NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Annie Seel.
© Annie Seel.
Ford Escorten hade en tuff resa under sina åtta dagar i Balkan Classic Rallye.
Hedersam målgång för svenskteamet Riflex Sport i Balkan Classic i Bulgarien.
PRESSRELEASE

Det blev en hård utmaning att ta de historiska bilarna i mål i första upplagan av maratontävlingen Balkan Classic Rallye.

Enda svenskteamet bestående av Jan Hagman (MK Rimo), med Annie Seel (KAK Motorsport) i högerstolen, körde in på en sjunde plats totalt efter åtta hårda tävlingsdagar. Det var en bedrift att deras Ford Escort MK2 höll ihop över 140 mil specialsträcka på dåliga vägar.

Enligt inbjudan skulle historiska bilar som var FIA-homologiserade kunna delta tillsammans med bilar med klassiska bilar av Safari-typ. Men redan första tävlingsdagen visade sig de regnförstörda Bulgariska bergsvägarna vara en bitvis allt för svår uppgift för några deltagare. Några blev fast ute på sträckan och fick ta maxtid.

När den första chocken lagt sig jobbade teamen frenetiskt med att justera upp fjädring för riktig offroadkörning. Här hade Safaribilarna ett stort övertag jämfört med de lägre FIA-homologiserade ekipagen.
- Jag borde ha tagit min Safari Porsche istället, den hade varit helrätt här. Escorten har alldeles för mjuk fjädring och låg markfrigång, även om vi har höjt den så mycket vi kan här på plats. Det var bara till att köra efter de förutsättningar vi har, konstaterar Jan Hagman.

Efter tre tävlingsdagar har svenskteamet ändå kört taktiskt och håller en tredjeplats i totalen. Men när sträckningen lämnar bergen ner mot de snabba sträckorna på låglandet vid Svarta Havet, kan inte Escorten matcha Safari-bilarna längre. Värmen är uppåt trettio grader vilket även gör det svårt att orka hålla fokus när navigationen blir svårare. Alla teamen gör missar och tappar tid när man försöker hitta rätt väg på delvis osynliga vägar och spår.

Näst sista tävlingsdagen får Hagman problem då ett fäste i framvagnen går av och framhjulet slår i innerskärmen, men man lyckas komma in på service där hela mekanikerteamet är på plats. En räddande svetsning får framvagnen i körbart skick, men nu är det taktikkörning som gäller för att klara återstoden av tävlingen.

När rallyt går i mål vid Svarta Havets strand visar det sig att det är fullt Safari-utrustade Datsun på de förts tre platserna.

Segrare är Andrew Siddall (England) följd av Geoff Bell (Sydafrika), båda i Datsun 260Z. På tredje plats Ondrej Coufal (Tjeckien) i Datsun 240Z. På fjärde plats Bernard Munster (Belgien) som i sin Safari Porsche 911 satte hastighetsrekord med 197 km/tim sista dagen.

- Det här var mycket värre än jag hade förväntat mig. Jag tycker ändå det är otroligt att vi som ett privatteam har tagit oss i mål i det här startfältet där i princip alla har Safari-bilar. I den här tävlingen är det meckarna som ska ha störst tack, utan dem hade vi aldrig varit här, avslutar en nöjd men mycket trött Jan Hagman.

- Jag tycker att rallyt har varit fantastiskt bra organiserat. Hade vi haft en Safari Porsche hade vi nog haft en chans på pallplats, men nu fick vi åka på defensiven för att spara bilen. Imponerande vad dessa gamla fina bilar klarar av ändå, säger Annie Seel.


» Pressrelease från Annie Seel, www.annieseel.com.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Enerco rallysprint:[Resultat]
Staffanstorps FestivalRace:[Resultat]
Rally Italia Sardegna:[Resultat][Shakedown][Tidsplan][Anslagstavla][Karta]

Publicerad: 2016-09-19 17:44






Mattias Adielsson gör efterlängtad comeback i rally, kör Polo R5 i SM-Veckan.
© emotorsport.seDen 27 juni står Mattias Adielsson återigen på startlinjen – denna gång tillsammans med Bosse Holmstrand i en GK Door Team Sweden Polo R5a, när de ger sig in i hetluften under årets SM-veckan sommar.

- Det har varit en lång och tuff väg tillbaka efter olyckan förra året. Jag kan inte säga med ...

Publicerad: 2025-06-08 10:18


Från Forshaga till Ohio - ett riktigt rallyäventyr tar fart!
© Drive VXO Motorsport.Medan det är lite lugnare på hemmaplan passar vi på att följa ett alldeles särskilt äventyr. För när Nicklas Jidflo, vår ordinarie co-driver i Robin Adolfssons Fiesta R5, ger sig ut på rallyresa över Atlanten tillsammans med rutinerade föraren Thomas Hansson är det självklart att Drive VXO hänger me...

Publicerad: 2025-06-07 21:38


Så gick det i Staffanstorps Festivalrace, Lundgren snabbast totalt.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Staffanstorps Festivalrace med Arlövs MC och Lunds AC som arrangör innebar de tre proven St: Eriks, Betongstationen och Återvinningen på 8,2km som kördes två gånger.
Lunds Jörgen Lundgren i Mitsubishi Lancer EVO9 var snabbast från start och höll täten totalt av rallyt, till mål 9,6 sekunder före kl...

Publicerad: 2025-06-07 18:08


Ogier pressas av Tänak inför avslutningen i Rally Italia Sardegna - Solberg snabbast för dagen.
© Toyota Gazoo Racing.Lördagens 12 mil avverkade i Rally Italia Sardegna - två ekipage i täten gör upp om segern. Ott Tänak som enda hopp kvar för Hyundai sätter hårt tryck på ledande Sebastien Ogier - men fransmannen kontrar. Estländaren åker fort och på avslutningen och var tio sekunder före nästa bil - men till sträck...

Publicerad: 2025-06-07 17:21


Malm i 2wd Fiesta snabbast totalt i Enerco Rallysprint.
© emotorsport.seEnerco Rallysprint avverkade tre sträckor dubbelt under lördagen med 75 startande ekipage, 63 tog sig runt dagen och snabbast totalt ses SMK Salas Sebastian Malm i tvåhjulsdriven Ford Fiesta.

16:02 minut krävdes att avverka rallyt för Malm, 5,6 sekunder mer behövde 4wd vinnaren Pontus Florin, en ...

Publicerad: 2025-06-07 17:09


Ogier håller greppet, Solberg avancerar i Rally Italia Sardegna.
© Toyota Gazoo Racing.Halva lördagen avverkad i Rally Italia Sardegna, tre sträckor på sex mil körda och till service går Sebastien Ogier som fortsatt ledare, på dagens andra sträcka fick han en framräknad tid då han kört i dammet bakom Adrien Fourmaux som punkterade, stannade och bytte och låg framför sin landsman.

<...

Publicerad: 2025-06-07 14:48


Bilsport Rally Cup laddar för 2026, Svedala, Trelleborg & Tjust klara för deltävlingar.
© emotorsport.seBilsport Rally Cup som kör sin 25:e säsong har kommit nära halvtid, med Rally Anderslöv och Badhotelletrallyt avverkade är det nu sommaruppehåll innan Klappjakten, Rally Vetlanda och Novemberskölden avslutar säsongen under hösten.

I uppehållet börjar cupen formas för 2026 års upplaga, redan nu är...

Publicerad: 2025-06-06 20:48


Enerco Rallysprint, Staffanstorps FestivalRace & Rally Italia Sardegna att följa under lördagen.
© emotorsport.seLördagsrally med Enerco Rallysprint hos Hofors MS, med sträckor som Malmjärn, Östansjö och Kratte Masugn ska det köras rally för de 76 startande under lördagen. På plats tävlas det om poäng i Nedre Norras FM och Finess Onotade Rallyserie.

Arlövs MC och Lunds AC står för Staffanstorps FestivalRace...

Publicerad: 2025-06-06 20:34


Ogier ledare efter Nevuilles miss - Solberg snabb i Rally2.
© Toyota Gazoo Racing.Även eftermiddagen i Rally Italia Sardegna kastade om resultaten, in på andra loopen gick Adrien Fourmaux som ledare 2,9 sekunder före Thierry Neuville, 8,1 sekund före Sebastien Ogier och som fyra Ott Tänak.

Ledande Neuville körde bort ett hjul.
Neuville gick upp som ledare efter att ss4...

Publicerad: 2025-06-06 18:47


Forumaux toppar efter ss3 i WRC Rally Italia Sardegna.
© Hyundai Motorsport.Stökig förmiddag i Rally Italia Sardegna, ut efter halva fredagens etapp, tre sträckor och sex mil kommer Adrien Fourmaux först ur dammet. Fransmannen för Hyundai har 2,9 sekunder till teamkollegan Thierry Neuville.

Sebastien Ogier bäst för Toyota som trea, 5,2 sekunder framåt och 0,9 sekunder ba...

Publicerad: 2025-06-06 13:40


Tidigare nyheter:
300 ekipage anmälda för Midnattssolsrallyt och Slottssprinten!
Följ första dagen i Rally Italia Sardegna, 12 mil på 6 sträckor!
Hofors MS med Enerco rallysprint under lördagen - 70-talet åkar till start.
Ogier och Solberg snabbast på Sardinien.
WebTV sändning live från shakedown inför Rally Italia Sardegna, start 13:00.
Södras RS-serie kör vidare med lördagens Staffanstorps FestivalRace.
Loeb kör Alpine A110 Rallye GT i helgens Rallye du Chablais.
Solberg söker mer erfarenhet på Sardinien.
Stort intresse för SM Veckans Rallysprint i Norrköping, Hallberg i Polo R5.
Imorgon shakedown inför Rally Italia Sardegna, följ med WebTV & Resultat.
Sju mil special i Drive VXO-Sprinten - asfalt och avslut i mörker väntar!
Inför WRC Rally Italia Sardegna - Startfält, Tidsplan, TV-tablå och länkar.
Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Rally SM.
Calle Carlberg utvald av Peugeot Sport att tävla i Kanadensiska Rally Baie Des Chaleurs.
Sju svenska rallyekipage till ERC Rally Poland - totalt 70 bilar.
Stort intresse för Borås Bil Rallysprint.
TV-tablå för WRC Rally Italia Sardegna.
Svenskt till kommande Amerikanska Southern Ohio Forest Rally.
Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
Däckmästerskapet i ERC-serien efter Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Pirelli närmar sig ledande Michelin.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Rally Poland 13-15/06


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
Rally Italia Sardegna 05-08/06


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, torsdag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - SM.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.