____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   
   

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Snabbt, tufft och händelserikt när SverigeSerien körde i Kil tillsammans med SM.
PRESSRELEASE

Årets upplaga av Rally Killingen var en riktig utmaning. Tuffa och snabba vägar som innehöll det mesta. I VOC Mekonomen Rallys högsta elitklass kunde Emil Andersson stoltsera med en andra raka seger. I Elit B var det Tim Lagerstams tid för viktoria. Och i Cupklassen fick Jonas Karlsson kliva högst upp på prispallen.

Kil med sina snabba vägar passar bra för bilarna i VOC. Det underströks med eftertryck av klassens förare som placerade sig högt i totallistan. Inför rallyt spekulerade klassansvarig en del om hur VOC´s elit skulle stå sig gentemot GrF´s dito nu när man för ovanlighetens skull möts på samma vägar. Hur gick det?

– Om vi börjar i den änden så måste jag återigen understryka att jämförelsen haltar. Vi i VOC rekognoserar inte sträckorna utan kör rakt av på arrangörsnoter, det är förstås en gigantisk fördel att få reka sträckorna och göra egna noteringar. Utanpå det så är det homologerade GrF bilar som tävlar i SM och dessa bilar har ett friare reglemente och därför en rad fördelar gentemot våra hårt reglerade tävlingsbilar i VOC. Detta sagt så gick det ändå precis som jag förutspådde. Det var bara en GrF åkare som klarade att åka i ”VOC tempo”, vinnaren i GrF Isak Arvidsson hade blivit trea om även vi i VOC hade räknats in i SM. Resten av GrF fältet ligger rejält efter eller har brutit och detta trots alltså de handikapp som vi i VOC har lämnat till dem.

Men varför är det så här? Det är i ju ändå i GrF som det tävlas om SM i Rally Standardklass?
– Varför kan jag förstås bara spekulera om. Men det enkla svaret tror jag är att konkurrens fungerar i rally precis som överallt annars. Vi i VOC är en jättestor klass fullspäckad av jätteduktiga förare, det driver utveckling. Hos oss har vi också fokus på prestationen från förare, CoDriver och team. Inte på bilen. Utanpå det så har vi i VOC en otrolig gemenskap. Vi hjälps åt och delar med oss av goda tips. Summa summarum så är det bara att konstatera fakta. Det är VOC som utvecklat förartalangerna som ”vill något” med sitt rallyåkande under flera årtionden. Och det tänker vi fortsätta att göra under långt tid till. SverigeSerien är cupen att köra även om vi inte har formell svenskt mästerskaps status.

Men hur gick det då i tävlingen?
Emil Andersson i Elit A … igen!
Emil Andersson har bytt tillbaka till sin gamla tävlingsbil, bilen han haft så många framgångar i. Kanske är det en del av förklaringen till att det går så fantastiskt bra för honom igen.

– Med en andra raka seger så har Emil och CoDriver Kim Raséus tagit ett rejält grepp om SverigeSerien totalt. Men den här gången var segern inte självklar. Hela dagen gick duon en rejäl holmgång mot Dennis Persson med Fredrik Rudmalm i högerstolen. Växlade i ledning när dammet lagt sig så var det Emil som knep segern med måttliga 2,3 sekunder. Vilken fajt! Grattis Emil och Dennis, din seger är inte långt borta.

Men tipset att det skulle vara en revanschsugen Kristoffer Karlsson i högsätet, det sprack?

– Njae, jag lyfte ju Emil också tydligt och Kristoffer slutade på en fin tredje plats och detta trots att han hade bromsproblem hela dagen och fick dubbelpumpa i varje inbromsning, ett mandomsprov bara att ta bilen i mål med det felet, ännu grymmare att åka in på tredjeplats i en av svenskt rallys allra tuffaste klasser. Patrik Fredriksson som jag också lyfte ledde ända fram till SS7 men åkte av på dagens nästa sista sträcka så jag var inte borta i tipset där heller. Det är bara Dennis som jag måste be om ursäkt till för att jag inte hade med i försnacket. Men, så här är det i en så tuff och bred klass som vi är. Det är många som kan lägga sig i slutstriden.

Tim Lagerstam i lägre elitklass.

Klassansvarigs tips i Elit B gick ändå sämre. Segrande Tim Lagerstam fanns inte alls med i Rogers förhandstips.

– Jag stack ut hakan och sa att jag brukar ha bra utfall, man brukar ju säga att högmod går före fall. Tim Lagerstam borde jag absolut haft med i förhandtipset speciellt när vägarna är så snabba som dom är i Kil.

Tim inledde med en sträckseger redan på SS1. På SS2 kontrade favorittippade Robin Bäckström. Men hans rally slutade med en brutal rullning, han rullade fyra varv redan på SS3. Lyckligtvis var rullningen mjuk och ut på en åker så besättningen klarade blåslagna och med onda kroppar men tämligen oskadda. Därifrån tog Tim över taktpinnen definitivt.

– Under rallyts andra halva så hade Magnus Lindkvist med Codriver Sara Ridde ätit taggtråd och kämpade sig närmare och närmare Tim. Men när målflaggan föll på sista sträckan så hade Tim Lagerstam och CoDriver Andreas Broberg ändå 4,3 sekunder tillgodo och kunde fira segern. Stort grattis Tim och Andreas.

Bakom Tim och Magnus så tog Magnus Westman en på förhand tippad tredje pallplats.

Jonas Karlsson tog sin första seger i Cupklassen.

I den stora Cupklassen, VOC C så stämde förhandstipset desto bättre.

– Rent teoretiskt så borde den här stora klassen där förarna dessutom hela tiden tar älgakliv i sin utveckling vara allra svårast att tippa. Inte desto mindre så satt tipset i VOC C som en fläskläpp. Jonas Karlsson för dagen med CoDriver Fredrik Bergström tog planenligt segern, såvitt jag vet hans första. Och det i hård fajt med lika förhandstippade Daniel Jonsson med Codriver Peter Söderlund. Bakom dem, precis också som jag förutspådde, en förare jag inte riktigt hade full koll på: Linus Flodin från hemmaklubben Kils MK med Tobias Fredriksson i hans VOC 940:s högerstol. Jättegrattis till hela gänget för fantastiska prestationer. Lika bra att ni förbereder er för ni kommer att fajtas mycket och hårt under lång tid framöver.

Stor teknisk kontroll av hela VOC Mekonomen Rally fältet.

På plats i Kil fanns både VOC´s tekniska chef Björn Kallin och hans support/koordinator Rickard Gustafsson. Och dom gjorde ett jättejobb. Kollade både kamaxlar och diffar på alla VOC bilar.

– Ett grymt jobb av Björn och Rickard. Det är superviktigt att hålla koll på tekniken i en hårt begränsad enhetsklass som vår. Vi vet att det finns andra likande klasser där de tekniska kontrollera är näst intill obefintliga. I VOC har vi i alla tider kollat mer än andra klasser, det kommer vi fortsätta att göra. Det är en överlevnadsfråga för klassen att se till att reglementet efterlevs. Bilarna ska vara korrekta och det ska avgöras ute på sträckorna, inte hemma i garagen.

Vi behöver knappast kommentera att trots den omfattande kontrollen så upptäcktes inga fel. Alla diffar och alla kamaxlar var korrekta. Några förare fick kommentarer om andra saker som upptäcktes på deras bilar men det var enklare fel som inte har någon inverkan på bilarnas prestanda. Dessa förare fick som sig brukar en notering och medföljande tillsägelse att åtgärda detta till nästa tävling.

Med detta och ett stort tack till tävlingsledningen i Kil lägger vi årets upplaga av Rally Killingen till handlingarna. Det krävs nog ingen Einstein för att inse att vi med all sannolikhet ses om ett år igen.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2021-08-16 19:04:13






Ogier före Fourmaux i helgens genrep, Herbst Rally.
© Toyota Gazoo Racing.Som uppvärmning inför kommande veckas Central European Rally körde Sebastien Ogier föråkare i österrikiska Herbst Rallye över tio mil, totalt åtta sträckor där Toyotaföraren var snabbast under lördagen.

På plats även Adrien Fourmaux som likt fransmannen körde föråkare, första halvan av rallyt byt...

Publicerad: 2025-10-12 21:47:47


Drive VXO-Sprinten, Grahn glänste i premiären – mörkerkörning och publikfest på Uråsa.
© Ryrlén.Drive VXO-Sprinten på Uråsa flygfält blev en rallydag och kväll att minnas. Med 65 startande ekipage och både svenska, danska och tyska deltagare bjöds publiken på fart, precision och show – allt på asfalt, där förarna tävlade i två däckklasser: asfaltsdäck och grusdäck.

Grahn dominerade i pre...

Publicerad: 2025-10-12 19:32:28


Kalle bäst i Lilla VM på Högstabanan.
© emotorsport.seHaninge MK´s Lilla VM på Högstabanans område, en sträcka på 1,9km kördes tre gånger under söndagen, 31 startande och fyra klasser.

Arrangörsklubbens Kalle Gustafsson körde Ford Fiesta Rally2 och gjorde det bra, tre raka sträcksegrar och seger totalt 4,2 sekunder före Casper Jansson. Unge rallycro...

Publicerad: 2025-10-12 17:38:21


Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
© emotorsport.seSex raka sträcksegrar för Stig Andervang och Vanessa Dagge i ADAC/PRS Havellandrallye - Svensken i Tyskland med Hyundai i20 N Rally2 för tävlande. Upplägget var att en av sträckorna gick tre gånger, en annan dubbelt och så en som bara kördes en gång - rallyt på grus med inslag av asfalt. För Svenske...

Publicerad: 2025-10-12 11:11:59


Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
© JC Raceteknik.Drive VXO Sprinten avslutade RS-DM för Södras distrikt på Uråsa hos Drive VXO, som arrangör Karlskrona AK och Wäxjö MS. Nog blev det mörkerkörning för samtliga innan rallyt var över, varvlopp med totalt 11,5km per åk gällde sex gånger - om än att sista sträckan kördes på halva tiden men klockan börj...

Publicerad: 2025-10-12 08:50:13


Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
© emotorsport.seSnart är det dags för årets upplaga av Lövdansen, och vi ser fram emot en riktigt fin hösttävling. Årets bana bjuder på stor variation med vägar av olika karaktär – både snabba, rytmiska partier och mer tekniskt utmanande avsnitt som kommer att sätta både förare och kartläsare på prov.

Tävlingsce...

Publicerad: 2025-10-12 06:27:30


Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
© Helins Motorsport.14 sträckor avverkade i Rally Stoholm, final i Danska Mästerskapet med Kenneth Madsen som vinnare totalt efter 56 minuters tävlande. Madsen i Citroen C3 Rally2 vann rallyt 52 sekunder före Jacob Leutenberger Madsen i en Renault Clio Rally3. Vidare 2:40 minut ned till Ib Kragh med Hyundai i20 N Rally...

Publicerad: 2025-10-11 19:59:46


Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Gotlands MFBK körde tvådagars, en sträcka dubbelt igår kväll under mörker och så omstart idag på förmiddagen med en sträcka dubbelt, Höstnatta var namnet och 20-talet åkare till start.

Lars-åke Hägglund var snabbast totalt på tre av sträckorna, på den sista tappade Ford Fiesta R5 åkaren lite tid....

Publicerad: 2025-10-11 19:01:44


Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.
100 åkare där de skulle åka tre gånger över den 1300m långa sträckan på och runt Årjängstravet - upplägget för Årjängs MK och Årjängs Sprinten.

Stenungsunds Mattias Olsson satte bästa tid i samtliga tre omgångar, ingen kunde hota honom från totalsegern i Skoda Fabian, närmast bakom på två av strä...

Publicerad: 2025-10-11 18:14:56


Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
© emotorsport.seEskilstuna MK avslutade egna sprintcupen med Finalsprinten, tre åk på den 2km långa sträckan inne på området dit 80 ekipage kom för förmiddagens start.

Snabbast i samtliga tre åk var Tobias Johansson med Niclas Krigsman i högerstolen på Mitsubishi Mirage, 7,1 sekund bakom var Rasbo Mk´s C-förare ...

Publicerad: 2025-10-11 17:47:31


Tidigare nyheter:
Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.
Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
40 dagar till Motorsportsalongen - Reiersen, Liljegren och en WRC-kändis på plats.
Supercupen 2026 börjar ta form - nya klassindelningar och tre vintertävlingar klara.
Närmare 300 svenska rallyåkare ute - följ bl.a. Årjängssprinten, Finalsprinten och Drive VXO Sprinten.
30 bilar till söndagens Lilla VM i Haninge.
RS final i söder med Drive VXO Sprinten.
102 rallyåkare till lördagens Årjängs Sprint.
Listan, årets pristagare i Svenska RallyCupen - missa inte prisutdelning och fest!
Drive VXO-Sprinten – lördagsrally på Uråsa flygfält.
Finalsprinten avslutar Eskilstuna Sprintcup 2025.
Rovanperä satsar på Japansk racing 2026, lämnar WRC-serien.
Tvådagars på Gotland, Höstnatta inleder fredag kväll.
Pirelli och MRF mästare i ERC - som tillverkare och team.
Nya rutiner för Uppländska rallyn 2026 - anmälan stänger två veckor före.
Andervang till lördagens tyska Havellandrallye.
Två dagars Rally Stoholm, Dansk asfalt med flera Svenska åkare till start.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
- - - - - 01-02/00


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.