|
 Rapport från EVO Challenge, deltävling 3. PRESSRELEASE
* South Swedish Rally – 15-16 maj 2009.
* Jocke Nyman tog sin första seger i Evo Challenge.
* Andreas Magnusson blev tvåa efter att ha förlorat tid på de sista sträckorna.
* Joachim Carlström trea.
* Utan oljetryck tvingades Jimmy Joge bryta bara två sträckor från mål.
* Endast sekunder skilde Mitsubishi-teamen åt under tävlingen.
Jocke Nyman med kartläsare Bo Holmstrand tog sin första seger i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge den gångna helgen i South Swedish Rally. De tog ledningen i den enda märkesserien för standardproducerade Mitsubishi när endast två sträckor återstod. Det verkliga slaget stod på sträcka nio, då ledande Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog kom för snabbt in i ett vägbyte och Jimmy Joge/Mikael Johansson tvingades ge upp då motorn tappade oljetrycket.
Sveriges största rally för året började på fredagseftermiddagen med en ceremoniell start i centrala Ljungby. De tävlande körde först norrut, med två rundor på en 7,2 kilometer lång sträcka. Magnusson/Hulterskog blev lätt förvånade över att vara snabbaste Evo Challenge-team. De hade skaffat nya delar till motorn för att komma till rätta med att den misstände, och med den nya mappningen av motorn fick de ändra körstil. Ändå gick det riktigt fort.
Efter att ha snurrat i lösgruset strax efter start på SS1, satsade Nyman/Holmstrand på att förbättra sin tid på andra rundan. Det gick vägen, för de noterades för bästa Mitsubishi-tid. Visserligen var differensen bara 0,6 sekund, men det förde upp duon till tredje plats så långt.
Inför nattvilan ledde Magnusson/Hulterskog före Joge/Johansson och Nyman/Holmstrand trea. Fyra var Hans-Erik Weing/Anders Fredriksson, med Joachim Carlström/Jörgen Norman femma och Markus Hällbo/Lars Gustafsson sexa. Hällbo sinkades därför att han tvingades hålla i växelspaken för att inte fyrans växel skulle hoppa ur.
Joachim Grahn/Rikard Nilsson slutade dagen på sjunde plats, bara 18 sekunder efter ledande Magnusson/Hulterskog. Ordentligt tätt mellan Mitsubishi-bilarna!
En molnfri himmel välkomnade de tävlande på lördag morgon. Nio sträckor väntade, och eftersom det var torrt och dammigt skulle de gå fort i skogen. Vilket visades sig direkt på tre första sträckorna då Joge/Johansson, Magnusson/Hulterskog och Nyman/Holmstrand alla satte snabbaste klasstider, bara med någon ynka sekund mellan sig.
Faktum är att när bilarna återvände till Ljungby för första service, hade Magnusson/Hulterskog klättrat upp till tredje plats totalt i tävlingen.
Nyman/Holmstrand hade klämt sig förbi Joge/Johansson som – liksom många andra ekipage – var missnöjda med underlaget som bestod av lösgrus för de som seedats tidigt i startfältet. Många av teamen ägnade servicen åt att ändra på stötdämpare och utväxling inför de kommande tre sträckorna söder om stan.
Joge/Johansson hade nu växlat upp och var inte bara snabbast i Evo Challenge, utan snabbast totalt på sträcka sju. Med den farten tog de också ledningen i cupen på sträcka åtta, och nådde andra servicen med en ledning på 1,2 sekund före Magnusson/Hulterskog. Weng/Fredriksson var nöjda med att inte vara långt efter ledartrion på fjärde plats. Men en punktering på slutet av SS8 stal tid från dem, och det var bara fyra sekunder ner till Carlström/Norman.
Hällbo/Gustafsson hade vid det här laget insett att växellådan inte skulle bli bättre, och Gran/Nilsson blev mer och mer frustrerade över att motorn tappade i effekt vartefter dagen led. Båda teamen fick inrikta sig på att nå slutmålet.
De tre avslutande sträckorna blev omtumlande för de ledande i Mitsubishi Evo Challenge. Efter en ny kanontid på SS9 fick Joge/Johansson en ilsken varning – från oljelampan. Enda alternativet var att bryta för att inte riskera motorhaveri.
Sedan var det dags för Magnusson/Hulterskog att få missflyt. De missade ett vägbyte, och förlorade 17 sekunder och vips var Nyman/Holmstrand i ledning!
På nästa sträcka svarade Weng/Fredriksson för dramatiken. De slog i en chikan gjord av däck, och skadade styrningen på bilen – förutom en del plåt – och vid målet på sträckan gav de upp tävlingen.
För att visa sig värdiga ledningen, var Nyman/Holmstrand snabbaste Evo Challenge-ekipage på de två sista sträckorna. Glada och nöjda kunde de ta sig till Ljungby och hedras för sin första seger i Mitsubishicupen.
”Det har varit ett fantastiskt rally för oss”, sa Nyman. ”När vi gjorde några små förändringar i bilens set-up blev den perfekt. Då vi förstod att vi hade en liten chans att ta ledningen tog vi i ordentligt för att hålla avståndet. Jag är så glad över att bli tvåa i Grupp N, femma totalt i tävlingen med många viktiga SM-poäng.”
Nyman är årets tredje vinnare av en deltävling i Swedish Evo Challenge, av tre möjliga. Han leder också serien totalt, med fem poäng före Hällbo. De tävlande gör sig nu redo för deltävling fyra, Dackefejden den 27 juni i Växjö.
South Swedish Rally totalvanns av förre WRC-föraren PG Andersson, också han i en Mitsubishi Evo IX Grupp N.
2009 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA strålkastare, Sparco racekläder, MPart and Mitsubishi Motors Sweden. Även Mitsubishi Center Malmö supportade serien i helgen.
Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden
Resultat deltävling 3:
1 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 53:24.6
2 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 53:46.7
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 54:43.6
4 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 55:11.0
5 Joachim Grahn (Yngsjö)/Rickard Nilsson (Kristianstad) 56:11.9
Brutna
SS9 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) - oljetryck
SS9 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) – avåkning då styrningen skadades
Serieresultat efter tre deltävlingar:
Förare
1 Jocke Nyman 30
2 Markus Hällbo 25
3 Joachim Carlström 21
4 Joachim Grahn 14
5 Jimmy Joge 12
6= Hans-Erik Weng 10
6= Andreas Mugnusson 10
8 Peter Eriksson 7
Co-drivers
1 Lars Gustafsson 25
2 Bo Holmstrand 22
3 Jörgen Norman 21
4 Rikard Nilsson 14
5 Mikael Johansson 12
6= Anders Fredriksson 10
6= Henrik Hulterskog 10
8 Pär Almkvist 8
9 Per-Erik Svensson 7
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad:
|
|
Carlberg kör VM-tävlingen Central European Rally som säsongsavslutning.
Europamästaren från Jönköping avslutar säsongen och fabrikssitsen tillsammans med Opel med att göra VM-debut med nya FIA homologerade Opel Mokka GSE Rally. Världens första FIA homologerade elrallybil. Calle kommer att köra bakom WRC fältet. Vägarna, som ofta blir leriga, kommer att vara en stor utma...Publicerad: 2025-10-13 15:54:33
Mille och Johan går för VM-guld i Junior WRC-finalen.
Efter en stark säsong med flest sträcksegrar av alla i mästerskapet är 20-årige rallyföraren Mille Johansson från Katrineholm redo för årets största utmaning – finalen i Junior-VM. Tillsammans med kartläsaren Johan Grönvall från Arvika ligger dom tvåa i mästerskapet inför Central European Rally, bar...Publicerad: 2025-10-13 12:30:46
Novemberskölden på gång - rallystart med massor av aktiviteter på torget.
Nässjö Motorklubb bjuder in till höstens stora rally Novemberskölden med rallytorg och start på Stortorget i Nässjö den 1:a november.
Välkommen till ett av Sveriges största rallyn sett till antalet deltagare – med upp till 250 team och 5-6 personer i varje team! Detta är Nässjös största idrottsev...Publicerad: 2025-10-13 11:05:32
TV-tablå inför helgens Central European Rally.
Årets 12:e WRC deltävling på tur, Central European Rally med sträckor i Tyskland, Tjeckien och Österrike väntar under helgen. Torsdag morgon shakedown som sänds live i vår WebTV & Video avdelning via promotorns sändning.
Rallyt på 14 sträckor inleder torsdag eftermiddag då en sträcka går dubbelt ...Publicerad: 2025-10-13 09:01:36
Åtta deltävlingar för Bilsport Rally Cup 2026.
Åtta deltävlingar blev resultatet när Bilsport Rally Cup stängde sin kalender för 2026, en hektiskt säsong för de onotade åkarna även om det väntas bli resultat man får räkna bort från säsongen när allt summeras.
De tävlande har från start fem deltävlingar på drygt 2 månader, Skåne inleder Rally ...Publicerad: 2025-10-13 05:58:44
Ogier före Fourmaux i helgens genrep, Herbst Rally.
Som uppvärmning inför kommande veckas Central European Rally körde Sebastien Ogier föråkare i österrikiska Herbst Rallye över tio mil, totalt åtta sträckor där Toyotaföraren var snabbast under lördagen.
På plats även Adrien Fourmaux som likt fransmannen körde föråkare, första halvan av rallyt byt...Publicerad: 2025-10-12 21:47:47
Drive VXO-Sprinten, Grahn glänste i premiären – mörkerkörning och publikfest på Uråsa.
Drive VXO-Sprinten på Uråsa flygfält blev en rallydag och kväll att minnas. Med 65 startande ekipage och både svenska, danska och tyska deltagare bjöds publiken på fart, precision och show – allt på asfalt, där förarna tävlade i två däckklasser: asfaltsdäck och grusdäck.
Grahn dominerade i pre...Publicerad: 2025-10-12 19:32:28
Kalle bäst i Lilla VM på Högstabanan.
Haninge MK´s Lilla VM på Högstabanans område, en sträcka på 1,9km kördes tre gånger under söndagen, 31 startande och fyra klasser.
Arrangörsklubbens Kalle Gustafsson körde Ford Fiesta Rally2 och gjorde det bra, tre raka sträcksegrar och seger totalt 4,2 sekunder före Casper Jansson. Unge rallycro...Publicerad: 2025-10-12 17:38:21
Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
Sex raka sträcksegrar för Stig Andervang och Vanessa Dagge i ADAC/PRS Havellandrallye - Svensken i Tyskland med Hyundai i20 N Rally2 för tävlande. Upplägget var att en av sträckorna gick tre gånger, en annan dubbelt och så en som bara kördes en gång - rallyt på grus med inslag av asfalt. För Svenske...Publicerad: 2025-10-12 11:11:59
Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
Drive VXO Sprinten avslutade RS-DM för Södras distrikt på Uråsa hos Drive VXO, som arrangör Karlskrona AK och Wäxjö MS. Nog blev det mörkerkörning för samtliga innan rallyt var över, varvlopp med totalt 11,5km per åk gällde sex gånger - om än att sista sträckan kördes på halva tiden men klockan börj...Publicerad: 2025-10-12 08:50:13
|
| |