|
 Svenskt teknikmonster slog 13 årigt Pikes Peak rekord. PRESSRELEASE
Det var på lördagen den 21 juli 2007 som det 13 år gamla rekordet i prestigefyllda Pikes Peak International Hill Climb slogs. Racet, som också kallas "The race to the clouds", körs varje sommar i Colorado (USA) på den slingriga vägen till toppen som heter just Pikes Peak (4500 m.ö.h). Det nya rekordet, som skrevs till 10min01s på den ca 2 mil långa sträckan upp till toppen, slogs med hjälp av teknik utvecklad av företaget Unic AB i svenska Säffle.
Listan över legendariska bilförare som försökt tämja Pikes Peak är lång. Ari Vatanen, Walter Röhrl, Michelle Mouton, Rod Millen, Stig Blomqvist och Per Eklund är några av de världskända förare som varit där och utmanat den vackra men riskfyllda vägen till toppen. Farterna längs vägen upp går ofta långt över 200 km/h och skyddsräcken saknas längs vägens kanter trots näst intill lodräta sluttningar på många ställen.
Trots riskerna var det i år dags att slå det trettonåriga rekordet som hölls av Rod Millen. Nobuhiro "Monster" Tajima, känd som chef för Suzukis satsning i rally-VM, körde sin egenutvecklade bil Suzuki Sport XL7 till bergets topp på 10 minuter 1 sekund och 408 tusendelar. I bilen sitter ett fyrhjulsdriftssystem, som styr hur bilens fyrhjulsdrift ska fungera, utvecklat av Unic AB i Säffle. Systemet består av slutväxlar, differentialer av YAW-typ samt styrutrustning. YAW-differentialerna ger full kontroll över drivhjulens varvtal, vilket möjliggör stor kontroll trots den enormt höga motoreffekten på ca 1000 hk som Suzukis monsterbil har.
Tävlingen startade år 1916 som ett reklamprojekt för den nybyggda vägen upp till toppen och har sedan dess körts varje sommar och lockat otaliga turister och motorentusiaster som vill beskåda de monster som deltar. Den mest extrema bilklassen, "unlimited", har i princip inga restriktioner alls. Motor, transmission, aerodynamik, m.m. är helt fritt - vilket också är en utmaning. Den tunna luften på toppen gör att vingarna på bilarna måste vara enorma för att skapa det tryck mot marken som krävs för att däcken skall greppa. Många av förarna använder också syrgas för att orka köra bilen i den tunna luft som finns på toppen.
Man skulle kunna tro att allt är frid och fröjd när nu rekordet är slaget - men icke. För Nobuhiro "Monster" Tajima och hans svenska teknikleverantör Unic AB finns nu bara ett mål i sikte; att komma under den magiska 10-minutersgränsen. Detta är det mål man kommer att satsa på inför 2008 års "race to the clouds".
Världsrekordet i Pikes Peak - Bakgrund
Innovatören bakom tekniken som nu alltså slagit världsrekord i Pikes Peak heter Mats Karlsson, f.d. rallyförare från värmländska Säffle. Mats var med sitt företag Unic AB länge involverad i utvecklingen av aktiva differentialer för rally-VM, och drev testprojekt med bland annat Skodas och Suzukis VM-team. År 2004 beslöt dock Internationella Bilsportförbundet att förbjuda aktiva differentialer i rally-VM för att minska på teamens kostnader, varpå testprojekten avbröts. Nobuhiro "Monster" Tajima, som redan flera år tidigare tipsats om tekniken av Säffles egen chaufför på VM-nivå, Daniel Carlsson, beslöt då att använda tekniken i sitt eget projekt för att bemästra Pikes Peak - även det stöttat av Suzuki. Tack vare detta är nu såväl Suzuki som Unic AB alltså världsrekordinnehavare i Pikes Peak.
» Pressrelease från Unic AB.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad:
|
|
Ogier före Fourmaux i helgens genrep, Herbst Rally.
Som uppvärmning inför kommande veckas Central European Rally körde Sebastien Ogier föråkare i österrikiska Herbst Rallye över tio mil, totalt åtta sträckor där Toyotaföraren var snabbast under lördagen.
På plats även Adrien Fourmaux som likt fransmannen körde föråkare, första halvan av rallyt byt...Publicerad: 2025-10-12 21:47:47
Drive VXO-Sprinten, Grahn glänste i premiären – mörkerkörning och publikfest på Uråsa.
Drive VXO-Sprinten på Uråsa flygfält blev en rallydag och kväll att minnas. Med 65 startande ekipage och både svenska, danska och tyska deltagare bjöds publiken på fart, precision och show – allt på asfalt, där förarna tävlade i två däckklasser: asfaltsdäck och grusdäck.
Grahn dominerade i pre...Publicerad: 2025-10-12 19:32:28
Kalle bäst i Lilla VM på Högstabanan.
Haninge MK´s Lilla VM på Högstabanans område, en sträcka på 1,9km kördes tre gånger under söndagen, 31 startande och fyra klasser.
Arrangörsklubbens Kalle Gustafsson körde Ford Fiesta Rally2 och gjorde det bra, tre raka sträcksegrar och seger totalt 4,2 sekunder före Casper Jansson. Unge rallycro...Publicerad: 2025-10-12 17:38:21
Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
Sex raka sträcksegrar för Stig Andervang och Vanessa Dagge i ADAC/PRS Havellandrallye - Svensken i Tyskland med Hyundai i20 N Rally2 för tävlande. Upplägget var att en av sträckorna gick tre gånger, en annan dubbelt och så en som bara kördes en gång - rallyt på grus med inslag av asfalt. För Svenske...Publicerad: 2025-10-12 11:11:59
Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
Drive VXO Sprinten avslutade RS-DM för Södras distrikt på Uråsa hos Drive VXO, som arrangör Karlskrona AK och Wäxjö MS. Nog blev det mörkerkörning för samtliga innan rallyt var över, varvlopp med totalt 11,5km per åk gällde sex gånger - om än att sista sträckan kördes på halva tiden men klockan börj...Publicerad: 2025-10-12 08:50:13
Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
Snart är det dags för årets upplaga av Lövdansen, och vi ser fram emot en riktigt fin hösttävling. Årets bana bjuder på stor variation med vägar av olika karaktär – både snabba, rytmiska partier och mer tekniskt utmanande avsnitt som kommer att sätta både förare och kartläsare på prov.
Tävlingsce...Publicerad: 2025-10-12 06:27:30
Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
14 sträckor avverkade i Rally Stoholm, final i Danska Mästerskapet med Kenneth Madsen som vinnare totalt efter 56 minuters tävlande. Madsen i Citroen C3 Rally2 vann rallyt 52 sekunder före Jacob Leutenberger Madsen i en Renault Clio Rally3. Vidare 2:40 minut ned till Ib Kragh med Hyundai i20 N Rally...Publicerad: 2025-10-11 19:59:46
Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland. Gotlands MFBK körde tvådagars, en sträcka dubbelt igår kväll under mörker och så omstart idag på förmiddagen med en sträcka dubbelt, Höstnatta var namnet och 20-talet åkare till start.
Lars-åke Hägglund var snabbast totalt på tre av sträckorna, på den sista tappade Ford Fiesta R5 åkaren lite tid....Publicerad: 2025-10-11 19:01:44
Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten. 100 åkare där de skulle åka tre gånger över den 1300m långa sträckan på och runt Årjängstravet - upplägget för Årjängs MK och Årjängs Sprinten.
Stenungsunds Mattias Olsson satte bästa tid i samtliga tre omgångar, ingen kunde hota honom från totalsegern i Skoda Fabian, närmast bakom på två av strä...Publicerad: 2025-10-11 18:14:56
Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
Eskilstuna MK avslutade egna sprintcupen med Finalsprinten, tre åk på den 2km långa sträckan inne på området dit 80 ekipage kom för förmiddagens start.
Snabbast i samtliga tre åk var Tobias Johansson med Niclas Krigsman i högerstolen på Mitsubishi Mirage, 7,1 sekund bakom var Rasbo Mk´s C-förare ...Publicerad: 2025-10-11 17:47:31
|
| |