____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   
   

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge summerar efter Klassiker Sprinten.
PRESSRELEASE

* Klassiker Sprinten – 13 juni 2010
* Patrik Johansson vann Evolution Challenge RallySprint
* Andreas Magnusson och Hans-Erik Weng tvåa respektive trea i samma bil.

Arrangören av Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden provade någonting nytt i helgen, nämligen att samla deltagarna utanför Stockholm till en RallySprint. Dagen innan hade teamen möjlighet att erbjuda sina partners medåkning på en kort asfaltslinga hos Active Draving i Trosta Park. Eventet var designat att marknadsföra både Evolution Challenge, Mitsubishi-bilarna och rally som sport. Tävlingen kördes utanför mästerskapet, så några poäng delades inte ut denna gång.

Klassiker Sprinten är normalt en tävling för historiska rallybilar. I år erbjöd dock arrangören Skepptuna MK Mitsubishi-serien att deltaga. Tävlingen ägde rum på Ekbackens Folkracebana med en 3,5 kilometer lång sträcka, mestadels på grus. Sträckan kördes tre gånger, varav de två bästa räknades.

Även om det var uppehållsväder, hade nattens regn gjort vägen extremt halt och i en del kurvor fanns det lera. Snabbast av Evo-förarna – och överraskande totalsnabbast – var Patrik Johansson med co-driver Jesper Johansson.

De var 0,4 sekund före Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog, med Joachim Carlström/Jörgen Norman trea endast 1,5 sekunder efter. Däremot blev det ett mycket kort rally för mästerskapsledande Jimmy Joge med co-driver John Stigh. Endast en kilometer in på sträckan fick de bryta med transmissonsproblem.

Johansson/Johansson gjorde det igen på andra sträckan, och var 0,3 sekund före Andreas Magnusson/Markus Theorin. Magnusson erkände att han varit för långsam på morgonen, och nu hade han ökat farten dramatiskt med den Evolution X han lånat av föraren Weng. Anders Jonasson/Timmy Berntsson, som gillade underlaget och bjöd på publikfriande åkning, var trea under andra rundan.

Underhöll publiken gjorde också Cindy Brüggemann, fast hon var frustrerad över att ha tappat tid efter en lysande första runda i sin nyligen förvärvade Evo IX. I den andra fick hon inte till det riktigt med handbromsen i hårnålen, så efter det fick co-driver Henrik Lennartsson ge en hjälpande hand med den.

Just som bilarna ställde upp till start för den tredje och sista rundan började det regna. Det innebar förstås sämre grepp, speciellt på den korta asfaltsdelen, så tiderna blev någon sekund långsammare. Magnusson var nu snabbast, 0,1 sekund för Johanssons, och Weng/Hulterskog trea.

För Carlström/Norman blev inte avslutningen som de tänkt sig. De gled brett genom vänstern före hårnålen, och gick med ena hjulet i diket. Med den konsekvens att de studsade över vägen och ner i diket på andra sidan och det slutade med att bilen låg med alla hjulen i vädret. Tursamt nog blev bilen bara lätt skadad och besättningen klev ur helt oskadd.
När de två bästa tiderna räknades samman var Johansson/Johansson dagens vinnare, med Magnusson och co-driver Markus Theorin två bara 0,3 sekund efter. Weng/Hulterskog trea, 1,9 sekunder bakom, och Jonasson/Berntsson fyra ytterligare 1,2 efter. Brüggemann/Lennartsson var tätt bakom på femte plats.

”Även om inte det här eventet ingick i mästerskapet så är jag glad över segern”, sa Johansson. ”Det var en annorlunda helg jämfört vad vi är vana vid, och det gillade jag. Vi hade också möjlighet att testa lite andra set-ups på bilen utan att känna press över att behöva ta poäng. Nu ser vi fram emot nästa deltävling.”

Nu är det sommarlov för förarna i Evolution Challenge. Den femte av årets totalt sex deltävlingar är sedan Västrallyt, med Trollhättan som bas den 4-5 september.

För första gången får årets totalvinnare av Evolution Challenge i United Kingdom, Irland och Sverige samma pris: en sponsrad start i FxPro Cyprus Rally. Den tävlingen är final på IRC, Intercontinental Rally Challenge. Den av de tre Evo-teamen som kör snabbast då blir krönt till European Evolution Challenge Champion.

2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, JR Motorsports, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, FxPro Cyprus Rally och Mitsubishi Motors Sweden.

Resultat Klassiker Sprinten Evolution Challenge
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 4:14.02
2 Andreas Magnusson/Markus Theorin 4:14.35
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 4:16.23
4 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 4:17.48
5 Cindy Brüggemann (Gamleby)/Henrik Lennartsson 4:25.75
Brutna
DNS Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) Transmission
Run 1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) Transmission
Run 3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) Avåkning

Ställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Jimmy Joge 46
2 Patrik Johansson 41
3 Anders Jonasson 22
4=Markus Hällbo 17
4=Joachim Carlström 17
6=Cindy Brüggemann 15
6=Hans-Erik Weng 15
8 Ramona Karlsson 12
9 Roger Enlund 11
10 Tobias Gustafsson 7
11= Jari Saarinen 6
11= Joachim Grahn 6
13 Fredrik Alsdal 5
Co-drivers
1 Jesper Johansson 41
2 John Stigh 36
3 Jörgen Lindahl 22
4 Christer Carlsson 21
5= Lars Gustafsson 17
5= Jörgen Norman 17
7 Henrik Hulterskog 15
8 Miriam Walfridsson 12
9 Henrik Lennartsson 8
10 Anders Berglund 7
11= Henrik Apelskog 6
11= Joakim Nilsson 6
13 Eveline Walfridsson 4
14 Per Schlegel 3
15 Anders Carlsson 2
16 Richard Eliasson 1


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad:






Åtta deltävlingar för Bilsport Rally Cup 2026.
© emotorsport.seÅtta deltävlingar blev resultatet när Bilsport Rally Cup stängde sin kalender för 2026, en hektiskt säsong för de onotade åkarna även om det väntas bli resultat man får räkna bort från säsongen när allt summeras.

De tävlande har från start fem deltävlingar på drygt 2 månader, Skåne inleder Rally ...

Publicerad: 2025-10-13 05:58:44


Ogier före Fourmaux i helgens genrep, Herbst Rally.
© Toyota Gazoo Racing.Som uppvärmning inför kommande veckas Central European Rally körde Sebastien Ogier föråkare i österrikiska Herbst Rallye över tio mil, totalt åtta sträckor där Toyotaföraren var snabbast under lördagen.

På plats även Adrien Fourmaux som likt fransmannen körde föråkare, första halvan av rallyt byt...

Publicerad: 2025-10-12 21:47:47


Drive VXO-Sprinten, Grahn glänste i premiären – mörkerkörning och publikfest på Uråsa.
© Ryrlén.Drive VXO-Sprinten på Uråsa flygfält blev en rallydag och kväll att minnas. Med 65 startande ekipage och både svenska, danska och tyska deltagare bjöds publiken på fart, precision och show – allt på asfalt, där förarna tävlade i två däckklasser: asfaltsdäck och grusdäck.

Grahn dominerade i pre...

Publicerad: 2025-10-12 19:32:28


Kalle bäst i Lilla VM på Högstabanan.
© emotorsport.seHaninge MK´s Lilla VM på Högstabanans område, en sträcka på 1,9km kördes tre gånger under söndagen, 31 startande och fyra klasser.

Arrangörsklubbens Kalle Gustafsson körde Ford Fiesta Rally2 och gjorde det bra, tre raka sträcksegrar och seger totalt 4,2 sekunder före Casper Jansson. Unge rallycro...

Publicerad: 2025-10-12 17:38:21


Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
© emotorsport.seSex raka sträcksegrar för Stig Andervang och Vanessa Dagge i ADAC/PRS Havellandrallye - Svensken i Tyskland med Hyundai i20 N Rally2 för tävlande. Upplägget var att en av sträckorna gick tre gånger, en annan dubbelt och så en som bara kördes en gång - rallyt på grus med inslag av asfalt. För Svenske...

Publicerad: 2025-10-12 11:11:59


Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
© JC Raceteknik.Drive VXO Sprinten avslutade RS-DM för Södras distrikt på Uråsa hos Drive VXO, som arrangör Karlskrona AK och Wäxjö MS. Nog blev det mörkerkörning för samtliga innan rallyt var över, varvlopp med totalt 11,5km per åk gällde sex gånger - om än att sista sträckan kördes på halva tiden men klockan börj...

Publicerad: 2025-10-12 08:50:13


Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
© emotorsport.seSnart är det dags för årets upplaga av Lövdansen, och vi ser fram emot en riktigt fin hösttävling. Årets bana bjuder på stor variation med vägar av olika karaktär – både snabba, rytmiska partier och mer tekniskt utmanande avsnitt som kommer att sätta både förare och kartläsare på prov.

Tävlingsce...

Publicerad: 2025-10-12 06:27:30


Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
© Helins Motorsport.14 sträckor avverkade i Rally Stoholm, final i Danska Mästerskapet med Kenneth Madsen som vinnare totalt efter 56 minuters tävlande. Madsen i Citroen C3 Rally2 vann rallyt 52 sekunder före Jacob Leutenberger Madsen i en Renault Clio Rally3. Vidare 2:40 minut ned till Ib Kragh med Hyundai i20 N Rally...

Publicerad: 2025-10-11 19:59:46


Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Gotlands MFBK körde tvådagars, en sträcka dubbelt igår kväll under mörker och så omstart idag på förmiddagen med en sträcka dubbelt, Höstnatta var namnet och 20-talet åkare till start.

Lars-åke Hägglund var snabbast totalt på tre av sträckorna, på den sista tappade Ford Fiesta R5 åkaren lite tid....

Publicerad: 2025-10-11 19:01:44


Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.
100 åkare där de skulle åka tre gånger över den 1300m långa sträckan på och runt Årjängstravet - upplägget för Årjängs MK och Årjängs Sprinten.

Stenungsunds Mattias Olsson satte bästa tid i samtliga tre omgångar, ingen kunde hota honom från totalsegern i Skoda Fabian, närmast bakom på två av strä...

Publicerad: 2025-10-11 18:14:56


Tidigare nyheter:
Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.
Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
40 dagar till Motorsportsalongen - Reiersen, Liljegren och en WRC-kändis på plats.
Supercupen 2026 börjar ta form - nya klassindelningar och tre vintertävlingar klara.
Närmare 300 svenska rallyåkare ute - följ bl.a. Årjängssprinten, Finalsprinten och Drive VXO Sprinten.
30 bilar till söndagens Lilla VM i Haninge.
RS final i söder med Drive VXO Sprinten.
102 rallyåkare till lördagens Årjängs Sprint.
Listan, årets pristagare i Svenska RallyCupen - missa inte prisutdelning och fest!
Drive VXO-Sprinten – lördagsrally på Uråsa flygfält.
Finalsprinten avslutar Eskilstuna Sprintcup 2025.
Rovanperä satsar på Japansk racing 2026, lämnar WRC-serien.
Tvådagars på Gotland, Höstnatta inleder fredag kväll.
Pirelli och MRF mästare i ERC - som tillverkare och team.
Nya rutiner för Uppländska rallyn 2026 - anmälan stänger två veckor före.
Andervang till lördagens tyska Havellandrallye.
Två dagars Rally Stoholm, Dansk asfalt med flera Svenska åkare till start.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
- - - - - 01-02/00


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.