|
|
|
|
|
|
|
|
|
 Weng finalvinnare i årets EVO Challenge. PRESSRELEASE
* Hans-Erik Weng tog sin första seger i säsongsfinalen av Evolution Challenge.
* Cupvinnaren Jimmy Joge tvåa i mål och därmed också svensk mästare I Grupp N.
* Markus Hällbo tog tredjeplatsen, både i tävlingen och i Mitsubishi-serien.
* John Stigh plockade hem titeln mästare co-driver.
* Motorproblem tvingade Patrik Johansson att ge upp efter halva dagen.
Hans-Erik Weng med co-driver Henrik Hulterskog tog säsongens första seger i den sjätte och sista deltävlingen i 2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, KMK Trofén i Katrineholm. Hela tävlingen igenom fightades de med årets mästare, Jimmy Joge/John Stigh, och lyckades vinna med 5,5 sekunders marginal. Joge/Stigh var å sin sida 10,4 sekunder före trean Markus Hällbo/Lars Gustafsson.
KMK Trofén var final för både Mitsubishi-serien och Rally-SM, och innehöll fyra sträckor på grus. Dessa kördes en gång på förmiddagen, och sedan ytterligare en gång efter uppehåll för lunch och service. Den totala tävlingslängden var 68 km.
Redan i den femte deltävlingen i Trollhättan, kunde Jimmy Joge säkra 2010 års förartitel och i Katrineholm tog de tillräckligt med poäng för att John Stigh skulle bli Evo Challenge mästare som co-driver. Av bara farten blev de också svenska mästare i Grupp N. Deras dag började bra, då de var snabbaste Evolution Challenge-ekipage på första sträckan. Visserligen bara en sekund före Weng/Hulterskog och Patrik Johansson/Jesper Johansson som körde sträckan på exakt samma tid.
Hällbo/Gustafsson startade också bra, endast 1,2 sekunder bakom på fjärde plats. De tätade också till på sträckan efter, för efter den var det bara 1,6 sekunder mellan de fyra främsta Mitsubishi-ekipagen. Johansson/Johansson hade ledningen med 0,4 sekund, vilket de ökade till 4,8 sekunder på sträcka 3. Men på SS4 hörde konstiga ljud från motorn och de tvingades ge upp – trots att de kört sträckan bara 0,1 sekund långsammare än Joge!
Vid lunchuppehållet var ställningen den att Weng/Hulterskog ledde med 6,2 sekunder före Joge/Stigh. Hällbo/Gustafsson 4,3 sekunder bakom på tredje plats, frustrerade över en punktering de drog på sig på sista sträckan och som de förlorade tio sekunder på. Annars hade de varit i ledning.
Efter att ha reparerat sin bil sedan rullningen i femte deltävlingen började Anders Jonasson/Jörgen Lindahl få tillbaka självförtroendet. En snurrning på SS4 gjorde att de låg fyra. Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson hade gjort lite småändringar på sin bil sedan Västrallyt i Trollhättan, och var nu nöjda med hur den gick. Men de erkände att de bitvis tagit i för hårt och istället tappat i tempo.
En som klämt ut absolut max ur sin Evo VII var Joachim Carlström/Jörgen Norman på sjätte plats, bara tre sekunder bakom Karlsson/Walfridsson. De rapporterade att fortare än så gick det inte att köra med deras bil. För Cindy Brüggemann och Christian Larsson, hennes stand in som co-driver, hade det blivit en snurrning på sträcka 1 och dåligt fäste på de följande. Vid service skulle de göra några smärre förändringar och sedan hoppas på bättre tider under eftermiddagen.
Weng/Hulterskog var mycket nöjda med hur rallyt utvecklats för deras del, och planen för eftermiddagen var att vinna samtliga sträckor. Ändå var det fortfarande tätt mellan de tre i topp, bara bråkdelar av sekunder skilde dem åt.
Joge/Stigh rapporterade att de tyckte det var svårt att hålla tillbaka och köra säkert, allt för att inte äventyra SM-guldet i Grupp N. Därför var de oerhört lättade när de körde över målrampen i Katrineholm som svenska mästare.
Eftermiddagen blev felfri för Hällbo/Gustafsson och därmed säkrade de tredjeplatsen, inte bara i tävlingen utan i hela Evo Challenge. Fyra blev Jonasson/Lindahl som var nöjda med att den nyrenoverade bilen fungerat perfekt. Femma Carlström/Norman som passerade Karlsson/Walfridsson på sista sträckan då de fått problem med bromsarna bak.
Dagens mest otursförföljda var Brüggemann/Larsson. På sista sträckan kom de lite för fort in i en hårnål, gled in i en bank och rullade. De samlade på sig några bucklor, men fast beslutna att fortsätta körde de in som sjua. Fredrik Alsdal/Per Schlegel levererade en ny problemfri runda och återvände till Katrineholm som åtta.
Förtjusta över dagen och sin egen prestation kunde Weng och Hulterskog skära mållinjen som segrare. Det var deras första vinst i Evolution Challenge för säsongen, och glädjen blev inte mindre av att de var trea totalt i KMK Trofén.
”Jag är jätteglad! Allt har fungerat perfekt idag”, sa Weng. ”Bilen har aldrig känts bättre och det är underbart att för första gången få vinna med Evo X:an. Och fortsätter det så här blir det inte den sista. Jag ser redan fram emot nästa säsong!”
2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, PPG Växellådor, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, JR Motorsports, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, FxPro Cyprus Rally och Mitsubishi Motors Sweden.
Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 6
1 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 41:33.3
2 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 41:42.8
3 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 41:52.4
4 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 42:17.8
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 42:24.7
6 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 42:48.0
7 Cindy Brüggemann (Gamleby)/Christian Larsson 46:01.1
8 Fredrik Alsdal (Arboga)/Per Schlegel (Arboga) 46:08.6
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2010-10-11 16:23
|
|
Tänak och Ogier toppar SS1 i EKO Rally Acropolis, Solberg WRC2 ledare, Mille åtta i JWRC.
Ott Tänak och Sebastien Ogier delar ledning i EKO Rally Acropolis efter den första, endast 1,5km första sträckan EKO Athens SSS. Takamoto Katsuta, Adrien Fourmaux, Thierry Neuville, Elfyn Evans och Kalle Rovanperä var alla inom 1,5 sekund. En marginal som väntas ändras snabbt när rallyts längsta str...Publicerad: 2025-06-26 18:10
Carlberg redo för Kanadensiskt rallyäventyr, 'fått fria tyglar' av Peugeot.
Carlbergs är redo för Rally Baie Des Chaleurs (BDC) i Quebec, Kanada! De deltar med fullt stöd från Peugeot Sport. Förberedelser pågår.
"Idag, torsdag, ska vi köra ett kortare test för att se att allt stämmer", säger Carlberg. "Vi har hittat en grym setup i Opeln under säsongen, och den...Publicerad: 2025-06-26 05:54
Katsuta och Neuville delat snabbast på shakedown inför EKO Acropolis Rally.
Sträckan Lygaria på 3,62km avverkades under förmiddagen som shakedown inför EKO Acropolis Rally - de tävlande gjorde så få åk de kunde för att spara på materialet inför rallyt. Snabbast runt när samtliga i Rally1 klassen har två noterade tider var Takamoto Katsuta och Thierry Neuville som delade ti...Publicerad: 2025-06-26 05:40
Jubileumsrally mitt i Säffle centrum, Seffle City Motor Challenge med maxat startfält.
Seffle City Motor Challenge 50-årsracet är vad Säffle MC bullar upp med under lördagen, klubben firar jubileum med rallyt mitt i centrum. Det tävlade genom parkmiljö, bostadsområde och in i centrum och drar ett varv i rondellen och ut över bron. Just rondellen ger också chans att plocka priset "best...Publicerad: 2025-06-25 22:15
60-talet åkare när HMK´s RS-serie avslutar med Sommarsprinten.
Fjärde och sista deltävlingen i HMK´s RS-serie körs med Sommarsprinten på Hällefors MK´s motorområde, på plats också Historiska Sprint & Back Cupen för tävlande. Det är en sträcka som körs tre gånger vilket ger 5km special. Totalt ett 60-tal åkare där Oliver Fernros går ensam ut i Ungdomsrally.
D...Publicerad: 2025-06-25 22:03
Andervang på 700 mils rallyturné, tävlingar, Monte Carlo-sträckor och i20 Rally2 Step 2.
Många har nog undrat varför tävlandet för Stig Andervang varit sporadiskt sista tiden, efter ELE-Rally blev det helrenovering av bil och semester inför gångna helgens ACON-Van der Spek Vechtdalrally.
Stig Andervang hemma efter fem veckors och två tävlingars resa som inneburit helrenovering och up...Publicerad: 2025-06-25 19:05
Shakedown inför EKO Acropolis Rally - WebTV & resultat direkt här.
Om en timma, redan 07:01 drar Elfyn Evans ut på shakedown inför EKO Acropolis Rally. Förarna får vara morgonpigga när de tar sig an den 3,62km långa sträckan som utgör den sista chansen att testa vägar och inställningar. Först ut år VM ledande Elfyn Evans om får ännu en tuff uppgift först på vägarna...Publicerad: 2025-06-25 18:48
145 klassiska ekipage redo för KAK Midnattssolsrallyt 2025.
När KAK Midnattssolsrallyt, ett av Europas största rallyn för historiska bilar, avgörs den 11–12 juli i Katrineholm och Sörmland blir det med ett startfält som bjuder på både bredd och kvalitet. Hela 145 ekipage kommer till start I årets rally, som körs med start och mål vid Ericsbergs Slott och inn...Publicerad: 2025-06-25 18:46
Resultat & WebTV från morgondagens shakedown inför EKO Acropolis Rally.
Redan klockan 07:01 imorgon rullar shakedown igång inför EKO Acropolis Rally, en sträcka på 3,62km körs under morgontimmarna i Grekland utanför värdstaden Lamia. Först ut är VM ledande Elfyn Evans som får ännu en tuff uppgift först på vägarna under första delen av rallyt.
Första vändan över shak...Publicerad: 2025-06-25 18:43
103 ekipage till ERC Rally di Roma Capitale - fyra Svenska bilar.
Halva ERC-serien avverkad, nu går man in i andra halvan med varm asfalt i Italien. Rally di Roma Capitale körs den 4-6:e juli med 13 sträckor på 20 mil. Idag släpptes anmälningslistan som visar på totalt 103 namn för rallyt varav flera Svenskar - ett 80-tal går om EM klasser där de Italienska hemmaå...Publicerad: 2025-06-25 05:55
|
| |
|
|
|
|
|
|