____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Seger och ledning för Weng i EVO Challenge.
PRESSRELEASE

* Hans-Erik Weng tog sin första vinst I Evo Challenge och tar ledningen i mästerskapet.
* Andreas Magnusson som hade ett vinnande tempot till dess han fick bromsproblem, klättrar till andra plats totalt.
* På tre deltävlingar har Evolution Challenge tre olika segrare

I deltävling tre i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige, South Swedish Rally, kunde Hans-Erik Weng med co-driver Anders Fredriksson hämta hem sin första triumf i den enda officiella märkescupen för standardbilar i Grupp N-klassen, Mitsubishi Lancer.

De kunde ta ledningen efter att de första sträckornas segrare, Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog, förlorade dyrbar tid då bromsarna slutade fungera på specialsträcka 11. Men Magnusson/Hulterskog kämpade sig tillbaka och slutade på andra plats före Joachim Carlström/Jörgen Norman som blev trea.

South Swedish Rally är en av de mest välkända tävlingarna i landets bilsportkalender, och tävlingen utgjorde också premiär i Rally-SM sedan vinterns planerade deltävlingar fått ställas in. Tävlingen startade på fredagseftermiddagen från Ljungby, med sex grussträckor innan förarna fick ta nattvila. Därefter följde ytterligare åtta sträckor på lördagen i fortsatt ljuvligt sommarväder.

Av de tio team som registrerat sig för Evo-Cupen hade sex anmält sig till South Swedish Rally, men Joachim Borg/Lill-Erik Gustavsson fick kasta in handduken ett par dagar innan start på grund av problem med bilens transmission. Deras plats tog Tobias Gustafsson/Fredrik Leierth, som äntligen kunde göra sin länge önskade debut i Mitsubishi-mästerskapet.

I förhoppning om att kunna nå ett toppresultat i Rally-SM, valde Jimmy Joge/Mikael Johansson i sista minuten att konvertera till bränslet E85. Det bränslet är inte tillåtet i Evo-Cupen som följer FIA:s internationella regler, vilket gör att han inte kan tillgodoräkna sig poäng den här gången.

Andra omgångens vinnare, Andreas Magnusson/Fredrik Hulterskog, drog upp tempot från början. De såg inte bara ut att ha skaffat sig en ointaglig cupledning, utan ledde också Grupp N totalt i tävlingen.

Helt annorlunda började South Swedish Rally för Jonas Ericsson/John Stigh. Halvvägs in på första sträckan slog han i en sten med vänster framhjul vilket fick gasen att hänga sig. Oförmögen att kunna få ner farten, slog han i ytterligare ett par stenar - med samma hjul – och med så stora skador var rallyt över för deras del. Ett trist slut på vad som såg ut att bli ett bra race för den unge, talangfulle föraren.

Efter första dagens slut visade resultattavla att Magnusson ledde gänget Evo-cupförare med 55 sekunders marginal till Weng/Fredriksson, som också de tvingades slå av på takten efter att ha träffat en sten. Tursamt nog utan alltför stora skador, annat än att de tappade värdefull tid.

Carlström/Norman hade ökat tempot och var nu bara tretton sekunder efter på tredje plats, medan Gustafsson/Leierth fanns ytterligare 32 sekunder bakom – i full färd med att lära känna sin nya Evo IX:a.

I det varma och soliga vädret var andra dagens sträckor täckta med ett lager lösgrus ovanpå de hörda vägarna. Förarna rapporterade att vägarna var mycket hala.

Magnusson/Hulterskog fortsatte att dominera Evo-Cupen fram till sträcka elva, då de upptäckte att de förlorat all bromsverkan efter en hårnål. Med 10 kilometer kvar att köra rasade de i listan och var plötsligt 42 sekunder efter Weng/Fredriksson och sex efter Carlström/Norman.

Med bara tre sträckor kvar bestämde sig Magnusson/Hulterskog för att ta i hårt. En satsning som räckte till andra plats, men inte ända fram för att återta ledningen från Weng/Fredriksson. Därmed kunde Säffleekipaget ta sin först cupseger med en marginal på bara 14 sekunder.

”Jag är väldigt glad över att ha tagit min första seger i Cupen”, säger Hans-Erik Weng.
”Vi trodde inte vi skulle klara det, men så fort Andreas (Magnusson) fick problem fick vi den möjlighet vi behövde. Det var tufft att hålla det höga tempot över de tre sista sträckorna, så jag är verkligen glad över att vi lyckades.”

Även om inte Magnusson/Hulterskog lyckades ta sin andra raka cupseger för säsongen, så var de nöjda med sin insats i rallyt: tre sträcksegrar totalt i Grupp N och de bevisade att det inte nödvändigtvis måste vara E85 i tanken för att vara snabbast.

Carlström/Norman jublade över att vara på andraplats, för andra gången i rad. Gustafsson/Leierth var å sin sida frustrerade över att förgreningsröret började läcka på näst sista sträckan. Totalt sett var de ändå nöjda för både självförtroendet och farten ökade vartefter tävlingen led.

Dagens tre första i mål är också de tre första i mästerskapet, och svenska Evo-Cupen har kommit halvvägs i årets premiär-säsong. Fjärde tävlingen i cupen är Jämtrallyt i Östersund, den 28 juni.

2008 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige samarbetar med:
Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Scandinavian Tools & Tent, Mpart och RPM Promotions.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige - Resutat deltävling 3
1 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 1:31:28.5
2 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:31:42.8
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:31:53.1
Brutna
SS1 Jonas Ericsson (Kolsva)/John Stigh (Skänninge) Avåkning
SS13 Tobias Gustavsson (Finspång) /Fredrik Leierth (Kolmården) Motor

Mästerskapet efter deltävling 3
Förare
1 Hans-Erik Weng 30
2 Andreas Magnusson 29
3 Joachim Carlström 20
4 Jimmy Joge 18
5 Jonas Ericsson 17
6 Joachim Borg 6
7 Kenneth Jonsrød 5
8 Mikael Gustafsson 3

Co-drivers
1 Anders Fredriksson 30
2 Henrick Hulterskog 29
3 Jorgen Norman 20
4 John Stigh 17
5 Mikael Johansson 12
6 Lill-Erik Gustafsson 6
7 Ola Persson 4


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad:






Carlberg kör VM-tävlingen Central European Rally som säsongsavslutning.
© Opel Motorsport.Europamästaren från Jönköping avslutar säsongen och fabrikssitsen tillsammans med Opel med att göra VM-debut med nya FIA homologerade Opel Mokka GSE Rally. Världens första FIA homologerade elrallybil. Calle kommer att köra bakom WRC fältet. Vägarna, som ofta blir leriga, kommer att vara en stor utma...

Publicerad: 2025-10-13 15:54:33


Mille och Johan går för VM-guld i Junior WRC-finalen.
Efter en stark säsong med flest sträcksegrar av alla i mästerskapet är 20-årige rallyföraren Mille Johansson från Katrineholm redo för årets största utmaning – finalen i Junior-VM. Tillsammans med kartläsaren Johan Grönvall från Arvika ligger dom tvåa i mästerskapet inför Central European Rally, bar...

Publicerad: 2025-10-13 12:30:46


Novemberskölden på gång - rallystart med massor av aktiviteter på torget.
© emotorsport.seNässjö Motorklubb bjuder in till höstens stora rally Novemberskölden med rallytorg och start på Stortorget i Nässjö den 1:a november.

Välkommen till ett av Sveriges största rallyn sett till antalet deltagare – med upp till 250 team och 5-6 personer i varje team! Detta är Nässjös största idrottsev...

Publicerad: 2025-10-13 11:05:32


TV-tablå inför helgens Central European Rally.
© emotorsport.seÅrets 12:e WRC deltävling på tur, Central European Rally med sträckor i Tyskland, Tjeckien och Österrike väntar under helgen. Torsdag morgon shakedown som sänds live i vår WebTV & Video avdelning via promotorns sändning.

Rallyt på 14 sträckor inleder torsdag eftermiddag då en sträcka går dubbelt ...

Publicerad: 2025-10-13 09:01:36


Åtta deltävlingar för Bilsport Rally Cup 2026.
© emotorsport.seÅtta deltävlingar blev resultatet när Bilsport Rally Cup stängde sin kalender för 2026, en hektiskt säsong för de onotade åkarna även om det väntas bli resultat man får räkna bort från säsongen när allt summeras.

De tävlande har från start fem deltävlingar på drygt 2 månader, Skåne inleder Rally ...

Publicerad: 2025-10-13 05:58:44


Ogier före Fourmaux i helgens genrep, Herbst Rally.
© Toyota Gazoo Racing.Som uppvärmning inför kommande veckas Central European Rally körde Sebastien Ogier föråkare i österrikiska Herbst Rallye över tio mil, totalt åtta sträckor där Toyotaföraren var snabbast under lördagen.

På plats även Adrien Fourmaux som likt fransmannen körde föråkare, första halvan av rallyt byt...

Publicerad: 2025-10-12 21:47:47


Drive VXO-Sprinten, Grahn glänste i premiären – mörkerkörning och publikfest på Uråsa.
© Ryrlén.Drive VXO-Sprinten på Uråsa flygfält blev en rallydag och kväll att minnas. Med 65 startande ekipage och både svenska, danska och tyska deltagare bjöds publiken på fart, precision och show – allt på asfalt, där förarna tävlade i två däckklasser: asfaltsdäck och grusdäck.

Grahn dominerade i pre...

Publicerad: 2025-10-12 19:32:28


Kalle bäst i Lilla VM på Högstabanan.
© emotorsport.seHaninge MK´s Lilla VM på Högstabanans område, en sträcka på 1,9km kördes tre gånger under söndagen, 31 startande och fyra klasser.

Arrangörsklubbens Kalle Gustafsson körde Ford Fiesta Rally2 och gjorde det bra, tre raka sträcksegrar och seger totalt 4,2 sekunder före Casper Jansson. Unge rallycro...

Publicerad: 2025-10-12 17:38:21


Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
© emotorsport.seSex raka sträcksegrar för Stig Andervang och Vanessa Dagge i ADAC/PRS Havellandrallye - Svensken i Tyskland med Hyundai i20 N Rally2 för tävlande. Upplägget var att en av sträckorna gick tre gånger, en annan dubbelt och så en som bara kördes en gång - rallyt på grus med inslag av asfalt. För Svenske...

Publicerad: 2025-10-12 11:11:59


Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
© JC Raceteknik.Drive VXO Sprinten avslutade RS-DM för Södras distrikt på Uråsa hos Drive VXO, som arrangör Karlskrona AK och Wäxjö MS. Nog blev det mörkerkörning för samtliga innan rallyt var över, varvlopp med totalt 11,5km per åk gällde sex gånger - om än att sista sträckan kördes på halva tiden men klockan börj...

Publicerad: 2025-10-12 08:50:13


Tidigare nyheter:
Kalle bäst i Lilla VM på Högstabanan.
Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.
Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
40 dagar till Motorsportsalongen - Reiersen, Liljegren och en WRC-kändis på plats.
Supercupen 2026 börjar ta form - nya klassindelningar och tre vintertävlingar klara.
Närmare 300 svenska rallyåkare ute - följ bl.a. Årjängssprinten, Finalsprinten och Drive VXO Sprinten.
30 bilar till söndagens Lilla VM i Haninge.
RS final i söder med Drive VXO Sprinten.
102 rallyåkare till lördagens Årjängs Sprint.
Listan, årets pristagare i Svenska RallyCupen - missa inte prisutdelning och fest!
Drive VXO-Sprinten – lördagsrally på Uråsa flygfält.
Finalsprinten avslutar Eskilstuna Sprintcup 2025.
Rovanperä satsar på Japansk racing 2026, lämnar WRC-serien.
Tvådagars på Gotland, Höstnatta inleder fredag kväll.
Pirelli och MRF mästare i ERC - som tillverkare och team.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
- - - - - 01-02/00


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.