____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   
   

   
   

   
   

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Drive Group AB.
© Drive Group AB.
Drive VXO uppställda, fem bilar till South Swedish Rally.
Drive VXO största teamet i South Swedish Rally 26-28 maj.
PRESSRELEASE

Drive VXO Motorsport med bas i Växjö kommer till start med hela fem bilar när grussäsongen i Rally-SM inleds i South Swedish Rally med start och mål i Älmhult 26-28 maj.

Äntligen är bästa ordet för att beskriva känslan inför South Swedish Rally, säger Hans Bååth, teamchef i DRIVE VXO Motorsport. Premiären körde vi i Boden redan 7-8 januari så väntan har varit lång. Och om det var långt att köra till Norrbottniska Boden så är det desto närmare nu. Älmhultsvägarna får vi klassa som hemmavägar för de allra flesta i teamet och det är den tävling som är närmast för samtliga fem ekipage i teamet. Med fem anmälda bilar är vi dessutom största teamet i tävlingen sett till antal bilar så vi är taggade allihop och kommer väl förberedda till SSR.

Det här är en av årets absoluta höjdpunkter och vi ska ge konkurrenterna en match och försöka bjuda publiken på lite underhållning. Detta är ju den första SM-deltävlingen på hemmaplan utan begränsningar på grund av pandemin.

Tre nominerade i teammästerskapet
Varje team får nominera tre ekipage för att samla poäng i teammästerskapet. I ett av dessa måste föraren vara junior vilket innebär att Lukas Hägg, som denna helg har Stefan Ahl i högerstolen, är självskriven då han är teamets enda junior. Vilka de övriga två blir beslutas närmare start.

Co-driverbyte för Lukas
Stefan Ahl ersätter Daniel Borgqvist hos Lukas Hägg i Ford Fiesta Rally4 kommande helg då Daniel fått förhinder.
Jag ser bara positivt på detta, säger Lukas. Visserligen trivs jag och Daniel väldigt bra ihop i bilen men nu blev förutsättningarna som de blev och då väljer vi att se det positiva i att det är lärorikt med en så erfaren co-driver som Stefan i högerstolen. Vi fick med en bra poängskörd från premiären i Boden så nu siktar vi på att förvalta detta på bästa sätt.

Hans och Andreas har tävlat flitigt.
Flitigast i teamet att tävla hittills under säsongen 2022 har varit Hans Bååth och Andreas Sigfridsson i BMW M3 GrH. Duon inledde med Rally-SM premiären i Boden första helgen i januari och fortsatte direkt därifrån till den finska motsvarigheten - premiären i finska mästerskapet som kördes vid Polcirkeln en helg senare.

Vi ökade tempot successivt under fjolårets kompakta SM-säsong och i finalen fick vi med oss vår första SM-poäng hem i bagaget. Det var en riktig boost för självförtroendet och ett bevis på att farten finns. De långa vintertävlingarna gav oss massor av not- och körträning och nu har vi hunnit köra ett par grustävlingar som förberedelse för SSR så vi kommer väl förberedda.

Det här ska bli riktigt kul, säger Hans Bååth, vår fart har definitivt utvecklats de senaste säsongerna. Tyvärr har ju pandemin begränsat antalet tävlingstillfällen men vi har kört så mycket vi kunnat och hoppas det gett resultat. I toppskiktet av klassen har vi dock inget att göra ännu på ett bra tag men det skadar inte att köra mot de värsta. Någonting lär man sig varje gång.

SM-premiär för Emrik, Robin och Tomas
Då Emrik Smedberg, Robin Adolfsson och Tomas Söderberg av olika skäl stod över vinterns SM-rally blir SSR SM-premiär. Samtliga har dock kört andra tävlingar under våren och testat för att vara så redo som möjligt.

Även om vi kommer med samma Ford Fiesta R2T som förra året så är mycket nytt, inleder Emrik. Vi har byggt ny motor i vinter och vet nu att den levererar full effekt, vilket den förra inte gjorde. Vi har också varit grundliga vad gäller chassi- och stötdämpartester och tror oss ha hittat mer rätt där. Därutöver innebär det en nytändning med Emil (Devell) i högerstolen. Vi är målmedvetna båda två och ska göra vad vi kan för en bra placering i tävlingen och en bunt SM-poäng med i bagaget hem.

Robin Adolfsson och Nicklas Jidflo har endast hunnit med en tävling i år då leveransen av den nyrenoverade Ford Fiesta R5-motorn från England drog ut på tiden. Men i den enda tävlingen, Simrishamnsmixen, slogs man om totalsegern fram till den sista specialsträckan där duon fick ge sig och nöja sig med en andraplats totalt.

Vi har inte kört mycket så det är svårt att säga hur vi står oss i SM-konkurrensen, säger Robin. I finalen förra året testade vi ett antal olika inställningar och där lärde vi oss hur vi inte vill ha bilen. Mot slutet av tävlingen hamnade vi dock mer rätt och då kom självförtroendet allt mer.

I Simrishamn kändes det bra och vi kunde attackera, fortsätter Nicklas Jidflo. I SSR får vi skriva egna noter vilka vi litar mer på än arrangörsnoterna i Simrishamn och då ökar bestämdheten och tempot.

Tomas Söderberg och Roger Dahlberg har även de endast hunnit med en tävling tillsammans i sin ex Patrik Flodin Skoda R5 men kört desto mer test för att hantera steget från BMW i GrH.

Ett stort steg att ta såklart och man kan ju fråga sig om det var rätt, inleder Tomas. Men efter att ha lyckats komma i mål endast åtta gånger av 18 starter sedan jag började åka rally 2018 för att bilen har gått sönder så började letande efter ny bil både i Sverige och i Europa. När möjligheten att köpa Skodan dök upp kände jag att det var en chans värd att ta. Vi tävlar för att vi älskar rallysporten och när chansen kom att köra en riktig fabriksbil så tog vi den. Skodan är byggd för att köra rally med och man behöver inte uppfinna hjulet igen, dessutom har Patrik Flodin utvecklat den med sina erfarenheter vilket såklart är en stor fördel jämfört med att starta från noll.

Att köra SM-tävlingar innebär många tävlingsmil per helg med goda möjligheter att utvecklas, fortsätter Tomas. För min del handlar det mycket om att jag tyvärr inte hunnit träna så mycket på noter som är svårt att ta in och lära sig när man är lite äldre som jag.

Förutom en tävling med Tomas under våren har Roger Dahlberg varit flitig i högestolen.

Tomas och jag har åkt tillsammans ett par säsonger nu och vi vill verkligen göra vårt allra bästa, säger Roger. När valet föll på Skodan kände jag att det här är en möjlighet vi måste göra vårt allra bästa av. Därför har jag åkt ett antal tävlingar med olika förare för att träna mig själv i min notläsning och ta del av deras erfarenheter och önskemål. Allt för att Tomas och jag ska fortsätta utvecklas.

Att göra allt detta i ett team som DRIVE VXO Motorsport med den sammanhållning vi har och i en gemenskap där alla ställer upp för varandra är riktigt inspirerande. Vi ser verkligen fram emot South Swedish Rally 2022, avslutar Roger.


» Pressrelease från Drive VXO Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2022-05-20 13:35:50






Ogier före Fourmaux i helgens genrep, Herbst Rally.
© Toyota Gazoo Racing.Som uppvärmning inför kommande veckas Central European Rally körde Sebastien Ogier föråkare i österrikiska Herbst Rallye över tio mil, totalt åtta sträckor där Toyotaföraren var snabbast under lördagen.

På plats även Adrien Fourmaux som likt fransmannen körde föråkare, första halvan av rallyt byt...

Publicerad: 2025-10-12 21:47:47


Drive VXO-Sprinten, Grahn glänste i premiären – mörkerkörning och publikfest på Uråsa.
© Ryrlén.Drive VXO-Sprinten på Uråsa flygfält blev en rallydag och kväll att minnas. Med 65 startande ekipage och både svenska, danska och tyska deltagare bjöds publiken på fart, precision och show – allt på asfalt, där förarna tävlade i två däckklasser: asfaltsdäck och grusdäck.

Grahn dominerade i pre...

Publicerad: 2025-10-12 19:32:28


Kalle bäst i Lilla VM på Högstabanan.
© emotorsport.seHaninge MK´s Lilla VM på Högstabanans område, en sträcka på 1,9km kördes tre gånger under söndagen, 31 startande och fyra klasser.

Arrangörsklubbens Kalle Gustafsson körde Ford Fiesta Rally2 och gjorde det bra, tre raka sträcksegrar och seger totalt 4,2 sekunder före Casper Jansson. Unge rallycro...

Publicerad: 2025-10-12 17:38:21


Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
© emotorsport.seSex raka sträcksegrar för Stig Andervang och Vanessa Dagge i ADAC/PRS Havellandrallye - Svensken i Tyskland med Hyundai i20 N Rally2 för tävlande. Upplägget var att en av sträckorna gick tre gånger, en annan dubbelt och så en som bara kördes en gång - rallyt på grus med inslag av asfalt. För Svenske...

Publicerad: 2025-10-12 11:11:59


Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
© JC Raceteknik.Drive VXO Sprinten avslutade RS-DM för Södras distrikt på Uråsa hos Drive VXO, som arrangör Karlskrona AK och Wäxjö MS. Nog blev det mörkerkörning för samtliga innan rallyt var över, varvlopp med totalt 11,5km per åk gällde sex gånger - om än att sista sträckan kördes på halva tiden men klockan börj...

Publicerad: 2025-10-12 08:50:13


Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
© emotorsport.seSnart är det dags för årets upplaga av Lövdansen, och vi ser fram emot en riktigt fin hösttävling. Årets bana bjuder på stor variation med vägar av olika karaktär – både snabba, rytmiska partier och mer tekniskt utmanande avsnitt som kommer att sätta både förare och kartläsare på prov.

Tävlingsce...

Publicerad: 2025-10-12 06:27:30


Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
© Helins Motorsport.14 sträckor avverkade i Rally Stoholm, final i Danska Mästerskapet med Kenneth Madsen som vinnare totalt efter 56 minuters tävlande. Madsen i Citroen C3 Rally2 vann rallyt 52 sekunder före Jacob Leutenberger Madsen i en Renault Clio Rally3. Vidare 2:40 minut ned till Ib Kragh med Hyundai i20 N Rally...

Publicerad: 2025-10-11 19:59:46


Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Gotlands MFBK körde tvådagars, en sträcka dubbelt igår kväll under mörker och så omstart idag på förmiddagen med en sträcka dubbelt, Höstnatta var namnet och 20-talet åkare till start.

Lars-åke Hägglund var snabbast totalt på tre av sträckorna, på den sista tappade Ford Fiesta R5 åkaren lite tid....

Publicerad: 2025-10-11 19:01:44


Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.
100 åkare där de skulle åka tre gånger över den 1300m långa sträckan på och runt Årjängstravet - upplägget för Årjängs MK och Årjängs Sprinten.

Stenungsunds Mattias Olsson satte bästa tid i samtliga tre omgångar, ingen kunde hota honom från totalsegern i Skoda Fabian, närmast bakom på två av strä...

Publicerad: 2025-10-11 18:14:56


Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
© emotorsport.seEskilstuna MK avslutade egna sprintcupen med Finalsprinten, tre åk på den 2km långa sträckan inne på området dit 80 ekipage kom för förmiddagens start.

Snabbast i samtliga tre åk var Tobias Johansson med Niclas Krigsman i högerstolen på Mitsubishi Mirage, 7,1 sekund bakom var Rasbo Mk´s C-förare ...

Publicerad: 2025-10-11 17:47:31


Tidigare nyheter:
Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.
Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
40 dagar till Motorsportsalongen - Reiersen, Liljegren och en WRC-kändis på plats.
Supercupen 2026 börjar ta form - nya klassindelningar och tre vintertävlingar klara.
Närmare 300 svenska rallyåkare ute - följ bl.a. Årjängssprinten, Finalsprinten och Drive VXO Sprinten.
30 bilar till söndagens Lilla VM i Haninge.
RS final i söder med Drive VXO Sprinten.
102 rallyåkare till lördagens Årjängs Sprint.
Listan, årets pristagare i Svenska RallyCupen - missa inte prisutdelning och fest!
Drive VXO-Sprinten – lördagsrally på Uråsa flygfält.
Finalsprinten avslutar Eskilstuna Sprintcup 2025.
Rovanperä satsar på Japansk racing 2026, lämnar WRC-serien.
Tvådagars på Gotland, Höstnatta inleder fredag kväll.
Pirelli och MRF mästare i ERC - som tillverkare och team.
Nya rutiner för Uppländska rallyn 2026 - anmälan stänger två veckor före.
Andervang till lördagens tyska Havellandrallye.
Två dagars Rally Stoholm, Dansk asfalt med flera Svenska åkare till start.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
- - - - - 01-02/00


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.