|
 VOC´s Sverige & Vinterserier 2021 nu klara - här är kalendrarna! PRESSRELEASE
Att 2020 har varit en minst sagt ovanligt år är det säkert inte någon som säger emot. Ytterst få rallyn har hittat sätt att kunna arrangera Coronasäkert. Vår förhoppning är dock att rallysverige ska kunna få fart igen efter nyår. Vi planerar därför att kunna genomföra en vanlig säsong 2021 även om vi med all säkerhet måste räkna med att ha publikbegränsningar och kanske även andra begränsningar under en stor del av, kanske hela, säsongen. Vi måste också ha en ständig beredskap för att läget kan förändras snabbt och att tävlingar kan bli inställda, flyttade eller få tilläggsregler med kort varsel. Därför blir det viktigare än någonsin att hålla löpande kontroll på vår hemsida för att vara uppdaterad om vad som gäller.
Att VOC och SverigeSerien har en speciell status är oomtvistat. Inte minst har det senaste månaderna satt ett stort utropstecken bakom detta faktum. Det är i VOC man börjar om man som svensk vill blir något i rallyvärlden. Tom Kristensson och Pontus Tidemand imponerar i Rally VM. I Rally SM så var Patrik Flodin helt i en klass för sig i R3 nu när han hittat tillbaka till en Volvo, och bara ett tekniskt problem hindrade vår fjolårssegrare i SverigeSerien Kristoffer Karlsson från att ta ett SM Guld i 4WD. Samtidigt tog Pontus Lönnström guld i R2 och fick med sig Joakim Ellner Landberg och Victor Hansen på pallen och en hel rad andra tidigare VOC-åkare på topp tio listan.
Alla dessa otroliga förare och många fler med dem har sina rötter i VOC och vi tror inte heller att jag tar till några överord när jag säger att de alla fortsatt hyllar klassen och den hur viktig den har varit i deras tidiga utveckling, säger en stolt klassansvarig Roger Fransson.
Nu är det hög tid att titta på 2021 och dess planerade nationella serier i VOC.
Så konstig som säsongen 2020 blev stukat av både historiskt usel vinter och Corona så är det mycket som bara är framflyttat ett år i tiden för oss, så den minnesgode som kommer ihåg hur fjolåret från början var planerat kommer att känna igen mycket. Men det finns flera förändringar också. Generellt så provar vi att flytta tävlingarna lite närmare klassens nästan 750 registrerade VOC rallybilar.
Vi startar säsongen med en dubbeltävling i Torsbys Finnskogsvals dock går den av stapeln lite senare än tidigare år vilket generellt är bra ut snösäkerhetssynpunkt, den 30 januari är datumet som vi drar igång säsongen på riktigt.
Sedan kommer direkt säsongens första nyhet. Vi drar som vanligt norrut men inte lika långt som vanligt och landar i en tävling som inte kört i SverigeSerien på många år, Sandviken och Vinterpokalen den 20 februari. En jättefin tävling i ett område som i alla normala fall är mycket snösäkert.
Med detta är SverigeSeriens vintertävlingar avklarade fast för tävlande som prioriterar vintern lite extra så återstår en final i klassens VinterSerie. Redan veckan efter Sandviken så kör vi obligatorisk final i VinterSerien i ännu en nyhet för året, Falun och Tractive Winter Rally den 27 februari. Efter Falun är det ”långt sportlov” i klassens nationella serier.
Vi återupptar SverigeSerien med Ljungby 8 maj. När Ljungby klev in i SverigeSerien för något år sedan så luktade det succé lång väg. En fantastiskt fin tävling på klassiska småländska vägar, många startade och där dessutom de tävlande som har fokus på SverigeSerien med eftertryck visade visade att det är dem man måste slå även när tävlingen går nere i södra landsändan med dess speciella förutsättningar.
Nästan anhalt är en annan succétävling, Rally Edane som nästa år går av stallen 12 juni. När de gjorde entré i SverigeSerien häromåret så var succén ett faktum även där och många med mig undrade helt befogat varför vi inte hade kört Rally Edane långt tidigare. Efter Edane tar vi sommarlov.
Full fart tar klassen igen med en riktig bekanting, Kils MK och deras Rally Killingen som 2021 går 14 augusti. Men en nyhet även här. I Killingen kommer vi om allt slutligt faller på plats att gå tillsammans med SM. På Kils hårda fina vägar är ett stort startfält inga problem och att tävla med SM är alltid en ära, ett lite extra kryddat äventyr när vi som stödklass sköts snyggt som jag vet att Kils MK kommer att göra.
När hösten närmar sig så är nästa anhalt också en riktig bekanting, Eskilstuna och EMK Kannan 11 september. Här bjuds vi på superfina men också luriga och utmanade vägar som ställer stora krav på vår förmåga att tempoväxla. Ett rally som varit väldigt uppskattat varje gång vi kört.
Säsongens avslutning är lika traditionell som fantastisk. Örebro som i år kör 2 oktober är numera en institution och naturlig slutstation för säsongen i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie. Rikspokalen är i det närmaste ett måste för att känna att säsongen är ”på riktigt”.
NOT: Gällande SommarSerien så återstår ett litet frågetecken så där ber vi att få återkomma inom kort
Med detta så känner jag att vi har fått till en fantastiskt fin serie med rakt igenom jättefina tävlingar av den kvalitet som man har rätt att förvänta sig i landets utan konkurrens största rallyklass nationella serie, vår motsvarighet till SM om ni så vill. Återstår bara att hålla alla tummar för att det nya året bjuder på förutsättningar att få genomföra allt som planerat.
Välkomna till 2021 i VOC Mekonomen Rally, klassens trettioandra år som ryggrad i svenskt rally.
Kalender SverigeSerien 2021
Tävling 1 Torsby, 30 januari – Finnskogsvalsen DAG
Tävling 2 Torsby, 30 januari – Finnskogsvalsen KVÄLL
Tävling 3 Sandviken, 20 februari – Sandvikens MK, Vinterpokalen
Tävling 4 Ljungby, 8 maj – Ljungby MK, Rally Midsommardansen
Tävling 5 Edane, 12 juni – MK Team Westom, Rally Edane
Tävling 6 Kil, 14 augusti – Kils MK, Killingen
Tävling 7 Eskilstuna, 11 september – Eskilstuna MK, EMK Kannan
Tävling 8 Örebro, 2 oktober – SMK Örebro, Rikspokalen – FINAL
Kalender VinterSerien 2021
Tävling 1 Torsby, 30 januari – Finnskogsvalsen DAG
Tävling 2 Torsby, 30 januari – Finnskogsvalsen KVÄLL
Tävling 3 Sandviken, 20 februari – Sandvikens MK, Vinterpokalen
Tävling 4 Falun, 27 februari - Faluns MK, Tractive Winter Rally – FINAL
» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2020-10-16 13:38:29
|
|
Ogier före Fourmaux i helgens genrep, Herbst Rally.
Som uppvärmning inför kommande veckas Central European Rally körde Sebastien Ogier föråkare i österrikiska Herbst Rallye över tio mil, totalt åtta sträckor där Toyotaföraren var snabbast under lördagen.
På plats även Adrien Fourmaux som likt fransmannen körde föråkare, första halvan av rallyt byt...Publicerad: 2025-10-12 21:47:47
Drive VXO-Sprinten, Grahn glänste i premiären – mörkerkörning och publikfest på Uråsa.
Drive VXO-Sprinten på Uråsa flygfält blev en rallydag och kväll att minnas. Med 65 startande ekipage och både svenska, danska och tyska deltagare bjöds publiken på fart, precision och show – allt på asfalt, där förarna tävlade i två däckklasser: asfaltsdäck och grusdäck.
Grahn dominerade i pre...Publicerad: 2025-10-12 19:32:28
Kalle bäst i Lilla VM på Högstabanan.
Haninge MK´s Lilla VM på Högstabanans område, en sträcka på 1,9km kördes tre gånger under söndagen, 31 startande och fyra klasser.
Arrangörsklubbens Kalle Gustafsson körde Ford Fiesta Rally2 och gjorde det bra, tre raka sträcksegrar och seger totalt 4,2 sekunder före Casper Jansson. Unge rallycro...Publicerad: 2025-10-12 17:38:21
Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
Sex raka sträcksegrar för Stig Andervang och Vanessa Dagge i ADAC/PRS Havellandrallye - Svensken i Tyskland med Hyundai i20 N Rally2 för tävlande. Upplägget var att en av sträckorna gick tre gånger, en annan dubbelt och så en som bara kördes en gång - rallyt på grus med inslag av asfalt. För Svenske...Publicerad: 2025-10-12 11:11:59
Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
Drive VXO Sprinten avslutade RS-DM för Södras distrikt på Uråsa hos Drive VXO, som arrangör Karlskrona AK och Wäxjö MS. Nog blev det mörkerkörning för samtliga innan rallyt var över, varvlopp med totalt 11,5km per åk gällde sex gånger - om än att sista sträckan kördes på halva tiden men klockan börj...Publicerad: 2025-10-12 08:50:13
Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
Snart är det dags för årets upplaga av Lövdansen, och vi ser fram emot en riktigt fin hösttävling. Årets bana bjuder på stor variation med vägar av olika karaktär – både snabba, rytmiska partier och mer tekniskt utmanande avsnitt som kommer att sätta både förare och kartläsare på prov.
Tävlingsce...Publicerad: 2025-10-12 06:27:30
Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
14 sträckor avverkade i Rally Stoholm, final i Danska Mästerskapet med Kenneth Madsen som vinnare totalt efter 56 minuters tävlande. Madsen i Citroen C3 Rally2 vann rallyt 52 sekunder före Jacob Leutenberger Madsen i en Renault Clio Rally3. Vidare 2:40 minut ned till Ib Kragh med Hyundai i20 N Rally...Publicerad: 2025-10-11 19:59:46
Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland. Gotlands MFBK körde tvådagars, en sträcka dubbelt igår kväll under mörker och så omstart idag på förmiddagen med en sträcka dubbelt, Höstnatta var namnet och 20-talet åkare till start.
Lars-åke Hägglund var snabbast totalt på tre av sträckorna, på den sista tappade Ford Fiesta R5 åkaren lite tid....Publicerad: 2025-10-11 19:01:44
Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten. 100 åkare där de skulle åka tre gånger över den 1300m långa sträckan på och runt Årjängstravet - upplägget för Årjängs MK och Årjängs Sprinten.
Stenungsunds Mattias Olsson satte bästa tid i samtliga tre omgångar, ingen kunde hota honom från totalsegern i Skoda Fabian, närmast bakom på två av strä...Publicerad: 2025-10-11 18:14:56
Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
Eskilstuna MK avslutade egna sprintcupen med Finalsprinten, tre åk på den 2km långa sträckan inne på området dit 80 ekipage kom för förmiddagens start.
Snabbast i samtliga tre åk var Tobias Johansson med Niclas Krigsman i högerstolen på Mitsubishi Mirage, 7,1 sekund bakom var Rasbo Mk´s C-förare ...Publicerad: 2025-10-11 17:47:31
|
| |