____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   
   

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Calle Carlberg Motorsport.
© Calle Carlberg Motorsport.
Segern i Vosges var enormt skön förklarar Svensken inför andra halvlek där fler pokaler med nummer 1 jagas..

© Calle Carlberg Motorsport.
© Calle Carlberg Motorsport.
Calle och Torbjörn i eldrivna Opel Crosa-e - tvåa i mästerskapet efter första halvlek, bara fåtal poäng bakom ledaren inför hösten - närmast tävling i ADAC Rally Saarland Pfalz.

© Calle Carlberg Motorsport.
© Calle Carlberg Motorsport.
Fler sådana här pokaler jagar Svenskarna, något som skulle föra dem mot den efterlängtade titeln i det eldrivna mästerskapet som drivs av Opel Motorsport.
Carlberg summerar första halvan av säsongen i ADAC Opel Electric Rally Cup.
PRESSRELEASE

23-årige Calle Carlberg har under 2023 fortsatt sin jakt på att vinna världens första eldrivna rallycup i ADAC Opel Electric Rally Cup Powered By GSE. Efter fyra deltävlingar och halva säsongen körd ligger svenska teamet nu på en andraplats bara fem poäng bakom Tyske Max Reiter.

"Vi är i betydligt bättre slagläge i år jämfört med förra året. Då låg vi långt ner i fältet efter att ha brutit en tävling med växellådsproblem i Holland. Att vi lyckats ta oss i mål alla tävlingar på bra placeringar i år delat med att alltid vara snabba på powerstage har gett att vi nu kan se fram emot en spännande höst."

Tuff säsongsstart, men sedan kom seger.
Carlberg började säsongen på sämsta tänkbara sätt med en punktering i Tyska ADAC Rally Sulingen redan på första sträckan. Där lyckades man sedan köra sig upp till en tredjeplats med fulla powerstagepoäng. Man fortsatte sedan säsongen i Schweiziska Rallye Du Chablais. En försiktig start såg teamet behöva jaga ikapp under lördagen. Man lyckades ta sig upp till en förstaplats, men efter strul med tidtagning och resultat blev man nedpetade till en andraplats. Full av revansch begav man sig mot Frankrike och Rally Vosges Grand Est. Med fullt tempo redan från start lyckades man även här ta fulla powerstage poäng och dessutom plocka sin första seger i cupen.

"Segern i Vosges var enormt skön. Vi har varit så nära så många gånger. Alltid har något strulat och vi fått ge oss, men inte denna gången! Känslan bara stämde här. Full push från start och bortsett från en liten miss på service med en trasig bärarm gick tävlingen perfekt. Vi vann alla sträckor utom tre och kunde tillslut gå i mål 25 sekunder före någon annan."

Tuff helg i Österrike.
Efter succén i Frankrike åkte man till bergen i Österrike för Rally Weiz. Detta skulle visa sig bli en mycket tuff tävling. Redan på shakedown öste regnet ner och efter ett riktigt "moment" tappade Carlberg allt självförtroende. Detta speglade sig sedan under tävlingen då Carlberg inte riktigt fick upp farten i de tuffa bergsvägarna som ofta skiftade underlag.

"Jättetufft. Från jättebra asfalt till ishal annan typ av asfalt. Många gånger såg man heller inte skillnaden i vägen och fick gissa sig fram. Vi hittade inte alls känslan under helgen och fick se oss besegrade med 9 sekunder av Max. Han körde riktigt bra och vi tappade egentligen all tid på endast en sträcka. Rally är så extremt svårt i sådana här förhållanden. Det är enkelt att kanske tro att det bara är att glömma och pusha på, men när man har budget att tänka på, säsongen och framtida karriären står på spel samt självförtroendet inte finns där är det väldigt svårt att släppa på sina gränser."

Snabbare än förra året.
Något positivt man tar med sig från Österrike är att man i snitt åkte 0,7 sekunder per kilometer snabbare 2023 än 2022 då många av sträckorna var identiska.

Man hade också slutat på en 12:e plats totalt på powerstage med sin 130 hästars 1700kg tunga Opel. Det visar på vilken fart som finns i toppen av cupen menar Carlberg.

"Det går fort. Riktigt fort. Fegar du i en kurva så är du inte snabbast, så enkelt är det. Väldigt roligt att se att farten hela tiden ökar. Är ju egentligen därför vi är här. Att dessutom kunna vara 12:a totalt bland alla fyrhjulsdrivna bilar på "Koglhofl" är ganska sjukt. Vi hade ett parti som gick uppför i drygt 2km där vi måste tappat 10-20 sekunder mot de andra motorstarkare bilarna. Därför är det ännu galnare. Tar man bort denna tiden åker vi nästan jämt med många R5 bilar."

Vad kan man förbättra under året för att se till att vinna cupen?
"Vi måste bli mer jämna. Jag vet ju att farten finns där, men det ska ibland ta tid att hitta den. Jag är ju fortfarande inte helt bekväm på asfalt utan chockas hela tiden över hur fort man kan åka. Kan jag bara hålla det tempo vi har från start så ska det nog gå."

Vad tar man med sig från början av säsongen som varit positivt?
"Vi är ju snabba. Alltså när allt stämmer åker vi riktigt fort och troligtvis snabbare än de andra. Det gäller bara att alltid hålla den farten. Vi har ju också visat i år att vi är snabba på powerstage vilket har gett viktiga poäng. Tre förstaplaceringar och en andraplats har gett 19 extrapoäng i cupen hittills. Dessutom åker vi med marginal. Vi har inte råd att åka av och då måste vi helt enkelt göra såhär. Det känns också ganska bra att veta att vi är snabba utan att behöva riskera. Egentligen är det rätt sjukt när man tänker på det så har jag inte varit av vägen sedan sommaren 2019."

Näst på tur är ADAC Rally Saarland Pfalz i Tyskland om tre veckor. Detta är Reiters hemmatävling och blir tufft för team Carlberg.


» Pressrelease från Calle Carlberg.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2023-07-24 12:36:40






Ogier före Fourmaux i helgens genrep, Herbst Rally.
© Toyota Gazoo Racing.Som uppvärmning inför kommande veckas Central European Rally körde Sebastien Ogier föråkare i österrikiska Herbst Rallye över tio mil, totalt åtta sträckor där Toyotaföraren var snabbast under lördagen.

På plats även Adrien Fourmaux som likt fransmannen körde föråkare, första halvan av rallyt byt...

Publicerad: 2025-10-12 21:47:47


Drive VXO-Sprinten, Grahn glänste i premiären – mörkerkörning och publikfest på Uråsa.
© Ryrlén.Drive VXO-Sprinten på Uråsa flygfält blev en rallydag och kväll att minnas. Med 65 startande ekipage och både svenska, danska och tyska deltagare bjöds publiken på fart, precision och show – allt på asfalt, där förarna tävlade i två däckklasser: asfaltsdäck och grusdäck.

Grahn dominerade i pre...

Publicerad: 2025-10-12 19:32:28


Kalle bäst i Lilla VM på Högstabanan.
© emotorsport.seHaninge MK´s Lilla VM på Högstabanans område, en sträcka på 1,9km kördes tre gånger under söndagen, 31 startande och fyra klasser.

Arrangörsklubbens Kalle Gustafsson körde Ford Fiesta Rally2 och gjorde det bra, tre raka sträcksegrar och seger totalt 4,2 sekunder före Casper Jansson. Unge rallycro...

Publicerad: 2025-10-12 17:38:21


Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
© emotorsport.seSex raka sträcksegrar för Stig Andervang och Vanessa Dagge i ADAC/PRS Havellandrallye - Svensken i Tyskland med Hyundai i20 N Rally2 för tävlande. Upplägget var att en av sträckorna gick tre gånger, en annan dubbelt och så en som bara kördes en gång - rallyt på grus med inslag av asfalt. För Svenske...

Publicerad: 2025-10-12 11:11:59


Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
© JC Raceteknik.Drive VXO Sprinten avslutade RS-DM för Södras distrikt på Uråsa hos Drive VXO, som arrangör Karlskrona AK och Wäxjö MS. Nog blev det mörkerkörning för samtliga innan rallyt var över, varvlopp med totalt 11,5km per åk gällde sex gånger - om än att sista sträckan kördes på halva tiden men klockan börj...

Publicerad: 2025-10-12 08:50:13


Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
© emotorsport.seSnart är det dags för årets upplaga av Lövdansen, och vi ser fram emot en riktigt fin hösttävling. Årets bana bjuder på stor variation med vägar av olika karaktär – både snabba, rytmiska partier och mer tekniskt utmanande avsnitt som kommer att sätta både förare och kartläsare på prov.

Tävlingsce...

Publicerad: 2025-10-12 06:27:30


Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
© Helins Motorsport.14 sträckor avverkade i Rally Stoholm, final i Danska Mästerskapet med Kenneth Madsen som vinnare totalt efter 56 minuters tävlande. Madsen i Citroen C3 Rally2 vann rallyt 52 sekunder före Jacob Leutenberger Madsen i en Renault Clio Rally3. Vidare 2:40 minut ned till Ib Kragh med Hyundai i20 N Rally...

Publicerad: 2025-10-11 19:59:46


Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Gotlands MFBK körde tvådagars, en sträcka dubbelt igår kväll under mörker och så omstart idag på förmiddagen med en sträcka dubbelt, Höstnatta var namnet och 20-talet åkare till start.

Lars-åke Hägglund var snabbast totalt på tre av sträckorna, på den sista tappade Ford Fiesta R5 åkaren lite tid....

Publicerad: 2025-10-11 19:01:44


Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.
100 åkare där de skulle åka tre gånger över den 1300m långa sträckan på och runt Årjängstravet - upplägget för Årjängs MK och Årjängs Sprinten.

Stenungsunds Mattias Olsson satte bästa tid i samtliga tre omgångar, ingen kunde hota honom från totalsegern i Skoda Fabian, närmast bakom på två av strä...

Publicerad: 2025-10-11 18:14:56


Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
© emotorsport.seEskilstuna MK avslutade egna sprintcupen med Finalsprinten, tre åk på den 2km långa sträckan inne på området dit 80 ekipage kom för förmiddagens start.

Snabbast i samtliga tre åk var Tobias Johansson med Niclas Krigsman i högerstolen på Mitsubishi Mirage, 7,1 sekund bakom var Rasbo Mk´s C-förare ...

Publicerad: 2025-10-11 17:47:31


Tidigare nyheter:
Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.
Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
40 dagar till Motorsportsalongen - Reiersen, Liljegren och en WRC-kändis på plats.
Supercupen 2026 börjar ta form - nya klassindelningar och tre vintertävlingar klara.
Närmare 300 svenska rallyåkare ute - följ bl.a. Årjängssprinten, Finalsprinten och Drive VXO Sprinten.
30 bilar till söndagens Lilla VM i Haninge.
RS final i söder med Drive VXO Sprinten.
102 rallyåkare till lördagens Årjängs Sprint.
Listan, årets pristagare i Svenska RallyCupen - missa inte prisutdelning och fest!
Drive VXO-Sprinten – lördagsrally på Uråsa flygfält.
Finalsprinten avslutar Eskilstuna Sprintcup 2025.
Rovanperä satsar på Japansk racing 2026, lämnar WRC-serien.
Tvådagars på Gotland, Höstnatta inleder fredag kväll.
Pirelli och MRF mästare i ERC - som tillverkare och team.
Nya rutiner för Uppländska rallyn 2026 - anmälan stänger två veckor före.
Andervang till lördagens tyska Havellandrallye.
Två dagars Rally Stoholm, Dansk asfalt med flera Svenska åkare till start.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
- - - - - 01-02/00


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.