|
 Carlsson diskuterar om både Super 2000 och WRC. PRESSRELEASE
Några månader har gått sedan Daniel Carlsson bröt Rallye Italia-Sardinia innan starten på första sträckan, något som gav upphov till rabalder hos Internationella Bilsportförbundet (FIA). Att bryta tävlingen innan första sträckan var enligt förbundet en förödmjukelse av sporten och Carlsson diskades från resten av VM-säsongen. Själv tog han dock beslutet med ro – och är nu på väg tillbaka i hetluften. För tillfället för svensken diskussioner med flera olika team i den nya Super 2000-klassen och även några WRC-team.
Med lite distans till situationen konstaterar Carlsson att beslutet att avbryta VM-satsningen på Sardinien var helt rätt. Elaka rykten pratade flitigt om ekonomiska problem, något som dock bara var en liten del av sanningen:
- Jag och teamet var utlovade det bästa materialet som fanns av Citroën Sport i Frankrike. Vi skulle få samma bil som Loeb vann VM med förra året! Snart förstod vi att så inte var fallet, och ju längre säsongen gick så insåg vi att vi inte skulle få tillräckligt bra grejer för att göra toppresultat. Jag och mina samarbetspartners gick in i denna satsning för att kunna slåss med de allra bästa, med pallplatser och placeringar inom topp fem. När man då inser att det inte finns en chans att uppnå sådana resultat med den bil man har är det klart att alla tappar motivationen att fortsätta. Därför drog vi oss ur! Att min mycket duktiga teamkamrat Manfred Stohl inte gjort resultat bättre än topp åtta i de två rallyn som gått sedan vi drog oss ur är en indikation på att vi fattade helt rätt beslut – trots att det fick orimliga konsekvenser, säger Daniel.
Daniel övervägde att överklaga beslutet om diskning från resten av årets VM-säsong – ett beslut som baserades på en paragraf i reglerna som säger att domarna vid en tävling kan stifta egna regler – men avstod. Att överklaga kostar stora pengar – och vid en överklagan är det FIA själva som avgör ödet. Detta gör chansen att få beslutet ändrat nära noll – hur konstigt det än kan tyckas. Möjligen insåg även FIA snart själva hur konstigt beslut de fattat, eftersom de nästan omedelbart drog tillbaka diskningen av Denis Giraudet, Daniels kartläsare.
Trots en slitsam vår, diskningar och tjafs är det en allt annat än bitter Daniel som nu blickar framåt. Han har hunnit med att vila ut under sommaren, njuta av solen ute på Vänern och tänka igenom allt som hänt under våren. När han nu är tillbaka i arbete så är det en stor portion framtidstro som råder hos Daniel:
- Jag bryr mig inte om att fokusera på negativa händelser under året utan vill helt enkelt få ihop en riktigt bra säsong med en ärlig chans till sportsliga resultat i toppklass. Den nya serien Intercontinental Rally Challenge (IRC), som bland annat Eurosport varit med och startat, är intressant. På bara två år har serien växt sig stor, har bra TV-täckning i och med Eurosport-samarbetet och framförallt så håller den en prisnivå som gör många bilfabrikanter intresserade.
Trots att märken såsom Fiat, Skoda, Peugeot, Toyota, Lada med flera visat stort intresse för Super 2000-klassen har FIA tidigare ställt sig tveksamma. Under året har förbundet dock indikerat att klassen kan komma att bli huvudklass i WRC så småningom. Kanske är det där Carlsson skall investera sin tid? Själv behöver han inte övertygas om att klassen är intressant:
- Super 2000 är absolut en intressant klass och IRC är ett spännande mästerskap där det finns indikationer på att motståndet kan komma att öka betydligt till nästa år. Det skulle göra mästerskapet högintressant, eftersom det då kan vara både billigare och bättre än WRC. Jag kan faktiskt avslöja att jag redan idag för diskussioner med flera olika Super 2000- och WRC-team. Det är alldeles för tidigt att ge några detaljer, men det ser intressant ut – kanske särskilt Super 2000-teamen. Jag brinner av längtan efter att sätta mig bakom ratten igen och hoppas självklart kunna komma med goda nyheter till alla svenska rallyfans under hösten!
» Pressrelease från Daniel Carlsson.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2007-08-14 15:57
|
|
Följ påskaftonens Stenbocken Sprint.
Tre åk på Himmelstalundsområdet för de 116 ekipagen i listan, det handlar om Stenbockensprinten hos Norrköpings MK traditionsenligt på Påskafton. Det körs premiär för Östergötlands RS-DM och de tre åken ger runt 7km special. Det är stor prestige att vinna klasserna, samtidigt ivrigt påhejade av meka...Publicerad: 2025-04-18 20:09
Karlström körde hem Karlskronapokalen.
Karlskronapokalen med en sträcka tre gånger, sträckan Tombäck på 6km hos Karlskrona AK under långfredagen när Svenska SprintRallyCupen inledde året.
Gullabos Filip Karlström i Mitusibshi Mirage tog tre raka sträcksegrar under dagen och vinner rallyt totalt med 9,8 sekunder. För 4wd klassen var To...Publicerad: 2025-04-18 16:20
Bröderna Bulacia gör storsatsning på WRC2 med Toyota.
De Bolivianska bröderna Bulacia, 24-årige storebrodern Marco och yngre brodern Bruno 22 år tog förra året ett litet steg bakåt, tävlade mer på hemmaplan efter en tidigare större stasning internationellt.
Men för 2025 laddar bröderna om, det blir en fullskalig WRC2 satsning för bröderna som kommer...Publicerad: 2025-04-17 22:41
Fullt ös på Himmelstalundsfältet, Stenbocken Sprinten på Påskafton.
Det blev hård gallring för Norrköpings MK inför Stenbockensprinten som inleder rallysäsongen i Östergötlands RS-DM - en stor tradition på Himmelstalundsområdet på Påskafton. En sträcka på området går tre gånger vilket ger 7km special.
Ned till de maximala 120 gallrade man sig från en bit över 150 a...Publicerad: 2025-04-17 22:30
Starkt startfält och historisk juniorsatsning när Rally-SM gästar Älmhult.
Den 2–3 maj är Rally SM tillbaka i Älmhult när Silverratten firar 60-årsjubileum. 94 ekipage är anmälda till säsongens andra SM-deltävling, där samtliga klasser bjuder på ett starkt startfält.
Extra uppmärksamhet riktas mot premiären för Junior-SM Standard – Rally-SM:s nya satsning på unga förare...Publicerad: 2025-04-17 20:55
Annie Seel kör för Team Lexus i ökenrallyt Rally Jameel.
Dakarveteranen Annie Seel har signerat som officiell förare i Team Lexus för att köra i Rally Jameel, ett helt unikt ökenrally endast för damer, som körs i Jordanien och Saudiarabien 21-26 april.
Det här blir Annie Seels fjärde start i Rally Jameel, där hon segrade i första upplagan vilken kördes...Publicerad: 2025-04-17 19:41
Fourmaux kör Portugisiska Rali Terras d´Aboboreira som WRC träning.
Den 2-3:e maj körs tredje deltävlingen i Portugisiska mästerskapet, dit skickar Hyundai Motorsport Adrien Fourmaux så han får känna på de Portugisiska grusvägarna inför kommande WRC-deltävling.
Rali Terras d´Aboboreira är rallyt som får besök av Forumaux i en Hyundai i20 N Rally1. Tio specialsträ...Publicerad: 2025-04-17 08:36
Tom Kristensson kör Skoda i Australiska Mästerskapet.
SMK Hörbys Tom Kristensson med co-driver Andreas Johansson från Åsele MS kommer i slutet av maj att åka till Australien för att köra andra deltävlingen i Australienska Mästerskapet
Tävlingen är Forest Rally, och har sitt centrum i staden Nannup i Western Australia, ca 25 mil söder om Perth i sydv...Publicerad: 2025-04-16 21:25
Fredagsrally med 50-talet åkare i Karlskronapokalen.
Karlskronapokalen hos Karlskrona AK inleder Svenska SprintRallyCupen, under långfredagen väntar en sträcka som körs tre gånger och ger 19,2km.
53 anmälda ses i listan över de fem klasserna, fem bilar till 4wd där Filip Karlström, Tobias Pettersson, Håkan Rönnebring, Heidi Ryrlén och Oscar Hedberg...Publicerad: 2025-04-16 21:13
Anmälan öppen till Royal Rally of Scandinavia – deltävling tre i Rally-SM.
Rally-SM återvänder till Värmland den 29–31 maj tillsammans med EM-serien, när Royal Rally of Scandinavia avgörs i Karlstad. Nu är anmälan öppen till den tredje deltävlingen i 2025 års Rally-SM.
Tävlingen inleds med anmälan och rekognosering på onsdagen och torsdagen, innan rallyt startar med en ...Publicerad: 2025-04-15 22:34
|
| |