____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge summerar Rally Sweden
PRESSRELEASE

* Jimmy Joge vinner första deltävlingen.
* Patrik Johansson tog andra platsen i sin seriedebut.
* Med en stark avslutning kunde Hans-Erik Weng ta tredjeplatsen.

I första deltävlingen i 2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige fick Jimmy Joge och co-drivern John Stigh en perfekt start på säsongen. De var till slut 49 sekunder före Patrik Johansson/Jesper Johansson, som inledningsvis var med och slogs om ledningen.
Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog på tredje plats, hittade rätt fart andra dagen och kom i mål bara fyra sekunder bakom.

Svenska Mitsubishi-serien har med Rally Sweden startat sin tredje säsong, denna gång tillsammans med VM och SM. Förarna i World Rally Championship, VM, körde en dag och tolv sträckor mer än SM och Mitsubishi-förarna. Men med elva av tolv registrerade team på startlinjen blir året det största hittills för svenska Evolution Challenge.

Tävlingen startade med en superspecial på Färjestads travbana inför 1100 åskådare. Joge/Stigh visade omedelbart att de var att räkna med, genom att vara 3,1 sekunder snabbare än Jari Saarinen/Stephan Andersson. De var i sin tur 1,1 sekunder före Johansson/Johansson.

Efter nattvilan väntade tre sträckor tio mil norr om Karlstad, och därefter uppehåll för service i Hagfors. Vintern har denna gång varit på arrangörens sida, med riktiga snövallar och en nattkyla på minus 20 grader. Joge/Stigh fortsatte ladda, och var efter första sträckan nio sekunder före Johansson/Johansson, med Saarinen/Andersson på tredje plats.

För Joachim Carlström/Jörgen Norman gick det inte lika bra. De åkte av på ett halt parti och blev fast i snön. Nästan tre minuter hann gå innan publiken lyckades lyfta tillbaka bilen på vägen.
Nästa ekipage med problem var Saarinen/Andersson som också åkte av, och rullade.

Joge/Stigh fick också problem efter en hård landning på SS2. Då passade Johansson/Johansson på att ta sig förbi, och efter SS3 ledde de med sex sekunder, nu med Hällbo/Gustafsson på tredje plats. Efter SS4 var det bara 3,6 sekunder mellan de tre främsta i Mitsubishi Challenge.

Vid dagens enda serviceupphåll, efter fjärde sträckan, rapporterade flera att de började trivas ordentligt i sina nya Mitsubishis. Anders Jonasson/Jörgen Lindahl kunde öka tempot och därmed hota konkurrenter, medan Roger Enlund/Christer Carlsson som börjat så bra förlorade tid på SS3 då han råkat få motorstopp. Cindy Brüggemann/Eveline Walfridsson sladdade även hon - ibland brett – och i en hårnål blev hon fast i snön.

Den andra kvinnliga besättningen, Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson, gjorde sin första tävling i sin Evo IX. Efter att ha övervunnit dagens alla svårigheter ute på sträckorna blev de stående på transporten tillbaka ner till Karlstad. En bakre diff var trasig och de fick starta om nästa dag enligt superrally-reglerna.

Andra rundan på Färjestadstravets superspecial gjorde tätstriden ännu tätare. Mellan Joge/Stigh, Johansson/Johansson och Hällbo/Gustafsson var det nu bara en halv sekund. Därmed var det åter dags för nattvila.

Lördagens etapp innehöll tre sträckor samt en publiksträcka i Hagfors, men extremt stora folkmassor gjorde att andra sträckan ströks ur programmet. Då hade Fredrick Alsdal/Per Schlegel redan fått motorproblem och tvingats utgå.

Sedan Joge/Stigh blivit av med fjolårets motorproblem vann de nu varje sträcka. Ytterligare hjälp fick de då Hällbo/Gustafsson åkte av på dagens första sträcka, där de satt fast i en kvart innan de kom loss. De upptäckte senare att en säkring var trasig och därmed hade inte bilen samma aktiva överföring som den borde – och det när de som bäst behövde det!

Johansson/Johansson råkade också ut för problem och hade bara drivning på två hjul inför sista sträckan. Därmed var Weng/Hulterskog bara fyra sekunder bakom när de passerade mållinjen.

Jonasson/Lindahl var nöjda med andra dagen och sin fjärde plats, samtidigt som Enlund/Carlsson visste att de hamnat högre i resultatlistan om inte tekniska problem hade sinkat dem. Carlström/Norman var glada över att komma igen och sluta sexa, medan Brüggemann/Walfridson var nöjda med sjundeplatsen. Karlsson/Walfridsson åtta. Samtliga tjejer har därmed skaffat sig många värdefulla mil i bilarna inför kommande deltävlingar.

”Det här var en perfekt start på säsongen”, säger Joge. ”Jag var lite orolig första dagen å vi tappade lite fart, men sedan hittade vi tillbaka till rätt tempo. Nu ser vi fram emot nästa deltävling”.

Andra deltävlingen i svenska Evolution Challenge körs också på vintervägar, då i Sandviken. Den tävlingen äger rum redan om två veckor, den 26-27 februari.

2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, JR Motorsports, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart och Mitsubishi Motors Sweden.

Resultat deltävling 1
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:06:05.3
2 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:06:54.1
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:06:58.7
4 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 1:07:03.9
5 Roger Enlund (Västerås)/Christer Carlsson (Katrineholm) 1:10:22.6
6 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:10:39.4
7 Cindy Brüggemann (Gamleby)/ Eveline Walfridsson (Torsby) 1:10:45.6
8 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 1:13:18.2
9 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 1:21:19.8

Brutna
SS3 Jari Saarinen (Mantorp)/Stefan Andersson (Mantorp) Avåkning
SS6 Fredrik Alsdal (Arboga)/Per Schlegel (Arboga) Motorproblem

Ej till star
-- Joachim Grahn (Yngsjö)/Rickard Nilsson (Kristianstad) Motorproblem


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad:






Ogier före Fourmaux i helgens genrep, Herbst Rally.
© Toyota Gazoo Racing.Som uppvärmning inför kommande veckas Central European Rally körde Sebastien Ogier föråkare i österrikiska Herbst Rallye över tio mil, totalt åtta sträckor där Toyotaföraren var snabbast under lördagen.

På plats även Adrien Fourmaux som likt fransmannen körde föråkare, första halvan av rallyt byt...

Publicerad: 2025-10-12 21:47:47


Drive VXO-Sprinten, Grahn glänste i premiären – mörkerkörning och publikfest på Uråsa.
© Ryrlén.Drive VXO-Sprinten på Uråsa flygfält blev en rallydag och kväll att minnas. Med 65 startande ekipage och både svenska, danska och tyska deltagare bjöds publiken på fart, precision och show – allt på asfalt, där förarna tävlade i två däckklasser: asfaltsdäck och grusdäck.

Grahn dominerade i pre...

Publicerad: 2025-10-12 19:32:28


Kalle bäst i Lilla VM på Högstabanan.
© emotorsport.seHaninge MK´s Lilla VM på Högstabanans område, en sträcka på 1,9km kördes tre gånger under söndagen, 31 startande och fyra klasser.

Arrangörsklubbens Kalle Gustafsson körde Ford Fiesta Rally2 och gjorde det bra, tre raka sträcksegrar och seger totalt 4,2 sekunder före Casper Jansson. Unge rallycro...

Publicerad: 2025-10-12 17:38:21


Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
© emotorsport.seSex raka sträcksegrar för Stig Andervang och Vanessa Dagge i ADAC/PRS Havellandrallye - Svensken i Tyskland med Hyundai i20 N Rally2 för tävlande. Upplägget var att en av sträckorna gick tre gånger, en annan dubbelt och så en som bara kördes en gång - rallyt på grus med inslag av asfalt. För Svenske...

Publicerad: 2025-10-12 11:11:59


Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
© JC Raceteknik.Drive VXO Sprinten avslutade RS-DM för Södras distrikt på Uråsa hos Drive VXO, som arrangör Karlskrona AK och Wäxjö MS. Nog blev det mörkerkörning för samtliga innan rallyt var över, varvlopp med totalt 11,5km per åk gällde sex gånger - om än att sista sträckan kördes på halva tiden men klockan börj...

Publicerad: 2025-10-12 08:50:13


Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
© emotorsport.seSnart är det dags för årets upplaga av Lövdansen, och vi ser fram emot en riktigt fin hösttävling. Årets bana bjuder på stor variation med vägar av olika karaktär – både snabba, rytmiska partier och mer tekniskt utmanande avsnitt som kommer att sätta både förare och kartläsare på prov.

Tävlingsce...

Publicerad: 2025-10-12 06:27:30


Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
© Helins Motorsport.14 sträckor avverkade i Rally Stoholm, final i Danska Mästerskapet med Kenneth Madsen som vinnare totalt efter 56 minuters tävlande. Madsen i Citroen C3 Rally2 vann rallyt 52 sekunder före Jacob Leutenberger Madsen i en Renault Clio Rally3. Vidare 2:40 minut ned till Ib Kragh med Hyundai i20 N Rally...

Publicerad: 2025-10-11 19:59:46


Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Gotlands MFBK körde tvådagars, en sträcka dubbelt igår kväll under mörker och så omstart idag på förmiddagen med en sträcka dubbelt, Höstnatta var namnet och 20-talet åkare till start.

Lars-åke Hägglund var snabbast totalt på tre av sträckorna, på den sista tappade Ford Fiesta R5 åkaren lite tid....

Publicerad: 2025-10-11 19:01:44


Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.
100 åkare där de skulle åka tre gånger över den 1300m långa sträckan på och runt Årjängstravet - upplägget för Årjängs MK och Årjängs Sprinten.

Stenungsunds Mattias Olsson satte bästa tid i samtliga tre omgångar, ingen kunde hota honom från totalsegern i Skoda Fabian, närmast bakom på två av strä...

Publicerad: 2025-10-11 18:14:56


Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
© emotorsport.seEskilstuna MK avslutade egna sprintcupen med Finalsprinten, tre åk på den 2km långa sträckan inne på området dit 80 ekipage kom för förmiddagens start.

Snabbast i samtliga tre åk var Tobias Johansson med Niclas Krigsman i högerstolen på Mitsubishi Mirage, 7,1 sekund bakom var Rasbo Mk´s C-förare ...

Publicerad: 2025-10-11 17:47:31


Tidigare nyheter:
Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.
Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
40 dagar till Motorsportsalongen - Reiersen, Liljegren och en WRC-kändis på plats.
Supercupen 2026 börjar ta form - nya klassindelningar och tre vintertävlingar klara.
Närmare 300 svenska rallyåkare ute - följ bl.a. Årjängssprinten, Finalsprinten och Drive VXO Sprinten.
30 bilar till söndagens Lilla VM i Haninge.
RS final i söder med Drive VXO Sprinten.
102 rallyåkare till lördagens Årjängs Sprint.
Listan, årets pristagare i Svenska RallyCupen - missa inte prisutdelning och fest!
Drive VXO-Sprinten – lördagsrally på Uråsa flygfält.
Finalsprinten avslutar Eskilstuna Sprintcup 2025.
Rovanperä satsar på Japansk racing 2026, lämnar WRC-serien.
Tvådagars på Gotland, Höstnatta inleder fredag kväll.
Pirelli och MRF mästare i ERC - som tillverkare och team.
Nya rutiner för Uppländska rallyn 2026 - anmälan stänger två veckor före.
Andervang till lördagens tyska Havellandrallye.
Två dagars Rally Stoholm, Dansk asfalt med flera Svenska åkare till start.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
- - - - - 01-02/00


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.