|
 Läget i EVO Challenge efter Kullingstrofén. PRESSRELEASE
Kullingstrofén 25 juli 2009.
* Markus Hällbo tog sin andra seger för säsongen och leder därmed Evo Challenge.
* För Jimmy Joge upprepade historien sig. På sista sträckan tvingades han bryta då oljetrycket försvann.
Efter att ha vunnit första deltävlingen för säsongen, och sedan inte nått de resultat de siktat på i andra och tredje, var målet kristallklart för Markus Hällbo och co-drivern Lars Gustafsson i Kullingstrofén: seger. Därför var de överförtjusta när de nådde Herrljunga och var snabbast av alla i den fjärde deltävlingen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden.
Initialt var det dock Jimmy Joge/Mikael Johansson som ledde Evo Challenge-fältet, men på femte och sista sträckan var tävlingen över för deras del. För tredje gången den här säsongen hade de inget oljetryck i motorn
Första sträckan vann Joge/Johansson före Hällbo/Gustafsson, men differensen var liten. Endast 1,9 sekunder skilde de två Mitsubishiförarna.
Fast ännu tätare var det mellan tredje och fjärde ekipage, där Joachim Carlström/Jörgen Norman endast var 0.2 sekund före Hans-Erik Weng/Roger Gunnarsson.
På andra sträckan utökade Joge/Johansson sin ledning till 3,2 sekunder före Hällbo/Gustafsson. Bakom dem gick Weng/Gunnarsson till attack i sin relativt nya Evo X, och de var 1,4 sekunder före Carlström/Norman.
Tempot fortsatte öka, så det var samma historia på sträcka tre – rallyts längsta – och på den fjärde.
Med säsongens andra seger inom räckhåll startade Joge/Johansson den femte och sista sträckan med en ledning på 15 sekunder. Men historien upprepade sig. Precis som i första och tredje deltävlingen började oljelampan lysa och motorn stannade.
Joge/Johansson kunde inte annat än bryta, trots att tävlingen dessförinnan varit perfekt för deras del. Nu stod de där besvikna – igen.
Med Joge/Johansson borta öppnades dörren vidöppen för Hällbo/Gustafsson som med en felfri runda kunde inkassera sin andra Evo Challenge-seger för säsongen. Den första på grus, då premiären kördes på snö.
”Jag är väldigt glad över dagens seger. Men jag hade föredragit att slå Jimmy körmässigt, inte att han fått tekniska problem”, sa Hällbo vid målet. ”Jag lider med honom, för vi hade en fin fight innan han bröt. Fast jag är förstås väldigt nöjd med min insats och det är toppen att vi nu leder Mitsubishi-mästerskapet när tre deltävlingar återstår”.
Weng/Gunnarsson klarade av att hålla Carlström/Norman efter sig, och de slutade 12,7 sekunder efter segraren. Då hade Weng/Gunnarsson satt den snabbaste Evo Challenge-tiden på sista sträckan.
Femte deltävlingen i Mitsubishi-serien körs den 14-15 augusti, då Evo Challenge gästar Snapphanerallyt som också ingår i svenska mästerskapet.
2009 Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA strålkastare, Sparco racekläder, MPart and Mitsubishi Motors Sweden.
Resultat
1 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 26:40.2
2 Hans-Erik Weng (Säffle)/Roger Gunnarsson (Markaryd) 26:52.9
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 27:17.0
Brutna
SS5 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro)
Resultat efter 4 deltävlingar
Förare
1 Markus Hällbo 37
2 Jocke Nyman 30
3 Joachim Carlström 29
4 Hans-Erik Weng 20
5 Joachim Grahn 14
6 Jimmy Joge 12
7 Andreas Magnusson 10
8 Peter Eriksson 7
Co-drivers
1 Lars Gustafsson 37
2 Jörgen Norman 29
3 Bo Holmstrand 22
4 Mikael Johansson 12
5= Anders Fredriksson 10
5= Henrik Hulterskog 10
5= Roger Gunnarsson 10
7 Rikard Nilsson 14
8 Pär Almkvist 8
9 Per-Erik Svensson 7
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad:
|
|
Carlberg kör VM-tävlingen Central European Rally som säsongsavslutning.
Europamästaren från Jönköping avslutar säsongen och fabrikssitsen tillsammans med Opel med att göra VM-debut med nya FIA homologerade Opel Mokka GSE Rally. Världens första FIA homologerade elrallybil. Calle kommer att köra bakom WRC fältet. Vägarna, som ofta blir leriga, kommer att vara en stor utma...Publicerad: 2025-10-13 15:54:33
Mille och Johan går för VM-guld i Junior WRC-finalen.
Efter en stark säsong med flest sträcksegrar av alla i mästerskapet är 20-årige rallyföraren Mille Johansson från Katrineholm redo för årets största utmaning – finalen i Junior-VM. Tillsammans med kartläsaren Johan Grönvall från Arvika ligger dom tvåa i mästerskapet inför Central European Rally, bar...Publicerad: 2025-10-13 12:30:46
Novemberskölden på gång - rallystart med massor av aktiviteter på torget.
Nässjö Motorklubb bjuder in till höstens stora rally Novemberskölden med rallytorg och start på Stortorget i Nässjö den 1:a november.
Välkommen till ett av Sveriges största rallyn sett till antalet deltagare – med upp till 250 team och 5-6 personer i varje team! Detta är Nässjös största idrottsev...Publicerad: 2025-10-13 11:05:32
TV-tablå inför helgens Central European Rally.
Årets 12:e WRC deltävling på tur, Central European Rally med sträckor i Tyskland, Tjeckien och Österrike väntar under helgen. Torsdag morgon shakedown som sänds live i vår WebTV & Video avdelning via promotorns sändning.
Rallyt på 14 sträckor inleder torsdag eftermiddag då en sträcka går dubbelt ...Publicerad: 2025-10-13 09:01:36
Åtta deltävlingar för Bilsport Rally Cup 2026.
Åtta deltävlingar blev resultatet när Bilsport Rally Cup stängde sin kalender för 2026, en hektiskt säsong för de onotade åkarna även om det väntas bli resultat man får räkna bort från säsongen när allt summeras.
De tävlande har från start fem deltävlingar på drygt 2 månader, Skåne inleder Rally ...Publicerad: 2025-10-13 05:58:44
Ogier före Fourmaux i helgens genrep, Herbst Rally.
Som uppvärmning inför kommande veckas Central European Rally körde Sebastien Ogier föråkare i österrikiska Herbst Rallye över tio mil, totalt åtta sträckor där Toyotaföraren var snabbast under lördagen.
På plats även Adrien Fourmaux som likt fransmannen körde föråkare, första halvan av rallyt byt...Publicerad: 2025-10-12 21:47:47
Drive VXO-Sprinten, Grahn glänste i premiären – mörkerkörning och publikfest på Uråsa.
Drive VXO-Sprinten på Uråsa flygfält blev en rallydag och kväll att minnas. Med 65 startande ekipage och både svenska, danska och tyska deltagare bjöds publiken på fart, precision och show – allt på asfalt, där förarna tävlade i två däckklasser: asfaltsdäck och grusdäck.
Grahn dominerade i pre...Publicerad: 2025-10-12 19:32:28
Kalle bäst i Lilla VM på Högstabanan.
Haninge MK´s Lilla VM på Högstabanans område, en sträcka på 1,9km kördes tre gånger under söndagen, 31 startande och fyra klasser.
Arrangörsklubbens Kalle Gustafsson körde Ford Fiesta Rally2 och gjorde det bra, tre raka sträcksegrar och seger totalt 4,2 sekunder före Casper Jansson. Unge rallycro...Publicerad: 2025-10-12 17:38:21
Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
Sex raka sträcksegrar för Stig Andervang och Vanessa Dagge i ADAC/PRS Havellandrallye - Svensken i Tyskland med Hyundai i20 N Rally2 för tävlande. Upplägget var att en av sträckorna gick tre gånger, en annan dubbelt och så en som bara kördes en gång - rallyt på grus med inslag av asfalt. För Svenske...Publicerad: 2025-10-12 11:11:59
Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
Drive VXO Sprinten avslutade RS-DM för Södras distrikt på Uråsa hos Drive VXO, som arrangör Karlskrona AK och Wäxjö MS. Nog blev det mörkerkörning för samtliga innan rallyt var över, varvlopp med totalt 11,5km per åk gällde sex gånger - om än att sista sträckan kördes på halva tiden men klockan börj...Publicerad: 2025-10-12 08:50:13
|
| |