NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Carl-Eric Johansson växlar stafettpinnen i VOC.
PRESSRELEASE

Roger och Lotta tar över ledning av Sveriges största rallyklass.
VOC-klassen skapades av Carleric Johansson i Söderhamn för drygt 20 år sedan. Klassen har sedan dess vuxit stabilt och är idag rallysveriges största. VOC står för ungefär en tredjedel av alla rallystarter i landet under ett år, och är dessutom landets utan konkurrens största instegsklass. Klassen har också en banracingdel och har utvecklat internationella förgreningar. Nu är det dags för ledarskifte. Nya ledare blir skellefteåparet Roger Fransson och Charlott Holmqvist - själva framgångsrikt tävlande i VOC-rally sedan några år tillbaka.

Rally är Sveriges största motorsport och VOC - Volvo Cup - är rallys största enskilda klass. VOC samlar cirka 600 av landets knappt 2000 registrerade rallybilar, nästan en tredjedel av Sveriges alla rallybilar är en VOC bil. Ser man till antalet starter så dominerar klassen än mer eftersom att VOC teamen i snitt tävlar flitigare än man gör i andra rallyklasser.

VOC är också landets helt dominerande instegsklass i rally. Här har dagens svenska stjärnor som Jimmy Joge och Patrik Flodin liksom VM-aktuella norrmännen Petter Solberg och Mads Østberg inlett sina karriärer - bara för att nämna några av det mer namnkunniga slaget. Det är den fantastiska klassen som Carleric skapat och som Roger och Lotta nu tar över ansvaret för.
– Från att sitta bakom ratten i en rallybil för första gången så sent som 2007, då 42 år gammal och en minst sagt överåldrig rookie. Till att nu ta över ansvar och ledning av en klass som är något av rallysveriges ryggrad - det känns overkligt, utmanande och inte så lite pirrigt, säger Roger, och tillägger: Carlerics skor är för stora för att kunna fyllas så jag och Lotta måste istället försöka att göra det här på vårt sätt.

Vad innebär det konkret att leda VOC?
– Det blir alltså vi som ansvarar för att serielägga klassens kronjuvel SverigeSerien i alla förarklasser, självklart i samarbete med alla duktiga klubbar som arrangerar själva tävlingarna. Hålla ordning i och räkna ställning i SverigeSerien med alla sina underserier - det vill säga: junior-, old boys- och damserierna. Och förstås ansvara för klassens utveckling, marknadsföring och PR. Samverka med sponsorer, Bilsportsförbund och med våra systerorganisationer i landet, Norden och övriga Europa (klassen har genom åren även spridits och växt utanför Sveriges gränser). Kort sagt, som att sköta vilket företag som helst.

I en biltävlingsklass är det väl mycket som styrs och sköts av FIA och Bilsportsförbundet?
– Både ja och nej när det gäller VOC! Vi är en väldigt speciell klass på så sätt att vi ansvarar för oss själva, våra egna regler och våra tekniska reglementen och deras förändringar och att allt efterföljs. Allt detta blir förstås också ytterst vårt ansvar! Däremot jobbar vi förstås nära Bilsportsförbundet speciellt då det gäller övergripande frågor som säkerhet och miljö. Baksidan på detta är att vi också är helt ansvariga för vår egen finansiering och ekonomin är som liksom alltid är tuff. Dessutom är VOC inte bara en rallyklass, klassen är allt sedan starten också etablerad inom banracing.

Allt detta, det låter som ett heltidsjobb, och mer ändå?
– Det är väldigt mycket arbete, det är vi medvetna om. Eftersom att det är vi som blir ansvariga för klassen 2011 så har vi i praktiken redan nu tagit över stafettpinnen och fört alla förhandlingar med klubbarna om nästa års SverigeSerie tävlingar. Men vi har ett väldigt kunnigt förarråd till stöd för att inte tala om vår stab av tekniker och frivilliga - utan alla dessas brinnade intresse och initiativ skulle inte det här vara möjligt att driva. Vi vill redan nu rikta vårt stora tack till alla dem för deras ovärderliga insatser. Grundaren Carleric finns också kvar i en mentorroll, och det känns tryggt!

VOC är en mogen klass, hur ser utvecklingen ut?
– Det som är så fantastiskt är att klassen fortfarande växer ordentligt. Inte minst gäller det SverigeSerien. Att köra rally kostar pengar men i vår klass svider det inte riktigt lika svårt i plånboken som det gör i många andra klasser. Trots det kan vi i kraft av vår storlek, vår bredd, och vårt strikta reglemente som gör bilarna så oerhört jämna, erbjuda en mördande konkurrens. Dessutom i en klass med reell rikstäckning och med en huvudserie som motsvarar SM. Ett i grunden suveränt koncept som vi tror stenhårt på. Och som bevisar sin kraft år efter år genom att locka såväl unga supertalanger som rutinerade rävar som vill fortsatta sin rallysatsning.

Vad har ni för framtidsplaner och ambitioner med VOC som klass?
– Oj, det är massor. Även om klassen funnits länge och det tekniska reglementet i grunden hunnit finna sin form så är det också mycket som är ogjort. Det vi kommer att fokusera först är klassens marknadsföring och kommunikation. En ny hemsida står överst på önskelistan tillsammans med en uppfräschad visuell identitet. Vi har också redan förändrat en del i klassens status i de enskilda tävlingarna. Och har återupptagit en aktivare presstjänst.
– Dessutom har jakten på en ny huvudsponsor inletts. Det ska vara någon vill ”göra resan mot framtiden” tillsammans med oss och som ser marknadsvärdet av att exponeras på bilar, runt tävlingar, på hemsida, i klasskommunikation och i media tillsammans med landets i särklass största rallyklass. Samtidigt som man bygger relation med tusentals utövare, tiotusentals personer i teamen, och en publik som summerar till hundratusental eller kanske till och med miljoner under en säsong.


» Pressrelease från Volvo Original.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Enerco rallysprint:[Resultat]
Staffanstorps FestivalRace:[Resultat]
Rally Italia Sardegna:[Resultat][Shakedown][Tidsplan][Anslagstavla][Karta]

Publicerad: 2010-12-13 16:14






Bilsport Rally Cup laddar för 2026, Svedala, Trelleborg & Tjust klara för deltävlingar.
© emotorsport.seBilsport Rally Cup som kör sin 25:e säsong har kommit nära halvtid, med Rally Anderslöv och Badhotelletrallyt avverkade är det nu sommaruppehåll innan Klappjakten, Rally Vetlanda och Novemberskölden avslutar säsongen under hösten.

I uppehållet börjar cupen formas för 2026 års upplaga, redan nu är...

Publicerad: 2025-06-06 20:48


Enerco Rallysprint, Staffanstorps FestivalRace & Rally Italia Sardegna att följa under lördagen.
© emotorsport.seLördagsrally med Enerco Rallysprint hos Hofors MS, med sträckor som Malmjärn, Östansjö och Kratte Masugn ska det köras rally för de 76 startande under lördagen. På plats tävlas det om poäng i Nedre Norras FM och Finess Onotade Rallyserie.

Arlövs MC och Lunds AC står för Staffanstorps FestivalRace...

Publicerad: 2025-06-06 20:34


Ogier ledare efter Nevuilles miss - Solberg snabb i Rally2.
© Toyota Gazoo Racing.Även eftermiddagen i Rally Italia Sardegna kastade om resultaten, in på andra loopen gick Adrien Fourmaux som ledare 2,9 sekunder före Thierry Neuville, 8,1 sekund före Sebastien Ogier och som fyra Ott Tänak.

Ledande Neuville körde bort ett hjul.
Neuville gick upp som ledare efter att ss4...

Publicerad: 2025-06-06 18:47


Forumaux toppar efter ss3 i WRC Rally Italia Sardegna.
© Hyundai Motorsport.Stökig förmiddag i Rally Italia Sardegna, ut efter halva fredagens etapp, tre sträckor och sex mil kommer Adrien Fourmaux först ur dammet. Fransmannen för Hyundai har 2,9 sekunder till teamkollegan Thierry Neuville.

Sebastien Ogier bäst för Toyota som trea, 5,2 sekunder framåt och 0,9 sekunder ba...

Publicerad: 2025-06-06 13:40


300 ekipage anmälda för Midnattssolsrallyt och Slottssprinten!
© emotorsport.seDen 19:e juni, dagen före Midsommar stänger anmälan för sommarens Sörmländska rallyhöjdpunkt - Midnattssolsrallyt i kombination med Slottssprinten helgen 11-12:e juli. Trycket på anmälan från start var högt, men hur ser då läget ut nu?

För Midnattssolsrallyt finns 120 platser för historiskt rally...

Publicerad: 2025-06-06 10:35


Följ första dagen i Rally Italia Sardegna, 12 mil på 6 sträckor!
© Toyota Gazoo Racing.Fredagen blir en dammig historia på Sardinien när Rally Italia Sardegna inleds, sträckan Arzachena på 14km inleder dagen, följs av Berchidda på 18km och avslutar förmiddagens loop med närmare 28km långa Sa Conchedda.

Etappen startar klockan 9 med den första sträckan, tillbaka efter sex mil är man...

Publicerad: 2025-06-05 18:39


Hofors MS med Enerco rallysprint under lördagen - 70-talet åkar till start.
© emotorsport.seEnerco rallysprint hos Hofors MS när Nedre Norras FM och Finess Onotade Rallyserie går ihop, tre sträckor går dubbelt och bildar 27,5km special för dem 70-talet tävlande.

Halva startfältet bildas av Trimmat 2wd, Jonas Sandgren, Antti Johannesson, Stefan Palmér och comeback för Evelina Olofsson ge...

Publicerad: 2025-06-05 18:33


Ogier och Solberg snabbast på Sardinien.
© Oliver Solberg Rally.När shakedown inför Rally Italia Sardegna avverkades under eftermiddagen kom Sebastien Ogier ut från dammet som snabbaste ekipage, 0,7 sekund bakom ses Takamoto Katsuta som delade tid med Sami Pajari.

Toyota även på fjärdeplatsen där Kalle Rovanperä finns om än på delad tid med Thierry Neuville ...

Publicerad: 2025-06-05 18:18


WebTV sändning live från shakedown inför Rally Italia Sardegna, start 13:00.
© Hyundai Motorsport.Klockan 13:01 drar Elfyn Evans iväg på första vändan över sträckan Olbia Cabu Abbas på 2,19km ute på Sardinien, sträckan går som shakedown där de tävlande gör sista testerna och justeringarna inför rallyt.

Första körningarna sker i VM tabellens ordning för att de tävlande ska få känna på sina för...

Publicerad: 2025-06-04 20:23


Södras RS-serie kör vidare med lördagens Staffanstorps FestivalRace.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Staffanstorps FestivalRace ingår i Södras RS-DM när Arlövs MC och Lunds AC arrangerar ihop, tre specialprov på asfalt går två gånger och ger 16km special.

39 åkare i listan fördelade över åtta klasser där 14 går för Trimmat 2wd, Peter Holgersson och Tommy Andersson ur A-klassen. Hans-Daniel Stein...

Publicerad: 2025-06-04 20:20


Tidigare nyheter:
Loeb kör Alpine A110 Rallye GT i helgens Rallye du Chablais.
Solberg söker mer erfarenhet på Sardinien.
Stort intresse för SM Veckans Rallysprint i Norrköping, Hallberg i Polo R5.
Imorgon shakedown inför Rally Italia Sardegna, följ med WebTV & Resultat.
Sju mil special i Drive VXO-Sprinten - asfalt och avslut i mörker väntar!
Inför WRC Rally Italia Sardegna - Startfält, Tidsplan, TV-tablå och länkar.
Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Rally SM.
Calle Carlberg utvald av Peugeot Sport att tävla i Kanadensiska Rally Baie Des Chaleurs.
Sju svenska rallyekipage till ERC Rally Poland - totalt 70 bilar.
Stort intresse för Borås Bil Rallysprint.
TV-tablå för WRC Rally Italia Sardegna.
Svenskt till kommande Amerikanska Southern Ohio Forest Rally.
Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
Däckmästerskapet i ERC-serien efter Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Pirelli närmar sig ledande Michelin.
Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - fredag.
Läget i Rally SM tabellerna efter Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - torsdag.
Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - onsdag.
Framgångar för Drive VXO i Royal Rally of Scandinavia – pallplats för Åkesson/Ingvarsson.
ERC-tabeller efter Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Korhonen toppar!



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Rally Poland 13-15/06


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
Rally Italia Sardegna 05-08/06


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, torsdag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - SM.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.