____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   
   

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge summerar South Swedish Rally.
PRESSRELEASE

• Jimmy Joge tog sin tredje seger för säsongen i Evolution Challenge och det med att vinna South Swedish Rally totalt!
• Patrik Johansson näst bästa Mitsubishi och trea totalt
• Andreas Magnusson imponerade i sin comeback i serien med en tredje plats
• Mitsubishi-teamen dominerade hela tävlingen, med sju förare bland de tio främsta.

Mitsubishi Ralliart Swedens ledare Jimmy Joge med co-driver John Stigh gjorde makalöst bra ifrån sig i helgens South Swedish Rally. De vann även årets tredje deltävling – och de vann SM-deltävlingen totalt! Det efter en rysligt spännande duell med Pontus Tidemand/Jörgen Nordhagen i en S2000 Fiesta. Joge/Stigh vann med ynka 1,8 sekunder, och 27,3 sekunder före Patrik Johansson/Jesper Johansson som var näst snabbast i Evolution Challenge i Ljungby.

I South Swedish Rally (SSR) ingick både Mitsubishi-serien och den tredje deltävlingen i Rally-SM. Därmed startade också en rad motorstarka WRC-bilar och Super 2000, liksom produktionsklassen Grupp N där Mitsubishi Evolution-bilarna ingår. Bland alla dessa bilar tog sig sju Mitsubishi-förare in bland de tio främsta totalt! Mitsubishi-mästerskapets bästa resultat någonsin under sina tio år.

Efter två tävlingar på snö, var SSR gruspremiär i mästerskapen. Vädret under de tre dagarna gick att jämföra med det kring Medelhavet – verkligen en perfekt start på sommarsäsongen. Tävlingen startade traditionsenligt från centrala Ljungby på fredagskväll med två korta sträckor innan nattuppehållet. Ytterligare nio sträckor under lördagen, för att finaldagen köra en etapp med fyra sträckor på morgonen innan målgången i centrum.

Joge/Stigh visade direkt att de var i Ljungby för att åka fort. Efter fredagens korta sträckor ledde de totalt och med den vetskapen gick de ut ännu hårdare på lördagen för att om möjligt ta sin tredje raka seger i Evo Challenge. En totalseger skulle också sitta fint!

Riktigt bra start hade också Johansson/Johansson som var näst snabbaste Mitsubishi. Trea Jocke Nyman/Bo Holmstrand med Andreas Magnusson, som åter är med i serien, strax efter sig. Magnusson hade återförenats med sin co-driver Henrik Hulterskog och fått ordentlig snurr på bilen sedan Mitsubishis motorexpert Tomas Weng gjort vissa justeringar under natten.

Lördagen började med en runda över fyra sträckor innan första service. Återigen var Joge/Stigh värst och utökade sin ledning både i Evo Challenge och totalt. Magnusson/Hulterskog gjorde sitt bästa för att hålla samma tempo vilket förde de upp som näst snabbaste Mitsubishi, fast bara 0,4 sekund före Johansson/Johansson.

Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson debuterade med sin nya Evolution X och lagom som de började vänja sig fick de ett förargligt kast och fastnade bredvid vägen i 20 frustrerande minuter. Jocke Nyman hade också problem, och vid service tvingades han bryta för han mådde inte bra.

Nästa etapp innehöll tre sträckor och den första bjöd på en rejäl överraskning för Magnusson/Hulterskog. De kom ut från en långsam vänsterböj och plötsligt stod de öga mot öga med en flock kor på vägen! Så fort djuren hade flyttat sig från vägen kunde de fortsätta och slå larm till arrangören. Tursamt nog var det ingen tävlande som kolliderade med någon ko, och sträckan stoppades medan kossorna föstes ut på ängen igen där de hör hemma.

Medan Joge/Stigh fortsatte att utöka sin ledning var kampen hård bakom mellan Magnusson/Hulterskog och Johansson/Johansson. Hans-Erik Weng/Matthias Andersson hade fått upp farten ordentligt och avancerat upp till fjärde plats. Bakom dem var det tre ekipage som kämpade om tredjeplatsen: Kristian Johansson/Fredrik Livh, Joachim Carlström/Jörgen Norman och Anders Jonasson/Jörgen Lingdahl. När dessa tre kom till service var det bara åtta sekunder som skiljde dem åt.

Oturligt nog tog rallyt slut för Mikael Gustafsson/Joakim Gevert på sträcka åtta med transmissionsproblem. På lördagens sista etapp gled Cemoni Ohlson/Göran Lönnmark av SS10 och rullade. Dessvärre med så stora skador att det var slutåkt för deras del.

På samma sträcka tappade Joge/Stigh den totala ledningen till Tidemand/Nordhagen. Evolution Challenge ledde de däremot med 13,4 sekunder när de återvände till Ljungby. Johansson/Johansson hade då tagit sig förbi Magnusson/Hulterskog med 7,5 sekunder, med Weng/Andersson 41 sekunder bakom på en solid fjärde plats.

Söndagen bjöd på fyra stäckor, klarblå himmel och närmare 30 grader varmt. Farten ökade och Joge/Stigh attackerade för att återta ledningen, vilket lyckades med bara två sträckor kvar. Då var målsättningen klar: vinna eller försvinna och med en perfekt avslutning kunde de krossa mållinjen som vinnare med en marginal på 1,8 sekunder. Ett fantastiskt resultat av en Grupp N Evolution X mot alla motorstarkare konkurrenter runt omkring.

Johansson/Johansson tog andraplatsen, 21 sekunder före Magnusson/Hulterskog som trea. Kommande fyra behöll sina positioner från lördagen: Weng/Andersson, Johansson/Livh, Carlström/Norman och Johansson/Lingdahl. Åtta blev Daniel Johansson/Stefan Ahl, men Johan Rudengren/Christer Johansson som nia medan Christian Larsson/Jonas Sandberg avrundade topp tio i Evo Challenge. Karlsson/Walfridsson hade oturen att tvingas bryta med trasig koppling då endast en sträcka återstod av SSR.

Efter tävlingen sa en extremt lycklig Jimmy Joge: ”Ett fantastiskt resultat för oss! Jag hade en god känsla i bilen redan från start, men jag trodde inte vi skulle vara i ledning efter två sträckor. När jag insåg att vi var det bestämde vi oss för att gå för totalseger. Förutom att vi slog ett hjul ur sitt läge på SS10 så har vi inte haft några problem alls utan bilen har gått perfekt. Det var svårt att gå på max på slutet, men i och med att vi lyckades vinna var det värt allt!”

Fjärde deltävlingen i Evolution Challenge körs om tio veckor, den 12-13 augusti, i Hässleholm – Snapphanerallyt.

2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth Gearboxes, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally results service.

Resultat Evolution Challenge Sweden deltävling 3
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge)
2 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd)
3 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön)
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Mattias Andersson (Säffle)
5 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum)
6 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås)
7 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd)
8 Daniel Johansson (Stockholm)/Stefan Ahl
9 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson
10 Christian Larsson (Gamleby)/Jonas Sandberg

Brutna
Service B Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga)Sjukdom
SS8 Mikael Gustafsson (Karlstad)/Joakim Gevert Transmission
SS10 Cemoni Ohlson (Österbymo)/Göran Lönnmark (Stjärnhov) Avåkning
SS14 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) Koppling


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad:






Ogier före Fourmaux i helgens genrep, Herbst Rally.
© Toyota Gazoo Racing.Som uppvärmning inför kommande veckas Central European Rally körde Sebastien Ogier föråkare i österrikiska Herbst Rallye över tio mil, totalt åtta sträckor där Toyotaföraren var snabbast under lördagen.

På plats även Adrien Fourmaux som likt fransmannen körde föråkare, första halvan av rallyt byt...

Publicerad: 2025-10-12 21:47:47


Drive VXO-Sprinten, Grahn glänste i premiären – mörkerkörning och publikfest på Uråsa.
© Ryrlén.Drive VXO-Sprinten på Uråsa flygfält blev en rallydag och kväll att minnas. Med 65 startande ekipage och både svenska, danska och tyska deltagare bjöds publiken på fart, precision och show – allt på asfalt, där förarna tävlade i två däckklasser: asfaltsdäck och grusdäck.

Grahn dominerade i pre...

Publicerad: 2025-10-12 19:32:28


Kalle bäst i Lilla VM på Högstabanan.
© emotorsport.seHaninge MK´s Lilla VM på Högstabanans område, en sträcka på 1,9km kördes tre gånger under söndagen, 31 startande och fyra klasser.

Arrangörsklubbens Kalle Gustafsson körde Ford Fiesta Rally2 och gjorde det bra, tre raka sträcksegrar och seger totalt 4,2 sekunder före Casper Jansson. Unge rallycro...

Publicerad: 2025-10-12 17:38:21


Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
© emotorsport.seSex raka sträcksegrar för Stig Andervang och Vanessa Dagge i ADAC/PRS Havellandrallye - Svensken i Tyskland med Hyundai i20 N Rally2 för tävlande. Upplägget var att en av sträckorna gick tre gånger, en annan dubbelt och så en som bara kördes en gång - rallyt på grus med inslag av asfalt. För Svenske...

Publicerad: 2025-10-12 11:11:59


Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
© JC Raceteknik.Drive VXO Sprinten avslutade RS-DM för Södras distrikt på Uråsa hos Drive VXO, som arrangör Karlskrona AK och Wäxjö MS. Nog blev det mörkerkörning för samtliga innan rallyt var över, varvlopp med totalt 11,5km per åk gällde sex gånger - om än att sista sträckan kördes på halva tiden men klockan börj...

Publicerad: 2025-10-12 08:50:13


Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
© emotorsport.seSnart är det dags för årets upplaga av Lövdansen, och vi ser fram emot en riktigt fin hösttävling. Årets bana bjuder på stor variation med vägar av olika karaktär – både snabba, rytmiska partier och mer tekniskt utmanande avsnitt som kommer att sätta både förare och kartläsare på prov.

Tävlingsce...

Publicerad: 2025-10-12 06:27:30


Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
© Helins Motorsport.14 sträckor avverkade i Rally Stoholm, final i Danska Mästerskapet med Kenneth Madsen som vinnare totalt efter 56 minuters tävlande. Madsen i Citroen C3 Rally2 vann rallyt 52 sekunder före Jacob Leutenberger Madsen i en Renault Clio Rally3. Vidare 2:40 minut ned till Ib Kragh med Hyundai i20 N Rally...

Publicerad: 2025-10-11 19:59:46


Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Gotlands MFBK körde tvådagars, en sträcka dubbelt igår kväll under mörker och så omstart idag på förmiddagen med en sträcka dubbelt, Höstnatta var namnet och 20-talet åkare till start.

Lars-åke Hägglund var snabbast totalt på tre av sträckorna, på den sista tappade Ford Fiesta R5 åkaren lite tid....

Publicerad: 2025-10-11 19:01:44


Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.
100 åkare där de skulle åka tre gånger över den 1300m långa sträckan på och runt Årjängstravet - upplägget för Årjängs MK och Årjängs Sprinten.

Stenungsunds Mattias Olsson satte bästa tid i samtliga tre omgångar, ingen kunde hota honom från totalsegern i Skoda Fabian, närmast bakom på två av strä...

Publicerad: 2025-10-11 18:14:56


Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
© emotorsport.seEskilstuna MK avslutade egna sprintcupen med Finalsprinten, tre åk på den 2km långa sträckan inne på området dit 80 ekipage kom för förmiddagens start.

Snabbast i samtliga tre åk var Tobias Johansson med Niclas Krigsman i högerstolen på Mitsubishi Mirage, 7,1 sekund bakom var Rasbo Mk´s C-förare ...

Publicerad: 2025-10-11 17:47:31


Tidigare nyheter:
Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.
Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
40 dagar till Motorsportsalongen - Reiersen, Liljegren och en WRC-kändis på plats.
Supercupen 2026 börjar ta form - nya klassindelningar och tre vintertävlingar klara.
Närmare 300 svenska rallyåkare ute - följ bl.a. Årjängssprinten, Finalsprinten och Drive VXO Sprinten.
30 bilar till söndagens Lilla VM i Haninge.
RS final i söder med Drive VXO Sprinten.
102 rallyåkare till lördagens Årjängs Sprint.
Listan, årets pristagare i Svenska RallyCupen - missa inte prisutdelning och fest!
Drive VXO-Sprinten – lördagsrally på Uråsa flygfält.
Finalsprinten avslutar Eskilstuna Sprintcup 2025.
Rovanperä satsar på Japansk racing 2026, lämnar WRC-serien.
Tvådagars på Gotland, Höstnatta inleder fredag kväll.
Pirelli och MRF mästare i ERC - som tillverkare och team.
Nya rutiner för Uppländska rallyn 2026 - anmälan stänger två veckor före.
Andervang till lördagens tyska Havellandrallye.
Två dagars Rally Stoholm, Dansk asfalt med flera Svenska åkare till start.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
- - - - - 01-02/00


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.