|
 Magnusson förste Svenske Mitsubishi vinnaren. PRESSRELEASE
* Andreas Magnusson blev första Swedish Evo Challenge-mästaren.
* Kampen om titeln avgjordes på sista sträckan.
* Hans-Erik Weng slutade två efter att en drivaxel gått av fyra km före slutmålet.
Slutkampen om det allra första svenska Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge-mästerskapet någonsin utkämpades den gångna helgen i Askersund. På sista sträckan i rallyt Rejmeknixen.
Hans-Erik Weng och hans co-driver Anders Fredriksson åkte ut på sista stäckan med en ledning på 1,7 sekunder, men fyra kilometer från målet gick en drivaxel sönder. Därmed kunde Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog gå förbi och ta den första svenska Evolution Challenge-titeln.
Båda de främsta teamen har vunnit två deltävlingar vardera i årets Mitsubishi-mästerskap. Magnusson/Hulterskog startade den sjätte och sista omgången med bra en poängs ledning över Weng/Fredriksson. Eftersom en seger i Rejmeknixen skulle ge tolv poäng, var utgångsläget att snabbast ekipage i Askersund skulle krönas till champion.
Rejmeknixen innehöll 41 utslagsgivande kilometer, fördelat över fyra sträckor i skogarna intill det bildsköna Askersund. Eftersom tävlingen var relativt kort var det viktigt för de tävlande att inte göra misstag eller råka ut för problem.
Första sträckan vann Weng/Fredriksson med över sju sekunder – vilket var överraskande mycket – till Magnusson/Hulterskog. De senare medgav att stundens allvar hade hindrat dem från att prestera på topp. På andra sträckan tog de i alla fall tillbaka fyra sekunder på ledarna, trots att de flöt ut i en kurva, slog i en sten och krökte bakfjädringen. Tursamt nog var det service efteråt, och mekanikerna hann precis bli färdiga på utsatt tid.
Efter de första två sträckorna var Joachim Carlström/Jörgen Norman bara elva sekunder efter ledarna. Därmed räckte det att ta sig i mål för att bli trea i mästerskapet. Mikael Gustafsson/Ola Persson höll fjärdeplatsen och körde säkert för att undvika de växellådsproblem de fick i femte deltävlingen och inte hunnit åtgärda.
Efter rullningen veckan innan hade Tobias Gustafsson/Fredrik Leierth och deras team jobbat hårt hela veckan för att få bilen i ordning för Askersund. Nu fick de inte lön för mödan, utan något elfel fick bilen att stanna bara tre kilometer in på första sträckan.
Med bara två sträckor kvar visste de ledande teamen att det var full satsning framåt som gällde för att ta titeln. Efter SS3 skilde endast 1,7 sekunder, Weng/Fredriksson före Magnusson/Hulterskog.
Halvvägs in på den 13 kilometer långa sträckan som avslutade Rejmeknixen var de två sekundlika. Precis då, när bara fyra kilometer återstod kände Weng att någonting var fel med bilen, en främre drivaxel hade gått av. Han fortsatte, men tappade sexton sekunder och hoppet om att vinna årets Mitsubishi-mästerskap.
Som contrast fick Magnusson/Hulterskog en nästan perfekt resa genom sista sträckan, och kunde glädja sig åt att åka tillbaka till Askersund och slutmålet som de allra första segrarna i svenska Evolution Challenge.
– Jag är så glad över att ha vunnit Evo Challenge. Det är ett stort mästerskap och jag har njutit av varenda minut, sa Magnusson.
– Det har också varit utslagsgivande och med de priser du kan vinna får vi mycket för pengarna. Dessutom har jag fått mycket mer media än jag fått i andra svenska serier. Vi ska försvara vår seger nästa år!
Magnusson/Hulterskog vann också Grupp N och blev sjua totalt i Rejmeknixen.
Organisationen bakom Evolution Challenge är redan i full gång med arbetet inför 2009. Målet är att offentliggöra tävlingskalender och regler inom de närmaste veckorna.
2008 ärs Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige sponsras av: Mitsubishi Motors Sverige, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Mpart och RPM Promotions.
Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige – Deltävling 6
Resultat
1 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 23:17.4
2 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 23:33.3
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 23:53.4
4 Mikael Gustafsson (Ludvika)/Ola Persson (Uppsala) 25:12.0
Brutna
SS1 Tobias Gustavsson (Finspång) /Fredrik Leierth (Kolmården) Elproblem
Final 2008 Championship Positions
Slutresultatet baseras på fem av sex deltävlingar, där de tävlande får räkna bort sitt sämsta resultat.
Förare
1 Andreas Magnusson 56
2 Hans-Erik Weng 52
3 Joachim Carlström 35
4 Jonas Ericsson 23
5 Mikael Gustafsson 23
6 Jimmy Joge 18
7 Tobias Gustavsson 10
8 Joachim Borg 6
9 Kenneth Jonsrød 5
Co-drivers
1 Henrik Hulterskog 56
2 Anders Fredriksson 52
3 Jorgen Norman 35
4 Ola Persson 24
5 John Stigh 23
6 Mikael Johansson 12
7 Fredrik Leierth 10
8 Lill-Erik Gustafsson 6
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2008-09-23 16:56
|
|
Från Forshaga till Ohio - ett riktigt rallyäventyr tar fart!
Medan det är lite lugnare på hemmaplan passar vi på att följa ett alldeles särskilt äventyr. För när Nicklas Jidflo, vår ordinarie co-driver i Robin Adolfssons Fiesta R5, ger sig ut på rallyresa över Atlanten tillsammans med rutinerade föraren Thomas Hansson är det självklart att Drive VXO hänger me...Publicerad: 2025-06-07 21:38
Så gick det i Staffanstorps Festivalrace, Lundgren snabbast totalt.
Staffanstorps Festivalrace med Arlövs MC och Lunds AC som arrangör innebar de tre proven St: Eriks, Betongstationen och Återvinningen på 8,2km som kördes två gånger.
Lunds Jörgen Lundgren i Mitsubishi Lancer EVO9 var snabbast från start och höll täten totalt av rallyt, till mål 9,6 sekunder före kl...Publicerad: 2025-06-07 18:08
Ogier pressas av Tänak inför avslutningen i Rally Italia Sardegna - Solberg snabbast för dagen.
Lördagens 12 mil avverkade i Rally Italia Sardegna - två ekipage i täten gör upp om segern. Ott Tänak som enda hopp kvar för Hyundai sätter hårt tryck på ledande Sebastien Ogier - men fransmannen kontrar. Estländaren åker fort och på avslutningen och var tio sekunder före nästa bil - men till sträck...Publicerad: 2025-06-07 17:21
Malm i 2wd Fiesta snabbast totalt i Enerco Rallysprint.
Enerco Rallysprint avverkade tre sträckor dubbelt under lördagen med 75 startande ekipage, 63 tog sig runt dagen och snabbast totalt ses SMK Salas Sebastian Malm i tvåhjulsdriven Ford Fiesta.
16:02 minut krävdes att avverka rallyt för Malm, 5,6 sekunder mer behövde 4wd vinnaren Pontus Florin, en ...Publicerad: 2025-06-07 17:09
Ogier håller greppet, Solberg avancerar i Rally Italia Sardegna.
Halva lördagen avverkad i Rally Italia Sardegna, tre sträckor på sex mil körda och till service går Sebastien Ogier som fortsatt ledare, på dagens andra sträcka fick han en framräknad tid då han kört i dammet bakom Adrien Fourmaux som punkterade, stannade och bytte och låg framför sin landsman.
<...Publicerad: 2025-06-07 14:48
Bilsport Rally Cup laddar för 2026, Svedala, Trelleborg & Tjust klara för deltävlingar.
Bilsport Rally Cup som kör sin 25:e säsong har kommit nära halvtid, med Rally Anderslöv och Badhotelletrallyt avverkade är det nu sommaruppehåll innan Klappjakten, Rally Vetlanda och Novemberskölden avslutar säsongen under hösten.
I uppehållet börjar cupen formas för 2026 års upplaga, redan nu är...Publicerad: 2025-06-06 20:48
Enerco Rallysprint, Staffanstorps FestivalRace & Rally Italia Sardegna att följa under lördagen.
Lördagsrally med Enerco Rallysprint hos Hofors MS, med sträckor som Malmjärn, Östansjö och Kratte Masugn ska det köras rally för de 76 startande under lördagen. På plats tävlas det om poäng i Nedre Norras FM och Finess Onotade Rallyserie.
Arlövs MC och Lunds AC står för Staffanstorps FestivalRace...Publicerad: 2025-06-06 20:34
Ogier ledare efter Nevuilles miss - Solberg snabb i Rally2.
Även eftermiddagen i Rally Italia Sardegna kastade om resultaten, in på andra loopen gick Adrien Fourmaux som ledare 2,9 sekunder före Thierry Neuville, 8,1 sekund före Sebastien Ogier och som fyra Ott Tänak.
Ledande Neuville körde bort ett hjul.
Neuville gick upp som ledare efter att ss4...Publicerad: 2025-06-06 18:47
Forumaux toppar efter ss3 i WRC Rally Italia Sardegna.
Stökig förmiddag i Rally Italia Sardegna, ut efter halva fredagens etapp, tre sträckor och sex mil kommer Adrien Fourmaux först ur dammet. Fransmannen för Hyundai har 2,9 sekunder till teamkollegan Thierry Neuville.
Sebastien Ogier bäst för Toyota som trea, 5,2 sekunder framåt och 0,9 sekunder ba...Publicerad: 2025-06-06 13:40
300 ekipage anmälda för Midnattssolsrallyt och Slottssprinten!
Den 19:e juni, dagen före Midsommar stänger anmälan för sommarens Sörmländska rallyhöjdpunkt - Midnattssolsrallyt i kombination med Slottssprinten helgen 11-12:e juli. Trycket på anmälan från start var högt, men hur ser då läget ut nu?
För Midnattssolsrallyt finns 120 platser för historiskt rally...Publicerad: 2025-06-06 10:35
|
| |