____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   
   

   
   

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Swedrally drar igång rallyverksamheten i juni.
PRESSRELEASE

Nu börjar ett nytt kapitel för svensk nationell rallyhistoria genom att bredden inom rallysporten kommer att bedrivas genom projekt Swedrally från och med den 2 juni 2025, berättar Peter Kurtén och Harry Joki bland dem bakom satsningen.

Registreringsbesiktiga av nya rallybilar samt även den årliga besiktningen ska ske genom den normala Bilprovning och därmed är bilarna även godkända av Swedrally.

SwedRally vision är att utveckla något stort inom svensk Rally-sport tillsammans med svenska rallyarrangörer, funktionärer, förare, kartläsare, mekaniker och tillverkare av tävlingsutrustning där vi gemensamt vill förstärka breddtävlandet till en helt ny nivå. 
SwedRally ska stödja arrangörer tillsammans med de tävlande för att tävlingarna ska intressanta och spännande igen. Huvudmålet är gemenskap och viljan att vara delaktig i utveckling av svensk rallysport. 

SwedRally projektet ska visa att vi än en gång kan bli en stor och stolt Rallynation.

Fördelar för arrangörer.
SwedRally minskar arrangörens arbetsbelastning före, under och efter tävling genom att underlätta arbeten som tar tid med många funktionärer. Swedrally regelverket är helt fristående från övriga organisationers tävlings- och tekniska regelverk.

Det finns flera fördelar med att samarbeta med SwedRally, oavsett om ni idag arbetar med en annan organisation. Det går nämligen att genomföra en tävling enligt SwedRally regelverk samma dag som det genomförs en vanlig tävlingen, genom att ha ett kortare uppehåll med en ”mellanbil” som kontrollerar sträckorna.

SwedRally ger fördelar och valmöjligheter för de som tävlar och därigenom får arrangören ett större startfält, exempelvis,
» Självbesiktning
» Föraren genomför egenkontroll av bilen före tävling enligt en officiell checklista.
» Checklistan skickas digitalt till arrangören senast 24 timmar före start.
» Vid olycka eller incident kan fordonet kontrolleras i efterhand för att säkerställa ansvarstagande.

Ingen prisutdelning, mm.

Vi ber intresserade arrangörer av rallytävlingar kontakta oss.

Fördel för förare enligt ”frihet under eget ansvar”:
1. Häftiga nya bilar och även nuvarande bilar.
2. Lyhördhet och flexibilitet samt korta och smidiga beslutsvägar
3. Du bygger upp din egen säkerhetsnivå under frihet med eget ansvar.
4. Igen förbesiktning – du besiktar bilen hemma själv.
5. Ingen prisutdelning – det sker när du är på väg hem genom mobilen.

SwedRally – Teknisk Reglemente 2025 (förenklad sammanfattning)

Gäller för klasserna: 2WD Power & 4WD Power & Classic

Bilklasser
» Klass – 2WD Power: Drivning på två hjul (fram eller bak).
» Klass – 4WD Power: Fyrhjulsdrivna bilar.
» Klass – Classic: Historiska bilar.
» Klass – Standard: Enligt samarbete med Svenska Rallysportförbundet.

Motorregler (gäller båda klasser 2WD och 4WD Power)
Tillåtna motorkonfigurationer:
» Sugmotor, fri volym
» Wankelmotor, Max 3-skivig, utan turbo, med max 3.0 liter med koefficient 1,5 (exempel Mazda 20b motor 653 x 3 x 1.5 = 2943 cc).
» Turbomotor fri volym med 34 mm restriktor

Motorbyte och modifiering
» Motor får bytas till annan tillverkare än bilens ursprung.
» Det är tillåtet att bygga egen motor eller modifiera befintlig motor så länge den ryms inom ovanstående regler.

Karossregler.
» Kaross ska vara baserad på en serietillverkad personbil.
» Inga krav på originalinteriör, paneler eller belysning.
» Övrig modifiering av kaross, chassi, hjulupphängning, bromsar etc. är fri.

Drivlina och transmission
» Fri mekanisk växellåda och differentialbroms,
» Inga begränsningar i material eller utformning.

Säkerhet
» Föraren ansvarar för att bilen har tillräcklig skyddsnivå för besättningen.
» Burbåge enligt SwedRally-standard.
» Stolar och bälten hela och rena.
» Bränsletank utan läckage.
» Hjälm är obligatoriskt enligt SwedRally standard.

Classic
Svenskt nationellt reglemente enligt tidigare historiska modifieringar i tidsepoken. Utbyte till stålvevaxel med samma slag och fria vevstakar etc. Mekanisk diffbroms - fritt. De äldre rallybilar som inte längre kunnat användas på grund av tidigare ändrade säkerhetskrav kommer bli godkända med extra stag i burbågen.

Bilar som är och har tidigare varit godkända att tävlas med inom rallysporten inklusive historisk rallysport kommer att godkännas inom ovanstående regler.
Allt ovanstående förutsätter att din bil är godkänd besiktningen vid Bilprovningen.
8. Klass Standard Enligt samarbete med Svenska Rallysportförbundet.

Däck
Enhetsdäck med finmönstrad slitbana och med aramid förstärkningar i stommen som skyddar mot punkteringar. Prisexempel under 1 500 kr inkl. moms för 195/70-15 med 655 mm diam. Vi återkommer med övriga dimensioner.

Miljö
SwedRally arbetar på ett omfattande miljöprogram.

Tekniska rådgivare.
Vi önskar komma i kontakt med dig som tidigare arbetat med tekniska frågor och har bra rutin på vad och hur förarna önskar få råd och hjälp av dig.


» Pressrelease från Swedrally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Lilla VM:[Resultat]
ADAC/PRS Havellandrallye:[Resultat][Anslagstavla]
Finalsprinten:[Resultat]
Drive VXO Sprinten:[Resultat][Info]
Årjängs Sprinten:[Resultat]
Höstnatta:[Resultat][Karta]
Rally Stoholm:[Resultat][Anslagstavla]

Publicerad: 2025-04-20 11:50:47






Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
© emotorsport.seSex raka sträcksegrar för Stig Andervang och Vanessa Dagge i ADAC/PRS Havellandrallye - Svensken i Tyskland med Hyundai i20 N Rally2 för tävlande. Upplägget var att en av sträckorna gick tre gånger, en annan dubbelt och så en som bara kördes en gång - rallyt på grus med inslag av asfalt. För Svenske...

Publicerad: 2025-10-12 11:11:59


Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
© JC Raceteknik.Drive VXO Sprinten avslutade RS-DM för Södras distrikt på Uråsa hos Drive VXO, som arrangör Karlskrona AK och Wäxjö MS. Nog blev det mörkerkörning för samtliga innan rallyt var över, varvlopp med totalt 11,5km per åk gällde sex gånger - om än att sista sträckan kördes på halva tiden men klockan börj...

Publicerad: 2025-10-12 08:50:13


Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
© emotorsport.seSnart är det dags för årets upplaga av Lövdansen, och vi ser fram emot en riktigt fin hösttävling. Årets bana bjuder på stor variation med vägar av olika karaktär – både snabba, rytmiska partier och mer tekniskt utmanande avsnitt som kommer att sätta både förare och kartläsare på prov.

Tävlingsce...

Publicerad: 2025-10-12 06:27:30


Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
© Helins Motorsport.14 sträckor avverkade i Rally Stoholm, final i Danska Mästerskapet med Kenneth Madsen som vinnare totalt efter 56 minuters tävlande. Madsen i Citroen C3 Rally2 vann rallyt 52 sekunder före Jacob Leutenberger Madsen i en Renault Clio Rally3. Vidare 2:40 minut ned till Ib Kragh med Hyundai i20 N Rally...

Publicerad: 2025-10-11 19:59:46


Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Gotlands MFBK körde tvådagars, en sträcka dubbelt igår kväll under mörker och så omstart idag på förmiddagen med en sträcka dubbelt, Höstnatta var namnet och 20-talet åkare till start.

Lars-åke Hägglund var snabbast totalt på tre av sträckorna, på den sista tappade Ford Fiesta R5 åkaren lite tid....

Publicerad: 2025-10-11 19:01:44


Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.
100 åkare där de skulle åka tre gånger över den 1300m långa sträckan på och runt Årjängstravet - upplägget för Årjängs MK och Årjängs Sprinten.

Stenungsunds Mattias Olsson satte bästa tid i samtliga tre omgångar, ingen kunde hota honom från totalsegern i Skoda Fabian, närmast bakom på två av strä...

Publicerad: 2025-10-11 18:14:56


Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
© emotorsport.seEskilstuna MK avslutade egna sprintcupen med Finalsprinten, tre åk på den 2km långa sträckan inne på området dit 80 ekipage kom för förmiddagens start.

Snabbast i samtliga tre åk var Tobias Johansson med Niclas Krigsman i högerstolen på Mitsubishi Mirage, 7,1 sekund bakom var Rasbo Mk´s C-förare ...

Publicerad: 2025-10-11 17:47:31


40 dagar till Motorsportsalongen - Reiersen, Liljegren och en WRC-kändis på plats.
© emotorsport.se40 dagar kvar till Motorsportsalongen 2025 slår upp portarna, fredagen den 21:a november öppnas dörrarna till Conventum Arena i Örebro. Efter två år i Karlstad på Nöjesfabriken tar man i år klivet till Örebro med större och mer anpassade lokaler för den växande salongen. Mellan klockan 16-21 är det ...

Publicerad: 2025-10-11 11:12:26


Supercupen 2026 börjar ta form - nya klassindelningar och tre vintertävlingar klara.
© emotorsport.se- Nästa års säsong av Supercupen börjar ta form, berättar Jörgen Joons sent fredag kväll.
- Det blir nya klasser, C-Förarna i 2WD och Grupp F/VOC får egna klasser. Det kommer film från sträckorna inför. Rallyradion och WebTV Magasin som vanligt, fortsätter Joons.

Vintern drar igång...

Publicerad: 2025-10-11 08:30:40


Närmare 300 svenska rallyåkare ute - följ bl.a. Årjängssprinten, Finalsprinten och Drive VXO Sprinten.
© emotorsport.seÖver 100 bilar till Årjängs Sprinten hos Årjängs Mk där man tävlar på och runt travområdet, 1300m är sträckan som körs tre gånger av de tävlande. Många Norska ekipage bland bilarna i rallyt.

80 bilar när Eskilstuna Sprintcup avslutar med Finalsprinten på Ekebybanan, populära sprintserien avslutar...

Publicerad: 2025-10-11 06:13:59


Tidigare nyheter:
Supercupen 2026 börjar ta form - nya klassindelningar och tre vintertävlingar klara.
Närmare 300 svenska rallyåkare ute - följ bl.a. Årjängssprinten, Finalsprinten och Drive VXO Sprinten.
30 bilar till söndagens Lilla VM i Haninge.
RS final i söder med Drive VXO Sprinten.
102 rallyåkare till lördagens Årjängs Sprint.
Listan, årets pristagare i Svenska RallyCupen - missa inte prisutdelning och fest!
Drive VXO-Sprinten – lördagsrally på Uråsa flygfält.
Finalsprinten avslutar Eskilstuna Sprintcup 2025.
Rovanperä satsar på Japansk racing 2026, lämnar WRC-serien.
Tvådagars på Gotland, Höstnatta inleder fredag kväll.
Pirelli och MRF mästare i ERC - som tillverkare och team.
Nya rutiner för Uppländska rallyn 2026 - anmälan stänger två veckor före.
Andervang till lördagens tyska Havellandrallye.
Två dagars Rally Stoholm, Dansk asfalt med flera Svenska åkare till start.
Grahn med Skoda Fabia RS Rally2 till ADMV Lausitz Rallye.
Preliminärt slutlig, Stark körde hem Rally Vetlanda.
SM-tvåan testar motståndet i Brittiska Mästerskapet.
Andervang och Olsson fyra i regnig 100-åring.
1300 Rally Cup, säsongsfinalen i Enköping avgjord!
Mille Johansson utmanade om EM-pallen i Kroatien.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
- - - - - 01-02/00


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.