____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Drive VXO Motorsport.
© Drive VXO Motorsport.
I en nyutvecklad BMW 1M kommer Drive VXO Motorsport till våren.

© Drive VXO Motorsport.
© Drive VXO Motorsport.
Spännande bil, en ny modell för grupp H klassen.

© Drive VXO Motorsport
© Drive VXO Motorsport
TIll South Swedish Rally hoppas man ha den nya bilen redo för tävlande.
Drive VXO presenterar nyutvecklad BMW med svenska leverantörer för moderna bränslen.
PRESSRELEASE

DRIVE VXO presenterar sitt senaste projekt: en BMW 1M Coupe som byggs med 1,6 l turbomotor enligt Svenska Bilsportförbundets nationella reglemente för rally och som dessutom utvecklas för att testa fram nya moderna bränslen.

Made by Swedes - för en fortsatt starkt svensk motorsportindustri och rallykultur
En målsättning med projektet har varit att främja den svenska motorsportindustrin eftersom den är en viktig del av den unika svenska rallykulturen.

- Vi vill bidra till att det utvecklas och byggs fler rallybilar i Sverige enligt vårt nationella reglemente och med svenska komponenter, kunskap och teknologi, säger Hans Bååth ägare av DRIVE VXO,

Bilen, baserad på en BMW 1M Coupe, byggs i linje med förbundets målsättning att introducera nyare bilmodeller i den nationella klassen GrHB. Den följer förbundets senaste säkerhetsstandards och med så mycket svenska komponenter och leverantörer som möjligt.

Växjö, Kil, Säffle och Göteborg
Växjöbaserade DRIVE VXO har lämnat huvudansvaret för projektet till TechPro i Kil som också står för design och utveckling av chassit. Drivlinan levereras av Unic i Säffle. Göteborgsföretaget Even Engineering ligger bakom bilens 1,6 liters turbomotor, motorstyrning och elektronik för att möjliggöra test, utvärdering och optimering för moderna bränslen.

- När Bilsportförbundet 2018 öppnade upp för nyare nationellt homologerade bilar med det nya reglementet GrHB var det ett viktigt steg för att säkerställa att den nationella klassen som är stöttepelaren i svensk rallysport fortsätter utvecklas, säger Mikael Gustavsson ägare av TechPro. som fortsätter,

- Det finns en skaparglädje och kunskap att ta vara på i Sverige. Alla vill, och kan inte, köpa fabriksbilar från England, Frankrike eller Tjeckien. Vi har en unik tradition av att utveckla komponenter och bygga tävlingsbilar i Sverige och den är värd att bevara och lotsa in våra ungdomar i. Det har ett stort värde när sporten fostrar inte bara förare och co-drivers utan även mekaniker och ingenjörer.

Pure Rally. No Compromises. Projekt för moderna bränslen inom rally
Ett viktigt syfte med projektet är att testa fram nya moderna bränslen som kan göra motorsporten mer oberoende och framtidssäkrad utan att göra avkall på de sportsliga värdena eller publikens upplevelse.

- Vår ambition är att i detta projekt bidra till övergången till moderna bränslen i rallysporten, och visa att det är möjligt att förena högpresterande motorsport och förbränningsmotorer med hållbarhet, fortsätter Hans Bååth.

Elbilar är viktiga men inte lösningen på alla transportbehov
- Övergången till elbilar är en viktig del i omställning av samhället men det är inte en lösning på alla transportbehov. fortsätter Hans Bååth, som redan 2017 initierade projektet E-PWR som startskottet för det som 2023 blir världens första nationella elektriska racingmästerskap, STCC, fortsätter:

- Rallysporten är ett exempel på bilkörning där elbilar inte är optimalt. Rally är en unik form av motorsport som till skillnad mot tex STCC avgörs på specialsträckor längs skogs- och grusvägar, med långa transporter däremellan. På så sätt representerar rallysporten transportbehoven på landsbygden med långa avstånd och begränsad infrastruktur. Om vi vill att hela Sverige ska leva måste vi utveckla lösningar som gör det möjligt i samband med omställningen till ett mer hållbart och självförsörjande land med minskat beroende av energi från exempelvis krigförande länder.

Motorsport som drivkraft för utveckling
- Vi inom motorsporten har ett stort ansvar för att driva utvecklingen framåt, säger Hans Bååth, grundare av DRIVE VXO och initiativtagare till projektet, backspeglar, skivbromsar och säkerhetsbälten är alla produkter av motorsport. När vi nu befinner oss mitt i en stor förändring av hur samhället skall tillgodose sitt energibehov ska vi vara i frontlinjen och bidra, både för sportens, men också för samhällets skull. Det är inom motorsporten bilar och förare utsätts för de största utmaningarna, därför lämpar sig motorsporten för att driva utveckling.

Clean Driving. No Compromises. För moderna bränslen i samhället
Det är inte enbart inom motorsporten som behovet av moderna bränslen är stort. Klimatfrågor och det internationella säkerhetsläget innebär att det finns ett stort behov av moderna bränslen där Sverige som land kan minska sitt internationella beroende. DRIVE VXO arbetar med både trafiksäkerhets- och hållbarhetsfrågor för sina kunder och där ingår projektet Clean Driving. No Compromises. med syftet att bidra till ökad användning av moderna bränslen utan att kompromissa med produktivitet och arbetsmiljö.

Förberedelser norr om Polcirkeln och intresse från grannländer
Som ett led i projektet deltog DRIVE VXO Motorsport 2022 i Arctic Rally i norra Finland. Ett långt rally norr om polcirkeln upp mot ryska gränsen.

- Då gjorde vi det med traditionella bränslen men vår målsättning är att göra om det med moderna bränslen berättar Andreas Sigfridsson teamkoordinator i DRIVE VXO Motorsport, det är en rejäl utmaning även med beprövad teknik med tanke på de långa avstånden och de låga temperaturerna en bra bit under 30 minusgrader.. Genom att vi genomfört tävlingen en gång vet vi vad som väntar och kan förbereda oss för det.

- Vi upplever också ett stort intresse från våra grannländer och i takt med att projektet utvecklas kommer vi att tävla utomlands för att sprida våra erfarenheter.

Stort intresse från Bilsportförbundet
För det svenska bilsportförbundet Svensk Bilsport är arbetet med hållbarhet centralt och förbundets miljösamordnare Mikael Norén ser positivt på initiativet från DRIVE VXO:

- Svensk Bilsport har länge arbetat hårt med miljöfrågorna. Hållbarhetsarbetet är även beroende av medlemmars goda exempel. Därför är DRIVE VXOs initiativ både intressant och viktigt. Det är viktigt att vi delar erfarenheter med varandra. Vårt gemensamma mål är att säkerställa att motorsporten kan fortsätta utvecklas i takt med samhället i övrigt och driva en grön teknikutveckling. Motorsport ses glädjande nog allt mer som en resurs i samhället socialt, men vi har exempelvis även påvisat att aktiva motorbanor bidrar till ökad artrikedom och projekt har fått naturvårdsbidrag från kommuner och länsstyrelser.

Premiär i maj
Bilen beräknas vara redo för test och tävling under våren, med planerad SM-premiär i South Swedish Rally 18-20 maj.

- Vi är glada över att kunna presentera det här projektet och ser fram emot att börja testa och tävla med bilen under 2023. Vår målsättning är att i takt med projektets utveckling arbeta med hela vårt team för en minskad miljöpåverkan och i ett längre perspektiv bidra till säkerställa sportens utveckling, avslutar Hans Bååth.


» Pressrelease från Drive VXO Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2023-03-07 21:33:27






Kalle bäst i Lilla VM på Högstabanan.
© emotorsport.seHaninge MK´s Lilla VM på Högstabanans område, en sträcka på 1,9km kördes tre gånger under söndagen, 31 startande och fyra klasser.

Arrangörsklubbens Kalle Gustafsson körde Ford Fiesta Rally2 och gjorde det bra, tre raka sträcksegrar och seger totalt 4,2 sekunder före Casper Jansson. Unge rallycro...

Publicerad: 2025-10-12 17:38:21


Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
© emotorsport.seSex raka sträcksegrar för Stig Andervang och Vanessa Dagge i ADAC/PRS Havellandrallye - Svensken i Tyskland med Hyundai i20 N Rally2 för tävlande. Upplägget var att en av sträckorna gick tre gånger, en annan dubbelt och så en som bara kördes en gång - rallyt på grus med inslag av asfalt. För Svenske...

Publicerad: 2025-10-12 11:11:59


Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
© JC Raceteknik.Drive VXO Sprinten avslutade RS-DM för Södras distrikt på Uråsa hos Drive VXO, som arrangör Karlskrona AK och Wäxjö MS. Nog blev det mörkerkörning för samtliga innan rallyt var över, varvlopp med totalt 11,5km per åk gällde sex gånger - om än att sista sträckan kördes på halva tiden men klockan börj...

Publicerad: 2025-10-12 08:50:13


Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
© emotorsport.seSnart är det dags för årets upplaga av Lövdansen, och vi ser fram emot en riktigt fin hösttävling. Årets bana bjuder på stor variation med vägar av olika karaktär – både snabba, rytmiska partier och mer tekniskt utmanande avsnitt som kommer att sätta både förare och kartläsare på prov.

Tävlingsce...

Publicerad: 2025-10-12 06:27:30


Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
© Helins Motorsport.14 sträckor avverkade i Rally Stoholm, final i Danska Mästerskapet med Kenneth Madsen som vinnare totalt efter 56 minuters tävlande. Madsen i Citroen C3 Rally2 vann rallyt 52 sekunder före Jacob Leutenberger Madsen i en Renault Clio Rally3. Vidare 2:40 minut ned till Ib Kragh med Hyundai i20 N Rally...

Publicerad: 2025-10-11 19:59:46


Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Gotlands MFBK körde tvådagars, en sträcka dubbelt igår kväll under mörker och så omstart idag på förmiddagen med en sträcka dubbelt, Höstnatta var namnet och 20-talet åkare till start.

Lars-åke Hägglund var snabbast totalt på tre av sträckorna, på den sista tappade Ford Fiesta R5 åkaren lite tid....

Publicerad: 2025-10-11 19:01:44


Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.
100 åkare där de skulle åka tre gånger över den 1300m långa sträckan på och runt Årjängstravet - upplägget för Årjängs MK och Årjängs Sprinten.

Stenungsunds Mattias Olsson satte bästa tid i samtliga tre omgångar, ingen kunde hota honom från totalsegern i Skoda Fabian, närmast bakom på två av strä...

Publicerad: 2025-10-11 18:14:56


Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
© emotorsport.seEskilstuna MK avslutade egna sprintcupen med Finalsprinten, tre åk på den 2km långa sträckan inne på området dit 80 ekipage kom för förmiddagens start.

Snabbast i samtliga tre åk var Tobias Johansson med Niclas Krigsman i högerstolen på Mitsubishi Mirage, 7,1 sekund bakom var Rasbo Mk´s C-förare ...

Publicerad: 2025-10-11 17:47:31


40 dagar till Motorsportsalongen - Reiersen, Liljegren och en WRC-kändis på plats.
© emotorsport.se40 dagar kvar till Motorsportsalongen 2025 slår upp portarna, fredagen den 21:a november öppnas dörrarna till Conventum Arena i Örebro. Efter två år i Karlstad på Nöjesfabriken tar man i år klivet till Örebro med större och mer anpassade lokaler för den växande salongen. Mellan klockan 16-21 är det ...

Publicerad: 2025-10-11 11:12:26


Supercupen 2026 börjar ta form - nya klassindelningar och tre vintertävlingar klara.
© emotorsport.se- Nästa års säsong av Supercupen börjar ta form, berättar Jörgen Joons sent fredag kväll.
- Det blir nya klasser, C-Förarna i 2WD och Grupp F/VOC får egna klasser. Det kommer film från sträckorna inför. Rallyradion och WebTV Magasin som vanligt, fortsätter Joons.

Vintern drar igång...

Publicerad: 2025-10-11 08:30:40


Tidigare nyheter:
Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.
Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
40 dagar till Motorsportsalongen - Reiersen, Liljegren och en WRC-kändis på plats.
Supercupen 2026 börjar ta form - nya klassindelningar och tre vintertävlingar klara.
Närmare 300 svenska rallyåkare ute - följ bl.a. Årjängssprinten, Finalsprinten och Drive VXO Sprinten.
30 bilar till söndagens Lilla VM i Haninge.
RS final i söder med Drive VXO Sprinten.
102 rallyåkare till lördagens Årjängs Sprint.
Listan, årets pristagare i Svenska RallyCupen - missa inte prisutdelning och fest!
Drive VXO-Sprinten – lördagsrally på Uråsa flygfält.
Finalsprinten avslutar Eskilstuna Sprintcup 2025.
Rovanperä satsar på Japansk racing 2026, lämnar WRC-serien.
Tvådagars på Gotland, Höstnatta inleder fredag kväll.
Pirelli och MRF mästare i ERC - som tillverkare och team.
Nya rutiner för Uppländska rallyn 2026 - anmälan stänger två veckor före.
Andervang till lördagens tyska Havellandrallye.
Två dagars Rally Stoholm, Dansk asfalt med flera Svenska åkare till start.
Grahn med Skoda Fabia RS Rally2 till ADMV Lausitz Rallye.
Preliminärt slutlig, Stark körde hem Rally Vetlanda.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
- - - - - 01-02/00


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.