NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Daniel Röjsel.
© Daniel Röjsel.
Daniel och Nicklas Edvardsson körde fort i Fiesta R5:an, silver i Sprint SM.

© Daniel Röjsel.
© Daniel Röjsel.
Framgångar även inom banracing.

© Daniel Röjsel.
© Daniel Röjsel.
Sprint SM guld ihop med sambon Matilda i SM Veckan Sommar.

© Daniel Röjsel.
© Daniel Röjsel.
Avslutade året med Malmjärn Runt tillsammans med co-driver Mikael Johansson.
Röjsel summerar en framgångsrik säsong inom rally och racing.
PRESSRELEASE

Den startade med besvikelse och problem, men fortsatte i succé. Säsongen 2018 innehöll både med och motgångar, men övervägande framgång för team Röjsel

Att Daniel Röjsel och Nicklas Edvardsson skulle komma till start i SM-premiären i Vännäs med Kitcar-Opeln blev, efter många bud, klart strax före anmälningstiden gick ut. Många ifrågasatte bilvalet då en motor på ynka 1600cc skulle bli svår att hävda sig med bland SM-eliten. Daniel hade några veckor tidigare gjort ett test med bilen och valet var självklart, trots att han, både 2016 och 2017 sinkats av en Ford Fiesta med "för liten" motor. De bröt dock tävlingen i Vännäs av tekniska skäl men många skulle däremot ändra uppfattning om bil och även se Daniels förartalang när han, med samma bil, vann 2WD-klassen i LBC-ruschen i Lima för andra gången. Strax innan kom ekipaget 4:a i SM-debuten i 4WD mot internationellt motstånd i Östersund Winter Rally med en Ford Fiesta R5. Samma bil som han och Nicklas tog SM-silver i sprint med under SM-veckan i Skellefteå i mars månad, bakom klart mer rutinerade Mattias Adielsson och före minst lika rutinerade Jörgen Jonasson.
- Trots att vintersäsongen började tungt med tekniska bekymmer fick jag ändå chansen att visa vad jag går för. Att jag kan prestera i underläge är helt klart, längtar dock tills jag får prestera med "rätt förutsättningar" sa Daniel efter vintern.

Vintersäsongen satte sina spår hos co-driver Edvardsson, som klev åt sidan på grund av sjukdom. In klev Mikael Johansson och fick lotsa Daniel i SSR och Rally Askersund. Två SM-tävlingar där farten helt klart fanns, men Kitcar-Opeln helt enkelt sa ifrån vid båda tillfällena. Därefter provade Daniel lyckan inom banracing efter 5 års uppehåll när han deltog i Swedish GT på hemmabanan i Anderstorp. Trots att han var sin egen chefsmekaniker, körde helt utan radiokommunikation, fick 30kg vikttillägg och 20 sekunder tillägg vid depåstoppet, körde han in på en 2:a respektive en 3:e plats vid tävlingen, efter att bland annat kört om Thed Björk...

Kitcar-Corsan preppades till SM-veckan i Helsingborg. Tävlingen, som Daniel knappt lagt några förberedelser på, blev hans absolut bästa i hela karriären hittills. Lotsad av sambon Matilda, dock utan noter, vann hann samtliga omgångar överlägset och tog sitt första SM-guld. När förutsättningar är rätt...

Daniel hade beslutat sig för att inte fortsätta köra SM efter sommaruppehållet. Mestadels för att det var teoretiskt omöjligt att köra om segern då han saknade så pass mycket poäng. Istället gjorde han iordning samma Formula Ford som han 2013 vann Nordiska mästerskapet med i klassen Formula Ford Zetec. Bilen körde han i Jubileumsracet på Scandinaivan Raceway i Anderstorp och tog en trippelseger.

Säsongens sista tävling blev rallytävlingen Malmjärn Runt i Hofors i mitten av september. Det var första gången han körde Kitcar-Corsan på tävlingen, som han tidigare har vunnit i den andra Corsan. Bilvalet visade sig dock, första gången denna säsong, vara riktigt dåligt. Tungt fuktigt grus på vägarna gjorde att Daniel, lotsad av Mikael Johansson, tappade cirka 1 sek per kilometer mot tidigare år i den andra bilen. Det märktes även på resultatet då han blev 4:a.
- Att ta mitt första SM-guld och att göra comeback i banracing är helt klart det som sätter prägeln på sommaren. Jag har lärt mig en hel del under årets gång och hoppas att jag kan sätta mycket av det i verk i framtiden, avslutar Daniel.

Daniels framtida karriär går ett år i taget. Även om prestationer under tävlingar, hur bra de än må vara, inte räcker till att komma vidare något nämnvärt på karriärstegen finns ändå tron kvar om att det ska vara fallet. Rätt kontakter och personer som trofast jobbar i kulisserna bakom Daniel är ett måste. Det självklara framtidsalternativet är Junior-VM, som verkar vara den bästa språngbrädan, om det inte vore för den budget som krävs och inte heller är anpassad för företag med marknad inom enbart Sverige. Tills dess att dem rätta ingredienserna är på plats kan Daniel bara göra det han är bäst på. Nämligen köra bil från punkt a till b på kortast möjliga tid, med rådande förutsättningar och göra det med glädje. Han tävlar inte för någon annan än sin egen skull och de som står närmst, såsom familj, vänner och samarbetspartners. Får det är få som verkligen förstår branschen och varför vissa verkar lyckas bättre än andra, utåt sett.


» Pressrelease från Daniel Röjsel Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2018-10-30 19:40






Seger direkt i R5-debuten för Waskaas.
Seger direkt i R5-debuten för Petter Sæves Waskaas som tidigare setts snabb med Subaru Impreza, bytte inför året till Ford Fiesta R5 och tog tre raka sträcksegrar i Smådølsprinten.

Lördagens rally hos NMK Nore og Uvdal avgjordes med en sträcka på drygt 6km som kördes tre gånger för de 50-talet st...

Publicerad: 2025-01-04 15:02


Fina förhållande med spolad is väntar i Hällerundan på Sångens motorstadium.
© Rasmus Holm.Efter ett lyckat provår 2024 för HMK-sprintserie blir det självklart en fortsättning under 2025 med lika bra tävlingar och självklart prispengar i potten likt 2024. Vi ska försöka dra så olika slingor som möjligt så det blir variation varje tävling.

Nu börjar det bra ihop sig för deltävling 1 den...

Publicerad: 2025-01-04 11:08


Sesks jagar 4-5 Rally1 starter, kan det bli premiär i Rally Sweden?
© emotorsport.seFyra till fem WRC-deltävlingar är vad Martins Sesks jagar för huvudklassen 2025, Letten har fortsatt förhandlingar med M-Sport utifrån vad motorjournalisten Christian Manzino på Italienska Area Corse erfar.

Tanken är att sätta ihop ett program med framför allt de snabbaste deltävlingarna på grus ...

Publicerad: 2025-01-03 18:53


Anmälningslistan för Rallye Monte Carlo släppt, två Svenskar i Rally2 klassen.
© Toyota Gazoo Racing.Idag släpptes anmälningslistan för WRC premiären 2025, Rallye Monte Carlo runt Gap - Monaco som körs 23-26:e januari. Drygt 34 mil special fördelade över 18 sträckor för de maximala 70 startande.

Tio åkare i Rally1.
Arrangören gallrade bort ett 20-tal ekipage, nere på maximala 70 platser ...

Publicerad: 2025-01-03 13:20


Norskt lördagsrally med Smådølsprinten.
© emotorsport.seNorge var sista i norden med tävling 2024 och först ut 2025, Smådølsprinten hos NMK Nore og Uvdal blir ännu en chans att vakna till inför nästa helgs NM premiär. Tre sträckor ger knappt två mil under denna lördag, 50 ekipaget mot startlistan.

Mot slutet av startlistan hittar vi Skodaförare som Ro...

Publicerad: 2025-01-03 12:50


Del 5; Vem kör vad 2025, Hovind med SRC & Back SM, Landin som B-förare & Vincent kollar dämparna inför Colins Crest.
© Andreas Hovind.Femte delen och tre nya tävlande som släpper sina tankar kring framtiden, den här gången är de Volvo som märke och grupp F är klassen, tre framgångsrika åkare som satsar på nytt inför 2025. Vi inleder med SM-vinnaren i Standard, Andreas Hovind.
- Jag kommer att satsa på Svenska RallyCupen och Ba...

Publicerad: 2025-01-03 10:13


Nyårskaramell, finalen i Södras RS-DM körs hos Drive VXO med sju mil special.
© emotorsport.seSom många har sett står det Uråsa i RS kalendern för Södra BF.
- Efter Sprint SM på Uråsa under pandemin har det varit frågor varje år från förare som vill komma tillbaka. Så när Södra BF frågade oss om en deltävling 2025 så kunde vi inte annat än att tacka ja, säger Andreas Sigfridsson, Dr...

Publicerad: 2025-01-02 13:57


Finska rallyfabrikerna kör på, 18-åring upp i Rally2 satsning.
© Antti LahtinenFinske företagaren och motorentusiasten Markku Rautio fortsätter satsa stort på sitt projekt att lotsa ut nya talanger i rallyskogen, genom Rautio Motorsport är senaste stjärnskottet Roope Korhonen mest kända namnet.

Roope fortsätter sitt program ut mot VM serien, körde förra året hem Finska Mäst...

Publicerad: 2025-01-02 10:29


Meeke kör historisk Escort i Otago Rally och RAC-rallyt.
© Otago Rally.Kris Meeke har rallyuppdrag, avverkat 13 rallyn under året varav elva av dem med Hyundai i20 N Rally2 i Portugal för importörens satsning.

I våras var han också i Nya Zeeland och körde Otago Rally med "Black Beauty", Rossendale Wines teamets svarta Ford Escort RS1800. Samma team och bil väntar äv...

Publicerad: 2025-01-01 21:48


Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt.
© emotorsport.seRally i Lima är alltid populärt, klassikern på vintern lockar alltid stora startfält och mycket publik. Trycket väntas hårt redan nu inför Rally Lima som årets andra Rally SM deltävling 2025.

Arrangerande Lima MS berättar lite om sitt kommande arrangemang, inbjudan väntas släppas inom kort och sa...

Publicerad: 2025-01-01 15:59


Tidigare nyheter:
Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt.
Del 4; Vem kör vad 2025, Victor laddar om, mycket rally för Wesslen, oplanerat bilbyte för Fällman.
Maxat startfält i WRC premiären, 10st i Rally1, 30 för WRC2, Solberg bland de anmälda.
180-talet Rally3 bilar i världen, tre i Sverige.
Tobias Johansson tar Audi Quattron för Historisk EM premiär i Spanien.
Zaldivar klar för Toksport i WRC2, inleder säsongen i Rally Sweden.
Annie Seel tog brons i Saudiska mästerskapen, nu redo för Dakarrallyt.
MK Tierp ställer in Tierpsrundan.
Del 3; Vem kör vad 2025, Appendix K special med Berglund, Fransson och Lindh.
18-årig Trentin satsar på WRC2 och Italienska grusmästerskapet.
Larsen körde hem norska rallyfinalen, lördagens Lygnasætersprint.
Del 2; Vem kör vad 2025, Bergman i Mitsubishin, Kristian tar ett mellanår och Noah i nybyggd S40.
Rallyåret avslutas med norska Lygnasætersprinten idag.
Del 1; Vem kör vad 2025, Emil och Elliot två med SM ambitioner, Pahlin och Suvala siktar mot Svenska RallyCupen.
Serderidis gör Rally Sweden i Puma Rally1, en av hans fyra VM-starter 2025.
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.