____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Svensk Bilsport.
© Svensk Bilsport.
Jonas Kruse summerar vintern och siktar framåt med Rally SM.
Kruses SM-krönika, vintern och framåt.
PRESSRELEASE

Sandviken.
Sandvikens tävling kan sammanfattas med ett ord: Succé! Tävlingsledaren, legenden Kalle Andersson, tillsammans med de fantastiska funktionärerna och tävlingsledningen, genomförde en tuff, bra och betydelsefull tävling.

Banan, som utformats av Markku Kangas, var riktigt snabb. Det krävdes att man var morgonpigg... SS1 med en snitthastighet på 127 km/h, SS2 126 km/h och SS3 129 km/h. Detta noterades förstås i domarrapporten.

Rally ska vara snabbt, men också säkert. FIA inför en hastighetsspärr till nästa års Rally1-bilar, eftersom de anser att bilarna är för snabba helt enkelt. Min åsikt är att vi bör ha snabba deltävlingar, men på rätt sätt, inte bara långa raksträckor utan sträckor som är tekniska men ändå snabba, vilket var fallet i Sandviken.

Det är viktigt att ha en kombination av både snabba och tekniska sträckor, eftersom en SM-förare bör kunna bemästra alla typer av vägar.

Säkerhetsarbetet.
Säkerheten i rally är något jag har varit inne på tidigare. Rally är inte en ofarlig sport, därför är det extremt viktigt att detta arbete ständigt drivs framåt. Målet är att ha en grupp som ansvarar för allt säkerhetsarbete på ett systematiskt och samordnat sätt så vi lär oss av det som sker och förebygger att olyckor sker. Det pågår ett ständigt säkerhetsarbete i VM och det ska vi dra nytta av i både SM och på lokal nivå men vi måste också jobba med våra egna frågor. Jag är otålig men tillsammans med Stygruppen och övriga inom förbundet ska vi stärka säkerhetsarbetet. Den som tävlar, är funktionär eller publik i rally i Sverige ska kunna veta att det sker på säkrast möjliga sätt.

Målbild och strategi för Rally-SM framåt.
Styrgruppen under ledning av Hans Bååth har nyligen avslutat steg ett i vårt långsiktiga arbete för framtidens Rally-SM. Vad är målbilden för Rally-SM? Hans har intervjuat ett 30-tal personer som är i, har varit, eller är utanför sporten och sammanställt ett förslag som täcker in ett stort antal områden. Från antal SM-medaljer och tekniskt reglemente, till mediearbete och säkerhets-/hållbarhetsfrågor och mycket mer. Detta för att vi ska kunna bilda oss en uppfattning och skapa en bild av var Rally-SM bör vara om tre till fem år. Detta har presenterats för förbundsstyrelsen som stöder denna målbild! Nu fortsätter arbetet med att prioritera, strukturera genomförandet och ta fram en budget.

Självklart kommer detta att skickas ut på remiss till Rally-SMs intressenter, bland annat genom det nybildade tävlanderådet och det blivande arrangörsrådet.

Tävlanderådet.
Mikael Johansson blir den som kommer att leda arbetet i tävlanderådet. Han arbetar numera som rektor i Ludvika och har haft stora fackliga uppdrag. Många av oss vet att Micke har varit kartläsare åt flertalet förare i cirka 93 år... Han har tackat ja till uppdraget med en stor portion glädje och inspiration, vilket känns mycket bra! Han var en av flera som ni aktiva föreslog till uppdraget. Inom ramen för detta uppdrag kommer han också att bli medlem i styrgruppen för att kunna föra fram de tävlandes perspektiv. Micke har skissat på hur han vill forma tävlandegruppen och kommer redan inom några dagar att presentera detta för er aktiva tävlande i Rally-SM.

Arrangörsråd.
Ett arrangörsråd börjar också som sagt att formas. Arbetet med rådet leds av Hampus "Jutarn" Juteryd, tävlingsledare för Rally Nyköping, och Patrik Persson, tidigare SRM och nu i styrgruppen. De båda råden kommer att ha inflytande över besluten som fattas av styrgruppen, och känna att de kan påverka Rally-SM, få insikt i alla relevanta frågor, öppenhet, ni vet, tillsammans och ärlighet... Båda råden kommer att få viktiga frågor på bordet snart...

Däckekonomi.
En av dessa är enhetsdäck för Rally-SM. En het fråga, jag vet. Men vi vill lyfta detta för att utvärdera om det är en bra väg att gå. Kanske redan till nästa säsong? Just kostnaden för däcken är kanske den hetaste debatten just nu. Däcken är för dyra helt enkelt. Därför vill se vad vi kan göra för att sänka kostnaderna. Jag har pratat med alla däckleverantörer som har vinter- och sommardäck. De har fått visionen och flera har återkopplat med hur de tycker att ett anbud/upphandling ska gå till. Vi håller precis nu på att utforma detta för utskick nästa vecka, och målet är beslut i mars.

Viktigast är att de tävlande får en bättre däckekonomi! Vi kommer väga in allt, pris, däckets andrahandsvärde, prestanda, hållbarhet, servicen osv. Vi kommer göra denna upphandling transparent. Pengarna som kommer in till Svensk Bilsport kommer att fördelas tillbaka till att stärka mästerskapet, ALLA ska tycka detta är bra! Kanske inte de leverantörer som inte får uppdraget, tyvärr.

Våra planer sträcker sig även till att ha en cup med samma enhetsdäck. Cuptävlingarna ska helst ligga ca. 2 veckor före varje SM-tävling, gärna med rekognosering och en dags tävlande för att fungera som test och uppvärmning inför SM. Kontakter har tagits med flera av de befintliga cuper som finns.

Juniorer.
Ett område jag brinner starkt för för är juniorerna i SM. Vi måste hitta ett sätt att verkligen satsa på dem. Det står högt på min och Styrgruppens lista. Mer om detta och hur arbetet fortskrider kommer.

Även detta är en fråga kommer att hamna på tävlande- och arrangörsrådens respektive bord ganska snart, för att få deras syn på frågan.

Arrangörer och kalender.
Avslutningsvis hade vi ett arrangörsmöte under förra veckan. Hela 21 arrangörer deltog i mötet, där förutsättningarna, framtiden för de som vill arrangera och vart vi vill med SM presenterades. De som vill arrangera SM kommer att träffa styrgruppen inom max tre veckor, för att börja planera en kalender för tre år framåt. Målet är att presentera den i maj. Många visade intresse innan mötet, hoppas de är det även efter...

En arrangör har med största tydlighet meddelat att den bestämt sig för att den SKA arrangera -26! Jag skulle säga en ny-gammal arrangör som senast gjorde en riktigt bra SM-tävling...

Samtidigt jobbas det vidare med regeländringar, små redan till sommartävlingarna, men framför allt inför framtiden.

Just nu.
Vi jobbar också på en lösning där vårt arbete skall bli enkelt att följa och där det även ska vara enkelt att ställa frågor och lämna förslag. Detta för att vi blir så transparenta och lättillgängliga som möjligt.

En sammanställning och analys börjar bli klar efter vintern och sju-millimeters dubbens påverkan på allt och alla. Vi kommer att samlas för ett möte om någon vecka för att slutföra detta arbete. Rapport kommer!

Arbetet med att utveckla tv-sändningarna pågår. Ny teknik som kan ge nya möjligheter är på gång, naturligtvis intressant, men som vanligt styr pengarna. Jag kommer att jobba för att lösa så att de ekonomiska möjligheterna finns för att lägga ut magasin utanför betalväggen. Målet är att behålla samma leverantör som räddade oss till Sandviken, grymt duktiga, men även här handlar det om pengar.

Visst var det ett bra magasin efter Sandviken?
Peter Lindqvist, marknadschef på Svensk Bilsport, arbetar på en presentation av Rally Sweden och Rally SM för att erbjuda partners möjligheten att synas, agera och aktivera sig på båda våra starka rally-arenor. Vi arbetar med partners som redan är med men kommer också söka nya samarbetspartners som kan vara med och finansiera. Detta är för mig förstås ett viktigt och prioriterat arbete!


» Pressrelease från Rally SM.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2024-03-06 18:16:50






Kalendern för Sydsvenska Mästerskapet 2026.
© emotorsport.seBland båda distriktens rallyansvariga råder samsyn om att distrikten är de som över tid skall ansvara för att det finns en verksamhet som gynnar arrangörer och tävlande. Cuper och serier kan komma och gå men tack vare det demokratiska systemet inom SBF kommer det hela tiden nya som tar ansvar för at...

Publicerad: 2025-10-13 21:21:08


Carlberg kör VM-tävlingen Central European Rally som säsongsavslutning.
© Opel Motorsport.Europamästaren från Jönköping avslutar säsongen och fabrikssitsen tillsammans med Opel med att göra VM-debut med nya FIA homologerade Opel Mokka GSE Rally. Världens första FIA homologerade elrallybil. Calle kommer att köra bakom WRC fältet. Vägarna, som ofta blir leriga, kommer att vara en stor utma...

Publicerad: 2025-10-13 15:54:33


Mille och Johan går för VM-guld i Junior WRC-finalen.
Efter en stark säsong med flest sträcksegrar av alla i mästerskapet är 20-årige rallyföraren Mille Johansson från Katrineholm redo för årets största utmaning – finalen i Junior-VM. Tillsammans med kartläsaren Johan Grönvall från Arvika ligger dom tvåa i mästerskapet inför Central European Rally, bar...

Publicerad: 2025-10-13 12:30:46


Novemberskölden på gång - rallystart med massor av aktiviteter på torget.
© emotorsport.seNässjö Motorklubb bjuder in till höstens stora rally Novemberskölden med rallytorg och start på Stortorget i Nässjö den 1:a november.

Välkommen till ett av Sveriges största rallyn sett till antalet deltagare – med upp till 250 team och 5-6 personer i varje team! Detta är Nässjös största idrottsev...

Publicerad: 2025-10-13 11:05:32


TV-tablå inför helgens Central European Rally.
© emotorsport.seÅrets 12:e WRC deltävling på tur, Central European Rally med sträckor i Tyskland, Tjeckien och Österrike väntar under helgen. Torsdag morgon shakedown som sänds live i vår WebTV & Video avdelning via promotorns sändning.

Rallyt på 14 sträckor inleder torsdag eftermiddag då en sträcka går dubbelt ...

Publicerad: 2025-10-13 09:01:36


Åtta deltävlingar för Bilsport Rally Cup 2026.
© emotorsport.seÅtta deltävlingar blev resultatet när Bilsport Rally Cup stängde sin kalender för 2026, en hektiskt säsong för de onotade åkarna även om det väntas bli resultat man får räkna bort från säsongen när allt summeras.

De tävlande har från start fem deltävlingar på drygt 2 månader, Skåne inleder Rally ...

Publicerad: 2025-10-13 05:58:44


Ogier före Fourmaux i helgens genrep, Herbst Rally.
© Toyota Gazoo Racing.Som uppvärmning inför kommande veckas Central European Rally körde Sebastien Ogier föråkare i österrikiska Herbst Rallye över tio mil, totalt åtta sträckor där Toyotaföraren var snabbast under lördagen.

På plats även Adrien Fourmaux som likt fransmannen körde föråkare, första halvan av rallyt byt...

Publicerad: 2025-10-12 21:47:47


Drive VXO-Sprinten, Grahn glänste i premiären – mörkerkörning och publikfest på Uråsa.
© Ryrlén.Drive VXO-Sprinten på Uråsa flygfält blev en rallydag och kväll att minnas. Med 65 startande ekipage och både svenska, danska och tyska deltagare bjöds publiken på fart, precision och show – allt på asfalt, där förarna tävlade i två däckklasser: asfaltsdäck och grusdäck.

Grahn dominerade i pre...

Publicerad: 2025-10-12 19:32:28


Kalle bäst i Lilla VM på Högstabanan.
© emotorsport.seHaninge MK´s Lilla VM på Högstabanans område, en sträcka på 1,9km kördes tre gånger under söndagen, 31 startande och fyra klasser.

Arrangörsklubbens Kalle Gustafsson körde Ford Fiesta Rally2 och gjorde det bra, tre raka sträcksegrar och seger totalt 4,2 sekunder före Casper Jansson. Unge rallycro...

Publicerad: 2025-10-12 17:38:21


Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
© emotorsport.seSex raka sträcksegrar för Stig Andervang och Vanessa Dagge i ADAC/PRS Havellandrallye - Svensken i Tyskland med Hyundai i20 N Rally2 för tävlande. Upplägget var att en av sträckorna gick tre gånger, en annan dubbelt och så en som bara kördes en gång - rallyt på grus med inslag av asfalt. För Svenske...

Publicerad: 2025-10-12 11:11:59


Tidigare nyheter:
Åtta deltävlingar för Bilsport Rally Cup 2026.
Ogier före Fourmaux i helgens genrep, Herbst Rally.
Drive VXO-Sprinten, Grahn glänste i premiären – mörkerkörning och publikfest på Uråsa.
Kalle bäst i Lilla VM på Högstabanan.
Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.
Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
40 dagar till Motorsportsalongen - Reiersen, Liljegren och en WRC-kändis på plats.
Supercupen 2026 börjar ta form - nya klassindelningar och tre vintertävlingar klara.
Närmare 300 svenska rallyåkare ute - följ bl.a. Årjängssprinten, Finalsprinten och Drive VXO Sprinten.
30 bilar till söndagens Lilla VM i Haninge.
RS final i söder med Drive VXO Sprinten.
102 rallyåkare till lördagens Årjängs Sprint.
Listan, årets pristagare i Svenska RallyCupen - missa inte prisutdelning och fest!
Drive VXO-Sprinten – lördagsrally på Uråsa flygfält.
Finalsprinten avslutar Eskilstuna Sprintcup 2025.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
- - - - - 01-02/00


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.