|
|
|
|
|
|
|
|
|
 Seger och ledning för Weng i EVO Challenge. PRESSRELEASE
* Hans-Erik Weng tog sin första vinst I Evo Challenge och tar ledningen i mästerskapet.
* Andreas Magnusson som hade ett vinnande tempot till dess han fick bromsproblem, klättrar till andra plats totalt.
* På tre deltävlingar har Evolution Challenge tre olika segrare
I deltävling tre i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige, South Swedish Rally, kunde Hans-Erik Weng med co-driver Anders Fredriksson hämta hem sin första triumf i den enda officiella märkescupen för standardbilar i Grupp N-klassen, Mitsubishi Lancer.
De kunde ta ledningen efter att de första sträckornas segrare, Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog, förlorade dyrbar tid då bromsarna slutade fungera på specialsträcka 11. Men Magnusson/Hulterskog kämpade sig tillbaka och slutade på andra plats före Joachim Carlström/Jörgen Norman som blev trea.
South Swedish Rally är en av de mest välkända tävlingarna i landets bilsportkalender, och tävlingen utgjorde också premiär i Rally-SM sedan vinterns planerade deltävlingar fått ställas in. Tävlingen startade på fredagseftermiddagen från Ljungby, med sex grussträckor innan förarna fick ta nattvila. Därefter följde ytterligare åtta sträckor på lördagen i fortsatt ljuvligt sommarväder.
Av de tio team som registrerat sig för Evo-Cupen hade sex anmält sig till South Swedish Rally, men Joachim Borg/Lill-Erik Gustavsson fick kasta in handduken ett par dagar innan start på grund av problem med bilens transmission. Deras plats tog Tobias Gustafsson/Fredrik Leierth, som äntligen kunde göra sin länge önskade debut i Mitsubishi-mästerskapet.
I förhoppning om att kunna nå ett toppresultat i Rally-SM, valde Jimmy Joge/Mikael Johansson i sista minuten att konvertera till bränslet E85. Det bränslet är inte tillåtet i Evo-Cupen som följer FIA:s internationella regler, vilket gör att han inte kan tillgodoräkna sig poäng den här gången.
Andra omgångens vinnare, Andreas Magnusson/Fredrik Hulterskog, drog upp tempot från början. De såg inte bara ut att ha skaffat sig en ointaglig cupledning, utan ledde också Grupp N totalt i tävlingen.
Helt annorlunda började South Swedish Rally för Jonas Ericsson/John Stigh. Halvvägs in på första sträckan slog han i en sten med vänster framhjul vilket fick gasen att hänga sig. Oförmögen att kunna få ner farten, slog han i ytterligare ett par stenar - med samma hjul – och med så stora skador var rallyt över för deras del. Ett trist slut på vad som såg ut att bli ett bra race för den unge, talangfulle föraren.
Efter första dagens slut visade resultattavla att Magnusson ledde gänget Evo-cupförare med 55 sekunders marginal till Weng/Fredriksson, som också de tvingades slå av på takten efter att ha träffat en sten. Tursamt nog utan alltför stora skador, annat än att de tappade värdefull tid.
Carlström/Norman hade ökat tempot och var nu bara tretton sekunder efter på tredje plats, medan Gustafsson/Leierth fanns ytterligare 32 sekunder bakom – i full färd med att lära känna sin nya Evo IX:a.
I det varma och soliga vädret var andra dagens sträckor täckta med ett lager lösgrus ovanpå de hörda vägarna. Förarna rapporterade att vägarna var mycket hala.
Magnusson/Hulterskog fortsatte att dominera Evo-Cupen fram till sträcka elva, då de upptäckte att de förlorat all bromsverkan efter en hårnål. Med 10 kilometer kvar att köra rasade de i listan och var plötsligt 42 sekunder efter Weng/Fredriksson och sex efter Carlström/Norman.
Med bara tre sträckor kvar bestämde sig Magnusson/Hulterskog för att ta i hårt. En satsning som räckte till andra plats, men inte ända fram för att återta ledningen från Weng/Fredriksson. Därmed kunde Säffleekipaget ta sin först cupseger med en marginal på bara 14 sekunder.
”Jag är väldigt glad över att ha tagit min första seger i Cupen”, säger Hans-Erik Weng.
”Vi trodde inte vi skulle klara det, men så fort Andreas (Magnusson) fick problem fick vi den möjlighet vi behövde. Det var tufft att hålla det höga tempot över de tre sista sträckorna, så jag är verkligen glad över att vi lyckades.”
Även om inte Magnusson/Hulterskog lyckades ta sin andra raka cupseger för säsongen, så var de nöjda med sin insats i rallyt: tre sträcksegrar totalt i Grupp N och de bevisade att det inte nödvändigtvis måste vara E85 i tanken för att vara snabbast.
Carlström/Norman jublade över att vara på andraplats, för andra gången i rad. Gustafsson/Leierth var å sin sida frustrerade över att förgreningsröret började läcka på näst sista sträckan. Totalt sett var de ändå nöjda för både självförtroendet och farten ökade vartefter tävlingen led.
Dagens tre första i mål är också de tre första i mästerskapet, och svenska Evo-Cupen har kommit halvvägs i årets premiär-säsong. Fjärde tävlingen i cupen är Jämtrallyt i Östersund, den 28 juni.
2008 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige samarbetar med:
Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Scandinavian Tools & Tent, Mpart och RPM Promotions.
Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige - Resutat deltävling 3
1 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 1:31:28.5
2 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:31:42.8
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:31:53.1
Brutna
SS1 Jonas Ericsson (Kolsva)/John Stigh (Skänninge) Avåkning
SS13 Tobias Gustavsson (Finspång) /Fredrik Leierth (Kolmården) Motor
Mästerskapet efter deltävling 3
Förare
1 Hans-Erik Weng 30
2 Andreas Magnusson 29
3 Joachim Carlström 20
4 Jimmy Joge 18
5 Jonas Ericsson 17
6 Joachim Borg 6
7 Kenneth Jonsrød 5
8 Mikael Gustafsson 3
Co-drivers
1 Anders Fredriksson 30
2 Henrick Hulterskog 29
3 Jorgen Norman 20
4 John Stigh 17
5 Mikael Johansson 12
6 Lill-Erik Gustafsson 6
7 Ola Persson 4
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2008-05-27 18:08
|
|
SM Veckan med 40 rallyåkare som gör upp om medaljer på Himmelstalundsområdet.
Maximala 40 åkare gör upp, ett stort antal fick gallras bort för den prestigefyllda SM Veckan som ger en extra chans att synas då hela tävlingen direktsänds i Sveriges Television. Årets SM Vecka i Norrköping och rallysprinten med Norrköpings MK hamnar på för rally klassiska Himmelstalundsområdet när...Publicerad: 2025-06-23 18:54
Onsdag och kvällsrally, SMK Sundsvall med Mittsverigesprinten.
Under onsdagskvällen körs Mittsverigesprinten med SMK Sundsvall som arrangör, en sprint med två åk på en 3,2km lång sträcka. Kan också bli ett tredje åk, beroende på antal startande och tidsåtgång - rallyt startar klockan 18:00! Oavsett så räknas samtliga åk i slutresultatet.
Tunt i listan med ba...Publicerad: 2025-06-23 18:32
Inför EKO Acropolis Rally, Startfält, Sträckor och länkar inför rallyt.
Helgens EKO Acropolis Rally innebär att WRC-serien tar halvtid efter avslutat rally, torsdag morgon shakedown och en kort publiksträcka under kvällen. Sex sträckor för fredagen på 12 mil där bara en går dubbelt vilket gör det extra tufft för första bilarna som sopar grus - räddningen kan bli en damm...Publicerad: 2025-06-23 18:30
41 ekipage för Rally Estonia, Solberg kör om WRC2 poäng.
Totalt 41 ekipage för Delfi Rally Estonia som avgörs 17-20:e juli när listan släpptes för en stund sedan, tio första ekipagen för Rally1 klassen med Elfyn Evans, Kalle Rovanperä och Takamoto Katsuta för Toyotas fabriksteam, i eget team Sami Pajari. För Hyundai är det Ott Tänak, Thierry Neuville och ...Publicerad: 2025-06-22 21:14
TV-tablå för WRC EKO Acropolis Rally.
EKO Acropolis Rally är årets sjunde deltävling i WRC serien - när rallyt tar målgång på söndag eftermiddag är halva säsongen avverkad lagom till halvårsskiftet. 17 specialsträckor på 34 mil ska det tävlas över och vägarna är något av säsongens mest krävande.
TV4-gruppen sänder samtliga sträckor l...Publicerad: 2025-06-22 20:41
TV-tablå för fredagens direktsända rallysprint under SM Veckan.
Under fredagen avgörs bland annat rallysprinten under SM Veckan Sommar, de handlar om 40 ekipage fördelat på 4wd och 2wd som gör upp om medaljerna i Riksidrottsförbundet och Sveriges Televisions gemensamma SM Vecka. Ett arrangemang som sänds helt och hållet via Sveriges Television med direktsändning...Publicerad: 2025-06-22 19:53
Lettland och Estland väntar Värmländske 15-årige rallytalangen.
15-årige Värmlänningen Arvid Carlsson inleder sommaren med rallyturné, i våras tävlade han i Lettland med teamets Peugeot 208 R2 och öppnade starkt med sprintar.
Nästa helg väntar Lettiska Rallisprint Talsi som körs med sju sträckor på sju mil för Arvid och co-driver David Arhusiander med teamets...Publicerad: 2025-06-22 13:10
Andervang fyra i Holländska ACON-Van der Spek Vechtdalrally.
Holländska ACON-Van der Spek Vechtdalrally avgjordes under lördagen totalt 11 sträckor på asfalt och grus över 15,5 mil.
Rallyt inleddes med fyra sträckor under förmiddagen, närmare 24 minuters körtid och Kevin Van Deijne hade tagit kommandot 1,1 sekund före Dennsi Rostek. In till service var St...Publicerad: 2025-06-22 09:28
Anmälan öppen för Kullingstrofén och HEAT / Rally Bergslagen - två av Svenska RallyCupens deltävlingar.
Senaste veckan ha anmälan öppna för Svenska RallyCupens två kommande deltävlingar, den 2:e augusti avgörs Kullingstrofén hos Kullings MS med 47km fördelat på fyra olika sträckor. Start, mål och service sker vid Herrljunga Folkets Park. Västras, Smålands och Östergötlands DM-serier möts och på plats ...Publicerad: 2025-06-21 21:12
Biljetterna släppta och planeringen rullar på för Motorsportsalongen 2025.
Midsommar och vi närmar oss att halva året passerat, i slutet på november är det dags för tredje upplagan av Motorsportsalongen - efter två år i Karlstad flyttar man till Conventum Arena i Örebro.
- Efter två succéår med stor publik och starkt engagemang ser vi fram emot att återigen bjuda in ti...Publicerad: 2025-06-21 06:10
|
| |
|
|
|
|
|
|