NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© emotorsport.se
© emotorsport.se
VOC-gänget ser fram emot sex nya säsonger som klass.
VOC skriver sexårigt avtal med Svensk Bilsport.
PRESSRELEASE

VOC Mekonomen Rally är stolta och glada att kunna presentera ett nytt sexårigt avtal mellan oss och SBF Svensk Bilsport, vår samarbetspartner ända sedan klassen bildades för 35 år sedan under namnet Volvo Original Cup. Tack Janne Rydh och hela Rallyutskottet för bra samarbete och smidig hantering. Vi presenterar det här nedan i ett långt reportage där vi också lyfter några väldigt viktiga frågor som återkommande kommit till oss. Vi ber om ursäkt för att det är mycket att läsa men det är väldigt viktiga frågor och därför hoppas vi att ni ger er tid att läsa och begrunda. Dela upp texten om ni känner att det blir för mycket att ta in på en gång.

VOC Mekonomen Rally, tidigare Volvo Original Cup har under hela sin 35 år långa historia jobbat nära SBF Svensk Bilsport gällande kopplingar till FIA och övergripande säkerhet. Klassen är förvisso privat ägd och driven men alltså med sanktion (godkännande) från och i djupt samarbete med SBF - Svensk Bilsport. Dessutom har klassens tävlanden såväl nationellt i Sverige som internationellt helt och hållet skett hos arrangörer anslutna till Svensk Bilsport eller deras motsvarande FIA-anslutna partners i andra länder. På så vis har vi också kunnat säkra att det inte uppstår några problem med licenser och den där ingående försäkringen och mycket annat. Kort sagt, ett mycket gott samarbete.

Jag har mötts av illvilliga rykten den senaste tiden som hävdat att Svensk Bilsport skulle vara på väg att säga upp samarbetet med VOC för att istället driva klassen i egen regi. Detta vill jag dementera å det bestämdaste. Vårt samarbete med SBF fungerar jättebra. Jag vet inte var ryktet har sitt ursprung men det är helt och hållet taget ur luften och är vad man numera kan sortera in under modeordet ”Fake News” eller som en inte okänd före detta president och numera presidentkandidat i USA brukar kalla för ”alternativ sanning”. Ryktet står dessutom och faller på sin egen orimlighet, VOC reglementet ägs av mitt bolag K2 i Skellefteå AB och inte av förbundet och självklart kan inte förbundet då agera gentemot ett reglemente som det inte äger, klargör klassansvarig Roger Fransson.

Sex år till med VOC och Svensk Bilsport… Minst!

Sex år är en något udda avtalstid, vad är bakgrunden till det?
Vi tecknade ett nytt avtal i början av 2020 för de då närmaste fem åren - början av 2020 till slutet av 2024. Men i början av 2020 drabbade som alla vet Corona oss och allt blev inställt, ett förlorat år. I det läget kom vi muntligt överens om att flytta fram avtalet till att gälla ytterligare ett år. Det återspeglas också i vårt reglemente som har Svensk Bilsports sanktion/godkännande till och med slutet av 2025. Men den muntliga överenskommelsen blev aldrig satt på pränt, därför gör vi den justeringen juridiskt korrekt nu med att lägga till ett år på den nya perioden.

Hedras den som hedras bör!
Klassledningen är mitt inne i spännande dialoger för klassen som kräver att vi vet vad som gäller för mer än det närmsta året framöver. I det läget klev Rallyutskottet ledda av Janne Rydh in och agerade jättesnabbt, stort tack för det Janne och resten av utskottet. Som sagt, ett jättebra samarbete som vi är både stolta och glada över.

Åker baksätet ut och får bilarna låta mer efter 2025?
Med detta så hamnar reglemente och sanktion för klassen ett år i otakt med varandra.
Så är det, men det hanteras ju dels med omedelbart gällande Tekniska Bulletiner som senast om att extraljus numera är fria. Och otakten rättas till i slutet av nästa år, 2025 då också ett uppdaterat reglemente kommer. Som vanligt i VOC blir det inga revolutioner men det finns några delar som jag som klassansvarig och min organisation vill införa men som vi inte fick gehör för i det förra reglementes förhandlingen, dvs inför det nu gällande reglementes versionen. Dit hör att jag vill plocka bort baksäte och hatthylla av säkerhetsskäl. Jag skulle också vilja gå emot den gällande miljöström och också tillåta våra bilar att låta mer, kanske 110-120 dB. Många är vi som kommit över ett krön i synnerhet vintertid med dämpande snö bara för att mötas av en väg full med folk på andra sidan - riktigt otäckt. Många gånger har olyckan varit oerhört nära. Speciellt drabbar detta standardrallybilar som låter väldigt lite framåt, dvs som har väldigt låga insugsljud och dessutom inte har några turbotjut eller turboknallar. Hoppas att vi i nästa reglementes förhandling av rena säkerhetsskäl kan få gehör för dessa delar, det vet vi om ett år. Med vår goda dialog med SBF så borde det gå att hitta konstruktiva lösningar.

Vad krävs för att anordna cup eller tävling med VOC inbjudna
Då reglemente nu ändå är i fokus och vi befinner oss i mellansäsong så är det ett bra läge att lyfta och svara på några frågor vi fått och göra några klargöranden kring dessa.

Jag har fått frågor om vad som krävs för att bjuda in VOC till sin tävling, Cup eller serie? I detalj framgår detta på avdelningen ARRANGÖRER på vår hemsida men det enkla svaret är: Ingenting utom att åta sig att säkra upp att vårt reglemente följs till ”punkt och pricka”. VOC är förvisso en privat ägd och driven klass och reglemente, dvs inte ägd av SBF eller FIA. Om vi sneglar mot vår bilsportsyster racing så finns det många privatägda klasser och reglementen där detta oftast innebär avgifter till ”ägaren” för att få använda reglementet. Det gör det inte hos oss. Det är gratis att använda VOC-reglementet men då krävs förstås också att man även hedrar våra sponsorer, dvs också våra obligatoriska dekaler. Det är långt ifrån gratis att driva en klass, det tror jag att alla förstår och det är ju genom sponsringen som vi får in dessa pengar till allas nytta. Detta är vår enda intäkt eftersom att vi alltså inte tar ut några avgifter. Gällande vår egen serie SverigeSerien så gör vi speciella avtal med aktuella arrangörer men detta gäller alltså vår serie. Man betalar inget för själva rättigheten att bjuda in VOC och att använda vårt reglemente.

Har jag utsett någon annan att företräda VOC som klass?
En annan fråga som har kommit alldeles nyligen är om jag utsett någon annan att företräda klassen?

Jag har ställt motfrågor för att få veta mer vad frågeställarna syftade på men det har jag inte fått några svar på så jag vet inte riktigt vad dom menar och syftar på. Men jag kan ändå svara i rent generella termer eftersom att det är flera som frågat så verkar det angeläget. Nej! Jag har inte utsett någon annan att företräda klassen. Absolut inte! Våra tekniker, listade på vår hemsida, ledda av Björn Kallin har självklart rätt och befogenhet att agera i tekniska frågor men som generell företrädare för klassen finns det bara undertecknad, ingen annan. En av frågeställarna frågade också om vi återupptagit att kalla oss Volvo Original och/eller Volvo Original Cup, också där oklart vad frågeställaren fått det ifrån och jag fick inga svar på mina motfrågor där heller. Nej, vi heter fortsatt och ända sedan 2013 VOC Mekonomen eller VOC Mekonomen Rally även om vi förstås ibland lite slarvigt också bara kallar oss själva för VOC - dock sedan länge alltså inte i betydelsen Volvo Original Cup.

Kan en Cup eller serie ändra i VOC Mekonomen Rallys reglemente?
Ytterligare en fråga som kommit från flera håll är om en enskild Cup eller Serie kan ändra i VOC´s reglemente?

Även här har frågeställarna varit oklara på vad dom syftar på även om jag möjligen kan ana vad dom åsyftar. Jag har frågat efter konkret vad dom menar, gärna åtföljt av någon form av dokumentation men det har jag inte fått. Svaret är dock under alla omständigheter fullständigt glasklart: ABSOLUT INTE! Den enda som kan ändra i ett reglemente är den som faktiskt äger reglementet och även där krävs det oftast en dialog med motorsportens övergripande ansvariga parter, såsom FIA och SBF för att säkra att licenser och försäkringar ska gälla. En cup eller serie kan förvisso skapa tilläggsregler till exempel att cupens sponsorer måste exponeras eller att cupen måste köras på enhetsdäck eller likande. Men cupen eller serien kan aldrig, aldrig någonsin lätta upp eller förändra i ett reglemente. Gör man mot all logik det ändå så hamnar man i ett regelmässigt gungfly där man kan räkna med att inga licenser och försäkringar längre gäller. Ett reglemente är en helhet och är godkänt som helhet. Allt annat faller på sin egen orimlighet: Tänk er att man i cupen X eller Y får köra alla turbobilar helt utan restriktor. Eller att man skulle tillåta fri trimning i GrE och F. Att man får tävla utan störtbåge. Eller att man inte behöver använda någon hjälm eller overall. Jag tror att alla fattar. Inte nog med att det skulle bli orättvist, osportsligt och omöjligt att hålla kontroll på. Det skulle också bli direkt livsfarligt. I alla sporter finns det ett regelverk, och regler ska utan undantag följas. Punkt!

Som berördes redan i inledningen på det här långa reportaget, och igen precis här ovanför så spelar reglementet och att följa det till 100% också en viktig roll för att licenser och försäkringar ska gälla vid tävlingar i Sverige likväl som utomlands.

VOC Mekonomen Rally är ju i grunden en nationell klass i Sverige och med en nationell bil kan man inte tävla utomlands hur som helst. Det är just detta det innebär med nationell klass kontra internationell såsom bilar på FIA-reglemente är, till exempel alla R klasser, WRC klasser eller för den skull historiska Appendix-bilar. Ska man tävla med en en nationell bil i ett annat land så krävs att man har en dispens för just sin bil, det har vissa team ordnat genom åren. I VOC har vi lyxen att ha en generell dispens för för vår klass framförhandlad redan av Carleric på hans tid, ett gigantisk arbete som han lade ner på detta och som vi alla i klassen är skyldiga honom ett stort tack för. Den dispensen gäller i Tyskland, Österrike, Holland, Frankrike förutom i våra grannländer Norge och Danmark (hoppas jag inte glömde någon). Men denna dispens rör alltså VOC bilar som till 100% uppfyller vårt reglemente, inga andra. Så trots att VOC är en nationell svensk klass så kan vi alltså tävla i alla dessa länder utan problem.

Men SverigeSerien har kört även i Finland och det fanns inte med bland länderna du räknade upp. Hur kunde det gå till?

Helt korrekt. Vi körde Finland i tävlingar arrangerade inom FIA-anslutna AKK, finska motsvarigheten till SBF Svensk Bilsport. Men, då ordnade jag med ett stort arbete tillsammans med arrangerande klubb Tammerfors AU en dispens för just de aktuella tävlingarna, alltså ingen generell dispens som den i alla de andra uppräknade länderna. Det krävde å sin sidan några tilläggsregler som den minnesgode kommer ihåg, tex att vi de tidiga gångerna vi körde inte fick använda Bilsportshjälmen som då fortfarande var tillåten i Sverige. Vi var tvungna att säkra att alla förare hade handskar etc etc. Men mest av allt så krävdes det att vi hade en egen VOC-tekniker på plats i tävlingsbesiktningen som kunde intyga att alla bilar till 100% var en VOC och inget annat - det var ju det reglementet som AKK gått igenom och hade gett dispens för. Ingen bil blev godkänd på tävlingsbesiktningen förrän vår man på plats gav sitt godkännande.

Kan en rallybil omväxlande vara både en VOC och en Grupp F?

En sista fråga som vi fått otaliga gånger de senaste åren är dock lite mer konkret och tydlig, tack för det. Kan en bil omväxlande tävlas i VOC och Grupp F. Dvs, kan en rallybil samtidigt tillhöra båda bilklasserna?

Även här är svaret ett klockrent NEJ! Enligt SBF Tävlingsregler Rally 2.2 ska ”Ta?vlingsfordon ska anma?las i den grupp och/eller klass som bilen enligt tekniska besta?mmelser tillho?r och som enligt inbjudan inga?r i ta?vlingen. (Ra?tt klass och cylindervolym)”. Inga tveksamheter. En rallybil kan aldrig ingå i mer än en klass, det säger sig självt. Reglementena är olika och den kan bara ingå i den klass den tillhör och är byggd för. För att tillåtas starta ska bilens korrekta klass dessutom skrivas in i Vagnsboken överst på sidan 5. Här har några ”kreativa förare” hittat på att deras bil är en ”standardrallybil” och man menar då att den omväxlande kan gå som en VOC och en Grupp F. Men! Standardrallybil är ingen bilklass, det är en samling av tre bilklasser - GrE, GrF och VOC med sinsemellan olika reglementen. En bil kan således aldrig bara vara en standardrallybil utan måste, utan undantag dessutom tillhöra en specifik bilklass. Annars är det oklart på vilket reglemente den ska besiktigas och mot vilket reglemente en eventuell protest ska bedömas. Ganska självklart egentligen.

I nyare vagnsböcker och registerkort så har alla standard-rallybils-klasser separerats i VOC STANDARD, E STANDARD eller F STANDARD så där finns inga tveksamheter alls om vad bilen tillhör och ska tävlas i för klass.

Att sedan flera bilklasser i en enskild tävling slås ihop till en gemensam tävlingsklass, det är en helt annan sak. Här är det helt upp till tävlingsarrangören att bestämma. I princip kan arrangören utifrån sina förutsättningar slå samman vilka bilklasser som helst. Det förändrar inte vilken bilklass bilen tillhör. Bilklass är en sak. Tävlingsklass något helt annat även om det just i VOC´s fall ofta sammanfaller. Vi är ofta många till start vilket motiverar att vi tävlar också i egen tävlingsklass.

Återigen ett stort tack till SBF - Svensk Bilsport och i synnerhet till Janne Rydh och övriga Rallyutskottet. Vi ser med stor förväntan och tillförsikt fram emot de kommande sex åren.

Hoppas också att du läsare tagit dig ända hit. Det är som sagt riktigt viktiga frågor som vi samlat svar på så här i mellansäsong när tävlandet tagit lite ledigt även om det är en hektisk säsong för oss i klassledningen med arbete inför nästa, spännande säsong.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Sviestaträffen:[Resultat]
Lill-Jumbon:[Resultat]
Skänningeknixen:[Resultat]
Svenska Sprintserien 2:[Resultat]
BDS-Sprinten:[Resultat]
Hässleholms GP:[Resultat]

Publicerad: 2024-10-05 05:45






65 ERC ekipage till Rally Hungary, fyra Svenska bilar i rallyt.
Klockan 14 släpptes anmälningslistan för Rally Hungary, årets andra ERC-deltävling som körs 9-11:e maj runt Veszprem med 13 sträckor på 19 mil grusvägar. Totalt ses ett 90-tal ekipage för rallyt, 67 för den internationella delen och 65 för EM-poäng.

29 ekipage i Rally2 klassen med Andrea Mabellin...

Publicerad: 2025-05-01 15:21


Internationella 4WD: Tungviktsmöte i GK Door Team Sweden.
© Niklas Falk, Svensk Bilsport.Med ett tiotal bilar på startlinjen är Internationella 4WD en klass att se fram mot i Silverratten, inte minst tungviktsmötet mellan Dennis Rådström och Tom Kristensson – båda i GK Door Team Sweden.

Rådström i mästerskapsledning – gör grusdebut med Toyota.
Efter segern i vinterns premiär i Boden...

Publicerad: 2025-05-01 13:51


Fullt startfält väntar i Miniknäppen, tre sträckor dubbelt.
© emotorsport.seMiniknäppen där Tjust MK tillsammans med Åtvidabergs MK arrangerar, tre sträckor går dubbelt vilket ger 18km special på fina grussträckor. Till start inkluderat föråkare ses maximala 40 ekipage och enkelt med bara fyra klasser.

20 deltagare genom Trimmat 2wd med Johan Svensson, Peter Hålling, Tom...

Publicerad: 2025-05-01 06:11


Publikinformation inför Värmesprinten på lördag!
© emotorsport.sePå lördag kör vi i Eskilstuna MK Värmesprinten i rallyskogarna runt Eskilstuna. Tävlingen ingår i Finess onotade rallyserie, 7 klubbars serien samt DM för Södermanland-Västmanland.

Två fina vägar ska köras två gånger vardera av de cirka 90 anmälda ekipagen.

Karta och Program kommer att finnas ...

Publicerad: 2025-05-01 05:59


Följ resultaten från Lill Jumbon och Sviestaträffen.
© emotorsport.seTorsdag, helg och rally mitt i veckan när både Falköpings MK och Linköpings MS kör på bana. På västgötasidan är det Lill Jumbon med en 3km lång sträcka som går tre gånger med 120 anmälda i Mega Rally Cup.

För Linköpings MS med Sviestaträffen närmare 100 bilar där Östergötlands RS-DM kör deltävli...

Publicerad: 2025-05-01 05:44


Drive VXO med tre BMW i Rally SM:s gruspremiär i Älmhult.
© emotorsport.sePå lördag är det dags för säsongens första grustävling i Rally SM när anrika Silverratten avgörs med Älmhult som start- och målplats. För Drive VXO Motorsport innebär det en efterlängtad "hemmatävling" – och teamet kommer till start med tre bilar nominerade som poängplockare i Teammästerskapet.

J...

Publicerad: 2025-05-01 05:32


Rally SM inleder grussäsongen med 60:e Silverratten i Älmhult
© emotorsport.sePå lördag den 3 maj körs den andra deltävlingen i Rally SM 2025. Med över 90 startande bilar i SM-klasserna väntar en fullspäckad rallydag på grusvägarna kring Älmhult – och premiären för nya Junior-SM Standard.

Den 60:e upplagan av Silverratten körs lördagen den 3 maj med nio specialsträckor. HQ...

Publicerad: 2025-04-30 19:57


Inför Silverratten, Adam kör för vinst i Nationella 4wd.
© emotorsport.seEn av Älmhults MK:s unga talanger är 19-årige Adam Grahn som kommer till start i Silverratten som är andra deltävlingen i Rally SM. Nyligen uppklassad A-förare och i helgen körde Adam till sig en totalseger i Hässleholm. På lördag släpper han handbromsen på grus, hemmatävling och siktet är högt inst...

Publicerad: 2025-04-30 15:37


Wille Gad, ”jag ska göra mitt bästa på lördag”.
© emotorsport.seEn av Älmhults MK:s unga talanger är 20-årige Wille Gad som kommer till start i Silverratten som är andra deltävlingen i Rally SM. På lördag släpper han handbromsen på sin Volvo 940 på grus och siktet är högt inställt.

Wille Gad började köra ungdomsrally för tre år sedan i en Volvo 940 VOC och un...

Publicerad: 2025-04-30 15:33


Jemba-noter i samtliga resterande Svenska RallyCupen deltävlingar.
© JembaNu står det klart att deltagarna i Svenska RallyCupen får tillgång till världens mest konsekventa arrangörsnoter efter att vi avtalat om samarbete med Rally Uppland (MK Tierp), Kullingstrofén (Kullings MS), Rally Bergslagen (Kolsva, Ludvika, Fagersta m.fl.) samt Marknadsnatta (V. Östergötlands MK).
...

Publicerad: 2025-04-30 13:43


Tidigare nyheter:
Rallypulsen stiger i Älmhult – allt du behöver veta inför helgen.
Fullsatt i torsdagens Lill-Jumbo, deltävling två i Mega Rally Cup.
Hallberg laddar för seger i Silverratten ihop med GK Door Team Sweden.
90-talet bilar går för torsdagens Sviestaträff.
Toyota Gazoo Racing lackar om till sommaren, svart blir silver.
Gruspremiär för Suzuki-cup gänget - summerar Vilda Ryd Racet.
Flodin trivs på småländska vägar, ser fram mot gruspremiären.
Solberg hittade farten på spanska asfalten.
Dags för Lill Jumbon, torsdagsrally för Mega Rally Cup.
Vilda vägar i Ryd - SSM summerar helgens rally.
WRC tabellerna efter Toyotas dominans på Kanarieöarna.
Latvala vann Historic Vltava Rallye, växellådsras för Tobias som fyra totalt.
Fyrklöverns Sprintcup inledde med söndagens BDS-Race.
Foto från Vilda Ryd Racet.
Skogsavverkning vid sträckan, Morgongåvasvängen ställs in.
Grahn tog hem Hässleholms GP i Rally2-debuten.
Rovanperä ny VM tvåa efter segern i Rally Islas Canarias.
Pettersson snabbast genom Skänningeknixen.
Nattsson snabbast i Svenska RallyCupens premiär, Vilda Ryd Racet.
Tufft för Andervang - Thörnberg vann Volvo Euro Cup tävlingar i Rallye Sulingen.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Hungary 09-11/05


Rally SM:
Silverratten 02-03/05


Rally VM - WRC:
Vodafone Rally de Portugal 15-18/05


Svenska RallyCupen:
Rally Uppland 24/05




Foto:
Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbockensprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverspecialen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.