|
|
|
|
|
|
|
|
|
 Fjärde seger för säsongen och säkrad titel för Joge. PRESSRELEASE
* 2010 års Evolution Challenge trots att en deltävling återstår.
* Patrik Johansson gav ordenligt motstånd och var bara tre sekunder bakom Joge.
* Markus Hällbo hittade åter formen och tog tredjeplatsen.
* Hans-Erik Weng hade ledningen då han tvingades bryta dag två.
Jimmy Joge blev 2010 års mästare i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden i lördags, då han vann den femte deltävlingen av sex – Västrallyt. Efter en helt makalös kamp tävlingen igenom med Patrik Johansson och Jesper Johansson, lyckades Joge och hans co-driver John Stigh ändå öka lite till på de sista sträckorna. Med en marginal på bara tre sekunder segrade de, inte bara i Västrallyt utan i hela cupen!
Deras fart var imponerande. Vid målgång hade de exakt samma sluttid som totalsegraren, och först sedan reglerna plockats fram fick Joge ta andraplatsen totalt. Han hade nämligen kört något långsammare på den allra första sträckan, jämfört med totalsegraren. Johansson/Johansson slutade fyra totalt. Två av de fyra främsta i SM-deltävlingen kom alltså från Evo Challenge!
Med start och mål utanför Saab Museet i det vackra Trollhättan, kördes den första etappen redan på fredagskvällen. Den innehöll fyra sträckor, innan det var dags för nattvila och ytterligare sju sträckor på lördagen. Förutom sträcka ett och fyra, som kördes på en folkracebana strax norr om staden, kördes alla andra på grusvägar runt om Trollhättan.
Med strålande väder och vägar i perfekt skick såg deltagarna i Evolution Challenge fram mot att åter få tävla efter nästan fyra månaders uppehåll. Men för Anders Jonasson/Jörgen Lindahl blev det dramatiskt redan innan start: när de lämnade servicen upptäcktes ett oljeläckage från bakaxeln.
Trots att mekanikerna slet som djur och bytte bakaxel på kortast möjliga tid överskred teamet maxtiden, och Jonasson/Lindahl tvingades inse att de inte kunde starta. De fick inrikta sig på lördagens sträckor. Joge/Stigh fick också hicka vid starten, då de bestraffades med tio sekunders tillägg för en påstådd förseelse vid tidskontrollen.
En strålande start fick däremot Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog. De var snabbast på tre av de fyra inledande sträckorna, en insats som placerade dem i ledning med 7,8 sekunder. Bakom dem hade Johansson/Johansson inlett striden med Joge/Stigh – precis som tidigare under säsongen. Efter fyra körda sträckor skilde det 0,4 sekund mellan dem. Båda förarna rapporterade att de inte var hundra procent nöjda så långt.
Efter att ha gjort lite förändringar med bilen under sommaren, var Markus Hällbo/Lars Gustafsson äntligen nöjda med hur den betedde sig. Att de var fyra, bara fem sekunder bakom Joge/Stigh gjorde dem ännu gladare.
Missnöjda över hur tävlingen startat var däremot Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. Deras Evo uppförde sig inte alls som förväntat därför att elektroniken till differentialen krånglade. För Joachim Carlström/Jörgen Norman trasslade det mesta, inklusive att motorn stannade på sträcka tre och fyra. Felet spårades till bränsletillförseln. Cindy Brüggemann/Henrik Lennartsson tyckte inte att de hittade rätt med sin nya set up, medan Fredrik Alsdal/Per Schlegel var mer än nöjda med sin Evo X.
Lördagen visade sig också från den bästa sidan vädermässigt. Joge/Stigh var riktigt alerta på morgonens tre första sträckor. De vann de två första (sträcka fem och sex), och var inte bara snabbast i Evo Challenge utan i hela SM-fältet! För att inte halka efter svarade Johansson/Johansson med att vara snabbaste Mitsubishi på sträcka sju. Men för Weng/Hulterskog gick det sämre.
De höll farten uppe på sträcka fem och sex, men SS7 blev tävlingens sista för dem. De tappade för en kort stund linjen och då gick en drivaxel av bak. Motlut och start på asfalt hjälpte inte till i det läget. Missnöjda efter en annars så lysande start fick de ge upp med sin Evo X.
Så långt i tävlingen hade Johansson/Johansson plockat fram blydojan och var i ledning med 1,9 sekunder före Joge/Stigh när det var dags för service. Hällbo/Gustafsson var nu trea, även om de hindrats av en annan tävlande som rullat framför dem på SS6.
Eftermiddagens runda innehöll fyra sträckor söder om Trollhättan. Efter den korta SS8 kunde det inte vara mer tätt i ledningen: Johansson/Johansson och Joge/Stigh hade exakt samma tid! Båda ekipage lovade att ge allt på de tre sträckor som återstod. På den första var Joge/Stigh något snabbare – 0,3 sekund. På nästa 1 sekund. Även sista vann de, men bara med 1,7 sekunder vilket gav Joge/Stigh segern med tre sekunder.
Faktum är att Joge/Stigh åkte så fort att de vid målgång hade exakt samma tid som bästa trimmade ekipage, Jonas Wigren/Jon Magnusson i en Ford Focus WRC. De senare fick totalsegern sedan särskiljningsreglerna tagits fram.
Johansson/Johansson slutade fyra totalt efter sin makalösa strid med Joge/Stigh.
Hällbo/Gustafsson avslutade dagen komfortabelt och körde in som tredje Evo Challenge, med Carlström/Norman fyra – nöjda med en problemfri andra dag i tävlingen. Femma blev Brüggemann/Lennartsson som medgav att de hade kunnat köra snabbare bitvis. Förtjusta i sträckorna var de, precis som Alsdal/Schlegel som blev sexa.
Fullt så lyckosamma blev inte Karlsson/Walfridsson under lördagen. Bilen fortsatte att bete sig konstigt och när diffen fram slutade fungera hamnade de i diket på SS9. De kom visserligen igång igen, men för att inte göra någonting värre med en oberäknelig bil valde de att bryta.
Mest otursdrabbade var ändå Jonasson/Lindahl. Efter att inte ha kört en meter under fredagen bestämde de sig för att köra lördagens sträckor som ett test. Efter lyftet vid målgången på sista sträckan gled de för långt ut i en höger, doppade ner i diket och rullade.
Dagen var istället Joges. Segern var han fjärde för säsongen i Evolution Challenge och han säkrade mästerskapet trots att en deltävling återstår. På målrampen i Trollhättan sa han:
”Efter säsongen jag hade förra året, har den här varit mycket bättre och att vinna Evolution Challenge totalt med en omgång kvar är fantastiskt! Jag tryckte på hårt idag, i syfte att säkra mästerskapet. Fast vi ska i alla fall åka finalen, för John har chans att bli bästa co-driver och jag har möjlighet att få ett bra resultat i SM.”
Joge vinner en sponsrad start i FxPro Cyprus Rally, final i IRC (Intercontinental Rally Challenge) där han kommer att möta Mitsubishimästarna från England och Irland. Den av de tre som vinner på Cypern får titeln European Evolution Challenge Champion.
2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, JR Motorsports, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, FxPro Cyprus Rally, Mitsubishi Motors Sweden och, för Västrallyt, Västra Bil Mitsubishi, Kungsbacka.
Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 5
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 53:22.9
2 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 53:25.9
3 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 54:50.6
4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 56:49.4
5 Cindy Brüggemann (Gamleby)/Henrik Lennartsson (Skillingaryd) 57:18.4
6 Fredrik Alsdal (Arboga)/Per Schlegel (Arboga) 1:00:06.8
Brutna
SS7 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Drivaxel
SS9 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) Transmission
SS11 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) Avåkning
Mästerskapsställning efter 5 deltävlingar
Förare
1 Jimmy Joge 58
2 Patrik Johansson 50
3 Markus Hällbo 25
4 Joachim Carlström 24
5 Anders Jonasson 22
6 Cindy Brüggemann 21
7 Hans-Erik Weng 15
8 Ramona Karlsson 12
9 Roger Enlund 11
10 Fredrik Alsdal 10
11 Tobias Gustafsson 7
12= Jari Saarinen 6
13= Joachim Grahn 6
Co-drivers
1 Jesper Johansson 50
2 John Stigh 48
3 Lars Gustafsson 25
4 Jörgen Norman 24
5 Jörgen Lindahl 22
6 Christer Carlsson 21
7 Henrik Hulterskog 15
8 Henrik Lennartsson 14
9 Miriam Walfridsson 12
10 Per Schlegel 8
11 Anders Berglund 7
12= Henrik Apelskog 6
12= Joakim Nilsson 6
14 Eveline Walfridsson 4
15 Anders Carlsson 2
16 Richard Eliasson 1
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2010-09-07 16:17
|
|
145 klassiska ekipage redo för KAK Midnattssolsrallyt 2025.
När KAK Midnattssolsrallyt, ett av Europas största rallyn för historiska bilar, avgörs den 11–12 juli i Katrineholm och Sörmland blir det med ett startfält som bjuder på både bredd och kvalitet. Hela 145 ekipage kommer till start I årets rally, som körs med start och mål vid Ericsbergs Slott och inn...Publicerad: 2025-06-25 18:46
Resultat & WebTV från morgondagens shakedown inför EKO Acropolis Rally.
Redan klockan 07:01 imorgon rullar shakedown igång inför EKO Acropolis Rally, en sträcka på 3,62km körs under morgontimmarna i Grekland utanför värdstaden Lamia. Först ut är VM ledande Elfyn Evans som får ännu en tuff uppgift först på vägarna under första delen av rallyt.
Första vändan över shak...Publicerad: 2025-06-25 18:43
103 ekipage till ERC Rally di Roma Capitale - fyra Svenska bilar.
Halva ERC-serien avverkad, nu går man in i andra halvan med varm asfalt i Italien. Rally di Roma Capitale körs den 4-6:e juli med 13 sträckor på 20 mil. Idag släpptes anmälningslistan som visar på totalt 103 namn för rallyt varav flera Svenskar - ett 80-tal går om EM klasser där de Italienska hemmaå...Publicerad: 2025-06-25 05:55
VM-ledande Mille redo för stentuffa JVM-tävlingen i Grekland.
20-årige rallyföraren Mille Johansson från Katrineholm och kartläsaren Johan Grönvall från Arvika är redo för säsongens tredje deltävling i Junior-VM i rally (JWRC) – och det i en av kalenderns absolut tuffaste utmaningar. I helgen körs klassiska Acropolis Rally i Grekland, med 17 specialsträckor på...Publicerad: 2025-06-25 05:35
Helin till helgens Rally Aalborg, ingår i Danska Mästerskapet och DM-Veckan.
Rally Aalborg hos Motorsport Nordjylland tar vid i Danska Mästerskapet - premiären för en tid sedan avbröts efter en allvarlig olycka redan på första sträckan. Lördagens rally går ihop med tävlande för Danska motsvarigheten för SM-Veckan som ingår i fyra av rallyts tio sträckor för Danska mästerskap...Publicerad: 2025-06-24 21:25
Svenskt i Rallye Auto International Baie-des-Chaleurs, Carlberg favorit i 2wd.
Kanadensiska Rallye Auto International Baie-des-Chaleurs väntar för Calle och Torbjörn Carlberg till helgen. Rallyt från New Richmond, Quebec går med 14 sträckor på 21 mil under två dagar.
Svensk tid blir det rallystart lördag kväll, vid 19 går startskottet och strax senare når första bil första ...Publicerad: 2025-06-24 21:18
Fler namn släppta för Rally Magic i Höljes - Sevius, Liljegren och Kristoffersson.
Fredagen den 4:e juli släpps rallybilarna loss på Höljesområdet när Rally Magic inleder den svenska VM helgen med rallycross. Snart släpps hela listan för rallyt som körs på och runt banområdet som en extra bonus för rallycross publiken.
16:30 rullar tävlingen igång och efterföljande prisutdelnin...Publicerad: 2025-06-24 21:08
SM Veckan med 40 rallyåkare som gör upp om medaljer på Himmelstalundsområdet.
Maximala 40 åkare gör upp, ett stort antal fick gallras bort för den prestigefyllda SM Veckan som ger en extra chans att synas då hela tävlingen direktsänds i Sveriges Television. Årets SM Vecka i Norrköping och rallysprinten med Norrköpings MK hamnar på för rally klassiska Himmelstalundsområdet när...Publicerad: 2025-06-23 18:54
Onsdag och kvällsrally, SMK Sundsvall med Mittsverigesprinten.
Under onsdagskvällen körs Mittsverigesprinten med SMK Sundsvall som arrangör, en sprint med två åk på en 3,2km lång sträcka. Kan också bli ett tredje åk, beroende på antal startande och tidsåtgång - rallyt startar klockan 18:00! Oavsett så räknas samtliga åk i slutresultatet.
Tunt i listan med ba...Publicerad: 2025-06-23 18:32
Inför EKO Acropolis Rally, Startfält, Sträckor och länkar inför rallyt.
Helgens EKO Acropolis Rally innebär att WRC-serien tar halvtid efter avslutat rally, torsdag morgon shakedown och en kort publiksträcka under kvällen. Sex sträckor för fredagen på 12 mil där bara en går dubbelt vilket gör det extra tufft för första bilarna som sopar grus - räddningen kan bli en damm...Publicerad: 2025-06-23 18:30
|
|
Tidigare nyheter:
Helin till helgens Rally Aalborg, ingår i Danska Mästerskapet och DM-Veckan.
Svenskt i Rallye Auto International Baie-des-Chaleurs, Carlberg favorit i 2wd.
Fler namn släppta för Rally Magic i Höljes - Sevius, Liljegren och Kristoffersson.
SM Veckan med 40 rallyåkare som gör upp om medaljer på Himmelstalundsområdet.
Onsdag och kvällsrally, SMK Sundsvall med Mittsverigesprinten.
Inför EKO Acropolis Rally, Startfält, Sträckor och länkar inför rallyt.
41 ekipage för Rally Estonia, Solberg kör om WRC2 poäng.
TV-tablå för WRC EKO Acropolis Rally.
TV-tablå för fredagens direktsända rallysprint under SM Veckan.
Lettland och Estland väntar Värmländske 15-årige rallytalangen.
Andervang fyra i Holländska ACON-Van der Spek Vechtdalrally.
Anmälan öppen för Kullingstrofén och HEAT / Rally Bergslagen - två av Svenska RallyCupens deltävlingar.
Biljetterna släppta och planeringen rullar på för Motorsportsalongen 2025.
Klart för start, rallysprint även i Karlstads SM-Vecka 2026.
30-talet bilar i listan för Rallye Auto International Baie-des-Chaleurs, Carlberg med Svensk flagg.
Där och då säljs program för Midnattssolsrallyt och Slottssprinten 2025!
Tobias Johansson först ut för Rally Magic i Höljes.
Midsommar i Van der Spek Vechtdalrally, Andervang i startfältet.
Fullspäckad rallysprint under Hästkraftshelgen i Årjäng - första namnen släppta.
Kristian och Fredrik totalsegrade i Borås Bil Rallysprinten
Nyhetsarkiv:
[ 2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |
|
|
|
|
|
|