NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Drive Group AB.
© Drive Group AB.
Drive VXO uppställda, fem bilar till South Swedish Rally.
Drive VXO största teamet i South Swedish Rally 26-28 maj.
PRESSRELEASE

Drive VXO Motorsport med bas i Växjö kommer till start med hela fem bilar när grussäsongen i Rally-SM inleds i South Swedish Rally med start och mål i Älmhult 26-28 maj.

Äntligen är bästa ordet för att beskriva känslan inför South Swedish Rally, säger Hans Bååth, teamchef i DRIVE VXO Motorsport. Premiären körde vi i Boden redan 7-8 januari så väntan har varit lång. Och om det var långt att köra till Norrbottniska Boden så är det desto närmare nu. Älmhultsvägarna får vi klassa som hemmavägar för de allra flesta i teamet och det är den tävling som är närmast för samtliga fem ekipage i teamet. Med fem anmälda bilar är vi dessutom största teamet i tävlingen sett till antal bilar så vi är taggade allihop och kommer väl förberedda till SSR.

Det här är en av årets absoluta höjdpunkter och vi ska ge konkurrenterna en match och försöka bjuda publiken på lite underhållning. Detta är ju den första SM-deltävlingen på hemmaplan utan begränsningar på grund av pandemin.

Tre nominerade i teammästerskapet
Varje team får nominera tre ekipage för att samla poäng i teammästerskapet. I ett av dessa måste föraren vara junior vilket innebär att Lukas Hägg, som denna helg har Stefan Ahl i högerstolen, är självskriven då han är teamets enda junior. Vilka de övriga två blir beslutas närmare start.

Co-driverbyte för Lukas
Stefan Ahl ersätter Daniel Borgqvist hos Lukas Hägg i Ford Fiesta Rally4 kommande helg då Daniel fått förhinder.
Jag ser bara positivt på detta, säger Lukas. Visserligen trivs jag och Daniel väldigt bra ihop i bilen men nu blev förutsättningarna som de blev och då väljer vi att se det positiva i att det är lärorikt med en så erfaren co-driver som Stefan i högerstolen. Vi fick med en bra poängskörd från premiären i Boden så nu siktar vi på att förvalta detta på bästa sätt.

Hans och Andreas har tävlat flitigt.
Flitigast i teamet att tävla hittills under säsongen 2022 har varit Hans Bååth och Andreas Sigfridsson i BMW M3 GrH. Duon inledde med Rally-SM premiären i Boden första helgen i januari och fortsatte direkt därifrån till den finska motsvarigheten - premiären i finska mästerskapet som kördes vid Polcirkeln en helg senare.

Vi ökade tempot successivt under fjolårets kompakta SM-säsong och i finalen fick vi med oss vår första SM-poäng hem i bagaget. Det var en riktig boost för självförtroendet och ett bevis på att farten finns. De långa vintertävlingarna gav oss massor av not- och körträning och nu har vi hunnit köra ett par grustävlingar som förberedelse för SSR så vi kommer väl förberedda.

Det här ska bli riktigt kul, säger Hans Bååth, vår fart har definitivt utvecklats de senaste säsongerna. Tyvärr har ju pandemin begränsat antalet tävlingstillfällen men vi har kört så mycket vi kunnat och hoppas det gett resultat. I toppskiktet av klassen har vi dock inget att göra ännu på ett bra tag men det skadar inte att köra mot de värsta. Någonting lär man sig varje gång.

SM-premiär för Emrik, Robin och Tomas
Då Emrik Smedberg, Robin Adolfsson och Tomas Söderberg av olika skäl stod över vinterns SM-rally blir SSR SM-premiär. Samtliga har dock kört andra tävlingar under våren och testat för att vara så redo som möjligt.

Även om vi kommer med samma Ford Fiesta R2T som förra året så är mycket nytt, inleder Emrik. Vi har byggt ny motor i vinter och vet nu att den levererar full effekt, vilket den förra inte gjorde. Vi har också varit grundliga vad gäller chassi- och stötdämpartester och tror oss ha hittat mer rätt där. Därutöver innebär det en nytändning med Emil (Devell) i högerstolen. Vi är målmedvetna båda två och ska göra vad vi kan för en bra placering i tävlingen och en bunt SM-poäng med i bagaget hem.

Robin Adolfsson och Nicklas Jidflo har endast hunnit med en tävling i år då leveransen av den nyrenoverade Ford Fiesta R5-motorn från England drog ut på tiden. Men i den enda tävlingen, Simrishamnsmixen, slogs man om totalsegern fram till den sista specialsträckan där duon fick ge sig och nöja sig med en andraplats totalt.

Vi har inte kört mycket så det är svårt att säga hur vi står oss i SM-konkurrensen, säger Robin. I finalen förra året testade vi ett antal olika inställningar och där lärde vi oss hur vi inte vill ha bilen. Mot slutet av tävlingen hamnade vi dock mer rätt och då kom självförtroendet allt mer.

I Simrishamn kändes det bra och vi kunde attackera, fortsätter Nicklas Jidflo. I SSR får vi skriva egna noter vilka vi litar mer på än arrangörsnoterna i Simrishamn och då ökar bestämdheten och tempot.

Tomas Söderberg och Roger Dahlberg har även de endast hunnit med en tävling tillsammans i sin ex Patrik Flodin Skoda R5 men kört desto mer test för att hantera steget från BMW i GrH.

Ett stort steg att ta såklart och man kan ju fråga sig om det var rätt, inleder Tomas. Men efter att ha lyckats komma i mål endast åtta gånger av 18 starter sedan jag började åka rally 2018 för att bilen har gått sönder så började letande efter ny bil både i Sverige och i Europa. När möjligheten att köpa Skodan dök upp kände jag att det var en chans värd att ta. Vi tävlar för att vi älskar rallysporten och när chansen kom att köra en riktig fabriksbil så tog vi den. Skodan är byggd för att köra rally med och man behöver inte uppfinna hjulet igen, dessutom har Patrik Flodin utvecklat den med sina erfarenheter vilket såklart är en stor fördel jämfört med att starta från noll.

Att köra SM-tävlingar innebär många tävlingsmil per helg med goda möjligheter att utvecklas, fortsätter Tomas. För min del handlar det mycket om att jag tyvärr inte hunnit träna så mycket på noter som är svårt att ta in och lära sig när man är lite äldre som jag.

Förutom en tävling med Tomas under våren har Roger Dahlberg varit flitig i högestolen.

Tomas och jag har åkt tillsammans ett par säsonger nu och vi vill verkligen göra vårt allra bästa, säger Roger. När valet föll på Skodan kände jag att det här är en möjlighet vi måste göra vårt allra bästa av. Därför har jag åkt ett antal tävlingar med olika förare för att träna mig själv i min notläsning och ta del av deras erfarenheter och önskemål. Allt för att Tomas och jag ska fortsätta utvecklas.

Att göra allt detta i ett team som DRIVE VXO Motorsport med den sammanhållning vi har och i en gemenskap där alla ställer upp för varandra är riktigt inspirerande. Vi ser verkligen fram emot South Swedish Rally 2022, avslutar Roger.


» Pressrelease från Drive VXO Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2022-05-20 13:37






Seger direkt i R5-debuten för Waskaas.
Seger direkt i R5-debuten för Petter Sæves Waskaas som tidigare setts snabb med Subaru Impreza, bytte inför året till Ford Fiesta R5 och tog tre raka sträcksegrar i Smådølsprinten.

Lördagens rally hos NMK Nore og Uvdal avgjordes med en sträcka på drygt 6km som kördes tre gånger för de 50-talet st...

Publicerad: 2025-01-04 15:02


Fina förhållande med spolad is väntar i Hällerundan på Sångens motorstadium.
© Rasmus Holm.Efter ett lyckat provår 2024 för HMK-sprintserie blir det självklart en fortsättning under 2025 med lika bra tävlingar och självklart prispengar i potten likt 2024. Vi ska försöka dra så olika slingor som möjligt så det blir variation varje tävling.

Nu börjar det bra ihop sig för deltävling 1 den...

Publicerad: 2025-01-04 11:08


Sesks jagar 4-5 Rally1 starter, kan det bli premiär i Rally Sweden?
© emotorsport.seFyra till fem WRC-deltävlingar är vad Martins Sesks jagar för huvudklassen 2025, Letten har fortsatt förhandlingar med M-Sport utifrån vad motorjournalisten Christian Manzino på Italienska Area Corse erfar.

Tanken är att sätta ihop ett program med framför allt de snabbaste deltävlingarna på grus ...

Publicerad: 2025-01-03 18:53


Anmälningslistan för Rallye Monte Carlo släppt, två Svenskar i Rally2 klassen.
© Toyota Gazoo Racing.Idag släpptes anmälningslistan för WRC premiären 2025, Rallye Monte Carlo runt Gap - Monaco som körs 23-26:e januari. Drygt 34 mil special fördelade över 18 sträckor för de maximala 70 startande.

Tio åkare i Rally1.
Arrangören gallrade bort ett 20-tal ekipage, nere på maximala 70 platser ...

Publicerad: 2025-01-03 13:20


Norskt lördagsrally med Smådølsprinten.
© emotorsport.seNorge var sista i norden med tävling 2024 och först ut 2025, Smådølsprinten hos NMK Nore og Uvdal blir ännu en chans att vakna till inför nästa helgs NM premiär. Tre sträckor ger knappt två mil under denna lördag, 50 ekipaget mot startlistan.

Mot slutet av startlistan hittar vi Skodaförare som Ro...

Publicerad: 2025-01-03 12:50


Del 5; Vem kör vad 2025, Hovind med SRC & Back SM, Landin som B-förare & Vincent kollar dämparna inför Colins Crest.
© Andreas Hovind.Femte delen och tre nya tävlande som släpper sina tankar kring framtiden, den här gången är de Volvo som märke och grupp F är klassen, tre framgångsrika åkare som satsar på nytt inför 2025. Vi inleder med SM-vinnaren i Standard, Andreas Hovind.
- Jag kommer att satsa på Svenska RallyCupen och Ba...

Publicerad: 2025-01-03 10:13


Nyårskaramell, finalen i Södras RS-DM körs hos Drive VXO med sju mil special.
© emotorsport.seSom många har sett står det Uråsa i RS kalendern för Södra BF.
- Efter Sprint SM på Uråsa under pandemin har det varit frågor varje år från förare som vill komma tillbaka. Så när Södra BF frågade oss om en deltävling 2025 så kunde vi inte annat än att tacka ja, säger Andreas Sigfridsson, Dr...

Publicerad: 2025-01-02 13:57


Finska rallyfabrikerna kör på, 18-åring upp i Rally2 satsning.
© Antti LahtinenFinske företagaren och motorentusiasten Markku Rautio fortsätter satsa stort på sitt projekt att lotsa ut nya talanger i rallyskogen, genom Rautio Motorsport är senaste stjärnskottet Roope Korhonen mest kända namnet.

Roope fortsätter sitt program ut mot VM serien, körde förra året hem Finska Mäst...

Publicerad: 2025-01-02 10:29


Meeke kör historisk Escort i Otago Rally och RAC-rallyt.
© Otago Rally.Kris Meeke har rallyuppdrag, avverkat 13 rallyn under året varav elva av dem med Hyundai i20 N Rally2 i Portugal för importörens satsning.

I våras var han också i Nya Zeeland och körde Otago Rally med "Black Beauty", Rossendale Wines teamets svarta Ford Escort RS1800. Samma team och bil väntar äv...

Publicerad: 2025-01-01 21:48


Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt.
© emotorsport.seRally i Lima är alltid populärt, klassikern på vintern lockar alltid stora startfält och mycket publik. Trycket väntas hårt redan nu inför Rally Lima som årets andra Rally SM deltävling 2025.

Arrangerande Lima MS berättar lite om sitt kommande arrangemang, inbjudan väntas släppas inom kort och sa...

Publicerad: 2025-01-01 15:59


Tidigare nyheter:
Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt.
Del 4; Vem kör vad 2025, Victor laddar om, mycket rally för Wesslen, oplanerat bilbyte för Fällman.
Maxat startfält i WRC premiären, 10st i Rally1, 30 för WRC2, Solberg bland de anmälda.
180-talet Rally3 bilar i världen, tre i Sverige.
Tobias Johansson tar Audi Quattron för Historisk EM premiär i Spanien.
Zaldivar klar för Toksport i WRC2, inleder säsongen i Rally Sweden.
Annie Seel tog brons i Saudiska mästerskapen, nu redo för Dakarrallyt.
MK Tierp ställer in Tierpsrundan.
Del 3; Vem kör vad 2025, Appendix K special med Berglund, Fransson och Lindh.
18-årig Trentin satsar på WRC2 och Italienska grusmästerskapet.
Larsen körde hem norska rallyfinalen, lördagens Lygnasætersprint.
Del 2; Vem kör vad 2025, Bergman i Mitsubishin, Kristian tar ett mellanår och Noah i nybyggd S40.
Rallyåret avslutas med norska Lygnasætersprinten idag.
Del 1; Vem kör vad 2025, Emil och Elliot två med SM ambitioner, Pahlin och Suvala siktar mot Svenska RallyCupen.
Serderidis gör Rally Sweden i Puma Rally1, en av hans fyra VM-starter 2025.
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.