM körs hos Drive VXO med sju mil special.
© emotorsport.seSom många har sett står det Uråsa i RS kalendern för Södra BF.
- Efter Sprint SM på Uråsa under pandemin har det varit frågor varje år från förare som vill komma tillbaka. Så när Södra BF frågade oss om en deltävling 2025 så kunde vi inte annat än att tacka ja, säger Andreas Sigfridsson, Dr...

Publicerad: 2025-01-02 13:57


Finska rallyfabrikerna kör på, 18-åring upp i Rally2 satsning.
© Antti LahtinenFinske företagaren och motorentusiasten Markku Rautio fortsätter satsa stort på sitt projekt att lotsa ut nya talanger i rallyskogen, genom Rautio Motorsport är senaste stjärnskottet Roope Korhonen mest kända namnet.

Roope fortsätter sitt program ut mot VM serien, körde förra året hem Finska Mäst...

Publicerad: 2025-01-02 10:29


Meeke kör historisk Escort i Otago Rally och RAC-rallyt.
© Otago Rally.Kris Meeke har rallyuppdrag, avverkat 13 rallyn under året varav elva av dem med Hyundai i20 N Rally2 i Portugal för importörens satsning.

I våras var han också i Nya Zeeland och körde Otago Rally med "Black Beauty", Rossendale Wines teamets svarta Ford Escort RS1800. Samma team och bil väntar äv...

Publicerad: 2025-01-01 21:48


Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt.
© emotorsport.seRally i Lima är alltid populärt, klassikern på vintern lockar alltid stora startfält och mycket publik. Trycket väntas hårt redan nu inför Rally Lima som årets andra Rally SM deltävling 2025.

Arrangerande Lima MS berättar lite om sitt kommande arrangemang, inbjudan väntas släppas inom kort och sa...

Publicerad: 2025-01-01 15:59


Tidigare nyheter:
Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt.
Del 4; Vem kör vad 2025, Victor laddar om, mycket rally för Wesslen, oplanerat bilbyte för Fällman.
Maxat startfält i WRC premiären, 10st i Rally1, 30 för WRC2, Solberg bland de anmälda.
180-talet Rally3 bilar i världen, tre i Sverige.
Tobias Johansson tar Audi Quattron för Historisk EM premiär i Spanien.
Zaldivar klar för Toksport i WRC2, inleder säsongen i Rally Sweden.
Annie Seel tog brons i Saudiska mästerskapen, nu redo för Dakarrallyt.
MK Tierp ställer in Tierpsrundan.
Del 3; Vem kör vad 2025, Appendix K special med Berglund, Fransson och Lindh.
18-årig Trentin satsar på WRC2 och Italienska grusmästerskapet.
Larsen körde hem norska rallyfinalen, lördagens Lygnasætersprint.
Del 2; Vem kör vad 2025, Bergman i Mitsubishin, Kristian tar ett mellanår och Noah i nybyggd S40.
Rallyåret avslutas med norska Lygnasætersprinten idag.
Del 1; Vem kör vad 2025, Emil och Elliot två med SM ambitioner, Pahlin och Suvala siktar mot Svenska RallyCupen.
Serderidis gör Rally Sweden i Puma Rally1, en av hans fyra VM-starter 2025.
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.