____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Nytt år och ny säsong runt hörnet.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
PRESSRELEASE

VOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte riktigt tänker på när man jämställer oss med andra cuper. SverigeSerien är en Cup, VOC är en klass med allt vad det innebär också i arbete. Som sagts tidigare: Hur mycket är det nog bara Carleric, hans fru Monica, jag och Lotta som vet och förstår.

I år har vi till exempel haft jobbet med en ny sanktion för klassen som den här gången är på sex år. Ett jättebra och smidigt samarbete med SBF Svensk Bilsport både vad gäller Rallyutskott och tekniksida underlättade lyckligtvis den processen.

En större utmaning var de nya besiktningsregler som tillkommer nästa år. Detta efter en EU-anmälan om att SBF inte ska få ha monopol på att besikta in rallybilar. Med EU inblandade vet man aldrig vad som kan hända och det var på väg att gå helt på tok. Regler var på väg som i praktiken skulle göra det omöjligt att besikta in en ny VOC efter att reglerna trätt i kraft. Det skulle ha blivit en katastrof inte bara för oss som klass utan också för rallysverige eftersom att det skulle inneburit att landets enskilt största klass sakta men säkert skulle dött sotdöden.

Ett fantastiskt vaket intiativ av Pär Karlsson sekonderad av Raymond Johansson på förbundet som kopplade ihop klassansvarig direkt med Transportstyrelsen i ett avgörande möte räddade situationen. Stort tack till er även om det förstås kändes lite motigt att lusläsa 110-120 sidor myndighetstext och i huvudet matcha allt som stod där mot vårt reglemente så var det ju mer än värt insatsen nu när allt gick bra.

Återhämtningen efter Coronapandemin tog längre tid än alla hade trott. Ett förmodat ”uppdämt behov att köra rally” blev istället en sakta stegvis återgång till ett mer normalt läge under säsongen även om våra A-förare fortfarande verkar ha lite svårt att komma igång igen. Så kom igen A-förare 2025!

Krig i vårt närområde, energikris och fortsatt inflation som gjort allt från resor och drivmedel till övernattningar, däck och bildelar mycket dyrare i ett nafs har förstås en fortsatt dämpande inverkan på startfälten även om just drivmedelspriserna dämpats, och generella inflationens ohämmade galopp på alt annat också backat till mer normala nivåer så går ju inte priserna ner utan ligger kvar på höga nivåer.

Samma prisrusning på allt tvingar våra fantastiska och hårdarbetande arrangörer att höja startavgifterna för att överhuvudtaget få ihop budgeten på plus. Dessa höjda avgifter leder i sin tur till ytterligare minskande startfält, helt enkelt en negativ spiral.

Rimligt att förmoda är att detta skulle slå hårdare på vår klass där det stora flertalet kör helt utan eller med begränsat sponsorstöd. Privat-/familjeekonomin slår så att säga direkt på rallybudgeten. Ökade uppvärmingskostnader, ökad bränslefaktura för privatbilen och ökat matkonto blir hos oss också en direkt belastning för rallyåkandet.

Sett till den bakgrunden så är det starkt att återigen kunna konstatera att vi inte tappat mer procentuellt än andra klasser. Men! Vi är ju en jättestor klass, landets största enskilda så när vi tappar startande så syns det tydligare… 30% av 10 är 3, 30% av 30 är hela 9.

Trots dessa lite bitvis dystra ord så kan vi se tillbaka på ett år där klassen landade en jättefin SverigeSerie. Och vi kan kan se fram emot ett 2025 då klassen definitivt kommer att göra detsamma. Klassens trettiosjätte säsong! Helt unikt i hela rallyvärlden.

Stort tack också till klassens partners för er uthållighet, även ni som pausat lite under det gångna året: Mekonomen förstås men också Släpcenter, KBT Safety, JB Engine, Barth Motorsport och Thorsells Reklam. Allas ert stöd är ovärderligt. Tack för att ni funnits och finns kvar med ert stöd trots prövningarna vi alla utsatts för de gångna åren.

Vår klass är sedan årtionden en ryggrad för i stort sett varje rallytävling och cup i vårt avlånga land, det ska vi fortsätta att vara. Tillsammans skapar vi framtiden, och framtidens rallyförare.

Låt oss denna juletid också lyfta våra blickar och skicka en tanke till medmänniskor som lever med krig som sin vardag. Vem hade trott att vi skulle tvingas se krig i Europa igen. Dessa medmänniskors dagliga undbäranden är bortom allt vi som levt i fred i mer än 200 år kan föreställa oss. Sett i det ljuset så är ju trots allt våra bekymmer och utmaningar minst sagt av begränsad art.

Med detta vill vi från klassens sida bara önska alla en riktigt God Jul och ett synnerligen Gott Nytt År!


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2024-12-21 12:29:25






Ogier före Fourmaux i helgens genrep, Herbst Rally.
© Toyota Gazoo Racing.Som uppvärmning inför kommande veckas Central European Rally körde Sebastien Ogier föråkare i österrikiska Herbst Rallye över tio mil, totalt åtta sträckor där Toyotaföraren var snabbast under lördagen.

På plats även Adrien Fourmaux som likt fransmannen körde föråkare, första halvan av rallyt byt...

Publicerad: 2025-10-12 21:47:47


Drive VXO-Sprinten, Grahn glänste i premiären – mörkerkörning och publikfest på Uråsa.
© Ryrlén.Drive VXO-Sprinten på Uråsa flygfält blev en rallydag och kväll att minnas. Med 65 startande ekipage och både svenska, danska och tyska deltagare bjöds publiken på fart, precision och show – allt på asfalt, där förarna tävlade i två däckklasser: asfaltsdäck och grusdäck.

Grahn dominerade i pre...

Publicerad: 2025-10-12 19:32:28


Kalle bäst i Lilla VM på Högstabanan.
© emotorsport.seHaninge MK´s Lilla VM på Högstabanans område, en sträcka på 1,9km kördes tre gånger under söndagen, 31 startande och fyra klasser.

Arrangörsklubbens Kalle Gustafsson körde Ford Fiesta Rally2 och gjorde det bra, tre raka sträcksegrar och seger totalt 4,2 sekunder före Casper Jansson. Unge rallycro...

Publicerad: 2025-10-12 17:38:21


Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
© emotorsport.seSex raka sträcksegrar för Stig Andervang och Vanessa Dagge i ADAC/PRS Havellandrallye - Svensken i Tyskland med Hyundai i20 N Rally2 för tävlande. Upplägget var att en av sträckorna gick tre gånger, en annan dubbelt och så en som bara kördes en gång - rallyt på grus med inslag av asfalt. För Svenske...

Publicerad: 2025-10-12 11:11:59


Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
© JC Raceteknik.Drive VXO Sprinten avslutade RS-DM för Södras distrikt på Uråsa hos Drive VXO, som arrangör Karlskrona AK och Wäxjö MS. Nog blev det mörkerkörning för samtliga innan rallyt var över, varvlopp med totalt 11,5km per åk gällde sex gånger - om än att sista sträckan kördes på halva tiden men klockan börj...

Publicerad: 2025-10-12 08:50:13


Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
© emotorsport.seSnart är det dags för årets upplaga av Lövdansen, och vi ser fram emot en riktigt fin hösttävling. Årets bana bjuder på stor variation med vägar av olika karaktär – både snabba, rytmiska partier och mer tekniskt utmanande avsnitt som kommer att sätta både förare och kartläsare på prov.

Tävlingsce...

Publicerad: 2025-10-12 06:27:30


Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
© Helins Motorsport.14 sträckor avverkade i Rally Stoholm, final i Danska Mästerskapet med Kenneth Madsen som vinnare totalt efter 56 minuters tävlande. Madsen i Citroen C3 Rally2 vann rallyt 52 sekunder före Jacob Leutenberger Madsen i en Renault Clio Rally3. Vidare 2:40 minut ned till Ib Kragh med Hyundai i20 N Rally...

Publicerad: 2025-10-11 19:59:46


Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Gotlands MFBK körde tvådagars, en sträcka dubbelt igår kväll under mörker och så omstart idag på förmiddagen med en sträcka dubbelt, Höstnatta var namnet och 20-talet åkare till start.

Lars-åke Hägglund var snabbast totalt på tre av sträckorna, på den sista tappade Ford Fiesta R5 åkaren lite tid....

Publicerad: 2025-10-11 19:01:44


Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.
100 åkare där de skulle åka tre gånger över den 1300m långa sträckan på och runt Årjängstravet - upplägget för Årjängs MK och Årjängs Sprinten.

Stenungsunds Mattias Olsson satte bästa tid i samtliga tre omgångar, ingen kunde hota honom från totalsegern i Skoda Fabian, närmast bakom på två av strä...

Publicerad: 2025-10-11 18:14:56


Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
© emotorsport.seEskilstuna MK avslutade egna sprintcupen med Finalsprinten, tre åk på den 2km långa sträckan inne på området dit 80 ekipage kom för förmiddagens start.

Snabbast i samtliga tre åk var Tobias Johansson med Niclas Krigsman i högerstolen på Mitsubishi Mirage, 7,1 sekund bakom var Rasbo Mk´s C-förare ...

Publicerad: 2025-10-11 17:47:31


Tidigare nyheter:
Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.
Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
40 dagar till Motorsportsalongen - Reiersen, Liljegren och en WRC-kändis på plats.
Supercupen 2026 börjar ta form - nya klassindelningar och tre vintertävlingar klara.
Närmare 300 svenska rallyåkare ute - följ bl.a. Årjängssprinten, Finalsprinten och Drive VXO Sprinten.
30 bilar till söndagens Lilla VM i Haninge.
RS final i söder med Drive VXO Sprinten.
102 rallyåkare till lördagens Årjängs Sprint.
Listan, årets pristagare i Svenska RallyCupen - missa inte prisutdelning och fest!
Drive VXO-Sprinten – lördagsrally på Uråsa flygfält.
Finalsprinten avslutar Eskilstuna Sprintcup 2025.
Rovanperä satsar på Japansk racing 2026, lämnar WRC-serien.
Tvådagars på Gotland, Höstnatta inleder fredag kväll.
Pirelli och MRF mästare i ERC - som tillverkare och team.
Nya rutiner för Uppländska rallyn 2026 - anmälan stänger två veckor före.
Andervang till lördagens tyska Havellandrallye.
Två dagars Rally Stoholm, Dansk asfalt med flera Svenska åkare till start.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
- - - - - 01-02/00


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.