____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© emotorsport.se
© emotorsport.se
VOC klassen släpper Volvokonceptet och öppnar för samtliga Standardbilar med egna klasser i Sverigeserien.
VOC SverigeSerien öppnar för grupp F & grupp E oavsett fabrikat 2026.
PRESSRELEASE

Det kommer säkert som en bomb och mycket oväntad överraskning för många i rallysverige: VOC välkomnar både Grupp E och Grupp F till sin välrenomerade SverigeSerie nästa år. Klassens fina nationella serie öppnas därmed för alla landets standardrallybilar 2026. Detta gäller såväl homologerade som vanliga GrE och GrF, dvs bilar såväl med vita som med oranga registreringsskyltar. Och samtidigt också bilar i dessa klasser av alla fabrikat hälsas välkomna till SverigeSerien i var sin egen klass nästa säsong.

VOC tycker att det har saknats en nationell serie för alla de som kör GrE och GrF bilar som ligger på rätt nivå för standardrallybilar. VOC-åkare har sedan många årtionden tillbaka sin SverigeSerie, klassens motsvarighet till SM att falla tillbaka på. Men denna typ av serie saknas för alla som kör andra typer av standardrallybilar - dvs GrE och GrF.

Det finns absolut många olika väldigt fina serier runt om i landet men de är alltid begränsade till sina respektive geografiska områden. Det har också sitt fokus och sina rötter i andra klasser än standard. Ingen har därför heller totalt fokus på, och kastar allt ljus på just standardrallybilar. Totalt sett gör det här att dessa serier inte blir samma fina exponeringsyta och språngbräda ut i rallyvärlden som SverigeSerien bevisligen varit under sina snart 40 år … snart 40 år hittills kanske jag ska förtydliga, säger klassansvarig Roger Fransson och syftar på en lång och ljus framtid för serien som bevisligen haft en tuff säsong 2025.

VOC menar att standardklasserna förtjänar ett större fokus eftersom att dessa klasser är oerhört viktiga, helt enkelt så avgörande för att svenskt rally som helhet ska fungera. Dels är standard stomme i stort sett alla rallyn. Men standard är också insteg och plantskola till andra tyngre och dyrare klasser.

SM finns förvisso med sina fantastiskt fina rallyn. Och SM är alltid SM. Men med sina dyra tävlingar med rekognoseringsdag, extra övernattningar och höga startavgifter så passar SM egentligen ganska illa till grundkonceptet standardrallybil vars själ består i att kunna erbjuda en fullödig rallyupplevelse till en väsentligt lägre kostnad än FIA-klasser och mer trimmade bilar.

Därför tycker VOC att det behövs en standardserie på sidan om SM där prestationen och den hårda konkurrensen på lika villkor står i centrum och där förutsättningarna inte styrs av plånboken. Det behövs helt enkelt en SverigeSerie för alla standardrallybilar, inte bara för VOC.

För att erbjuda allt detta till sina standard-rallybils-kollegor öppnar nu därför VOC sin huvudserie för alla standardrallybilar, både GrE och GrF och även homologerade (orangeskyltade) sådana.

I SverigeSerien speglas också VOC-klassens unika sammanhållning. Den gemenskapen vill vi också bjuda in våra standardkollegor till. SverigeSerien ger också en unik möjlighet för lokala förare att mäta sig med den nationella toppen då serien går av stapeln i tävling nära ”hemma”.

Eller för oss som bara vill köra för att det är kul men som ändå vill ha tävlingar med hög kvalitet.

En annan aspekt är seriens öppenhet och tillgänglighet för alla oss förare som inte drömmer om eller planerar en internationell rallykarriär utan som bara vill köra för att det är så oerhört roligt att köra rally. Alla vi som trots begränsade ambitioner ändå vill köra riktigt fina tävlingar i sin privata satsning och dessutom tävlingar som ger stort fokus och uppmärksamhet även åt oss som kör lite enklare och mer standardbetonade bilar då och om vi väljer att delta, förtydligar Roger Fransson.

SverigeSerien har år efter år bjudit alla VOC-åkare på en fantastiskt fin serie med rakt igenom toppentävlingar av sinsemellan lite olika art. Klassen är stolt över att från och med nästa år kunna erbjuda detta även till sina standard-rally-kollegor.

Rent konkret så kommer GrE och GrF att köra i var sin egen tillkommande klass i SverigeSerien. Första året, dvs under 2026 delar vi inte på förarklass i GrE och GrF utan samlar A-B-C förare i GrE i en klass, och A-B-C förare i GrF i en andra tillkommande klass i SverigeSerien. Om intresset blir stort så kommer vi att dela upp i olika förarklasser senare år.

Juniorer kör tillsammans i en gemensam klass oavsett om dom kör VOC, GrE eller GrF. Dock med den lilla men ack så väsentliga skillnaden att juniorer i VOC kör gratis utan att betala startavgift i SverigeSerie deltävlingar då den säkras av VOC-ansvarigs bolag K2, det bolag som äger och driver VOC sedan 2010.

SverigeSerien kommer 2026 därför att bestå av fem klasser, VOC A/B, VOC C, GrE A/B/C, GrF A/B/C, Junior VOC/GruppE/GruppF. Samt en cup för VOC körande seniorer som 2026 är öppen för förare födda 1976 och tidigare.

Välkomna Grupp E och Grupp F till nästa års SverigeSerie. Och förstås välkommen också till alla VOC-åkare. Nu tar vi nya tag och nu är det dags för SverigeSerien att nå historiska höjder igen.

Håll koll här på sidan för mer intressanta nyheter och information om vilka tävlingar som ingår nästa års SverigeSerie.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Lilla VM:[Resultat]
ADAC/PRS Havellandrallye:[Resultat][Anslagstavla]
Finalsprinten:[Resultat]
Drive VXO Sprinten:[Resultat][Info]
Årjängs Sprinten:[Resultat]
Höstnatta:[Resultat][Karta]
Rally Stoholm:[Resultat][Anslagstavla]

Publicerad: 2025-10-05 08:39:00






Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
© emotorsport.seSex raka sträcksegrar för Stig Andervang och Vanessa Dagge i ADAC/PRS Havellandrallye - Svensken i Tyskland med Hyundai i20 N Rally2 för tävlande. Upplägget var att en av sträckorna gick tre gånger, en annan dubbelt och så en som bara kördes en gång - rallyt på grus med inslag av asfalt. För Svenske...

Publicerad: 2025-10-12 11:11:59


Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
© JC Raceteknik.Drive VXO Sprinten avslutade RS-DM för Södras distrikt på Uråsa hos Drive VXO, som arrangör Karlskrona AK och Wäxjö MS. Nog blev det mörkerkörning för samtliga innan rallyt var över, varvlopp med totalt 11,5km per åk gällde sex gånger - om än att sista sträckan kördes på halva tiden men klockan börj...

Publicerad: 2025-10-12 08:50:13


Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
© emotorsport.seSnart är det dags för årets upplaga av Lövdansen, och vi ser fram emot en riktigt fin hösttävling. Årets bana bjuder på stor variation med vägar av olika karaktär – både snabba, rytmiska partier och mer tekniskt utmanande avsnitt som kommer att sätta både förare och kartläsare på prov.

Tävlingsce...

Publicerad: 2025-10-12 06:27:30


Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
© Helins Motorsport.14 sträckor avverkade i Rally Stoholm, final i Danska Mästerskapet med Kenneth Madsen som vinnare totalt efter 56 minuters tävlande. Madsen i Citroen C3 Rally2 vann rallyt 52 sekunder före Jacob Leutenberger Madsen i en Renault Clio Rally3. Vidare 2:40 minut ned till Ib Kragh med Hyundai i20 N Rally...

Publicerad: 2025-10-11 19:59:46


Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Gotlands MFBK körde tvådagars, en sträcka dubbelt igår kväll under mörker och så omstart idag på förmiddagen med en sträcka dubbelt, Höstnatta var namnet och 20-talet åkare till start.

Lars-åke Hägglund var snabbast totalt på tre av sträckorna, på den sista tappade Ford Fiesta R5 åkaren lite tid....

Publicerad: 2025-10-11 19:01:44


Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.
100 åkare där de skulle åka tre gånger över den 1300m långa sträckan på och runt Årjängstravet - upplägget för Årjängs MK och Årjängs Sprinten.

Stenungsunds Mattias Olsson satte bästa tid i samtliga tre omgångar, ingen kunde hota honom från totalsegern i Skoda Fabian, närmast bakom på två av strä...

Publicerad: 2025-10-11 18:14:56


Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
© emotorsport.seEskilstuna MK avslutade egna sprintcupen med Finalsprinten, tre åk på den 2km långa sträckan inne på området dit 80 ekipage kom för förmiddagens start.

Snabbast i samtliga tre åk var Tobias Johansson med Niclas Krigsman i högerstolen på Mitsubishi Mirage, 7,1 sekund bakom var Rasbo Mk´s C-förare ...

Publicerad: 2025-10-11 17:47:31


40 dagar till Motorsportsalongen - Reiersen, Liljegren och en WRC-kändis på plats.
© emotorsport.se40 dagar kvar till Motorsportsalongen 2025 slår upp portarna, fredagen den 21:a november öppnas dörrarna till Conventum Arena i Örebro. Efter två år i Karlstad på Nöjesfabriken tar man i år klivet till Örebro med större och mer anpassade lokaler för den växande salongen. Mellan klockan 16-21 är det ...

Publicerad: 2025-10-11 11:12:26


Supercupen 2026 börjar ta form - nya klassindelningar och tre vintertävlingar klara.
© emotorsport.se- Nästa års säsong av Supercupen börjar ta form, berättar Jörgen Joons sent fredag kväll.
- Det blir nya klasser, C-Förarna i 2WD och Grupp F/VOC får egna klasser. Det kommer film från sträckorna inför. Rallyradion och WebTV Magasin som vanligt, fortsätter Joons.

Vintern drar igång...

Publicerad: 2025-10-11 08:30:40


Närmare 300 svenska rallyåkare ute - följ bl.a. Årjängssprinten, Finalsprinten och Drive VXO Sprinten.
© emotorsport.seÖver 100 bilar till Årjängs Sprinten hos Årjängs Mk där man tävlar på och runt travområdet, 1300m är sträckan som körs tre gånger av de tävlande. Många Norska ekipage bland bilarna i rallyt.

80 bilar när Eskilstuna Sprintcup avslutar med Finalsprinten på Ekebybanan, populära sprintserien avslutar...

Publicerad: 2025-10-11 06:13:59


Tidigare nyheter:
Supercupen 2026 börjar ta form - nya klassindelningar och tre vintertävlingar klara.
Närmare 300 svenska rallyåkare ute - följ bl.a. Årjängssprinten, Finalsprinten och Drive VXO Sprinten.
30 bilar till söndagens Lilla VM i Haninge.
RS final i söder med Drive VXO Sprinten.
102 rallyåkare till lördagens Årjängs Sprint.
Listan, årets pristagare i Svenska RallyCupen - missa inte prisutdelning och fest!
Drive VXO-Sprinten – lördagsrally på Uråsa flygfält.
Finalsprinten avslutar Eskilstuna Sprintcup 2025.
Rovanperä satsar på Japansk racing 2026, lämnar WRC-serien.
Tvådagars på Gotland, Höstnatta inleder fredag kväll.
Pirelli och MRF mästare i ERC - som tillverkare och team.
Nya rutiner för Uppländska rallyn 2026 - anmälan stänger två veckor före.
Andervang till lördagens tyska Havellandrallye.
Två dagars Rally Stoholm, Dansk asfalt med flera Svenska åkare till start.
Grahn med Skoda Fabia RS Rally2 till ADMV Lausitz Rallye.
Preliminärt slutlig, Stark körde hem Rally Vetlanda.
SM-tvåan testar motståndet i Brittiska Mästerskapet.
Andervang och Olsson fyra i regnig 100-åring.
1300 Rally Cup, säsongsfinalen i Enköping avgjord!
Mille Johansson utmanade om EM-pallen i Kroatien.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
- - - - - 01-02/00


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.