____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Andra raka för Joge i EVO Challenge.
PRESSRELEASE

* Jimmy Joge tog säsongens andra raka seger i Evo Challenge.
* Markus Hällbo tappade ledningen på sista sträckan, och slutade tvåa.
* Patrik Johansson tog en ny pallplats.
* Andra snötävlingen blev en ny tuff tävling mellan Mitsubishiekipagen, där det fem gånger var olika förare i ledning.

Jimmy Joge och hans co-driver John Stigh tog sin andra seger i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge på två veckor då de vann Vinterpokalen, andra deltävlingen i den svenska serien. De tog över ledningen från Markus Hällbo/Lars Gustafsson på sista sträckan, som slutade på andra plats, och Patrik Johansson/Jesper Johansson trea.

Tävlingen, som också ingick i Rally-SM, innehöll två korta publiksträckor på fredagskvällen, och ytterligare sex sträckor i skogen norr om Sandviken på lördagen. 61 ekipage kom till start, varav elva också tävlade i Evolution Challenge och specialsträckorna mätte sammanlagt 115 km.

Väderförhållandena var rena lotteriet, med plusgrader på dagen och därmed snösmältning på vissa platser. Ibland kom gruset fram, vilket gjorde att underlaget i princip kunde skifta från kurva till kurva.

Joge/Stigh startade bäst och ledde med 6,5 sekunder efter de två publiksträckorna. Johansson/Johansson var tvåa, bara 0,6 före Roger Enlund/Christer Carlsson, som gillade de korta, tekniska sträckorna. Annars satsade merparten av de andra på en säker start, för att sedan ge sig i kast med de ”riktiga” sträckorna – de på lördagen.

På lördagsmorgonen överraskade Jari Saarinen/Henrik Apelskog alla med att vara tio sekunder före alla andra. Tala om att de hade lagt premiärens rullning bakom sig! På nästa sträcka hindrades de av en annan bil som fått stopp inne på sträckan, och då kunde Joge/Stigh återta ledningen. När fältet återvände till Göransson Arena i Sandviken för första service var deras ledning två sekunder.

När nu väglaget var så omväxlande var det många team som rapporterade om snurrningar och mindre avåkningar. Med näst snabbaste Evo Challenge-tid på tredje stäckan, förlorade Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson de viktiga sekunderna i en snurrning sträckan efter.

Cindy Brüggemann/Anders Carlsson hade också problem med underlaget, och hittade aldrig den rätta rytmen i körningen. Eftersom det också var första gången Carlsson läste noterna behövde de tid tillsammans i bilen. För Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog blev Vinterpokalen en besvikelse, då de fick bryta med växellådsproblem.

Efter SS5 på 10 km, väntade dagens längsta och snabbaste sträcka på 28 km. Redan då Hällbo lämnade första servicen berättade han att på långsträckan skulle han ge allt. Och det var precis vad han och Gustafsson gjorde! De var femton sekunder snabbare än Joge/Stigh på sträckan – en uppvisning som gjorde att de kunde bege sig till andra service med en cupledning på 6,9 sekunder.

Även Anders Jonasson/Jörgen Lindahl satte upp tempot på den snabba sträckan, med en tid bland de tre bästa. Fast de erkände att vid några tillfällen hade de nästan åkt över gränsen. De passerade Saarinen/Carlsson som snurrat och fått motorstopp på SS6.

Spännande ögonblick upplevde också Joachim Carlström/Jörgen Norman när en snövall stoppade deras framfart. På samma sträcka drabbades Enlund/Carlsson helt plötsligt av transmissionsproblem.

Så med två sträckor kvar att köra tog sig Joge/Stigh an uppgiften att ta ifatt på Hällbo/Gustafsson. Motalaföraren var snabbast på SS7, endast två sekunder bakom Hällbo/Gustafsson. Men i det här läget var de mest bekymrade över sina transmissionsproblem.

Kanske var de för försiktiga, för Hällbo/Gustafsson tappade fjorton sekunder på Joge/Stigh på tävlingens avslutande sträcka. Därmed kunde Joge/Stigh ta sin andra raka seger i Evolution Challenge på lika många veckor.

Johansson/Johanssons tog en mycket välförtjänt tredjeplats, framför Jonasson/Lindahl. Fredrick Alsdal och hans nya co-driver Richard Eliasson var glada över att nå slutmålet, de satte i motorn bara dagarna innan start.

“Jag är väldigt nöjd med att ta en andra seger i Evo Challenge det här året, sa Joge. Det var inte lätt och jag hade inte råd att slå av på farten, för så fort jag gjorde det var någon annan före. Därför är jag riktigt nöjd med att vinna den här helgen. Det har verkligen varit bästa tänkbara start på den här säsongen.”

2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, JR Motorsports, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart och Mitsubishi Motors Sverige.

Resultat Vinterpokalen
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:09:20.4
2 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 1:09:33.0
3 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:09:40.0
4 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 1:10:00.8
5 Jari Saarinen (Mantorp)/Henrik Apelskog (Motala) 1:10:09.3
6 Roger Enlund (Västerås)/Christer Carlsson (Katrineholm) 1:10:42.5
7 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:11:58.9
8 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 1:12:09.3
9 Cindy Brüggemann (Gamleby)/Anders Carlsson 1:13:31.0
10 Fredrik Alsdal (Arboga)/Richard Eliasson 1:20:16.4

Brutna
SS4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Växellådan

Ställning efter två deltävlingar
Förare
1 Jimmy Joge 24
2 Patrik Johansson 19
3 Anders Jonasson 14
4 Markus Hällbo 12
5 Roger Enlund 11
6 Joachim Carlström 9
7 Hans-Erik Weng 8
8= Cindy Brüggemann 6
8= Ramona Karlsson 6
8= Jari Saarinen 6
11 Fredrik Alsdal 1

Co-drivers
1 John Stigh 24
2 Jesper Johansson 19
3 Jörgen Lindahl 14
4 Lars Gustafsson 12
5 Christer Carlsson 11
6 Jörgen Norman 9
7 Henrik Hulterskog 8
8 Henrik Apelskog 6
8= Miriam Walfridsson 6
10 Eveline Walfridsson 4
11 Anders Carsson 2
12 Richard Eliasson 1


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad:






TV-tablå inför helgens Central European Rally.
© emotorsport.seÅrets 12:e WRC deltävling på tur, Central European Rally med sträckor i Tyskland, Tjeckien och Österrike väntar under helgen. Torsdag morgon shakedown som sänds live i vår WebTV & Video avdelning via promotorns sändning.

Rallyt på 14 sträckor inleder torsdag eftermiddag då en sträcka går dubbelt ...

Publicerad: 2025-10-13 09:01:36


Åtta deltävlingar för Bilsport Rally Cup 2026.
© emotorsport.seÅtta deltävlingar blev resultatet när Bilsport Rally Cup stängde sin kalender för 2026, en hektiskt säsong för de onotade åkarna även om det väntas bli resultat man får räkna bort från säsongen när allt summeras.

De tävlande har från start fem deltävlingar på drygt 2 månader, Skåne inleder Rally ...

Publicerad: 2025-10-13 05:58:44


Ogier före Fourmaux i helgens genrep, Herbst Rally.
© Toyota Gazoo Racing.Som uppvärmning inför kommande veckas Central European Rally körde Sebastien Ogier föråkare i österrikiska Herbst Rallye över tio mil, totalt åtta sträckor där Toyotaföraren var snabbast under lördagen.

På plats även Adrien Fourmaux som likt fransmannen körde föråkare, första halvan av rallyt byt...

Publicerad: 2025-10-12 21:47:47


Drive VXO-Sprinten, Grahn glänste i premiären – mörkerkörning och publikfest på Uråsa.
© Ryrlén.Drive VXO-Sprinten på Uråsa flygfält blev en rallydag och kväll att minnas. Med 65 startande ekipage och både svenska, danska och tyska deltagare bjöds publiken på fart, precision och show – allt på asfalt, där förarna tävlade i två däckklasser: asfaltsdäck och grusdäck.

Grahn dominerade i pre...

Publicerad: 2025-10-12 19:32:28


Kalle bäst i Lilla VM på Högstabanan.
© emotorsport.seHaninge MK´s Lilla VM på Högstabanans område, en sträcka på 1,9km kördes tre gånger under söndagen, 31 startande och fyra klasser.

Arrangörsklubbens Kalle Gustafsson körde Ford Fiesta Rally2 och gjorde det bra, tre raka sträcksegrar och seger totalt 4,2 sekunder före Casper Jansson. Unge rallycro...

Publicerad: 2025-10-12 17:38:21


Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
© emotorsport.seSex raka sträcksegrar för Stig Andervang och Vanessa Dagge i ADAC/PRS Havellandrallye - Svensken i Tyskland med Hyundai i20 N Rally2 för tävlande. Upplägget var att en av sträckorna gick tre gånger, en annan dubbelt och så en som bara kördes en gång - rallyt på grus med inslag av asfalt. För Svenske...

Publicerad: 2025-10-12 11:11:59


Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
© JC Raceteknik.Drive VXO Sprinten avslutade RS-DM för Södras distrikt på Uråsa hos Drive VXO, som arrangör Karlskrona AK och Wäxjö MS. Nog blev det mörkerkörning för samtliga innan rallyt var över, varvlopp med totalt 11,5km per åk gällde sex gånger - om än att sista sträckan kördes på halva tiden men klockan börj...

Publicerad: 2025-10-12 08:50:13


Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
© emotorsport.seSnart är det dags för årets upplaga av Lövdansen, och vi ser fram emot en riktigt fin hösttävling. Årets bana bjuder på stor variation med vägar av olika karaktär – både snabba, rytmiska partier och mer tekniskt utmanande avsnitt som kommer att sätta både förare och kartläsare på prov.

Tävlingsce...

Publicerad: 2025-10-12 06:27:30


Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
© Helins Motorsport.14 sträckor avverkade i Rally Stoholm, final i Danska Mästerskapet med Kenneth Madsen som vinnare totalt efter 56 minuters tävlande. Madsen i Citroen C3 Rally2 vann rallyt 52 sekunder före Jacob Leutenberger Madsen i en Renault Clio Rally3. Vidare 2:40 minut ned till Ib Kragh med Hyundai i20 N Rally...

Publicerad: 2025-10-11 19:59:46


Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Gotlands MFBK körde tvådagars, en sträcka dubbelt igår kväll under mörker och så omstart idag på förmiddagen med en sträcka dubbelt, Höstnatta var namnet och 20-talet åkare till start.

Lars-åke Hägglund var snabbast totalt på tre av sträckorna, på den sista tappade Ford Fiesta R5 åkaren lite tid....

Publicerad: 2025-10-11 19:01:44


Tidigare nyheter:
Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.
Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
40 dagar till Motorsportsalongen - Reiersen, Liljegren och en WRC-kändis på plats.
Supercupen 2026 börjar ta form - nya klassindelningar och tre vintertävlingar klara.
Närmare 300 svenska rallyåkare ute - följ bl.a. Årjängssprinten, Finalsprinten och Drive VXO Sprinten.
30 bilar till söndagens Lilla VM i Haninge.
RS final i söder med Drive VXO Sprinten.
102 rallyåkare till lördagens Årjängs Sprint.
Listan, årets pristagare i Svenska RallyCupen - missa inte prisutdelning och fest!
Drive VXO-Sprinten – lördagsrally på Uråsa flygfält.
Finalsprinten avslutar Eskilstuna Sprintcup 2025.
Rovanperä satsar på Japansk racing 2026, lämnar WRC-serien.
Tvådagars på Gotland, Höstnatta inleder fredag kväll.
Pirelli och MRF mästare i ERC - som tillverkare och team.
Nya rutiner för Uppländska rallyn 2026 - anmälan stänger två veckor före.
Andervang till lördagens tyska Havellandrallye.
Två dagars Rally Stoholm, Dansk asfalt med flera Svenska åkare till start.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
- - - - - 01-02/00


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.