NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Förändringar planeras i VOC Mekonomen Rallys nationella serier 2024.
PRESSRELEASE

Det planeras ganska omfattade nytänkande i VOC Mekonomen Rallys nationella serier inför nästa säsong, dvs inför 2024. I korthet så planeras det att köras två nationella serier under 2024, dels en VinterSerie på fyra eller fem deltävlingar där tre räknas i det slutliga resultatet. Dels en SverigeSerie på som nästa år bara består av sommartävlingar, fem eller sex till antalet där fyra räknas för i ett slutligt resultat. Detta i ett försök att parera skenande priser, inte minst däckpriser och då i synnerhet på vinterdäck. Nästa stora planerade förändring är att vi planerar slå ihop Elit A och B till en gemensam klass, på samma sätt som många andra cuper redan gjort. Precis som vanligt är dock att vi i VOC´s nationella serier tävlar om landets största prisbord i en enskild klass. Prisbordet jobbas det på kontinuerligt men även nästa år kommer priser för minst 150 000:- att delas ut i en enda enskild klass, utan jämförelse landets största. Och om allt slår väl ut så blir den ännu mycket större.

VOC Mekonomen Rally är inte klassen som ändrar för ändrandets skull. Tvärtom är det en lång tradition i VOC, ända sedan Carlerics första dagar med klassen för mer än 30-år sedan, att ändra med varsam och försiktig hand. Väl medveten om att alla förändringar i tekniskt reglemente skapar kostnader för klassens utövare och om de är omfattande år-efter-år gör de dessutom bilar som inte tävlats med på några säsonger mer eller mindre värdelösa eftersom att det då krävs så stora och dyra uppdateringar för att göra dem uppdaterade och konkurrenskraftiga igen.
– Det inte heller några tekniska förändringar vi planerar att genomföra. Bilarna står stabilt på klassens väl fungerande och minst sagt väl utprovade reglemente. Däremot planeras det ganska stora förändringar i upplägget av klassens nationella serier, klassens motsvarighet till SM, SverigeSerien och VinterSerien, berättar klassansvarig Roger Fransson.

Bara sommartävlingar i SverigeSerien, därutöver en separat VinterSerie
Det har varit klassansvarigas ambition att samtidigt med de planerade förändringarna kunna presentera de ingående tävlingarna i respektive serier, men där är vi inte riktigt.
– Vi är nära att kunna presentera kompletta serier men det får lov att bero någon vecka tills några sista detaljer hunnit falla på plats.

VinterSerien kommer att börja i Värmland för att sedan leta sig norrut i landet, så mycket kan vi säga redan nu. Nyheten, helt sommarbaserade SverigeSerien kommer i sin tur att inledas i Småland för att sedan leta sig upp mot mitten av landet, möjligen med en sväng tillbaka söderut under säsongen. VinterSerien kommer att bestå av fyra eller eventuellt till och med fem tävlingar där tre ska räkans. SverigeSerien av fem eller sex tävlingar där fyra räknas.
– Med detta upplägg tänker vi att tävlande kan prioritera tävlingar som ligger geografiskt bäst till. Vi tänker också att förare och team som väljer att göra långa resor får extra ”betalt” för dessa i form av något lägre konkurrens.

Allt görs med förarnas bästa i fokus och för att hantera de kraftiga generella prisökningar vi sett de senaste åren.
– Vi gör de här förändringarna i en ambition att i någon mån parera skenande kostnader inte minst för vinterdäck. Kraftiga prisökningar på nya däck har också förstås dragit med sig priserna på begagnat. Rallysverige lever ju med situationen att många av oss inte längre har något som ens liknar vinter där man bor eller ens nära. För att åka vinterrally måste man därför köpa dyra däck och resa långt för att överhuvudtaget få använda dem.

Speciellt tydligt blir det här i en klass som vår där de allra flesta åker helt utan eller med litet sponsorstöd. Hos oss slår därför också dyra privata levnadsomkostnader som räntan på huslånen eller stor hyreshöjning, extrema elkostnader eller för den delen dyrt drivmedel till privatbilen direkt på rallybudgeten. Här har vi med väldigt stor säkerhet förklaringen till de generellt minskade startfält inte bara i vår klass.
– Sommardäcken är förvisso nästan lika dyra, men här har man i alla fall tryggheten i att få användning för sina däck utan att behöva resa långt, en nog så väsentlig skillnad. Sommardäcken slits också mer förutsägbart. Har man otur och får dåligt vinterunderlag så kan en uppsättning vinterdäck ta ordentlig med stryk på en enda tävling, ja faktiskt en enda sträcka om man har riktigt, riktigt otur.

Sammanslagen förarklass Elit A och Elit B
En annan relativt stor förändring som planeras är att slå samman förarklasser A och B till en gemensam klass.
–Så här såg det ut en gång i tiden i VOC, då kallades de bara för Elit och C. Men växande startfält i klassen gjorde det rimligt eller till och med nödvändingt att sära på A och B förare. Där är vi inte riktigt i nutid. Mycket starka VOC-startfält i såväl Juniorer och C-förare gör att framtiden ser ljus ut och då är det förstås bara att sära på klasserna igen. Dessutom är det väldigt små tidsskillnader i A och B numera. Erfarenheten säger mig också att tempot i B kommer att ta ett litet kliv ytterligare när konkurrensen ökar, så ser det nästan alltid ut när en förare klassar upp, därför är det rimligt att anta att det även ska gälla oss B-förare som grupp.

Många andra cuper har redan gjort den här sammanslagningen. Dessutom ofta parat med att man dessutom slår samman tävlingsklassen till att också omfatta GrF, GrN och ibland också med R1B, GrE med flera. I klassens egna nationella serier, VinterSerien och SverigeSerien tävlar man uteslutande mot bilar i samma bilklass, dvs mot andra VOC rallybilar. Allt för att vara så rättvist som det bara går. Vi tänker att det är viktigare att tävla i en fullt ut helt jämförbar bil än vad det står ett A eller ett B på tävlingslicensen. Undantaget är förstås våra C-förare som vi måste värna lite extra. Här är det många som har begränsad erfarenhet och dessutom är klassens C-startfält stora i sig och väl värda att gå separat.

Utan konkurrens det största prisbordet i en enskild klass
Det finns andra rallyserier som har ett totalt sett mer värdefullt prisbord än SverigeSerien och VinterSerien. Men! Då delas bordet på en hel rad olika bilklasser.
– Vår ambition in för 2024 är att kunna presentera det även totalt sett mest värdefulla prisbordet av alla landets rallycuper. Vi hoppas också att kunna presentera lejonparten av hur detta ser ut redan innan säsongen drar igång på riktigt.

De senaste åren har VOC´s nationella serier haft ett prisbord som har varierat mellan 150 000:- och 170 000:-, ingen enskild klass är ens nära detta. Trots det så har vi ännu högre ambitioner än så på prisbordet inför 2024. Då planerar vi att inte bara var störst i en enskild klass utan faktiskt störst totalt. Som sagt, mer om detta inom kort.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
EKO Acropolis Rally Greece:[Resultat][Shakedown][Tidsplan][WebTV][Info][Anslagstavla][Karta]
Mittsverigesprinten:[Resultat][Karta]

Publicerad: 2023-10-25 21:53






Shakedown inför EKO Acropolis Rally - WebTV & resultat direkt här.
© Toyota Gazoo Racing.Om en timma, redan 07:01 drar Elfyn Evans ut på shakedown inför EKO Acropolis Rally. Förarna får vara morgonpigga när de tar sig an den 3,62km långa sträckan som utgör den sista chansen att testa vägar och inställningar. Först ut år VM ledande Elfyn Evans om får ännu en tuff uppgift först på vägarna...

Publicerad: 2025-06-25 18:48


145 klassiska ekipage redo för KAK Midnattssolsrallyt 2025.
© emotorsport.seNär KAK Midnattssolsrallyt, ett av Europas största rallyn för historiska bilar, avgörs den 11–12 juli i Katrineholm och Sörmland blir det med ett startfält som bjuder på både bredd och kvalitet. Hela 145 ekipage kommer till start I årets rally, som körs med start och mål vid Ericsbergs Slott och inn...

Publicerad: 2025-06-25 18:46


Resultat & WebTV från morgondagens shakedown inför EKO Acropolis Rally.
© M-Sport.Redan klockan 07:01 imorgon rullar shakedown igång inför EKO Acropolis Rally, en sträcka på 3,62km körs under morgontimmarna i Grekland utanför värdstaden Lamia. Först ut är VM ledande Elfyn Evans som får ännu en tuff uppgift först på vägarna under första delen av rallyt.

Första vändan över shak...

Publicerad: 2025-06-25 18:43


103 ekipage till ERC Rally di Roma Capitale - fyra Svenska bilar.
© emotorsport.seHalva ERC-serien avverkad, nu går man in i andra halvan med varm asfalt i Italien. Rally di Roma Capitale körs den 4-6:e juli med 13 sträckor på 20 mil. Idag släpptes anmälningslistan som visar på totalt 103 namn för rallyt varav flera Svenskar - ett 80-tal går om EM klasser där de Italienska hemmaå...

Publicerad: 2025-06-25 05:55


VM-ledande Mille redo för stentuffa JVM-tävlingen i Grekland.
© Junior WRC, M-Sport.20-årige rallyföraren Mille Johansson från Katrineholm och kartläsaren Johan Grönvall från Arvika är redo för säsongens tredje deltävling i Junior-VM i rally (JWRC) – och det i en av kalenderns absolut tuffaste utmaningar. I helgen körs klassiska Acropolis Rally i Grekland, med 17 specialsträckor på...

Publicerad: 2025-06-25 05:35


Helin till helgens Rally Aalborg, ingår i Danska Mästerskapet och DM-Veckan.
© Helin Motorsport.Rally Aalborg hos Motorsport Nordjylland tar vid i Danska Mästerskapet - premiären för en tid sedan avbröts efter en allvarlig olycka redan på första sträckan. Lördagens rally går ihop med tävlande för Danska motsvarigheten för SM-Veckan som ingår i fyra av rallyts tio sträckor för Danska mästerskap...

Publicerad: 2025-06-24 21:25


Svenskt i Rallye Auto International Baie-des-Chaleurs, Carlberg favorit i 2wd.
© Team FJ.Kanadensiska Rallye Auto International Baie-des-Chaleurs väntar för Calle och Torbjörn Carlberg till helgen. Rallyt från New Richmond, Quebec går med 14 sträckor på 21 mil under två dagar.

Svensk tid blir det rallystart lördag kväll, vid 19 går startskottet och strax senare når första bil första ...

Publicerad: 2025-06-24 21:18


Fler namn släppta för Rally Magic i Höljes - Sevius, Liljegren och Kristoffersson.
© emotorsport.seFredagen den 4:e juli släpps rallybilarna loss på Höljesområdet när Rally Magic inleder den svenska VM helgen med rallycross. Snart släpps hela listan för rallyt som körs på och runt banområdet som en extra bonus för rallycross publiken.

16:30 rullar tävlingen igång och efterföljande prisutdelnin...

Publicerad: 2025-06-24 21:08


SM Veckan med 40 rallyåkare som gör upp om medaljer på Himmelstalundsområdet.
© emotorsport.seMaximala 40 åkare gör upp, ett stort antal fick gallras bort för den prestigefyllda SM Veckan som ger en extra chans att synas då hela tävlingen direktsänds i Sveriges Television. Årets SM Vecka i Norrköping och rallysprinten med Norrköpings MK hamnar på för rally klassiska Himmelstalundsområdet när...

Publicerad: 2025-06-23 18:54


Onsdag och kvällsrally, SMK Sundsvall med Mittsverigesprinten.
© emotorsport.seUnder onsdagskvällen körs Mittsverigesprinten med SMK Sundsvall som arrangör, en sprint med två åk på en 3,2km lång sträcka. Kan också bli ett tredje åk, beroende på antal startande och tidsåtgång - rallyt startar klockan 18:00! Oavsett så räknas samtliga åk i slutresultatet.

Tunt i listan med ba...

Publicerad: 2025-06-23 18:32


Tidigare nyheter:
Helin till helgens Rally Aalborg, ingår i Danska Mästerskapet och DM-Veckan.
Svenskt i Rallye Auto International Baie-des-Chaleurs, Carlberg favorit i 2wd.
Fler namn släppta för Rally Magic i Höljes - Sevius, Liljegren och Kristoffersson.
SM Veckan med 40 rallyåkare som gör upp om medaljer på Himmelstalundsområdet.
Onsdag och kvällsrally, SMK Sundsvall med Mittsverigesprinten.
Inför EKO Acropolis Rally, Startfält, Sträckor och länkar inför rallyt.
41 ekipage för Rally Estonia, Solberg kör om WRC2 poäng.
TV-tablå för WRC EKO Acropolis Rally.
TV-tablå för fredagens direktsända rallysprint under SM Veckan.
Lettland och Estland väntar Värmländske 15-årige rallytalangen.
Andervang fyra i Holländska ACON-Van der Spek Vechtdalrally.
Anmälan öppen för Kullingstrofén och HEAT / Rally Bergslagen - två av Svenska RallyCupens deltävlingar.
Biljetterna släppta och planeringen rullar på för Motorsportsalongen 2025.
Klart för start, rallysprint även i Karlstads SM-Vecka 2026.
30-talet bilar i listan för Rallye Auto International Baie-des-Chaleurs, Carlberg med Svensk flagg.
Där och då säljs program för Midnattssolsrallyt och Slottssprinten 2025!
Tobias Johansson först ut för Rally Magic i Höljes.
Midsommar i Van der Spek Vechtdalrally, Andervang i startfältet.
Fullspäckad rallysprint under Hästkraftshelgen i Årjäng - första namnen släppta.
Kristian och Fredrik totalsegrade i Borås Bil Rallysprinten



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Rally di Roma Capitale 04-06/07


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
EKO Acropolis Rally Greece 26-29/06


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Borås Bil Rallysprint.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, torsdag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.