|
 Carlsson diskuterar om både Super 2000 och WRC. PRESSRELEASE
Några månader har gått sedan Daniel Carlsson bröt Rallye Italia-Sardinia innan starten på första sträckan, något som gav upphov till rabalder hos Internationella Bilsportförbundet (FIA). Att bryta tävlingen innan första sträckan var enligt förbundet en förödmjukelse av sporten och Carlsson diskades från resten av VM-säsongen. Själv tog han dock beslutet med ro – och är nu på väg tillbaka i hetluften. För tillfället för svensken diskussioner med flera olika team i den nya Super 2000-klassen och även några WRC-team.
Med lite distans till situationen konstaterar Carlsson att beslutet att avbryta VM-satsningen på Sardinien var helt rätt. Elaka rykten pratade flitigt om ekonomiska problem, något som dock bara var en liten del av sanningen:
- Jag och teamet var utlovade det bästa materialet som fanns av Citroën Sport i Frankrike. Vi skulle få samma bil som Loeb vann VM med förra året! Snart förstod vi att så inte var fallet, och ju längre säsongen gick så insåg vi att vi inte skulle få tillräckligt bra grejer för att göra toppresultat. Jag och mina samarbetspartners gick in i denna satsning för att kunna slåss med de allra bästa, med pallplatser och placeringar inom topp fem. När man då inser att det inte finns en chans att uppnå sådana resultat med den bil man har är det klart att alla tappar motivationen att fortsätta. Därför drog vi oss ur! Att min mycket duktiga teamkamrat Manfred Stohl inte gjort resultat bättre än topp åtta i de två rallyn som gått sedan vi drog oss ur är en indikation på att vi fattade helt rätt beslut – trots att det fick orimliga konsekvenser, säger Daniel.
Daniel övervägde att överklaga beslutet om diskning från resten av årets VM-säsong – ett beslut som baserades på en paragraf i reglerna som säger att domarna vid en tävling kan stifta egna regler – men avstod. Att överklaga kostar stora pengar – och vid en överklagan är det FIA själva som avgör ödet. Detta gör chansen att få beslutet ändrat nära noll – hur konstigt det än kan tyckas. Möjligen insåg även FIA snart själva hur konstigt beslut de fattat, eftersom de nästan omedelbart drog tillbaka diskningen av Denis Giraudet, Daniels kartläsare.
Trots en slitsam vår, diskningar och tjafs är det en allt annat än bitter Daniel som nu blickar framåt. Han har hunnit med att vila ut under sommaren, njuta av solen ute på Vänern och tänka igenom allt som hänt under våren. När han nu är tillbaka i arbete så är det en stor portion framtidstro som råder hos Daniel:
- Jag bryr mig inte om att fokusera på negativa händelser under året utan vill helt enkelt få ihop en riktigt bra säsong med en ärlig chans till sportsliga resultat i toppklass. Den nya serien Intercontinental Rally Challenge (IRC), som bland annat Eurosport varit med och startat, är intressant. På bara två år har serien växt sig stor, har bra TV-täckning i och med Eurosport-samarbetet och framförallt så håller den en prisnivå som gör många bilfabrikanter intresserade.
Trots att märken såsom Fiat, Skoda, Peugeot, Toyota, Lada med flera visat stort intresse för Super 2000-klassen har FIA tidigare ställt sig tveksamma. Under året har förbundet dock indikerat att klassen kan komma att bli huvudklass i WRC så småningom. Kanske är det där Carlsson skall investera sin tid? Själv behöver han inte övertygas om att klassen är intressant:
- Super 2000 är absolut en intressant klass och IRC är ett spännande mästerskap där det finns indikationer på att motståndet kan komma att öka betydligt till nästa år. Det skulle göra mästerskapet högintressant, eftersom det då kan vara både billigare och bättre än WRC. Jag kan faktiskt avslöja att jag redan idag för diskussioner med flera olika Super 2000- och WRC-team. Det är alldeles för tidigt att ge några detaljer, men det ser intressant ut – kanske särskilt Super 2000-teamen. Jag brinner av längtan efter att sätta mig bakom ratten igen och hoppas självklart kunna komma med goda nyheter till alla svenska rallyfans under hösten!
» Pressrelease från Daniel Carlsson.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad:
|
|
Ogier före Fourmaux i helgens genrep, Herbst Rally.
Som uppvärmning inför kommande veckas Central European Rally körde Sebastien Ogier föråkare i österrikiska Herbst Rallye över tio mil, totalt åtta sträckor där Toyotaföraren var snabbast under lördagen.
På plats även Adrien Fourmaux som likt fransmannen körde föråkare, första halvan av rallyt byt...Publicerad: 2025-10-12 21:47:47
Drive VXO-Sprinten, Grahn glänste i premiären – mörkerkörning och publikfest på Uråsa.
Drive VXO-Sprinten på Uråsa flygfält blev en rallydag och kväll att minnas. Med 65 startande ekipage och både svenska, danska och tyska deltagare bjöds publiken på fart, precision och show – allt på asfalt, där förarna tävlade i två däckklasser: asfaltsdäck och grusdäck.
Grahn dominerade i pre...Publicerad: 2025-10-12 19:32:28
Kalle bäst i Lilla VM på Högstabanan.
Haninge MK´s Lilla VM på Högstabanans område, en sträcka på 1,9km kördes tre gånger under söndagen, 31 startande och fyra klasser.
Arrangörsklubbens Kalle Gustafsson körde Ford Fiesta Rally2 och gjorde det bra, tre raka sträcksegrar och seger totalt 4,2 sekunder före Casper Jansson. Unge rallycro...Publicerad: 2025-10-12 17:38:21
Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
Sex raka sträcksegrar för Stig Andervang och Vanessa Dagge i ADAC/PRS Havellandrallye - Svensken i Tyskland med Hyundai i20 N Rally2 för tävlande. Upplägget var att en av sträckorna gick tre gånger, en annan dubbelt och så en som bara kördes en gång - rallyt på grus med inslag av asfalt. För Svenske...Publicerad: 2025-10-12 11:11:59
Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
Drive VXO Sprinten avslutade RS-DM för Södras distrikt på Uråsa hos Drive VXO, som arrangör Karlskrona AK och Wäxjö MS. Nog blev det mörkerkörning för samtliga innan rallyt var över, varvlopp med totalt 11,5km per åk gällde sex gånger - om än att sista sträckan kördes på halva tiden men klockan börj...Publicerad: 2025-10-12 08:50:13
Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
Snart är det dags för årets upplaga av Lövdansen, och vi ser fram emot en riktigt fin hösttävling. Årets bana bjuder på stor variation med vägar av olika karaktär – både snabba, rytmiska partier och mer tekniskt utmanande avsnitt som kommer att sätta både förare och kartläsare på prov.
Tävlingsce...Publicerad: 2025-10-12 06:27:30
Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
14 sträckor avverkade i Rally Stoholm, final i Danska Mästerskapet med Kenneth Madsen som vinnare totalt efter 56 minuters tävlande. Madsen i Citroen C3 Rally2 vann rallyt 52 sekunder före Jacob Leutenberger Madsen i en Renault Clio Rally3. Vidare 2:40 minut ned till Ib Kragh med Hyundai i20 N Rally...Publicerad: 2025-10-11 19:59:46
Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland. Gotlands MFBK körde tvådagars, en sträcka dubbelt igår kväll under mörker och så omstart idag på förmiddagen med en sträcka dubbelt, Höstnatta var namnet och 20-talet åkare till start.
Lars-åke Hägglund var snabbast totalt på tre av sträckorna, på den sista tappade Ford Fiesta R5 åkaren lite tid....Publicerad: 2025-10-11 19:01:44
Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten. 100 åkare där de skulle åka tre gånger över den 1300m långa sträckan på och runt Årjängstravet - upplägget för Årjängs MK och Årjängs Sprinten.
Stenungsunds Mattias Olsson satte bästa tid i samtliga tre omgångar, ingen kunde hota honom från totalsegern i Skoda Fabian, närmast bakom på två av strä...Publicerad: 2025-10-11 18:14:56
Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
Eskilstuna MK avslutade egna sprintcupen med Finalsprinten, tre åk på den 2km långa sträckan inne på området dit 80 ekipage kom för förmiddagens start.
Snabbast i samtliga tre åk var Tobias Johansson med Niclas Krigsman i högerstolen på Mitsubishi Mirage, 7,1 sekund bakom var Rasbo Mk´s C-förare ...Publicerad: 2025-10-11 17:47:31
|
| |