____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© M-Sport.
© M-Sport.
Pontus Tidemand genomförde Rally Turkey Marmaris enligt planen.

© M-Sport.
© M-Sport.
Full fart för Pontus och Ola, de fick chansen att testa på skiftande förhållanden i Turkiet.
Stabil insats och viktig utveckling för Tidemand i Turkiet.
PRESSRELEASE

Efter ett sju månader långt uppehåll från rally-VM, gjorde Pontus Tidemand comeback i det turkiska eventet. Han vet var han vill nå långsiktigt, bygger erfarenhet från grunden och värdesätter varje kilometer.
- Jag siktade på att göra en solid insats och det känner jag är precis vad vi har gjort" säger Pontus.

Som en av de svåraste och tuffaste tävlingarna i årets VM-serie var det ingen lätt match för Pontus att armbåga sig in i, särskilt med tanke på att han bara gjort två rallyn tidigare i den här bilen - då på snö, is och asfalt. Nu var det grus som gällde och den krävande utmaningen med höga temperaturer och extrema vägar med väldigt grovt grus, gör Rally Turkiet till en tävling i en klass för sig.

Pontus och hans norske co-driver Ola Fløene fick till en imponerande start på torsdagen. På kvällens publiksträcka satte de en tredje bästa tid, endast 1,6 sekunder från ledningen. Men följande dag fick inte en lika flygande start. En punktering på morgonens första sträcka bromsade upp den svensknorska duon, som både förlorade tid och placeringar under en och samma sträcka.

- Det är klart att man tappar flytet lite, men punkteringar är knappast förvånande eller oväntat här i Turkiet, säger Pontus. Med tanke på vår plan och strategi den här helgen kanske det inte var det mest förödande som kunde hända. Vi visste att vi ändå måste köra vårt eget race och inte jämföra oss för mycket med de andra som har betydligt mer erfarenhet.

Resten av fredagen var en svår prövning på sträckor som inte kan liknas vid några andra i VM och där många tampades med problem. Stora stenar som drogs upp i spåren på vägen och regn som började falla blev en påminnelse om vikten av att det inte bara är fart som räknas i Turkiet - att använda huvudet och dessutom ha turen på sin sida är minst lika viktigt.

Från tionde plats fortsatte Pontus och Ola att jaga utveckling och erfarenhet under lördagen på snabbare och bredare vägar. För varje sträcka inkasserade de nya lärdomar i och med att de var första bil på vägen och hittade en allt bättre känsla.

- Under de två sista sträckorna på lördagen kände jag att vi började hitta och komma in i rytmen. Vi inledde söndagen lika positivt och då startade vi dessutom näst först istället för först och kunde följa Tänaks linjer. Vi avslutade tävlingen med några av helgens bästa sträckor tidsmässigt för oss och det är ett bra besked att packa med oss hem, konstaterar Pontus.

På söndagens samtliga sträckor hängde Pontus bra med i tempot hos toppförarna och var inte långt efter. På tävlingens allra sista sträcka, där många av förarna gav allt för att få bonuspoäng, var Pontus inte mer än tio sekunder efter snabbaste tid. Det räckte till en nionde plats totalt.

- Inför rallyt sa jag att jag siktar på att göra en solid insats, inga hjälteinsatser, och det känner jag är precis vad vi gjort, säger Pontus.
- För att kunna vara med och kriga på riktigt inom en snar framtid måste jag få tid i bilen och jag måste få utmaningar för att växa in i det. Turkiet var en perfekt tävling ur det perspektivet. Vi har lärt oss massor och det finns fortfarande mycket kvar att lära, men erfarenhet är nyckeln och jag är väldigt glad och tacksam att jag fick chansen att köra här för att bygga vidare. Nu kommer vi hem med många stenhårda kilometer i bagaget och massor med material att analysera. Sen är vi redo för Wales!

Nästa tävling för Pontus är alltså Wales Rally GB som avgörs redan den 3-6 oktober.


» Pressrelease från Pontus Tidemand.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2019-09-15 14:03:08






Ogier före Fourmaux i helgens genrep, Herbst Rally.
© Toyota Gazoo Racing.Som uppvärmning inför kommande veckas Central European Rally körde Sebastien Ogier föråkare i österrikiska Herbst Rallye över tio mil, totalt åtta sträckor där Toyotaföraren var snabbast under lördagen.

På plats även Adrien Fourmaux som likt fransmannen körde föråkare, första halvan av rallyt byt...

Publicerad: 2025-10-12 21:47:47


Drive VXO-Sprinten, Grahn glänste i premiären – mörkerkörning och publikfest på Uråsa.
© Ryrlén.Drive VXO-Sprinten på Uråsa flygfält blev en rallydag och kväll att minnas. Med 65 startande ekipage och både svenska, danska och tyska deltagare bjöds publiken på fart, precision och show – allt på asfalt, där förarna tävlade i två däckklasser: asfaltsdäck och grusdäck.

Grahn dominerade i pre...

Publicerad: 2025-10-12 19:32:28


Kalle bäst i Lilla VM på Högstabanan.
© emotorsport.seHaninge MK´s Lilla VM på Högstabanans område, en sträcka på 1,9km kördes tre gånger under söndagen, 31 startande och fyra klasser.

Arrangörsklubbens Kalle Gustafsson körde Ford Fiesta Rally2 och gjorde det bra, tre raka sträcksegrar och seger totalt 4,2 sekunder före Casper Jansson. Unge rallycro...

Publicerad: 2025-10-12 17:38:21


Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
© emotorsport.seSex raka sträcksegrar för Stig Andervang och Vanessa Dagge i ADAC/PRS Havellandrallye - Svensken i Tyskland med Hyundai i20 N Rally2 för tävlande. Upplägget var att en av sträckorna gick tre gånger, en annan dubbelt och så en som bara kördes en gång - rallyt på grus med inslag av asfalt. För Svenske...

Publicerad: 2025-10-12 11:11:59


Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
© JC Raceteknik.Drive VXO Sprinten avslutade RS-DM för Södras distrikt på Uråsa hos Drive VXO, som arrangör Karlskrona AK och Wäxjö MS. Nog blev det mörkerkörning för samtliga innan rallyt var över, varvlopp med totalt 11,5km per åk gällde sex gånger - om än att sista sträckan kördes på halva tiden men klockan börj...

Publicerad: 2025-10-12 08:50:13


Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
© emotorsport.seSnart är det dags för årets upplaga av Lövdansen, och vi ser fram emot en riktigt fin hösttävling. Årets bana bjuder på stor variation med vägar av olika karaktär – både snabba, rytmiska partier och mer tekniskt utmanande avsnitt som kommer att sätta både förare och kartläsare på prov.

Tävlingsce...

Publicerad: 2025-10-12 06:27:30


Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
© Helins Motorsport.14 sträckor avverkade i Rally Stoholm, final i Danska Mästerskapet med Kenneth Madsen som vinnare totalt efter 56 minuters tävlande. Madsen i Citroen C3 Rally2 vann rallyt 52 sekunder före Jacob Leutenberger Madsen i en Renault Clio Rally3. Vidare 2:40 minut ned till Ib Kragh med Hyundai i20 N Rally...

Publicerad: 2025-10-11 19:59:46


Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Gotlands MFBK körde tvådagars, en sträcka dubbelt igår kväll under mörker och så omstart idag på förmiddagen med en sträcka dubbelt, Höstnatta var namnet och 20-talet åkare till start.

Lars-åke Hägglund var snabbast totalt på tre av sträckorna, på den sista tappade Ford Fiesta R5 åkaren lite tid....

Publicerad: 2025-10-11 19:01:44


Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.
100 åkare där de skulle åka tre gånger över den 1300m långa sträckan på och runt Årjängstravet - upplägget för Årjängs MK och Årjängs Sprinten.

Stenungsunds Mattias Olsson satte bästa tid i samtliga tre omgångar, ingen kunde hota honom från totalsegern i Skoda Fabian, närmast bakom på två av strä...

Publicerad: 2025-10-11 18:14:56


Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
© emotorsport.seEskilstuna MK avslutade egna sprintcupen med Finalsprinten, tre åk på den 2km långa sträckan inne på området dit 80 ekipage kom för förmiddagens start.

Snabbast i samtliga tre åk var Tobias Johansson med Niclas Krigsman i högerstolen på Mitsubishi Mirage, 7,1 sekund bakom var Rasbo Mk´s C-förare ...

Publicerad: 2025-10-11 17:47:31


Tidigare nyheter:
Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.
Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
40 dagar till Motorsportsalongen - Reiersen, Liljegren och en WRC-kändis på plats.
Supercupen 2026 börjar ta form - nya klassindelningar och tre vintertävlingar klara.
Närmare 300 svenska rallyåkare ute - följ bl.a. Årjängssprinten, Finalsprinten och Drive VXO Sprinten.
30 bilar till söndagens Lilla VM i Haninge.
RS final i söder med Drive VXO Sprinten.
102 rallyåkare till lördagens Årjängs Sprint.
Listan, årets pristagare i Svenska RallyCupen - missa inte prisutdelning och fest!
Drive VXO-Sprinten – lördagsrally på Uråsa flygfält.
Finalsprinten avslutar Eskilstuna Sprintcup 2025.
Rovanperä satsar på Japansk racing 2026, lämnar WRC-serien.
Tvådagars på Gotland, Höstnatta inleder fredag kväll.
Pirelli och MRF mästare i ERC - som tillverkare och team.
Nya rutiner för Uppländska rallyn 2026 - anmälan stänger två veckor före.
Andervang till lördagens tyska Havellandrallye.
Två dagars Rally Stoholm, Dansk asfalt med flera Svenska åkare till start.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
- - - - - 01-02/00


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.