|
 Teamråd bildat för att bidra utvecklingen av Rally-SM. PRESSRELEASE
Inför säsongen 2022 har ett initiativ tagits för att bilda ett teamråd bestående av aktiva
tävlande som stöd för utvecklingen av Rally-SM. I samband med SM-konferensen i Linköping under helgen hölls ett möte där 2022:års SM-arrangörer och förbundsfunktionärer fick en presentation av det nybildade Teamrådet.
Tidigare har Teamrådet haft inledande möten med promotorn SRM och representanter för Rallyutskottet och förbundsstyrelsen.
– Vi har sett att det finns ett behov av att de aktivas perspektiv tas tillvara i utvecklingen av Rally-SM. Målsättningen med Teamrådet är att Rally-SM skall utvecklas positivt både sportsligt och kommersiellt på kort och lång sikt, säger initiativtagaren Thomas Nilsson och fortsätter:
– Långsiktigt finns det många strategiska vägval där det är viktigt att alla involverades
perspektiv tas tillvara. Tävlande, arrangörer, promotor och förbund har alla utmaningar, inte minst ekonomiska. För att Rally-SM ska kunna fortsätta utvecklas är det viktigt att alla har möjlighet att bedriva sin verksamhet på ett långsiktigt hållbart sätt.
– På kort sikt finns det flera områden med utvecklingspotential, vi har tillsammans med SRM under hösten arbetat för att områden som PR/media, resultatrapportering, arrangörsmanual, de olika mästerskapens namn, med mera ska ha bättre förutsättningar redan under säsongen 2022.
Bakgrund
Inför säsongen 2020 tecknade Svenska Bilsportförbundet, SBF, avtal med en ny promotor för driften av Rally-SM. Säsongerna 2020 och 2021 påverkades mycket av coronapandemin och en stor del av arbetet från förbund, promotor och arrangörer fick ägnas åt att hitta lösningar för att kunna genomföra tävlingar. Nu när vi förhoppningsvis är på väg till en mer normal situation i samhället kan mer fokus läggas på utveckling. Teamrådet har bildats för att aktiva Rally-SM tävlandes perspektiv skall utgöra en naturlig del i utvecklingen av Rally-SM.
Sammansättning och representation
En avgörande fråga för Teamrådet är att det består av personer som representerar aktiva tävlande i hela mästerskapet och som kan bidra med kunskap och erfarenhet från att bedriva tävlingsverksamhet på olika nivåer. Sammansättningen av rådet kommer anpassas över tid för bästa möjliga representation och engagemang.
– Vi är mycket medvetna om att ett initiativ som detta alltid kan ifrågasättas. Hur har urvalet gått till? Representeras aktiva i Rally-SM på ett bra sätt? säger Mathias Bengtsson och fortsätter;
– Samtidigt ser vi att det är viktigt att ta initiativ för att säkerställa att de tävlandes intressen tas tillvara när Rally-SM går in i ny en fas med ny promotor. Teamrådet är nytt och det finns mycket att förbättra men de första stegen är tagna. Vi är intresserade av frågor som lyfts fram från tävlande på olika håll och vi är också öppna för att både ta in nya rådsmedlemmar och även ställa våra platser till förfogande i de fall någon annan är mer lämpad.
Samtliga rådsmedlemmar tar gärna emot synpunkter och ideér personligen men en epostadress till rådet har skapats dit det går bra att maila. Rådet vänder sig till aktiva tävlande och självklart även till den som planerar att tävla i Rally-SM. Gällande sprintarna, Grus-SM och Asfalts-SM, har promotorn för avsikt att bilda ett likvärdigt teamråd.
Målsättning Teamråd Rally-SM
• Att tillsammans med Promotor, arrangörer och SBF utifrån de aktivas förutsättningar höja och förbättra status för Rally-SM på kort och lång sikt.
• Att arbeta för ett positivt samarbetsformat mellan aktiva och övriga intressenter i Rally-SM.
• Att arbeta för att både bredd och elit får bra förutsättningar att deltaga så vi kan säkerställa både kvalitet och att antalet aktiva i Rally-SM bibehålls eller ökar.
• Att vara en tillgång för Promotor och SBF.
Arbetsform
• Elektroniska möten i huvudsak som protokollförs av Promotor.
• Rådsmedlemmarna är inte med för att bevaka egna intressen utan för att skapa goda förutsättningar för bredd och elit i Sveriges finaste motorsportmästerskap.
• Rådet ska verka för att få ett brett mandat från de aktiva.
• Sammansättningen av TEAM-rådet efter olika kompetenser och med engagemang på olika nivåer och bilklasser skall eftersträvas.
• Rådet ska inte ”gnälla” utan proaktivt arbeta fram lösningar tillsammans med övriga parter på frågor som har förbättringspotential.
Teamråd Rally-SM
I teamrådet ingår för närvarande:
Mathias Bengtsson, Thomas Nilsson, Nicklas Hägg, Hans Bååth, Mattias Adielsson och Staffan Andersson.
» Pressrelease från Svenska RallyMästerskapen.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2021-11-14 15:17:48
|
|
Ogier före Fourmaux i helgens genrep, Herbst Rally.
Som uppvärmning inför kommande veckas Central European Rally körde Sebastien Ogier föråkare i österrikiska Herbst Rallye över tio mil, totalt åtta sträckor där Toyotaföraren var snabbast under lördagen.
På plats även Adrien Fourmaux som likt fransmannen körde föråkare, första halvan av rallyt byt...Publicerad: 2025-10-12 21:47:47
Drive VXO-Sprinten, Grahn glänste i premiären – mörkerkörning och publikfest på Uråsa.
Drive VXO-Sprinten på Uråsa flygfält blev en rallydag och kväll att minnas. Med 65 startande ekipage och både svenska, danska och tyska deltagare bjöds publiken på fart, precision och show – allt på asfalt, där förarna tävlade i två däckklasser: asfaltsdäck och grusdäck.
Grahn dominerade i pre...Publicerad: 2025-10-12 19:32:28
Kalle bäst i Lilla VM på Högstabanan.
Haninge MK´s Lilla VM på Högstabanans område, en sträcka på 1,9km kördes tre gånger under söndagen, 31 startande och fyra klasser.
Arrangörsklubbens Kalle Gustafsson körde Ford Fiesta Rally2 och gjorde det bra, tre raka sträcksegrar och seger totalt 4,2 sekunder före Casper Jansson. Unge rallycro...Publicerad: 2025-10-12 17:38:21
Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
Sex raka sträcksegrar för Stig Andervang och Vanessa Dagge i ADAC/PRS Havellandrallye - Svensken i Tyskland med Hyundai i20 N Rally2 för tävlande. Upplägget var att en av sträckorna gick tre gånger, en annan dubbelt och så en som bara kördes en gång - rallyt på grus med inslag av asfalt. För Svenske...Publicerad: 2025-10-12 11:11:59
Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
Drive VXO Sprinten avslutade RS-DM för Södras distrikt på Uråsa hos Drive VXO, som arrangör Karlskrona AK och Wäxjö MS. Nog blev det mörkerkörning för samtliga innan rallyt var över, varvlopp med totalt 11,5km per åk gällde sex gånger - om än att sista sträckan kördes på halva tiden men klockan börj...Publicerad: 2025-10-12 08:50:13
Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
Snart är det dags för årets upplaga av Lövdansen, och vi ser fram emot en riktigt fin hösttävling. Årets bana bjuder på stor variation med vägar av olika karaktär – både snabba, rytmiska partier och mer tekniskt utmanande avsnitt som kommer att sätta både förare och kartläsare på prov.
Tävlingsce...Publicerad: 2025-10-12 06:27:30
Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
14 sträckor avverkade i Rally Stoholm, final i Danska Mästerskapet med Kenneth Madsen som vinnare totalt efter 56 minuters tävlande. Madsen i Citroen C3 Rally2 vann rallyt 52 sekunder före Jacob Leutenberger Madsen i en Renault Clio Rally3. Vidare 2:40 minut ned till Ib Kragh med Hyundai i20 N Rally...Publicerad: 2025-10-11 19:59:46
Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland. Gotlands MFBK körde tvådagars, en sträcka dubbelt igår kväll under mörker och så omstart idag på förmiddagen med en sträcka dubbelt, Höstnatta var namnet och 20-talet åkare till start.
Lars-åke Hägglund var snabbast totalt på tre av sträckorna, på den sista tappade Ford Fiesta R5 åkaren lite tid....Publicerad: 2025-10-11 19:01:44
Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten. 100 åkare där de skulle åka tre gånger över den 1300m långa sträckan på och runt Årjängstravet - upplägget för Årjängs MK och Årjängs Sprinten.
Stenungsunds Mattias Olsson satte bästa tid i samtliga tre omgångar, ingen kunde hota honom från totalsegern i Skoda Fabian, närmast bakom på två av strä...Publicerad: 2025-10-11 18:14:56
Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
Eskilstuna MK avslutade egna sprintcupen med Finalsprinten, tre åk på den 2km långa sträckan inne på området dit 80 ekipage kom för förmiddagens start.
Snabbast i samtliga tre åk var Tobias Johansson med Niclas Krigsman i högerstolen på Mitsubishi Mirage, 7,1 sekund bakom var Rasbo Mk´s C-förare ...Publicerad: 2025-10-11 17:47:31
|
| |